Ochii care ascund lumea Anei
Povești fără timbru 14 decembrie 2015 Niciun comentariu la Ochii care ascund lumea Anei 153În mintea Anei, lumea se creionează altfel decît o vedem noi. Deși și-a pierdut vederea încă de la două luni, imaginția ei creează mereu explozii spontane de culoare, într-o lume plină de zgomot, din interiorul căreia pulseză cu putere o inimă ce face pămîntul să-i vibreze sub pași. Cînd o vezi prima dată pe fata de 20 de ani, îți sar în ochi chipul angelic și părul blond ca mierea, care curge în onduleuri pe umeri. Abia în ochii limpezi și albaștri îi citești oboseala, fiindcă se străduie să îmbine, în același timp, tainele limbilor franceză și germană, la Facultatea de Litere, cît și să învețe cum să aibă la rîndul ei grijă de cei din jur, la Asistență Socială. Dacă va reuși, Ana spune că nu-și propune decît să îi facă pe cei din jur să o vadă așa cum este – un om normal, de care nu trebuie să se teamă.
Ana-Maria Butură s-a născut în satul Luminiș din comuna Piatra Șoimului, județul Neamț, într-o familie formată din șase suflete. Astăzi fata a reușit să treacă peste toate greutățile și studiază, la zi, atît la Facultatea de Filofosie și Științe Social-Politice, cît și la Facultatea de Litere, de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”. „Sîntem în total patru copii. Eu, Alex și Mihai sîntem tripleți și mai avem o soră, Georgiana, mai mare cu 7 ani. Noi trei sîntem toți cazați într-o cameră din Căminul C7, iar sora noastră stă undeva în Alexandru”, povestește Ana. La două luni, cînd ochii ei încă distingeau fețele oamenilor, acesta spune că i s-a administrat un vaccin care i-a afectat nervul optic, astfel pierzîndu-și vederea, iar doctorii i-au spus că nu o să și-o mai recapete vreodată. „Nu mi-am pus problema prea des de ce nu văd. Pur și simplu așa a fost să fie. Tot ce este de făcut acum e să mergem mai departe, chiar nu are rost să intru într-o stare de depresie pentru asta”, spune fata.
Încă de mici, Alex și Mihai au reprezentat tot sprijinul surorii lor. Ei au ajutat-o să se deplaseze, să învețe și să se adapteze. Alex și Mihai au devenit, astfel, ochii care o ghidează pe Ana în lumea în care trăiește. Studenți în anul al doilea, unul dintre ei la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași și celălalt tot la „Cuza”, aceștia și-au împărțit de fiecare dată timpul astfel încît să poată fi alături de Ana. „O ajutăm cum putem. Eu sînt la Medicină și o duc la facultate atunci cînd pot, iar cînd eu nu ajung, vine fratele meu sau unii colegi de-ai ei de an”, povestește Alex.
Timp înjumătățit între două facultăți
Iubind oamenii și vrînd să fie un sprijin pentru cei pe care îi consideră mai puțin norocoși decît ea, Ana s-a înscris la Departamentul de Asistență Socială din cadrul Facultății de Filosofie și Științe Social Politice, dar a aflat apoi că a intrat și la Facultatea de Litere, la germană-franceză, și a hotărît să le continue pe amîndouă la zi, intrînd cu medii mari la amîndouă. Acum, fata încearcă cu greu să își împartă timpul între cele două facultăți și s-a confruntat pe parcursul anului universitar și cu neînțelegeri din partea profesorilor. „Erau unii care efectiv nu mă lăsau să înregistrez cursurile. Spuneau că asta este dreptul lor. Nu aveai ce să le mai zici, dar mi-a fost foarte greu”, povestește Ana. Cea mai frumoasă surpriză însă i-au făcut-o niște colege de an care au plănuit în taină să o ajute să treacă mai ușor peste primul an de facultate. „M-am dus acasă și cînd am deschis emailul mi-a spus că am un mesaj și cînd am dat click să mi se citească, am avut cea mai mare surpriză. O colegă a înregistrat rar toate cursurile. M-a ajutat foarte mult și nu mi-a venit să cred că mai există astfel de oameni”.
Ambiția a făcut-o să se înscrie ca voluntar în cadrul proiectului „Inimă bună” organizat de fundația Bethany și a reușit să strîngă din donații bani pentru copiii cu deficiențe locomotorii și de vorbire.
Din cauza deficienței de vedere, Anei i s-au închis multe uși. Cînd a venit vremea să facă practică, multe asociații au refuzat să colaboreze cu ea pe motivul că ei nu lucrează cu oameni orbi și nici nu dispun de persoane specializate să facă acest lucru. Refuzurile au făcut-o să se maturizeze mult mai devreme și să vrea să demonstreze că se poate să lucrezi și dacă nu ești înzestrat cu toate calitățiile necesare. „Mulți cred că dacă nu vezi sau ai alte deficiențe ar trebui să stai în banca ta că nu ești bun de nimic. Chiar asta mi s-a spus. Te fac să crezi că meriți tot, dar de fapt nu îți dau nimic și nu te ajută să te integrezi în societate”, crede Ana.
Ambiția a făcut-o să se înscrie ca voluntar în cadrul proiectului „Inimă bună” organizat de fundația Bethany și a reușit să strîngă din donații bani pentru copiii cu deficiențe locomotorii și de vorbire. „Mergeau cu o cutiuță legată de gît și convingeau oamenii să doneze”, spune aceasta cu bucurie în glas. Experiența de la Bethany a făcut-o să vrea mai mult și să ajute cît mai mulți oameni, astfel în timpul verii s-a înscris la niște cursuri de consiliere psihologică și logopedie în cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă „Alexandru Roșca” din Piatra Neamț. Acolo trebuia să învețe copiii de toate vîrstele să vorbească începînd de la zero. Cazul care a impresionat-o cel mai tare a implicat surori gemene care aveau deficiențe locomotorii: una parțială și cealaltă totală. Ana îmi povestește că la dorința lor le-a învățat germană, română, dar și matematică. „Aritmetica era ok, dar și pe mine m-a omorît mereu geometria. Țin minte că tata îmi făcea figuri geometrice din lemn și așa am învățat. Pe Andra și Antonia le-am consiliat și psihologic și le-am făcut să treacă peste depresie povestindu-le din experiența mea”, povestește Ana.
Viitorul creionat în culorile minții
Ana îmi spune că ar vrea să continue cu ambele facultăți, dar, din cauza examenelor care se suprapun, cîteodată îi este foarte dificil să facă față, deși pînă în prezent este un student de nota zece. I-ar plăcea să meargă în continuare pe latura asistenței sociale sau a traductologiei deoarece știe franceză, germană, engleză și de curînd s-a apucat și de norvegiană. Puținul timp liber de care dispune îi place să și-l petreacă în natură sau citind.
„Îmi place să stau în mijlocul naturii. Să simt. Tot timpul mama îmi spune că Dumnezeu a creat natura și este foarte frumoasă. Chiar dacă nu pot să o văd, pot să o simt, pot să aud cum trăiește, cum se dezvoltă”, spune Ana în timp ce îi asculta pe studenții universității foșnind în jurul ei, ca frunzele, ducîndu-se la cantina din Titu Maiorescu. Niciodată nu se plînge că nu poate să vadă, ci îi mulțumește în fiecare zi lui Dumnezeu că a apucat să o trăiască. Părinții i-au insuflat o iubire față de credință foarte mare, iar Ana îmi spune că dacă nu ar fi simțit ajutor, nu ar fi reușit să treacă peste stările de depresie care o mai cuprind uneori, să se ridice și să trăiască viața așa cum i-a fost dată.
Ana spune că persoanele care nu văd își imaginează anumite lucruri cu memoria cognitivă, fiindcă nu dispun de cea vizuală, iar cînd ating un lucru îi apar în minte dimensiunile reale și îl pot asocia mai apoi cu altceva.
Ana vorbește repede, iar cuvintele îi alunecă de pe buze în mici cascade de gînduri și idei. Îi plac călătoriile, iar cel mai frumos moment a fost cînd a simțit marea sub picioare și aerul sărat. La fel de mult îi place și să citească, literatura rusă fiind una dintre preferatele ei. Pe lîngă cărți și natură, Ana iubește animalele, iar dacă ar avea posibilitatea ar vrea să aibă „un leuț. Am înțeles că e o pisică gigantică, doar că are coamă ca atunci cînd nu îți stă bine părul într-o zi și are prea mult volum”, îmi povestește aceasta rîzînd. Sora ei a încercat să îi explice cum sînt toate animalele. „La urs, mi s-a spus că e un cățel mult mai mare și păros, așa că am o imagine formată despre el. Iar la balenă… vai ce-a fost acolo. Dacă nu ating eu, nu am cum să îmi imaginez. Degeaba îmi spui că are aripioară nu știu de care, că tot nu merge.”
Ana spune că persoanele care nu văd își imaginează anumite lucruri cu memoria cognitivă, fiindcă nu dispun de cea vizuală, iar cînd ating un lucru îi apar în minte dimensiunile reale și îl pot asocia mai apoi cu altceva. Însă cînd a fost mică, nici nu a vrut să audă de faptul să urmeze o școală specială. Deși avea avantaje, fiind oameni care să o învețe, la orele de deplasare, cum să mergi singur, cum să îți prinzi părul sau cum să te îmbraci, ea îmi povestește că se descurcă și singură, iar cînd nu, este ajutată de frații ei.
„Să-i vezi cum împletesc acum. La haine, eu pur și simplu știu cum să asortez culorile, le-am învățat, dar cînd nu mă descurc mă ajută ei. Sora mea le-a ținut o prelegere de modă ca să știe cum să le asorteze, iar într-o seară am încercat cinci-șase ținute pînă au fost ei mulțumiți”, îmi spune rîzînd.
Dacă ar fi să aibă un scop declarat în viață, acela ar fi să le demonstreze oamenilor că atitudinea lor reticentă față de ea este una greșită. „Am învățat să îmi stăpînesc sentimentele, să fiu mai rece, dar vreau să rămîn copil în sufletul meu și cred că fiecare ar trebui să aibă grijă de copilul din interior pentru că de acolo pornesc cele mai mari dezamăgiri, dar și cele mai multe bucurii”.
Adaugă un comentariu