Oamenii, moneda de schimb în social media
Lumea pe jar 3 aprilie 2016 Niciun comentariu la Oamenii, moneda de schimb în social media 44Cît timp a trecut de cînd ai intrat ultima dată pe Facebook? Sigur nu mai mult de cîteva minute, dar îți verifici profilul de atîtea ori pe zi, încît ai pierdut socoteala. Poți accesa printr-o singură atingere o industrie de 32 de miliarde de dolari, atît cît valorează piața de publicitate în social media. Poate nu realizezi, dar ești una dintre milioanele de persoane care generează capital pentru această industrie – totul depinde de puterea ta de cumpărare. Sau îți poți lua banii înapoi, poți devenind un „influencer” (n.r.: o persoană cu mulți followers sau urmăritori): primești bani ca să le prezinți celor care te urmăresc produse sau branduri de care ei ar putea fi interesați.
Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat – sigur ai măcar una dintre aceste aplicații în smartphone-ul tău. În timp ce pentru majoritatea utilizatorilor Instagram este doar o platformă de socializare pe care încarcă pozele cu mîncare pentru care nu găsesc loc pe Facebook, pentru alții aceasta este singura lor sursă de venit. Mecanismul din spatele conținutului sponsorizat de pe Instagram este unul destul de simplu: brandurile sau companiile urmăresc așa numitele „Insta-celebrities” sau „influenceri” (persoane cu cîteva mii de followeri) și le plătesc pentru a le face reclamă.
Claudia Oshry, o studentă la New York University, trăiește exclusiv din banii pe care îi cîștigă prin Instagram. Cunoscută drept „fata fără un loc de muncă” (@girlwithnojob), ea are peste 2 milioane de followers, fiind astăzi un brand de Instagram. În primul an de facultate era stagiară într-o agenție de PR și fiindcă nu îi plăceau nici colegii și nici locul de muncă, a început să-i vorbească de rău pe Tumblr (n.r.: o rețea socială de blogging). După ce a fost concediată, și-a făcut contul de Instagram, unde a început să facă glume despre propria persoană, despre faptul că nu mai are niciun venit și nici nu îi place să muncească. Așa a reușit să convingă și celebrități precum Harry Styles, Kendall Jenner sau Joe Jonas să o urmărească: producînd conținut amuzant, cu care fanii ei se identifică, iar printre postările proprii introduce conținut plătit de branduri, ajungînd să ia și 20.000 de dolari pentru o singură postare sponsorizată.
750.000 de dolari pentru o poză
Hashtag-urile sînt elemente importante pentru rețelele de socializare fiindcă indexează conținutul mai bine și atrag mai multe like-uri. În plus, utilizatorii pot identifica mai ușor conținutul sponsorizat prin hashtag-uri precum #ad sau #promo, mai ales că unele fotografii dezinformează sau induc în eroare. De exemplu, Kim Kardashian, cu 69.5 milioane de followers, a făcut reclamă unui medicament fără a specifica acest lucru, dar omițînd și efectele adverse, ceea ce a atras criticile fanilor, dar și pe cele și ale autorităților din Statele Unite ale Americii (SUA), care au constrîns-o să modifice postarea. Chiar și așa, ea a rămas cu cei 750.000 de dolari pe care i-a primit pentru reclamă.
Pentru început, poți cîștiga aproximativ 60 de dolari pentru o reclamă, dacă ai mai mult de 1.000 de followers. Închipuie-ți că ai putea să cîștigi 223.000 de dolari pe an, dacă ai avea peste 100.000 de followers pe Instagram și un banal smartphone. Dar asta implică și o luptă continuă pentru engagement (n.r.: nivelul de implicare a fanilor), algoritmii din spatele bazei de followeri fiind foarte complecși.
Celebritatea cu cei mai mulți urmăritori pe Instagram este Selena Gomez, cu aproximativ 73 de milioane de fani, ea cîștigînd de la 230.000 de dolari în sus pentru reclame. Fotomodelele de top precum Cara Delevigne, Kendall Jenner sau Gigi Hadid cer între 125.000 și 300.000 de dolari pe o singură postare sponsorizată, avînd în spate armate de peste 60 de milioane de followers. Dacă Instagram s-ar închide mîine, mulțe celebrități ar rămîne fără o sursă consistentă de venit. Nu se mai poate trăi doar din blogging și videoclipuri încărcate pe Youtube, iar astăzi oamenii își comercializează talentul în cele mai inedite moduri.
Dacă Instagram este platforma fețelor drăguțe, care vînd aproape orice, Facebook, cea mai populară rețea de socializare din lume mizează pe share-uri. Cu peste un miliard de utilizatori în întreaga lume, Facebook permite brandurilor și celebrităților să rafineze postările în funcție de publicul-țintă al paginilor, ceea ce înseamnă că o reclamă ajunge exact la audiența care contează. Pe Facebook, cei care cîștigă destul de mult din reclame sînt bloggerii.
Cea mai mare parte a banilor din industria de advertising la nivel global intră în promovarea pe Facebook (aproximativ 16 miliarde de dolari), fie prin ambasadorii de brand fie direct prin Facebook Ads. Recent, Facebook a anunțat că va plăti celebritățile ca să folosească funcția de live streaming (n.r.: transmisiuni video live) a platformei. În funcție de numărul de fani, o vedetă cu peste un milion de like-uri poate cîștiga de la 20.000 de dolari în sus pe o singură reclamă.
Snapchat, noua pînză a artiștilor
Deși Twitter nu a prins atît de mult în România (300.000 de utilizatori), în SUA, spre exemplu, este o platformă populară (cu 110 milioane de utilizatori), deși nu le aduce utilizatorilor venituri la fel de mari precum Instagram. De regulă, vedetele sînt cele care cîștigă bani din tweets. Spre exemplu, 140 de caractere îi pot aduce lui Kim Kardashian 10.000 de dolari, pe cînd Lindsay Lohan ia pe un tweet 3.500 de dolari. Inconvenientul acestei platforme de socializare este că banii merg numai în buzunarele persoanelor care au deja vizibilitate în mass-media tradiționale, fiind foarte greu pentru persoane să își construiască o reputație. De aceea, persoanele care caută faima în social media nu țintesc Twitter-ul, ci mai curînd Instagram.
Snapchat este o platformă de socializare exclusiv pentru smartphone, care prinde din ce în ce mai mult teren în fața celorlalte rețele. Există deja așa-numiții artiști pe Snapchat, care desenează în aplicație folosind instrumentele puse la dispoziție, iar pentru un astfel de desen primesc și 25.000 de dolari. Cyrene Quiamco este unul dintre cei mai populari utilizatori de Snapchat, iar un singur videoclip al ei adună cel puțin 36.000 de vizualizări. Ea colaborează atît cu branduri precum Samsung și Burger King, dar și cu Disney, Lionsgate sau 20th Century Fox și nu cîștigă mai puțin de 10.000 de dolari pe un singur snap.
Airbnb este o altfel de rețea socială, care conectează călători din toată lumea. Pe lîngă faptul că utilizatorii pot împărtăși experiențe și locuri pe care le-au vizitat, ei își pot pune și casele la dispoziția celor care călătoresc. Acestea pot fi închiriate pe o perioadă scurtă de timp, pentru o sumă stabilită de proprietar. Particularitatea Airbnb este că această rețea conectează oamenii și offline, nu doar online, dar le dă și posibilitatea unui venit constant. În schimb, utilizatorii nu pot face reclamă niciunui produs.
Se estimează că valoarea pieței de advertising în social media în anul 2017 va crește pînă la suma de 41 de miliarde de dolari. Industria este în creștere, iar tot mai multe companii aleg să își facă reclamă pe platformele de socializare, banii cheltuiți în mediile tradiționale de publicitate (radio, televiziune, print) fiind din ce în ce mai puțini. Publicul-țintă este format din persoanele cu vîrste cuprinse între 14 și 35 de ani, generații care au îmbrățișat smarphone-ul mai curînd decît mingea de fotbal. Astăzi, bătălia vedetelor se dă între numărul de followers, like-uri și vizualizări, nu în apariții în presă și la evenimente. Brandurile globale întrețin tranzacțiile uriașe din social media, în timp ce actorii industriei sînt într-o căutare continuă de fețe noi, care generează profit.
Adaugă un comentariu