Timpul, singurul monstru pe care eroii nu-l pot învinge
De pe scena Iașului 5 martie 2017 Niciun comentariu la Timpul, singurul monstru pe care eroii nu-l pot învinge 12Dansul „sclavilor sorţii” este mînuit cu grijă de zeiţă, iar strigătul lor de la final îţi vine ca un pumnal ascuţit în stomac creîndu-ţi o revoltă personală deoarece realizezi că niciun erou pozitiv nu îi poate elibera de cel mai aprig duşman care există de cînd s-a creat pămîntul şi anume timpul. „Carmina Burana” de Carl Orff, care a avut premiera miercuri, 1 martie, la ora 18.30. Colecţia de poezii ce a fost pusă în scenă în regia maestrului Ioan Tugearu şi scenografia semnată de Viorica Petrovici a reprezentat pentru ieşenii care au fost prezenţi o poveste despre trecerea timpului aranjată sub forma unui fir narativ care a legat, pe rînd, simboluri precum dragostea, natura, viaţa, toate aflate în strînsă legătură cu singurul actor principal al lumii, omul.
Mătasea de culoarea liliacului este dată la o parte descoperind un cerc imens, iar imaginea celor legaţi cu hamuri groase de roată, care se învîrte continuu, creează, chiar şi pentru o secundă, iluzia că şi tu eşti, împotriva voinţei tale, legat de uriaşul cerc, care gravitează deasupra capetelor precum un disc solar mînuit cu graţie de către zeiţa Fortuna. Melodia cu acelaşi nume cîntată de către corului Operei din Iaşi răsună puternic şi agresiv în compoziţia actului creînd, împreună cu mişcările graţioase de dans ale baletului, un tablou amplu şi impresionant în care destinul este singurul lucru de care oamenii nu se vor putea despărţi niciodată decît în ziua în care roata o să se oprească odată pentru totdeauna. Piesa are un caracter ciclic, iar cele 25 de poeme selectate din volumul cu poezii ale lui Carl Orff sînt puse în scenă succesiv. Chiar dacă nu au legătură directă unul cu celălalt, singurul element comun care rămîne de la început pînă la sfîrşit este zeiţa Fortuna care învîrte mereu roata, amuzată copios de către un muritor care mai încearcă cîteodată să se împotrivească puterii cercului suprem şi crede că îşi poate crea sigur propriul destin.
Dansul anotimpurilor
Simboluri ale vieţii şi ale morţii sînt mereu evocate prin revenirea la viaţă a naturii sau interpretate de către personaje prin dans. Zeiţa Venus (soprana Ana Maria Donose), Bachus, zeul vinului, binele şi răul, timpul, dar şi dragostea sînt reprezentate prin personaje sau sugerate prin cuvinte şi fapte. Fiecare poezie este introdusă de către Bufon (actorului Cosmin Maxim). Personaj misterios, reprezentînd de cele mai multe ori în opere răul cu două feţe, evocă la începutul fiecărui act versurile şi introduce, pe rînd, fiecare personaj în scenă mişunînd pe lîngă ele, încercînd să le ispitească mereu spre partea întunecată.
Scena în care se anunţă venirea primăverii reprezintă singurul moment în care dragostea, simbolizată de mantiile roşii ale fetelor, este în cea mai pură stare. „Virginele care doresc să se mărite toate pînă la vară” sînt peţite de către băieţi şi atrase în jocul iubirii prin dans. Oglinzile amplasate strategic pe scenă creează iluzia de multiplicare, iar cuplurile par infinite în jocul ăsta format din lumini şi reflexe.
Licoarea păcatului
Iadul este descris ca o arsură puternică ce îl mistuie din interior pe păcătosul care a căzut în vrajba ispitei. Ambele scene, atît cea a naturii cît şi a infernului, completează o imagine a unei lumi în continuă mişcare. Oamenii traversează anotimpurile cu tot ce înseamnă ele, trezirea la viaţă odată cu trezirea instinctului sexual, ispita, dar şi moartea care vine odată cu anotimpul iarna. Omul sfîrşeşte prin a lupta împotriva sorţii, eşuînd de fiecare dată și fiind prins într-o buclă nesfîrşită a timpului.
Scena Tavernei reprezintă una dintre cele mai mari ispite cu care omul se confruntă pe parcursul vieţii, ispita alcolului. Prinşi în aburii vinului sau licoarea zeilor, după cum mai este numit, oamenii se desfată şi se bucură de fiecare moment petrecut între pereţii de lemn ai cîrciumei.
Toate astea se întîmplă sub privirile furioase ale Zeiţei Fortuna, care mîniată de răzvrătirea şi păcatele oamenilor, coboară pe Pămînt pentru a face ordine printre muritori. Revolta colectivă se dovedeşte spre final că a fost tot timpul dirijată şi odată ce Fortuna decide că este de ajuns, fiecare dintre revoltaţi rămâne captiv în închisoarea propriului cap care îi impune limite. Evadarea din hamurile timpului nu se dovedeşte decît un joc de plictiseală pe care Fortuna l-a permis ca să testeze oamenii, iar sfera care se creează atunci cînd aceştia se simt împliniţi, odată cu găsirea jumătăţii, se transformă rapid în roata pe care zeiţa o mînuieşte după propriul plac.Te trezeşti brusc din reverie şi nu ai cum să nu rămîi pentru o secundă afundat în propriile gînduri. Îţi revii uşor să te rogi ca persoana care învîrte roata destinului tău să nu se plictisească vreodată şi să hotărască să schimbe peste noapte traseul vieţii ca mai apoi să te facă sclavul permanent al propriei minţi.
Adaugă un comentariu