Dumbrava minunată din casa cu turn
Povești fără timbru 27 martie 2017 Niciun comentariu la Dumbrava minunată din casa cu turn 237În Copou, după rondul Agronomiei, dacă mai mergi puțin de tot înainte și cotești la dreapta, dai de-un trotuar ros de timp și de ploi care te conduce către o casă pe care au schimbat-o multe nume mari ale vremurilor. De la Kogălniceanu la George Enescu și, în final, casă de suflet a scriitorului Mihail Sadoveanu, casa cu turnul din care spuneau boierii că „se vedea Ceahlăul” adăpostește astăzi, între pereții puțin scorojiți, marile scrieri originale, lucrurile și fotografiile personale ale lui Sadoveanu și-ale familiei sale. De la colțul vînătorii și pușca primită în dar de la George Topîrceanu, la cel al freneticului pescar sau al șahistului, surprins într-o fotografie alături de Camil Petrescu – toate vitrinele și toți pereții încărcați o să te facă să crezi că trecutul nu-i un timp care trece; ci o stare care se materializează și ți se lipește pe veci de suflet și de memorie.
La casa cu turn din dealul Copoului, așa cum o știau toți boierii din vremea lui Sadoveanu, timpul stă în loc. Nu se-aude nicio mașină și niciun zgomot nu pare să știe care-ar fi poarta pe care se intră în curte. Aleea care duce către ușă șerpuiește și, cînd te lasă să faci stînga către trepte, te blochează în fața unui luminiș smuls din mijlocul unei păduri. Locul pare un fel de definiție a tihnei și n-ai cum să te furișezi înapoi în oraș, fără să-ți treci, înainte de toate, conștiința trecutului printr-o sită deasă amplasată la ușa fiecărei camere din clădire.
Camerele lui George Enescu de la demisol
În anul 1827, cînd Centrul Vechi se întindea pe strada „Ștefan cel Mare”, Iașul trecea printr-un episod istoric chinuitor, care ardea casele boierilor din temelii. „Ultimul mare pîrjol s-a-ntîmplat atunci, în acel an, chiar pe ulița mare”, spune Lăcrămioara Agrigoroaiei, muzeograf la Muzeul „Mihail Sadoveau”. Atunci, pentru că boierilor li se distruseseră casele, ei au început să-și cumpere altele în partea de sus a orașului, către Copou. Printre ei se număra și Mihail Kogălniceanu, al cărui tată avea, pe-atunci, cam șapte hectare de zonă viticolă întinse chiar în partea de sus a Iașului. „Așa a ajuns Kogălniceanu să construiască aici casa aceasta, pe pămîntul tatălui său.” Curînd, însă, el a intrat într-o „jenă financiară” și s-a retras în casa părinților, fiind nevoit să vîndă casa cu turn.
Pînă s-ajungă, mai apoi, la Mihail Sadoveanu, casa boierească din dealul Copoului a mai cunoscut proprietari pe care Iașul, astăzi, pare să fi uitat că i-a găzduit. „În primii doi ani ai Primului Război Mondial, casa a fost închiriată de principesa Maria Cantacuzino și-atunci, la demisol, în camerele de-acolo, a locuit chiar George Enescu”. Lăcrămioara Agrigoroaiei zîmbește și te lasă la terminarea fiecărei fraze să te întrebi dacă nu cumva ai fost teleportat într-o carte în care doica, blîndă, înconjurată de-o serenitate fluidă, îți spune o poveste înainte de culcare. Poartă o rochiță roz pal și la fiecare mișcare a gîtului, cînd își întoarce fața către o vitrină, o fereastră sau un tablou, șalul crem, croșetat, i se mișcă ușor pe umeri. Lucrează aici de trei ani și, după ușurința cu care vorbește despre casă și foștii proprietari smulși din universul boieriei, poți s-o vizualizezi înconjurată de cărți, mărturii și testimoniale, gata să absoarbă fiecare noutate care-ar putea s-o apropie mai mult de cei care-au fost aici, înaintea sa.
Venea o moară-bibliotecă pe Siret
Înainte să-și cumpere casa din Iași, Sadoveanu locuia la Fălticeni. „Vai, dac-ar fi trăit în zilele noastre, cum s-ar fi descurcat el! Ce spirit de antreprenor avea!” Mîndria din glasul muzeografei te face să zîmbești și, atunci cînd îți spune că pe vremea cînd locuia la Fălticeni, împreună cu Arthur Gorovei, s-a decis să facă o afacere, mai că ridici din sprînceană odată cu ea. Și cum au văzut ei că țăranii mergeau o distanță foarte mare ca să-și macine grîul sau porumbul, „s-au gîndit să facă, mai aproape, în sat, o altă moară. Dar nu una obișnuită, ci o moară care să fie și un fel de bibliotecă comunală, ca țăranii care stau mult la rînd să poată să se documenteze; un fel de șezătoare ad-hoc”. Moara celor doi era un soi de metodă de educare a oamenilor din sat, în unele zile, în bibliotecă fiind ușor de găsit Sadoveanu sau Gorovei, ambii stînd de vorbă cu țăranii și „deschizîndu-le mințile”. Afacerea celor doi prieteni n-a fost însă una de lungă durată și a dat în scurt timp faliment, „pentru că prețul cerut țăranilor era mai mare decît cel cerut de moara cealaltă, însă ideea era formidabilă!”. În cele din urmă, moara lui Sadoveanu și a lui Gorovei a ajuns pe Bistrița pînă la Galați, la un cumnat de-al scriitorului și, cumva „«Venea o moară pe Siret» spune povestea morii ăsteia, a afacerii lui puse la cale la Fălticeni”, spune Lăcrămioara Agrigoroaiei și din tabloul fixat pe centrul peretelui din ultima cameră a muzeului, care-l înfățișează pe scriitor stînd jos, coboară parcă luînd parte la una dintre discuțiile petrecute chiar la el acasă.
Și moara n-a fost singura afacere pe care Sadoveanu a vrut s-o pună la cale. În vitrinele muzeului din dealul Copoului găsești, cînd îți plimbi privirea peste ele, hîrtii scrise cu o cerneală albastru-pal, perfect caligrafiate, anexate cu titlul „Aurora”. Așa se numea revista pe care Sadoveanu, împreună cu un coleg, s-a apucat să o construiască. „Adunau materiale de prin școală și dacă nu găseau, le scriau chiar ei. Apoi le multiplicau ei doi, scriindu-le de mînă, lunea le vindeau și marțea împărțeau frățește banii.” La Iași, peste ani, încercarea de afacere s-a mai distanțat de lumea literară, Sadoveanu fixîndu-și în minte ideea c-ar putea să facă o crescătorie, în Copou, de găini și cocoși de rasă, pe care să le vîndă. N-a reușit, „dar sigur-sigur ar fi reușit el astăzi să găsească ceva din care să facă bani!”.
Însemnele masonice
Tot casa cu turn a adăpostit, în depozit, după plecarea lui Sadoveanu la București, și însemnele masonice ale scriitorului, pînă cînd au fost expuse publicului, abia după anul 1990. „El a intrat în 1927 în loja masonică de la Iași și membrii lojei se întîlneau într-o casă mare de pe strada «Sfîntul Atanasie»”, povestește muzeografa, aplecîndu-și privirea către colanul format din 33 de însemne mici, metalice, eșarfa și stiletul simbolic. Cele 33 de însemne sînt reprezentate de cerculețe mici, pe fiecare fiind încrustat simbolul unei meserii folosite de marii arhitecți. „Masoneria are la bază construcția – pentru că este o formă de a construi ceva mai bun – așa că simbolurile prin care era reprezentată aveau la bază însemnele meseriilor practicate în construcție.” În 1923, Mihail Sadoveanu ajunsese la cel mai înalt rang din masonerie – rangul de mare maestru.
Lăcrămioara Agrigoroaiei își plimbă mîinile peste vitrine și-mi spune că Sadoveanu era un om rece, avea o ținută impecabilă și era întotdeauna distins – atît în ceea ce spunea, cît și în lucrurile pe care le făcea. „Masoneria română era împărțită în tot felul de acțiuni și Sadoveanu a încercat să le reunească – dar nu a reușit”, așa că, în final, a renunțat să mai conducă și a rămas membru al lojei, pînă cînd „masoneria românească a intrat în adormire, în 1948”. Dacă în cărțile lui Sadoveanu poți găsi mereu un sîmbure de adevăr, ai să constați, în urma poveștilor pe care-ai să le-aduni dintre pereții muzeului, că nicio parte din viață nu i-a rămas rătăcită în afara unor coperți. „«Creanga de aur» de perioada aceasta se leagă; e o scriere mai evoluată, în care un inițiat în masonerie, în creștinism și în psihologie poate identifica niște elemente; așa a scris Sadoveanu – pornea de la orice i se întîmpla, chiar și de la o frază pe care-o auzea – îi făcea un clic și imediat se apuca de scris!”
Șalul muzeografei cade ușor de pe-un umăr și un tunet pare să zguduie perdelele mari, strînse elegant în falduri, care cad și se-aștern pe podeaua de lîngă fereastră. Fîșiile de soare furișate prin ochiurile în care lumina și-a găsit loc s-au strecurat înapoi și-un întuneric pare că și-a împreunat mîinile cu tăcerea care domnește peste lucrurile expuse în spatele funiilor aliniate discret de-a stînga și de-a dreapta covorașului îngust care se întinde dintr-o cameră în alta.
„Șăzi colea, Didică, și scrie!”
„Copiii lui Sadoveanu erau primii săi cititori! Atît de mult îmi plac poveștile despre scrierile lui – mereu am cîteva care-mi stau mai aproape de suflet și pe care le tot spun oamenilor care intră aici”, spune muzeografa și vocea lentă, apăsată și foarte familiară pare să te facă doar să vrei să te ghemuiești în fotoliu și s-o asculți. Din cele aproape 100 de titluri pe care Sadoveanu le-a scris, cea mai importantă parte a operei a scris-o aici, la Iași, în cei 18 ani în care-a locuit cu familia în casa cu turn. Fac ochii mari și-ascult că aici, unde mă aflu, s-au scris „Baltagul”, „Frații Jderi”, „Hanul Ancuței”, „Creanga de aur”, „Zodia Cancerului” și toate scrierile sadoveniene pe care le-am învățat, citit, de care m-am lovit în școală sau prin vreo bibliotecă.
„Într-o zi, Sadoveanu era rău, dar rău de tot bolnav. Și stătea acolo, întins pe divan – știu din scrierile fetei lui”, spune Lăcrămioara Agrigoroaiei și parcă, dintr-o dată, îl vezi pe Sadoveanu cu ținuta lui impunătoare cum iese din tablou și se-așază cu greutate, bolind, în colțul camerei. Muzeografa zîmbește și spune – „A stat o zi, două, trei și, cum stătea el așa – a strigat dintr-o dată, cu vocea lui de tunet – «Să vie Didica!», adică Teodora, una dintre fiicele sale, al patrulea copil. I-a spus, apoi, «Șăzi colea, Didică – și scrie!». Și atunci s-a așezat Didica și a scris pe hîrtie tot ce i-a dictat tatăl ei. Și i-a dictat, timp de cîteva zile, «Dumbrava minunată»!” – zîmbești, te simți ca Lizuca pierdută, în loc de pădure, printre fotografii vechi și obiecte ale unui mare scriitor și tu știi, totuși, că n-ai mai vrea parcă să găsești drumul spre casă niciodată.
Adaugă un comentariu