Consiliul Național al Rectorilor cere finanțare mai mare pentru universități
Academia de gardă 17 octombrie 2016 Niciun comentariu la Consiliul Național al Rectorilor cere finanțare mai mare pentru universități 12În perioada 7 – 9 octombrie, în Centrul Universitar Tîrgu Mureș, s-a reunit Consiliul Național al Rectorilor (CNR). La ședința de lucru au participat 70 de rectori ai universităților din România, printre care s-au numărat și cei cinci rectori ai universităților de stat ieșene. Acestora li s-au alăturat și Mircea Dumitru, ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice precum și reprezentanți ai tuturor instituțiilor implicate în dezvoltarea învățămîntului superior și, împreună, au elaborat o rezoluție cu 12 puncte, care vizează creșterea performanței și competitivității în sistemul național de învățămînt superior și în cercetarea științifică. „Cele mai importante solicitări sînt, evident, cele care privesc finanțarea universităților. Am propus împreună, în ședința de lucru, ca bugetul acestora să crească, anual, cu 13%. Nu sîntem absurzi niciunii dintre noi și ne dăm seama de situația economică a României, deci știm că nu putem cere instant 6% din produsul intern brut pentru universități, așa cum este prevăzut în Constituție. Dar o creștere cu 13% pe an a finanțării duce ca în anul 2020 să avem, într-adevăr, acest 6%”, a precizat prof. univ. dr. Dan Cașcaval, rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI).
O altă solicitare menționată de rectorul TUIASI a fost și cea care aduce în discuție analiza noilor criterii propuse de Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, pentru promovarea în posturile de conferențiar și profesor. Aceasta a fost urmarea îngrijorării rectorilor față de lipsa discutării acestor criterii cu universitățile și, prin urmare, în ședința de lucru a fost propus ca acestea să se supună dezbaterii publice și să se aplice numai începînd cu anul viitor – fie universitar sau calendaristic, însă numai după o discuție în avans, cu mediul universitar.
Printre cele 12 puncte ale rezoluției s-au mai numărat probleme precum cea a evaluării școlilor doctorale și necesitatea elaborării unei metodologii de evaluare a acestora, metodologie care să includă atît partea de internaționalizare, cît și partea de evaluare a modului de acordare a titlurilor de doctor. „Momentan, în lipsa bazei metodologice pentru evaluare, școlile noastre doctorale și-au pierdut acreditarea pentru că am ieșit din termenul legal de cinci ani, în care trebuiau să se facă evaluările. Acum ne aflăm într-o perioadă de prelungire a acreditării, pînă la evaluările următoare”, a mai precizat prof. univ. dr. Dan Cașcaval, rectorul TUIASI. Rezoluția care a însumat solicitările reprezentanților prezenți la șesința CNR a fost, în urma elaborării, înaintată Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice și Președinției, urmînd ca măsurile vizate să fie adoptate, într-o perioadă cît mai scurtă de timp.
Adaugă un comentariu