Angajații companiilor IT, profesori fără diplomă pentru studenții de la Informatică

Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Angajații companiilor IT, profesori fără diplomă pentru studenții de la Informatică 148
Angajații companiilor IT, profesori fără diplomă pentru studenții de la Informatică

Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se confruntă cu un deficit de personal didactic. În prezent, sînt angajați doar jumătate din numărul de profesori necesar suplinirii tuturor cursurilor. Pentru a nu se ajunge la reducerea numărului de studenți, facultatea a apelat la ajutorul companiilor de profil, care își trimit angajații să susțină cursuri, seminarii sau laboratoare. Reprezentanții facultății spun că deși aceștia sînt specialiști în domeniul informaticii, ei nu au însă și pregătire psihopedagogică.

Lipsa de personal didactic a Fa­­cul­­­tății de Informatică (FII) de la U­­­­ni­versitatea „Alexandru Ioan Cu­­za” din Iași (UAIC) există de mai mul­ți a­ni, dar ea s-a acutizat în ultima pe­ri­­oa­dă din cauza creșterii nu­mă­­ru­lui de studenți. Dacă în urmă cu cinci ani erau doar în jur de 1.0­00 de stu­­den­ți, la toate cele trei ci­clu­ri de studiu, în prezent numărul a­cestora a a­juns la aproximativ 1.500. „Ce­­re­rea a fo­st din ce în ce mai ma­re. Mulți liceeni au vrut să ur­me­ze cur­surile fa­cul­tă­ții. Am avut din ce în ce mai mul­ți candidați și, în fi­nal, din ce în ce mai mulți studenți”, a de­­­clarat conf. univ. dr. Adrian If­te­­ne, decan al FII.

Curs ținut doar de angajați Amazon

Facultatea scoate de două ori pe an posturi la concurs. Astfel, în ul­ti­­mii cinci au fost scoase la în­ce­pu­tul fiecărui semestru cîte cinci-șase pos­­­turi de asistent universitar și do­­­uă-trei posturi de lector u­ni­ver­si­­­tar. În acest interval s-au fă­­cut doar ze­ce angajări. Cu toate că cei care s-au angajat, de regulă, nu mai pă­ră­­sesc sistemul, ei nu pot acoperi ne­­cesarul de cursuri. „Sînt foar­te mul­­te companii de IT în Iași. A­ces­tea au salarii foarte competiti­ve și foar­­te bune. Cumva, nu a mai de­ve­nit atractiv să fii profesor. Sa­la­ri­ile o­­ferite de companii sînt de do­uă-trei, chiar patru ori mai mari ”, a a­dă­­ugat conf. univ. dr. Adrian If­te­ne.

În prezent, facultatea are 82 de nor­­me și doar 42 de cadre didacti­ce an­ga­jate. Unii dintre aceștia au și ore su­plimentare, dar, conform le­­gis­­la­ției în vigoare, nu pot avea mai mult de o normă și jumătate, iar o parte dintre ei își ocupă acea ju­­­mă­tate de normă disponibilă cu pro­­­iec­te de cercetare. Astfel, cei 42 de pro­fesori țin cursuri cît pentru 60 de profesori. Restul de 20 de nor­­me sînt ocupate de personal din a­fa­­­­ra facultății. În acest moment, cur­su­­­­rile de la FII sînt ținute și de profe­­so­ri de la Facultatea de Ele­ctro­ni­că, Te­­­lecomunicații și Tehnologia In­for­­­ma­ției, de la Universitatea Teh­ni­­­că „Gheor­ghe Asachi” din Iași, și de specialiști de la Academia Ro­­­mâ­­nă și de la Institutul Național de Cer­ce­tare.

Cea mai mare parte a cursu­ri­lor rămase fără cadre didactice u­ni­­­­versitare sînt preluate de compa­­ni­­ile de profil din Iași, care își pun pro­­­­prii angajați să susțină orele. A­­­cest lucru se întîmplă în con­di­ți­i­le în care, în prezent, pentru a a­jun­­­ge asistent universitar, primul grad în ierarhia posturilor pentru a deveni profesor universitar, este ne­­­voie ca un absolvent de licență să termine și ciclurile de master și doc­­­torat. De asemenea, aceștia tre­bu­­­­ie să studieze modulele psiho­pe­­­dagogice I și II, care se urmează de regulă în timpul ciclurilor de li­cen­­ță și master, dar care pot fi stud­i­­a­te și ulterior. Astfel, angajații cu studii superi­­oa­re ai companiilor, dar fără master sau doctorat și fără să fi urmat un pro­­fil psihopedagogic, predau cursuri, seminarii și laboratoare, fără a fi plătiți de UAIC, costurile fiind a­co­pe­rite de către firme. „Sînt compa­nii care în­curajează angajații să fa­că acest lu­cru și noi colaborăm foar­te bine cu a­cestea”, a mai precizat de­canul fa­­cultății. Compania A­ma­zon ține un astfel de curs, despre teh­­nologi­­a de tip cloud (n.r. spațiu de stoca­re a datelor, pentru a pu­tea fi accesate de pe orice dispozitiv) pentru ciclurile de master. Ast­­fel, stu­den­ții care sînt înscriși la specializarea In­gineria Sis­te­me­lor Software îl au în programă, fi­ind unul din cele șa­se cursuri o­bli­ga­­torii. Pot alege să-l studieze și stu­den­ții de la Optimizare Com­pu­ta­țio­nală, în­să pentru aceștia este op­țional.

Cursurile, seminariile și labora­­toa­rele despre tehnologia de tip cloud sînt susținute în totalita­te de an­­gajați ai companiei. „Noi nu sîn­tem implicați în plata lor. Noi doar le oferim săli pentru a susține cur­su­rile”, a precizat decanul FII. De­și persoanele care predau cursul sînt spe­cialiști în domeniu și au do­cu­men­­­te care le atestă cu­no­știn­țe­le, ei nu au o pregătire psi­ho­pe­da­go­gi­că necesară pentru a fi profesori. „În companie există no­ți­u­nea de trai­­ning. Deci au experiență în a pre­­zenta anumite informații, în a îm­­bunătăți nivelul pe anumite di­re­cții în care ei lucreaz. Sînt persoa­­ne care lucrează 10­-12 ore pe teh­no­logie de tip cloud. O astfel de per­soană are o ex­pe­ri­enț­ă practică imen­să în spate”, a pre­cizat de­ca­nul facultății.

Masteranzii sînt și studenți și profesori

Bitdefender este cea de-a doua com­­panie care încearcă să su­pli­nea­­­scă deficitul de personal didactic de la FII. O parte dintre an­ga­ja­ții com­paniei predau în cadrul fa­cul­tăți, costurile fiind asigurate de Bit­defender. Acest lucru se în­tîm­plă de aproximativ patru ani, ma­jo­­ritatea cursurilor fiind la ciclul de licență, anul I, și cîteva op­țio­na­le. „Compania noastră își dorește să e­xiste și peste 50 de ani, iar noi pri­vim problema pe termen lung. As­tă­zi sînt profesori, dar aceștia vor ie­și la un moment dat din sistem și ai nevoie de generații noi care să for­meze viitorii programatori”, a de­­clarat lect. univ. dr. Dragoș Ga­vri­­luț, profesor al FII și manager co­­laborator al Bitdefender Iași.

În unele cazuri însă, angajații com­­­­paniei se întîmplă să fie stu­den­ți ai FII la ciclul de master. Astfel, ei de­vin profesori pentru colegii lor de la licență. Aceștia nu au contra­ct de mun­­că cu facultatea. „Există per­soa­ne care sînt și masteranzi de-ai noș­­­tri, dar și angajați Bitdefender și re­­ușesc să țină și ore. Aceasta este for­­mula cîștigătoare pe care am gă­sit-o”, a precizat conf. univ. dr. Adrian Iftene.

Com­pania nu își plătește an­ga­ja­ții în plus dacă aceștia aleg să de­vi­nă profesori, dar timpul petrecut la facultate le este scăzut din nu­mă­­rul de ore pe care ei trebuie să-l pe­­treacă la locul de muncă. Astfel, o persoană care trebuie să lucreze opt ore pe zi, dar în aceeași zi are de ținut și două cursuri, seminarii sau laboratoare, va mai merge la ser­viciu doar patru ore.

Prin urmare, FII încearcă să re­zol­­ve temporar deficitul de perso­nal didactic prin colaborarea cu spe­cialiști din domeniul IT, chiar dacă a­ceștia nu au o pregătire psi­ho­pe­da­gogică. Cum numărul stu­den­ți­lor este în creștere, soluția de com­pro­­­mis adoptată de către facultate va trebui să fie înlocuită cu una ca­re să aducă în viitor cît mai mulți das­­căli spre catedră. În prezent, com­­paniile își încurajează an­ga­ja­ții să se înscrie și la cursurile de mas­­ter și la cele de doctorat, pentru a putea candida pe posturile ră­­ma­se libere.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top