Veriga slabă din rețeaua la negru a șnițelelor
Povești fără timbru 3 aprilie 2017 Niciun comentariu la Veriga slabă din rețeaua la negru a șnițelelor 24Primele condamnări pentru nașii care și-au deschis buzunarele pentru călătorii fără bilet au stricat un echilibru care funcționează de mai bine de 20 de ani. Relația dintre nași, navetiști și turiști care, conform unor socoteli ale procurorilor, ar fi privat bugetul CFR de sute de milioane de lei din bilete, a fost mereu o loterie. De la momentele de libertate totală, în care nașii încăpeau cu greu pe coridoare printre mîinile întinse, la clipele în care supracontrolul tăia cu sînge bilete pentru fiecare călător care părea a nu ridica probleme în a se certa cu ei, astăzi, nașii nu mai iau riscurile de-altădată, închid cu greu ochii și așteaptă momentul în care salariile și bunul simț le vor da o altă libertatea – cea de a învăța litera legii.
Trenul care se-mpleticește ca o andrea într-un război de țesut ia agale drumul Pașcaniului. Marian se întoarce dinspre locomotivă printre pasagerii prinși ca sardelele pe holul nesfârșit. Pasageri care, deși abia am trecut de Lețcani, arată de parcă ar fi stat zece ore pe hol la Urgențe și-ar fi dispuși să plece cu picioarele rupte acasă, doar să-i bage cineva în seamă. „Am plătit bilet să ne călcăm în picioare ca niște cîini”, îi aruncă un student ras în cap, cu șapca atîrnîndu-i doar de-o ureche. Marian ridică neputincios din umeri, compostează, merge mai departe, croindu-și drum către capătul vagonului cu geanta mare ca antemergător. Mă găsește în fața compartimentului nașilor, zăvorît cu un lanț gros și un lacăt cît pumnul. Ne recunoaștem – am făcut amîndoi drumul ăsta de-atîtea ori încît am ajuns să-l văd mai des decît pe jumătate dintre rudele mele, așa că mă cheamă în compartiment și trage jaluzelele.
Înăuntru, colegul său de tură fumează nestingherit lîngă geam. Marian își dă jos geanta și scoate din buzunarul din dreapta de la sacou un pumn de bancnote de-un leu, împăturite atît de puternic încît par țigări de foi. Mă vede că mă uit lung la ei și ridică din umeri, un „așa, și?” plictisit. Îl întreb cît face pe-o tură lungă, Vatra Dornei, Cluj Napoca chiar Timișoara. „Nu ajung atît de departe că mergem pe ture – la Suceava, dar am ajuns și la Cluj.” Închide ochii și pune rotițele în mișcare. „Milioane”, răspunde sec. Era în 2010, vara, și tot compartimentul era plin de fumul de țigară care mai degrabă intra în rotocoale în vagon decît să se lase scos pe geam. În brațe Marian avea cîteva zeci de lei, poate chiar 100. Pentru Pașcani lua 3 lei studenților, 6 la navetiști. Dar nu face mofturi, cînd intră în compartiment și vede un student care citește o carte, ia leii de unde-i semnu fără să-i numere. „Îi țin minte, și dacă-și bat joc de mine, a doua oară plătesc biletul și suplimentul.” N-a făcut-o însă niciodată. Cel mai mult a dus un grup de 30 de oameni la negru pe ruta Iași – Vatra Dornei. Le-a luat jumătate de preț și le-a promis că dacă se întorc după patru zile cu trenul de seară or să-l găsească tot pe el. Oamenii n-au riscat și și-au luat bilet.
M-am mai întâlnit în urmă cu doi ani cu Marian. Tras la față, obosit, cu un stres care i-a măcinat ochii în orbite și i-a lăsat două pungi mari dedesubt. Milioanele pe care le făcea pe trasee s-au subțiat pînă cînd s-au transformat într-un pumn de lei făcut pe distanțe scurte după telefoane date de teama supracontrolului. Nu mai fumează nimeni în spatele jaluzelelor din compartimentul nașilor, iar singurul venit pe care-l mai face în afara salariului stă îndesat în patru genți mari, de toate culorile, împrăștiate în compartiment. Marian s-a transformat din ghidul turiștilor la negru spre toată Moldova în paznicul rețelei la negru de șnițele care se revarsă la Iași.
Un bilet pierdut
„În tren nu se mănîncă semințe și nu se fumează”, și cei doi bărbați se opresc instantaneu. „Iertare domn’ șef, gata, nu mai facem”, spune unul dintre ei fugărind fumul de țigară cu mîna și îndesîndu-și semințele în buzunar. După o clipă de agitație, în care cei doi tineri, cîinele și zambila urcă sus pe niște trepte, nașul ajunge în dreptul unei bătrîne care stătea într-un colț al holului, pe care nici nu o vedeai pînă cînd nu au coborît grosul navetiștilor. După două minute de negocieri între șase ochi, fiindcă și supracontrolul s-a dus să asculte, se aude vocea bătrînei.
„– Să mă bată focu’ dacă am bani de bilet.
– Aici nu e vorba de foc doamnă, ci de bilet, 8 lei costă sau cobori la Bacău.”
– Da’ vin de la containere acu, mă așteaptă fata mea…
– Poți să fi umblat și prin mall din partea mea, cîtă vreme îmi dai acuma 8 lei, cît face pînă la Tîrgu, altfel nu cobori.”
E 2015, iar trenul de navetiști spre Bacău oprește în Sîrca, toți chibițarii care nici nu știu cum arată un bilet coboară de parcă le-ar fi aruncat careva petarde-n șosete. Pe bătrîna din fața mea o ia tremuratul, nașul o ajută să se așeze pe o banchetă, vine și supracontrolul mai aproape și negocierile continuă. Acum îi cere 5,20, prețul normal, fără taxe suplimentare. Bătrîna scoate tremurînd un leu de sub căciula care îi astupa pînă și sprîncenele și îl întinde tremurînd către cei doi bărbați din fața ei. Supracontrolul, cu părul lins și cu un rînjet cît toată fața, își strînge nodul la cravată și zice cu dispreț. „Las-o așa, o luăm la Bacău, o lăsam la Poliția Transport Feroviar, își ia amendă plus biletul de întors înapoi – 6 milioane o costă”, și amîndoi bărbații izbucnesc în rîs. În hol se lasă tăcerea, pe fundal răsunînd numai zgomotul înfundat al roților de tren. Îl întreb, curios, dacă bărbații care au coborît aveau bilet sau dacă i-a căutat. Se întoarce înspre mine, împreună cu celălalt controlor și cei doi bărbați de la supracontrol și-mi aruncă un „aveau abonament”, de parcă fiecare cuvînt rostit îl ustura în coșul pieptului. „De unde știți?”, plusez. „Știu”, îmi răspunde și se întoarce la femeia pe care o apucase plînsul. „Nu plînge, doamnă, că începe să mă ia și pe mine cu lacrimi”, și pe mijlocul feței i se întinde un zîmbet care dezvelește dinții.
Un bărbat care o cunoaștea pe bătrînă vine dinspre ușă cu un leu întins înspre naș și-i spune oarecum sfios „un leu de la mata și unul de la mine și ajunge pînă la Tîrgu”. Supracontrolul îl întrerupe tăios, se întoarce la bătrînă. Amenințările curg, femeia plînge. De sus, cîinele începe să schiaune. Deodată, tînăra care urcase mai devreme sus, coboară cu o bancnotă de 5 lei pe care i-o întinde nașului, care o ia de parcă ar fi cel mai natural lucru și începe să-i taie bilet bătrînei, care nu mai contenea să își facă cruce, firimituri de pîine curgîndu-i din mîneca paltonului gri, spălăcit.
***
Astăzi, mersul trenurilor s-a schimbat, și cel de pe hîrtie, dar și legănatul impasibil al vagoanelor. Trenul de seară care leagă Iașul de București merge întîi prin Pașcani și face o oră în plus. În coada lui trenează multe vagoane de noapte venite de la moldoveni. Nașii sunt impasibili. Doi bărbați la 55-60 de ani, cu fața ștearsă de timp, nu mai au timp de taclalele inutile – au de păzit vagoanele și coridoarele aproape goale. Îl întreb pe unul dintre bărbații din fața mea, pe hol, despre căldura din vagoane și-i spun, cu biletul în buzunar, c-aș vrea să ne-nțelegem pînă știe el că urcă supracontrolul și să-mi taie bilet de-acolo spre capitală. „Nu merită”, îmi spune fața ștearsă care prindea formă în riduri. „Nici sănătatea, nici libertatea”.
Adaugă un comentariu