Modificarea Legii Educației Naționale obligă profesorii universitari să fie conducători de doctorat
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 21 noiembrie 2016 , de Aryna Creangă Niciun comentariu la Modificarea Legii Educației Naționale obligă profesorii universitari să fie conducători de doctorat 38O serie de propuneri care doresc să modifice Legea Educației Național au apărut într-un proiect de ordonanță de urgență, postat luni, 11 noiembrie, pe pagina oficială a Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice. Acestea fac referință atît la mediul preuniversitar, cît și universitar, printre cele din urmă numărîndu-se clarificări asupra învățămîntului special integrat, asupra modului de ocupare a funcțieidactice de profesor universitar sau a înființării de duble specializări, prin alăturarea a două programe de studiu acreditate existente.
Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) a publicat vineri, 11 noiembrie, un proiect de ordonanță de urgență (OUG) care vizează schimbarea sau completarea unor acte normative în domeniul educației. Conform proiectului postat pe site-ul MENCS, www.edu.ro, Legii Educației Naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, îi vor fi modificate anumite articole care vizează atît mediul universitar, cît și cel preuniversitar. Tot atunci proiectul a fost lansat unei consultări publice, în perioada 11-16 noiembrie pe e-mailul dezbateripublice@edu.gov.ro, fiind așteptate opiniile, propunerile sau sugestiile privitoare la schimbările propuse.
Evaluările agențiilor din străinătate
Printre principalele modificări propuse în proiect, care se raportează la mediul universitar, se numără și criterul de selecție după care vor fi ocupate funcțiile didactice de profesori universitari. Dacă pînă acum la articolul 301, la alineatul (5) din Legea Educației Naționale, erau precizate drept condiții doar deținerea diplomei de doctor, îndeplinirea standardelor minimale și a standardelor de ocupare a posturilor didactice specifice funcției „aprobate de senatul universitar, fără impunerea unor condiții de vechime”, acum proiectul vine cu o adăugare, noua condiție impunînd viitoarelor cadre didactice să dețină și calitatea de conducător de doctorat.
„În principiu, această măsură propusă este bună, pentru că ajută și îi forțează într-un fel pe cei care vor să devină profesori universitari să se desăvîrșească sub aspect profesional, dîndu-și abilitarea. Pe de altă parte, poate să fie privită și ca o condiție restrictivă, care apare pentru cei care doresc să devină profesori”, a precizat prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prorector cu activitatea didactică și asigurarea calității la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași. Acesta a mai adăugat și că, deși condițiile pentru a deveni profesor abilitat sînt aceleași cu cele care trebuie respectate pentru a deveni profesor universitar, problema care intervenea era una referitoare la succesiune. „Mulți deveneau întîi profesori, și abia apoi își dădeau abilitarea”, a menționat prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin.
O altă modificare legislativă vizează posibilitatea ca universitățile să poată fi evaluate de către agenții de
asigurări externe a calității, fie ele din țară sau din străinătate, cu condiția ca acestea să fie înregistrate în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (EQAR). Lucrul care a dus la această propunere a fost faptul că deși din anul 2012, pe teritoriul României agențiile înregistrate în EQAR își puteau desfășura activitatea, conform celor menționate de către reprezentanții MENCS în proiectul de ordonanță de urgență, „atunci cînd universitățile românești au încercat să își exercite dreptul legal de a contracta o agenție de asigurare a calității din străinătate, înscrisă în EQAR, s-au lovit de o serie de bariere care au evidențiat un vid legislativ”. Această măsură introduce și o nouă condiție propusă de MENCS, care spune că universitățile care, „în urma evaluării instituționale, obțin un calificativ negativ, vor depune un dosar prin care solicită o nouă evaluare în termen de doi ani de la data primeia”. În cazul în care universitățile obțin două calificative negative consecutiv, acestea vor intra, conform noii legislații, în lichidare.
Deși Legea Educației Naționale, în prezent, spune că „Senatul universitar poate înființa duble specializări, procedura de acreditare a acestora fiind cea prevăzută în lege”, prevederile privind înființarea acestora lipsesc și, astfel, acest lucru a dus la o altă propunere, parte din proiectul de OUG. Aceasta prevede ca un program nou de studiu de licență, cu dublă specializare, să poată fi înființat de Senatul universitar, „prin alăturarea a două programe de studiu acreditate existente”, acestora corespunzîndu-le un număr de 240 și 300 de credite.
Propunerile Consiliului Național al Rectorilor, diferite
Acestor propuneri legislative li se adaugă și modificări aduse învățămîntului special integrat, noua lege stabilind în plus și faptul că acesta „se poate organiza în învățămîntul de masă, individual și, prin excepție, în clase sau grupe speciale, cu avizul MENCS”, sau modificări privind mecanismul de consultare a universităților. Astfel, alineatul (2) al articolului 221 din lege, va stabili că MENCS „colaborează cu Consiliul Național al Rectorilor (CNR) și alte structuri asociative ale universităților, cu autorităţi şi asociaţii profesionale şi ştiinţifice naţionale şi internaţionale reprezentative, federaţii sindicale la nivel de ramură şi federaţii studenţeşti legal constituite la nivel naţional”.
În urma întîlnirii reprezentanților universităților membre, care a avut loc pe 14 noiembrie, CNR a menționat într-un document trimis ministerului, că „un proiect atît de important, cu impact major asupra organizării și asigurării învățămîntului superior necesită o perioadă mai îndelungată de dezbateri publice”. Într-o anexă a documentului, CNR a atașat o listă cu propunerile și completările proprii referitoare la proiectul de OUG postat pe site-ul ministerului, multe dintre măsurile propuse fiind combătute printr-o serie de observații punctuale, sau fiind eliminate, dorind să fie păstrate articolele deja prezente în lege. O astfel de măsură este cea care vizează înființarea dublelor specializări, propunerea CNR fiind aceea de a modifica legislația, adăugînd faptul că „dublele specializări ar trebui înființate numai pentru acele programe de studii de licență în care se realizează formarea viitoarelor cadre didactice”.
Conform reprezentanților MENCS, proiectul de ordonanță de urgență va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I și modificările aduse Legii Naționale a Educației se vor aplica începînd cu data publicării acestuia.
Autor:
Redactor-șef la „Opinia studențească”, studentă în anul al II-lea la Tehnici de producție editorială în presa scrisă, multimedia și audiovizual, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Adaugă un comentariu