Peștele din oceanul slav
1001 de chipuri 18 ianuarie 2016 Niciun comentariu la Peștele din oceanul slav 17Dacă deschizi un manual de clasa a XII-a îți sare în ochi prima lecție care se referă la originea limbii române. Parcurgînd filă cu filă, observi că elevii sînt învățați că secole la rînd, cronicarii, istoricii și poeții s-au luptat pentru a înlătura orice urmă de îndoială și de a demonstra că limba română provine din limba latină, iar documentele rămase au servit mereu drept dovadă solidă a originii noastre.Argumentul că este o limbă moartă, a făcut ca în timpul comunismului latina să fie scoasă din programă pe motiv că nu ajută deloc, ca mai apoi să fie reintrodusă.
„Cîteva expresii uzuale, conjugarea verbului a fi și cîteva repere istorice despre Cicero și Platon. Cu asta plec la drum în ceea ce privește limba latină”, povestește Andreea. Elevă la secția de Filologie la Colegiul „Costache Negruzzi” din Iași, aceasta povestește că dacă limba latină ar fi scoasă din programă, elevii de liceu ar fi împărțiți în două tabere: cei care se bucură, aceștia fiind mai mulți, și cei care nu. „Pe aceștia îi observi imediat. Sînt foarte puțini și prețioși, iar în ziua în care au în orar latina îi vezi cu dicționarul după ei”, îmi spune tînăra.
Doamna Maria Nikolaev predă de aproximativ 25 de ani Limba și literatura română și Latina, iar îngrijorarea despre actuala generație i se citește în ochi. Firele albe și ridurile de expresie îi trădează vîrsta înaintată pe care o are, dar și vechimea acumulată în învățămînt. Cînd vorbește despre actuala hotărîre, cuvinte care trădează dezamăgirea îi ies de pe buze într-o avalanșă de reproșuri la adresa celor care vor să o adopte.
„La un moment dat, elevii alegeau să dea BAC-ul la limba latină, iar astăzi copiii nici măcar nu știu să recunoască structurile morfologice, ce să mai zic de cele sintactice, iar asta este foarte grav. Este un soi de dezinteres pentru educație. Manualele nu sînt deloc utile, iar informația pe care o regăsești acolo este la pămînt. Pînă și Școala Americană dorește să reintroducă orele și examenul de latină pe motiv că ea stă la baza limbajelor neologice. Noi de ce o scoatem?”, întreabă plină de indignare.
Doamna Nikolaev îmi povestește că a întîlnit un fel de revoltă din partea copiilor și un dezinteres cras pentru orice materie la care nu iau nota zece. „Genereției de azi îi lipsesc modelele cu desăvîrșire. Fizic și psihic lor nu le lipsește nimic, dar ei vor simți tarele unui model de educație care este haotic”.
Teama pe care o are în legătură cu viitoarele generații i se citește în glas. Este convinsă că un om trebuie să știe cîte puțin din toate, iar separarea dintre disciplinele umaniste și cele reale este un handicap.
Pentru că toate merg mînă în mînă și reprezintă ființa umană, iar dacă „cele reale reprezintă scheletul și gîndirea logică, cele umane reprezintă carnea pusă pe acele oase. Nu ai cum să le separi. E ca și cum ai împărți omul în două”.
Adaugă un comentariu