Pe mine teatrul m-a luat în brațe și eu m-am dus după el. E o nebunie, o stare
Microfonul de serviciu 17 octombrie 2016 Niciun comentariu la Pe mine teatrul m-a luat în brațe și eu m-am dus după el. E o nebunie, o stare 53Actorul păpușar Constantin Brehnescu și-a sădit propria lume tocmai la etajul al patrulea, undeva în apropierea Teatrului „Luceafărului”. Încă de cînd teatrul era doar o temelie, actorul a început să-și clădească acolo visurile și a fost nevoie să aștepte zece ani pînă să și le poată regiza și juca pe scenă. Pe magicianul care l-a mînuit pe Pinocchio și care i-a dat peștișorului de aur dreptul să îndeplinească mai mult de trei dorințe, îl surprinzi într-o cămăruță mică, plină de marionete zămbitoare din lemn, pe care le lasă la vedere, ca nu cumva să se rătăcească printre cărți. Dacă reușești să treci pragul „universului său” s-ar putea să ai ocazia să-i fii companie în timp ce bea una dintre numeroasele cești de cafea și să afli care este rețeta vieții, în teatru.
Mai aveți emoții cînd urcați pe scenă după ațîția ani de teatru?
Eu nu mai stau pe scenă de foarte multă vreme. Cînd stau pe scenă nu e public, eu lucrez cu actorii. După ce s-a terminat, stau în sală și atunci am emoții. Vreau să văd în ce măsură impactul cu publicul este cel gîndit, cel pe care l-am prevăzut. Mai sînt scăpări, căci totul e perfectibil în lumea asta. Eu niciodată nu fac un spectacol și spun că s-a terminat, nimic nu e terminat pe lumea asta definitiv. Totul poate fi îmbunătățit.
Cînd sînteți în public, deveniți spectator sau vă simțiți mai apropiat de cel de pe scenă?
Sînt un spectator foarte bun. Dacă mă prinde spectacolul, dacă-i făcut foarte bine, cu sensibilitate și transmite emoții, dacă e făcut cu sinceritate și cu credință profesională mă prinde foarte ușor și dacă m-a prins merg cu spectacolul pînă la sfîrșit. Dacă e neprofesionist îl privesc cu îngăduință. Dacă nici cei de pe scenă nu se consideră mari ași. Nimeni nu e mare as. Au fost și mai sînt, dar aceia sînt în lume.
„Nu cunoaştem decât ceea ce îmblânzim. Devii răspunzător de-a pururi pentru ceea ce ai îmblânzit. Tu eşti răspunzător pentru floarea ta.” (Micul prinț). Dumneavoastră cum ați îmblînzit teatrul?
Nu știu, poate că m-a îmblînzit el pe mine. Teatrul este o chestiune reciprocă. Consider că pentru profesia asta trebuie să ai chemare. Teatrul nu te îmbogățește material. Sînt foarte puțini în lume care cîștigă mult din teatru și asta se întîmplă doar la Hollywood, ei sînt cei care s-au desprins cumva de ceilalți. Oamenii nu fac profesia asta pentru bani. Teatrul e o nebunie, e o stare! E un fel de a exista prin teatru. E o ciudățenie, așa cum și alte profesii sînt. Acesta e cel mai bun pasaj, pe care eu l-am făcut de multe ori și cu studenții și în teatru. Cel mai frumos moment și cel mai emoționant este îmblînzirea, momentul vulpii și al prințului. În momentul în care cunoști pe cineva, te apropii altfel de om. Momentul acela este superb.
E monstruos să nu ai un dram de copilărie
Ce credeți că au avut în plus cei care s-au desprins?
Aici e vorba de altceva. La mulți asta vine din familie, unde copiii își urmează părinții. Probabil cresc în atmosfera respectivă acasă. Eu am avut șansa de mic copil să mi se întîmple o ciudățenie. Jocul întîmplării are un rol mare în viața noastră. Eu sînt destul de în vîrstă, am apucat al Doilea Război Mondial. Aveam 6-7 ani, deci țin minte bine niște lucruri, iar Teatrul Național din Iași era la refugiu. Tatăl meu era CFR-ist și ne-am refugiat toată familia lîngă Timișoara, într-un sat jihădesc numit Giarmata. Parcă văd și acum fetele, adolescentele, cum în diminețile de sîmbătă ieșeau cu gălețile și cu periile și spălau trotuarile. Era altă civilizație, alt timp, alte obiceiuri. Am fost refugiat în satul respectiv, cu o Casă de Cultură frumoasă, cu ștrand și cinematograf. Teatrul Național a venit și a jucat pe scena de acolo cîteva spectacole, fiind și ei în refugiu. Cînd eram mic stăteam pe lîngă ușa din spate și mă uitam. Atunci a ieșit o cucoană, o damă, boită, și-a aruncat ochii printre noi, s-a oprit asupra mea și mi-a spus „Măi, băiete, vino încoace! Tu vrei să vezi teatru? Hai cu mine!”. Era o cabină mare unde actorii se machiau. Pentru prima dată am văzut asta. Mai tîrziu mi-am dat seama cine erau ei, mult mai tîrziu, cînd eram adult, în Iași. Acolo erau cei mai mari actori ai vremii. Costache Sava era într-o haină de general, într-o haină roșie. Costache Sava era un monument. M-a luat cucoana, mi-a pus niște zdrențe, a luat niște vopsele și m-a murdărit și mi-a spus „Mă, băiete, intrăm pe scenă că am nevoie de un copil și cînd te strîng de mînă tu să plîngi. Cînd îți dau drumul să taci!”. Eram foarte bucuros, curios și emoționat. Am stat în culise și cînd am intrat pe scenă era lumină, era un soldat în fața mea. Soldatul ăla era Costache Ramadan, mare actor al timpului. Și a început un dialog, ea mi-a făcut semn și eu urlam. După ce am terminat scena, ea m-a șters pe față și mi-a zis „mergi în sală” și atunci am văzut prima mea piesă de teatru, în care am și jucat. Aș putea spune că am jucat, am fost pe scenă, și am avut un dialog pe plîns. M-a marcat. Mai tîrziu eram elev, îmi plăcea să scriu versuri. Umblam pe la porțile liceelor de fete și le așteptam să iasă. Am început după aceea la Ateneul Tătărași, unde se făcea teatrul de amatori. Amatorii erau studenți și elevi mari. Majoritatea erau studenți de la Facultatea de Teatru care exista. Și acolo ne îndruma chiar actrița care mă luase de mînă la Giarmata. Cu greu mi-am dat seama că este ea. Și acolo am început să fac teatru. Jocul întîmplării. La școală, la ora de diriginție, eu scriam tot felul de scene și ea m-a văzut și m-a încurajat, așa că începeam ora cu ceva de-al meu.
V-ați fi imaginat făcînd altceva decît teatru?
Foarte greu de spus. Poate făceam tot teatru. E un teatru peste tot, cu întîmplările. Pe mine teatrul m-a luat în brațe și eu m-am dus după el. O întîmplare. Nu se poate spune altceva.
Cine nu-și iubește, nu-și prețuiește rădăcinile, nu e nimimic
O să vă atribui titulatura de magician al copiilor, pentru că ați fost printre primii oameni care au fermecat prin creații ca „Peștișorul de aur”, „Amintiri din copilărie”, „Cenușăreasa”. Ați iubit poate mai mult una dintre piese?
Cu siguranță am, deși toate poveștile sînt frumoase. Eu m-am dedicat teatrului de păpuși și am numai marionete prin casă, de prin toate părțile lumii, Egipt, Praga. Și îl am și pe Oaky, păpușa mea preferată. Autorii care au scris pentru copii nu sînt mulți. Cei mari au scris cu o sensibilitate mare, cu multă candoare. Arghezi a spus că „cine își pierde copilăria la orice vîrstă devine un ascet”. Copilăria trebuie să o păstrezi în interiorul tău. Copilăria înseamnă candoare, sensibilitate. Dintre personajele pe care eu le-am reluat pe scenă în acte diferite este Pinocchio. Fiecare dintre noi am avut perioade în care am fost Pinocchio. Sînt cîteva replici care se mulează pe realitatea de astăzi.„ Școala pe care o consider cea mai bună este școala în care joia nu se învață și săptămîna are șase joi și o duminică”. E o carte pe care poți să o citești oricînd, la orice vîrstă, iar în privința faptului că sînt scriitori buni pentru copii, nu e ușor să scrii pentru cei mici. Să dăm un exemplu, Arghezi a scris „Cartea cu jucării”, dar a scris pentru copii lui și i-a ieșit sublim. A fost cel mai mare poet din secolul XX. A mai scris Sorescu, cu un titlu imposibil, „Unde fugim de acasă”, dar era ca un fel de proză ritmată pentru copii și i-a ieșit bine.
Vorbeați despre copilărie, despre candoarea care ar trebui să sălășluiască și într-un adult. O mai regăsiți acum în oameni?
Mergînd pe stradă, te uiți la fizionomiile oamenilor și te apucă tristețea. Toată lumea e posomorîtă, frămîntată, nervoasă. Simți că au nemulțumiri multe, că vor cîte ceva, că viața nu e așa cum ar trebui să fie pentru ei. Asta cu excepția unor mici grupuri de adolescenți, care chiuie strident. N-ai să vezi în țările occidentale așa ceva. Și cînt intri în dialog cu oamenii, tot cu fețele căzute te întîmpină. Sînt totuși și oameni cu rezerve de candoare. Că altfel, ce ești, ce devii? E monstruos să nu ai un dram de copilărie. Trebuie să-ți placă copiii, cum vorbesc, cum spun, cît de sinceri sînt. Dacă te apropii de copii, la vîrste mici, sînt o nebunie. Le vezi pe față deschiderea, încrederea.
Cum convingem oamenii mari că teatrul pentru păpuși nu e doar pentru copii?
În Occident nici nu e pentru copii. Am scris o piesă mai demult, după niște legende. N-are nicio legătură cu marele Goethe. Am făcut-o printr-o versiune populară. Marele Goethe a vizionat un teatru de păpuși pe temă faustiană, despre Faust, pentru că această piesă circula pe atunci în Germania. Ei fac teatrul numai pentru adulți. Deci însuși Goethe s-a inspirat dintr-un teatru de păpuși. Ce pot să spun mai departe de treaba asta? E adevărat că teatrul de copii se face după psihologii de vîrstă. Altele sînt piesele pentru copii de grădiniță, altele pentru clasele primare, pentru adolescenți. Nu se poate da aceeași problematică tuturor. Trebuie să știi pentru cine trebuie să joci Pinocchio, Cenușăreasa sau Scufița Roșie. Apoi, o piesă de teatru nu poate să dureze mai mult decît o oră de școală. Toți pedagogii au observat clar că puterea de concentrare a unui copil nu depășește mai mult de atît și, după, obosești și îl pierzi automat din mînă. Atunci îi trebuie o pauză.. Acum a apărut ideea de teatru-poezie, de teatru-dans, au apărut și alte forme care nu trebuie legate niciodată, dar pentru copii trebuie să prezinți întîi opera clasică, academică, exact ca atunci cînd bunica sau mama ar citi povestea. Am văzut de exemplu „O scrisoare pierdută”, care nu era nici pe departe „scrisoarea” pe care o știm. Regizorul a fost plictisit să facă ce au făcut și alții. Ca să faci o treabă din asta trebuie ca publicul să știe întîi originalul. Un model de scrisoare este cel al lui Ciulei, genială punere în scenă. Un tînăr care nu a văzut niciodată Caragiale, trebuie să-l vadă în forma asta. Apoi, să vadă și altele; dar el trebuie să știe cum a scris Caragiale, căci altfel nu înțelege nimic. Comedia franceză e un exemplu mare de la ce se vrea de la teatru. Sala comediei franceze se joacă clasic. Acolo poți vedea Molière autentic. În sălile de alături, un regizor care are vreo idee pune în scenă ceva mai diferit, dar nu în sala mare. Aceea e sfîntă, dacă vrei să vezi o scenă autentică. La noi nu se poartă treaba asta și e păcat, pentru că tineretul nu știe – nu a avut ocazia să vadă spectacole bune. Nu înțelege nimic. Ce înțeleg ei din spectacolele puse în scenă la Național? Tipătescu ține tot timpul un pahar și își toarnă wiskey, ca în filmele americane. Ce concluzie tragi tu, că e bețiv?
Ce îi trebuie unui om ca să devină actor păpușar?
Talent. Să se descopere pentru treaba asta. Să știi că e foarte greu să fii păpușar și, mai ales, să-ți faci și păpuși. În Occident am văzut mari păpușari care își făceau singuri păpușile și aveau niște talente deosebite. Totodată, trebuie să fii tu mare actor, pentru că e greu să dai viață unui element, unei păpuși, încît să îi transmiți toate emoțiile prin intermediul mîinii.
Într-o perioadă, mai ales în perioada comunistă, s-a înregistrat un exod al artiștilor din zona Moldovei către celelalte regiuni. Cum se explică asta?
În general Moldova e lăsată. Se și explică de ce. Ceilalți își cultivă zona. Mai ales Transilvania – o cultivă toată lumea, ceea ce în Moldova nu se întîmplă. Cei din Banat la fel – „e fruncea”, spun ei și, încet-încet intră în subconștientul oamenilor lucrurile astea și așa se explică faptul că mulți elevi pleacă la Cluj sau Timișoara să facă universitatea. Cei din Moldova care pleacă la București, uită că sînt din zonele astea și vorbesc cu dispreț. Aici îi dau dreptate lui Asachi, care a fost antiunionist.
Călătorind atît de mult cu teatrul, v-ați gîndit vreodată să plecați din Iași?
De tot, nu. N-am vrut. În susținerea ideii ăsteia pot da un exemplu sau două, ambele concrete. Uniunea Scriitorilor din Iași poartă numele unui critic bucureștean – Iașul și Moldova, care a dat mari scriitori, mari nume naționale! Recent văd în ziar un tenor care este director la Teatrul Național. Vrea să facă teatru și a făcut o echipă, vrea să facă lucruri frumoase. Ei bine, sala mare se numește Beligan. Domnule, cum? Teatrul uriaș are nume uriașe, pînă și în domeniul operetistic. Prima operetă românească s-a cîntat la Iași, scrisă de Asachi și jucată de Matei Millo. Asta nu spune nimic? Asta e istoria noastră. Cine nu-și iubește, nu-și prețuiește rădăcinile, nu e nimic. Beligan a fost un mare actor, s-a născut la Galbeni, în județul Bacău, iar la Iași, la Conservator nu a fost primit pentru că nu vorbea bine. Întotdeauna a avut o dicție mai ciudată, dar a fost un om de mare cultură. Și mai sînt exemple.
„Pentru prima dată am șansa vieții să pornesc pe o scenă nouă de teatru”
Alături de soția dumneavoastră, Natalia, ați clădit, sub toate formele, teatrul ieșean pentru copii într-o perioadă în care regimul o interzicea cu strictețe. Care a fost pentru dumneavoastră, la final, cea mai mare recompesă?
A fost o emoție mare. Era în 87, iarna și înainte de anul nou s-a dat în folosință. Era o forfotă, erau ultimele clipe, iar muncitori mulți peste tot, finisau. Cei de la partid au dat ordin ca pe data de 30 să fie gata, așa că au venit muncitori de peste tot, iar în timpul ăsta noi eram nevoiți să facem deschidere artistică și repetam în scenă în timp ce se lucra, cu actorii. Sarcina asta a căzut pe soția mea. Ea i-a ajutat acolo. Era un scenariu făcut de ea, nu o piesă de teatru. Era vorba de deschiderea unui teatru, așa că scenariul era constituit din fragmente din opere celebre de teatru, începînd cu ideea de a clădi, cu Meșterul Manole, evidențiind că orice creație se face prin sacrificiu. Te sacrifici pe tine, sacrifici pe alții, sănătatea, e vorba de sacrificiu adevărat. Momentul ăla mi-a rămas în minte. Secretara literară fugea să deschidă niște expoziții interesante. Era un eveniment unic deschiderea unui teatru. Și soția mea, la 6 dimineața, înainte de spectacol, a chemat un preot și a sfințit scena. Numai două-trei femei de serviciu știau și paznicul, căci dacă auzeau tovarășii de partid….Și după ce s-a consumat totul și a plecat toată lumea, am mai rămas pe scenă actorii, Teofil Vâlcu a venit cu o damigeană de vin – parcă-l văd. Și eram numai noi și era luminată scena și noi în jur și am sfințit-o în stilul nostru. Am luat cîte-un pahar de vin și am udat toate colțurile și a ținut el un discurs și a spus: „Pentru prima dată am șansa vieții să pornesc pe o scenă nouă de teatru”. Tot așa spuneau și arhitecții pe vremea aceea, poate doar o dată la 100 de ani ai ocazia să faci un teatru. Eu am făcut teatrul ăsta cu mare greutate. 10 ani a durat și …prin cîte am trecut noi atunci! Despre asta am scris și în prima mea carte. Povestirile nu sînt scrise întortocheat, au imagini pe înțeles. Parcă văd și acum cum erau geamurile clădirii; nu cele definitive – erau subțiri, ca să protejeze puțin muncitorii. Atunci vine șeful unei catedre de la Politehnică, în inspecție ca de obicei, vede că nu este mișcare și s-a înfuriat, a luat niște cărămizi de pe jos și a aruncat în geamuri. Era teribil omul ăla, extraordinar! Am cunoscut figuri foarte interesante. Teatrul ăsta, cînd s-a construit, soția mea l-a consultat pe Ciulei, pe Nițescu, arhitect și scenograf mare. S-a făcut o călătorie în Germania pentru treaba asta. Ca să concepem o nouă sală, cum să facem? Era inutil să facem ceva asemănător cu ceea ce exista deja, mai ales o noutate pentru copii. Am încercat să fie altceva ,dar n-am reușit. De exemplu, în mijlocul unei săli de la teatru este un hexagon mare, în mijlocul căruia se află un hexagon mai mic, care se ridică, iar scaunele vin de jur împrejur. Am jucat o vreme acolo, dar s-au defectat foarte multe. Pe timpul ăla, mecanismele erau destul de primitive decît ceea ce există acum – noi am vrut ca ele să fie băgate unul în altul și apoi cu totul în perete. Făceai spațiul de joc după cum voia regizorul. Eu am jucat multă vreme în arenă. Scoteai gradenele, dar gradenele alea erau înfipte bine în beton. Specialiștii au spus că trebuie să fie pregătiți pentru mulți oameni, așa că au mai băgat niște fier gros și greu, dar îți trebuia o armată întreagă să miști așa ceva așa că n-a mers multă vreme. Deci dacă s-ar reface acum, s-ar reface cu totul și cu totul altfel, dar bine măcar că s-a făcut. E unic. S-a mai făcut în țară un teatru din ăsta? La Madrid s-a mai făcut, atît.
Cine a dus lupta pentru ridicarea Teatrului „Luceafărului”?
Soția mea. A fost foarte ambițioasă. A avut dorința de a face și de a merge pînă la capăt. După cutremurul din 77, ne-am mutat la casa tineretului, am stat la studenți acolo 10 ani, în timp ce făceam teatru. A obținut cu mare greutate acceptul să se facă o sală de spectacole, a fost aprobarea pînă în 9.999 de milioane de lei. La vremea aceea, puteai construi cu banii ăia doar o sală de cinema ca cea din Dacia. Adică o sală dreptunghiulară de maxim 400 de persoane și, în față, o casă de bilete și gata. Soția mea a știut să influențeze oamenii în Iași. Ea a pledat pentru idee, i-a întrebat pe toți „ de ce să nu înzestrăm Iașul cu al doilea teatru?”. Bucureștiul are Teatrul „Țăndărică” pentru copii, Teatrul „Ion Creangă”, noi n-o să facem două teatre, dar facem măcar unul cu echipele pe care le avem. Cu banii respectivi am făcut numai fundația și toți care veneau la conducere trebuiau să fie lămuriți ca să fie continuate lucrările.
A fost un moment cînd ați simțit că nu se mai poate?
Da, cu siguranță, dar ea a fost un om de mare putere. Era Teatrul „Fantasio”, din Constanța și avea o secție pentru copii la care eu am lucrat multă vreme, asta cît ea a căutat niște susținători. Cînd i-a găsit, i-am stat alături. Știam că o să reușească. Omul sfințește locul.
Ați simțit arta ca pe o penitență?
Nu e nimic liniar în viață, depinde pe cine ai în jur, depinde care este constituția ta psihică. Și oricît de solidă ar fi, tot te prăbușești la un moment dat. Soția mea a fost teribil de generoasă, se interesa de alții, nu o interesa de ea. Cu toate astea, în apartamentul de acum locuim datorită ideilor ei. Noi stăteam în Tătărași, aveam o dacie și o aduceam la 6 dimineața la teatru. Într-o dimineață ne-am întîlnit cu primarul Iașului de atunci, care era cu un grup, să vadă ce mai trebuie făcut prin Iași. Ne vede pe noi și o întreabă pe Natalia ce caută aici la 6 dimineața. Cînd a aflat că ea vine pe șantier la ora asta în fiecare zi, i-a spus ca în ziua următoare să vină să aleagă orice apartament de aici, în blocul ăsta care era aproape gata. Să fie aproape de teatru, să facă teatrul. Asta era misiunea ei. Cred că oriunde ar fi fost făcea la fel.
Poate să nu-i placă actorului o piesă și să nu o poată juca atunci cînd iubește actoria pur și simplu?
În general actorii sînt profesioniști. Ei trebuie să aibă un personaj într-o piesă și în dialog cu regizorul să găsească un clinci montării acestui spectacol și creării acelui personaj. Dacă el face un rol bun, iubește ce a făcut el în rolul respectiv, nu rolul în sine. Un mare actor nu joacă orice. El primește textul, îl citește și spune dacă acceptă să joace, în funcție de partener, regizor sau suma care acoperă cheltuielile. El alege ce poate să joace pentru a face un film bun. Restul – `om vedea.
Adaugă un comentariu