De la Roman, pe Marte, prin 34 de catedre
Povești fără timbru, Subiectele săptămînii 4 aprilie 2016 1 comentariu la De la Roman, pe Marte, prin 34 de catedre 92Invitat de onoare al simpozioanelor și conferințelor din orașul natal și din împrejurimi, profesorul Gheorghe A. M. Ciobanu este, la cei 91 de ani ai săi, cel mai convins romașcan. Aflat la catedră de la vîrsta de 19 ani, acesta a făcut naveta din loc în loc, pîn-a adunat în lista școlilor care i-au găzduit catedrele din spatele cărora a predat, un număr de 34 de instituții. Diferit, punînd accentul pe creativitate și nu pe istețime, profesorul Ciobanu și-a făcut elevii să-l iubească, fără prea mult efort. I-a învățat să rîdă, să fie încrezători în ceea ce știu și a aprofundat, de nevoie, aproape 60 de discipline pe care a reușit să le prezinte mai departe și lor.
Fac ochii mari, privesc silueta din fața mea și mă tot întreb, undeva, într-un cotlon al minții – „cum Dumnezeu o fi posibil să mai existe așa oameni?”. Profesorul Gheorghe A. M. Ciobanu nu m-a lăsat niciun minut să cred c-am ajuns la Roman, într-un Muzeu de Istorie, drept într-o reconstituire continuă a unor întîmplări trecute. Nu. Încă din prima clipă mi-a zîmbit ștregărește, s-a ghemuit în scaun, și-a proptit mîinile deasupra bastonului și, cu capul ușor înclinat, sprijinit pe ele, a început, cu un soi de entuziasm întîlnit adesea în glasul copiilor mici, să-mi spună tot felul de lucruri mărunte de-odinioară, în așa fel, încît, toate păreau să apară-n fața rîndului de scaune pe care stăteam și să defileze în fireasca lor întîmplare.
„Ce-i azi? E miercuri. Ei, noi putem să ne prefacem că-i marți, zi de tîrg, și să spunem că-ți vînd acum fiecare cuvințel, ce zici?”, mă-ntreabă profesorul zîmbind încîntat, gata să încheie parcă această afacere a cuvintelor. Habar n-am cum am să reușesc să plătesc ce-am să aflu, dar mă-ncumet și zîmbesc aprobator. Profesorul Gheorghe A. M. Ciobanu nu-i la prima afacere a cuvintelor, deși, ce-i drept, mai toți cumpărătorii lui ajungeau, la un moment dat, cam la aceeași vîrstă ca a mea.
Bucăți ale vieții din război
Primul tîrg a început printr-o mărturisire a identității. Profesorul Ciobanu nu s-a numit așa întotdeauna. Primul său nume de familie, Vasiliu, a ajuns schimbat pe acte, dintr-o greșeală, preluînd porecla părinților săi – Ciobanu. N-a vrut să-l schimbe niciodată, l-a iubit și i s-a părut chiar mai potrivit decît cel pe care trebuia să-l poarte. La cei 91 de ani ai săi, are o privire fixă și ochii îi scînteiază cînd vorbește despre țara pe care „am tot vrut s-o ajut” și despre originea ei. „Miorița – mit triadic”, una dintre lucrările profesorului, scrisă din „obrăznicia pe care-o mai am la vîrsta asta”, nu-i altceva decît o declarare a convingerii că omul din fața mea, cum chiar el o spune, e un „dacofil îndrăcit”.
Transfăgărășanul, pe care americanii l-au desemnat ca fiind cel mai frumos drum din lume, a fost creat după proiectul unui coleg de liceu de-al său, numit Munteanu Guță Soare. Domnul Ciobanu rîde și-mi spune că a scris chiar și-un articol în care întreba oamenii dacă știu, de fapt, că Transfăgărășanul pornește de la Roman.
De la Roman a pornit și el, dar n-a vrut niciodată să plece. În cel de-al Doilea Război Mondial, profesorul a fost nevoit totuși, să se mute. A fost în refugiu la Sibiu unde, prima dată, s-a făcut telegrafist și apoi, frînar pentru marfare. Nu i s-a părut ciudat; cînd era mic, tot ce-și dorea era să fie mecanic de locomotivă cu aburi și „cînd treceam pe lîngă liceul din Roman, mergeam pe celălalt trotuar și-mi spuneam că sigur nu-i de nasul meu”. Nu doar că a fost, dar a și rămas în liceu, schimbînd locul din bancă al singurului bursier din școală cu cel de la catedră. Își amintește amuzat că, tot atunci, cînd era elev, a învățat opt limbi străine, printre care și japoneza, pe care a apucat s-o vorbească o singură dată cu un japonez pe care l-a întîlnit la un congres. După ce-a ajuns acasă, s-a uitat pe cartea omului de vizită și și-a dat seama că a stat la taclale cu al doilea om după împăratul Japoniei în țară. L-a invitat în Japonia la el. Nu s-a dus.
Catedra celor 63 de obiecte
Pe vremea cînd lucra la Poșta din Sibiu, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, „a căzut o bombă-n clădire și mi-a găurit păcătosul de palton”. Tot atunci mergea de la un coleg la altul și, pentru că cei care intrau la Medicină sau Politehnică nu mai ajungeau pe front, a dat împreună cu ei examene de admitere la Medicină – unde a intrat tare ușor, pentru că a avut teză la fizică și i-a plăcut – „c-am avut toată viața capul în nori”, la Agronomie, la Engleză, la Arhitectură și, mai apoi, la singura pe care a și terminat-o pînă la capăt, la Facultatea de Drept.
A intrat în învățămînt la 19 ani, după ce a dat bacalaureatul. Zîmbește cînd își amintește și îmi spune, convins, că a fost mai diferit decît ceilalți la toate cele 34 de școli și 63 de obiecte pe care le-a predat „de nevoie”, pentru că nu erau profesori. N-a pus accentul pe inteligența copiilor din fața lui, ci pe creativitatea lor. Ca un fel de mărturisire ale cărei cuvinte apar în liniște, șoptit, ca parte dintr-un secret, profesorul Gheorghe A. M. Ciobanu destăinuie că, fiecare oră pe care a început-o, a început-o cu cîteva bancuri și-a „terminat-o cu capul în nori”. Ba chiar, mai mult, ține minte un examen la care, în timp ce copiii și-au ales singuri subiectele, se plimba pe-afară și se uita la cer, că era eclipsă de soare. „Era și-o directoare îndrăcită care m-a văzut și m-a amenințat că dacă nu stau la oră, îmi taie leafa, că ăsta nu-i învățămînt. I-am zîmbit și i-am zis că n-are nimic”, spune profesorul dînd din mînă cu o mîndrie amestecată cu bucurie și nepăsare.
Partiturile cu miros de om
Visător și glumeț, profesorul e recunoscut pentru calitățile sale și spiritul chițibușar. Își învîrte din cînd în cînd bastonul și-i plimbă capătul pe podea. Cînd directorul muzeului trece prin sală cu treabă, profesorul își îndreaptă fața veselă către el și orice îi spune începe cu „măi, nepoțele”, pentru că împart același nume, Ciobanu. I se întoarce înapoi un zîmbet, o glumiță și, deși pare mai împlinit, simplul fapt că stă în loc, fără să facă mare lucru, pare să-l încurce. Gesticulează, parcă, recuperînd lipsa unor lucruri importante de făcut și-ncepe să-și amintească că a predat multe religii și limbi și-a ajuns la concluzia că cel mai frumos alfabet pe care l-a întîlnit, vreodată, între coperțile unei cărți, este cel ebraic, cu geometria lui frumoasă, „toată-n pătrățele”. Alfabetul latin întotdeauna a crezut că-i prea rigid, cel grec prea unduit, iar cel gotic un fel de amețeală pe care n-a putut-o înțelege prea bine.
„Eu am plecat la drum cu creionul, întîi”, spune profesorul care astăzi se declară un mare fan al eseurilor, drept dovadă, adună pînă acum cam 2.000 de astfel de lucrări „hermeneutice, prin harul pe care-l am”. După proză și teatru spune că a trecut la muzică, învățînd singur tot ce-a ajuns să știe azi. A aplicat matematica și-a dedus cîte moduri pot fi în muzică. I-au ieșit 300 și, cînd i le-a arătat compozitorului Achim Stoia, reacția lui, imitată strașnic de profesor, cu o voce gravă, puțin afectată și înecată în uimire a fost – „Vai, dar noi de 2000 de ani folosim doar opt moduri și dumneata ai găsit 300?”. A insistat să le trimită în Franța, să afle lumea de descoperirea lui, dar n-a făcut-o. Le-a folosit, în schimb, să compună muzică mai departe. Și a făcut-o cu dragoste, pentru că „muzica nu poți s-o faci politică. Muzica-i muzică. Trebuie, înainte de toate, să miroase a om”.
A avut o discotecă de 1.600 de discuri, cu voci ale interpreților pe care i-a admirat. Astăzi, piesele rare stau pe rafturile Muzeului „Irimescu” din Fălticeni, din locul de baștină al soției. „Eu tot ce-am avut, am donat în vreo cinci muzee”, spune profesorul Gheorghe Ciobanu cu un glas fericit, care nu lasă să se audă nici măcar o urmă de regret, ci începe să enumere entuziast locurile în care au ajuns sutele sale de reviste și cărți rare.
Rar a fost și talentul de-a interpreta tablourile pictorilor la vernisaje, făcînd tot felul de comentarii și povești. Rîde în hohote cînd își amintește că de nenumărate ori a fost subestimat, el stînd în fața lucrărilor doar două-trei minute, pentru ca apoi să reușească să creeze adevăratul sens al celor văzute. Nu își închipuia nimeni „c-așa repede, cu simțul meu, am să pot vedea fața nevăzută a tabloului”.
Recunoștința celui din bancă
„Cam așa se explică aiurita mea viață, poate prea răsfirată”, spune profesorul zîmbind, ridicîndu-și mîinile de pe baston și plimbîndu-le pe genunchi. Toată, așa încîlcită, a încercat s-o redea prin scris. Nu orice fel de scris transformat, odată cu vremea, într-o tastare mecanică a gîndurilor și o așezare ieșită din matriță pe hîrtie. Nu. Profesorul Ciobanu a scris și scrie de mînă, trimițînd articolele revistelor frumos caligrafiate și închise într-un plic. „Specia umană acuși dispare – dispar și toate astea”, se-aude vocea profesorului cu tristețe, ca de alte puține ori.
Nu durează prea mult nostalgia că profesorul, cu-același entuziasm emanat din cuvinte, sparge șirul întîmplărilor cu-o amintire despre cineva care, odată, i-a fost elev. În 2002, generalul Timofte a venit acasă la el, l-a luat și, împreună cu soția, i-a închis în Casa Poporului împreună cu patru ghizi. Au vizitat atunci, de dimineață, pînă cînd s-a-ntunecat, bucurîndu-se că a reușit să vadă una dintre realizările frumoase ale românilor.
Nici bine nu se termină întîmplarea, c-ajunge, cu repeziciune, urmată de o alta. Un fost elev al profesorului, acum cetățean american, care „nu poate suferi, totuși, Statele Unite”, i-a spus într-o zi că americanii au scos la vînzare planeta Marte și că, dacă te înscrie pe-un container, ajungi om cu dreptul depline și acolo. Acum șase ani jumătate, s-a înscris el, s-a înscris soția sa și, „asta să vezi surpriză drăguță, m-a înscris și pe mine și-am aterizat așa pe planeta Marte!”. Nu are la el legitimația, îmi zice, că mi-ar fi arătat-o. Dar mă-ntreabă vădit amuzat, știind că-l cred pe cuvînt, „Ei, acum că vin alegerile, eu unde mă duc să votez? Aici, ori pe Marte?”.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!