Școlile Lumina, umbrite de asocierea cu Gülen
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 10 aprilie 2017 Niciun comentariu la Școlile Lumina, umbrite de asocierea cu Gülen 161Grupul educațional „Lumina” a apărut în România la inițiativa unor finanțatori de origine turcă, stabiliți în Constanța. Dacă acum 23 de ani exista doar o singură școală care aparținea de acest grup în toată țara, în prezent, rețeaua în care este inclusă și Școala Internațională Spectrum din Iași, numără 11 instituții de învățămînt preuniversitar. Ambasada Turciei în România a cerut desființarea acestora, după ce Recep Tayyip Erdoğan, președintele țării, l-a numit vinovat de puciul din iulie 2016 pe Fethullah Gülen. Ambasadorul Turciei în România, Osman Koray Ertas, spunea că rețeaua de școli este condusă de un „grup foarte periculos” de persoane simpatizante ale lui Gülen. Informațiile au fost dezmințite de reprezentanții școlilor, însă aceștia spun că presiunile asupra profesorilor au continuat să apară. „Legăturile sînt mai mult generate de situația actuală din Turcia care este un pic mai complicată și există persoane interesate care doresc să defăimeze aceste instituții”, a declarat Felix Codreanu, directorul Școlii Internaționale Spectrum din Iași.
În urma puciului (n. red. încercare de răsturnare prin violență a unui regim politic) eșuat din data de 15 iulie 2016 din Turcia, președintele țării Recep Tayyip Erdoğan a susținut că Fethullah Gülen este vinovat pentru cele întîmplate. De atunci, situația din Turcia s-a înrăutățit, realizîndu-se la scurt timp peste 6.000 de arestări, peste 9.000 de demiteri în rîndul poliției și 3.000 de suspendări în rîndul armatei. Totodată, mii de funcționari guvernamentali au fost suspectați de legături cu gruparea Gülen. Atunci, Ambasada Turciei din România a spus că mișcarea Gülen este strîns legată de instituțiile de învățămînt „Lumina”, care dețin 11 școli numai în România. Ulterior, Mucahit Biner, directorul general al Universității Europei de Sud-Est „Lumina”, a declarat că aceste școli nu au nicio legătură cu Fethullah Gülen, însă, cu toate acestea, profesorii care predau în aceste instituții de învățămînt au fost supuși unor presiuni din partea Ambasadei Turciei, cerîndu-le să se întoarcă în țară.
Grupul educațional „Lumina” a apărut în anul 1994, atunci cînd s-a înființat la Constanța Liceul Internațional de Informatică. Ulterior, au apărut și alte zece instituții de învățămînt preuniversitar și o universitate care, din cauza numărului mic de studenți, s-a transformat în liceu. Pe lista școlilor private „Lumina”, din 2010, apare și Iașul cu Școala Internațională Spectrum, de pe Bulevardul Constantin Alexandru Rosetti. Aici, zi de zi, vin cei 140 de elevi înscriși la grădiniță, învățămînt primar și gimnazial de care au grijă cele 30 de cadre didactice. „În școala noastră avem doar doi profesori de naționalitate turcă, restul sînt din România. Colegii turci și-au obținut de curînd naționalitate română și predau limba turcă, musulmana și informatica”, a declarat Felix Codreanu, directorul școlii. Mulți dintre profesorii turci care predau în școlile „Lumina” din România s-au mutat cu tot cu familie la noi în țară și peste 80% dintre ei au obținut și cetățenie română, asta după ce au stat o lungă perioadă în România și au dat examenul de obținere a cetățeniei. „În acest moment, din ce cunosc eu, societatea turcă este divizată. O parte dintre profesori, din cauza modalității în care privesc latura politică, pot avea probleme, însă acest lucru nu are nicio legătura cu școala. La noi în instituție nu vorbim despre politica Turciei. Nici măcar politica românească nu are ce căuta aici. Nu amestecăm politica sau religia”, a adăugat directorul școlii.
O clasă cu maximum 18 elevi
De-a lungul timpului, Școala Spectrum din Iași a adunat copii din diferite țări, în prezent ea fiind punctul comun a șapte naționalități și a patru religii diferite. Copiii de acolo învață în limba română, însă au cel puțin cinci ore de limba engleză pe săptămînă, fapt care le permite ca, la final, să poate să se înscrie la examenul Cambridge pentru a obține un certificat de limbă engleză. Orele de religie se susțin în săli diferite și doar dacă părinții își dau acordul. Pentru copiii care doresc să învețe, pe lîngă limba engleză și franceză, o a treia limbă străină, școala dispune de un club în care copiilor le este predată limba turcă. „Datorită fuziunii de acum șase ani cu școala și grădinița «Funny English», instituția a rămas acreditată pe nivel primar și grădiniță, urmînd ca după ce prima generație de elevi o să termine clasa a VIII-a, să acredităm și nivelul gimnazial, care acum funcționează cu acreditare provizorie”, a declarat Felix Codreanu. Conducerea școlii spune că nu se ține cont de niciun criteriu discriminatoriu atunci cînd părinții vin să-și înscrie copilul la această instituție de învățămînt privată, singurul obstacol pentru părinți fiind poate doar costurile. Acestea variază între 180 de euro și 220 de euro pe lună, în funcție de preferințele părinților care își pot înscrie copilul la un program educativ, la programul de „after school” și de efectuare asistată a lecțiilor și, totodată, prețul crește dacă aceștia aleg și programul de servire a micului-dejun ori a prînzului.
După terminarea programului, elevii care se înscriu la cluburile de dans, pian, pictură, șah etc. își pot exersa abilitățile împreună cu profesorii și, astfel, un copil care vine la școală la ora 8.00 pleacă acasă la 16.00 sau la 17.00. „Educație nu înseamnă limbă română și matematică și atît, înseamnă mult mai mult. Ținem foarte mult la acest aspect. Copiii trebuie să fie pregătiți pentru viitor, să fie flexibili și să se poată adapta”, a apreciat directorul școlii Spectrum din Iași. Fiecare clasă sau grupă din școală are o limită de maximum 18 persoane, iar, pînă acum, pentru anul viitor deja au fost înscriși 200 de copii.
La Spectrum predau doi profesori de origine turcă
Atunci cînd este nevoie, unitatea de învățămînt din Iași organizează concursuri pentru ocuparea posturilor de educatori, învățători sau profesori sau participă la concursul național prin care profesorii din România pot opta pentru un post la această școală. De cele mai multe ori, angajații instituției rămîn în această instituție pentru o perioadă îndelungată. Potrivit conducerii, profesorii preferă să-și exercite munca într-un mediu privat, fiindcă aici au toate dotările necesare. Spre exemplu, fiecare sală este dotată cu un calculator sau laptop, un videoproiector și o tablă interactivă, ceea ce ușurează procesul de predare. „Orice cadru didactic își poate pregăti materialele necesare fără a scoate vreun ban din buzunar, totul fiind oferit de către școală”, a declarat Felix Codreanu. De asemenea, cadrele didactice comunică des cu părinții, fiindcă școala dispune de un catalog virtual în care sînt trecute notele elevilor și în care este notată evoluția fiecărui copil. Pe lîngă expozițiile de pictură sau evenimentele caritabile pe care le organizează elevii, instituția de învățămînt și-a construit, de curînd, și un muzeu în care părinții sau bunicii copiilor au adus de acasă diferite costume populare sau obiecte vechi care au legătură cu istoria Iașului sau a zonei din Moldova.
La nivel național, în toate instituțiile Lumina predau peste 3.000 de cadre didactice și numai la International School of Bucharest sînt înscriși aproximativ 700 de copii. Anul acesta, grupul educațional a deschis, la București, cel mai mare campus școlar privat din România care adăpostește aproape 1.500 de copii de la grădiniță pînă la liceu. Pînă de curînd, a funcționat și o universitate, însă aceasta a fost transformată în campus preuniversitar, din cauza numărului mic de studenți înscriși. „Sînt școli internaționale în foarte multe țări, chiar și în America sau Canada, nu doar în România, dar nu neapărat cu finanțatori turci”, a punctat Felix Codreanu, directorul Școlii Internaționale Spectrum din Iași.
Aceste instituții funcționează pe baza unei programe britanice, dar respectă și programa impusă de Ministerul Educației Naționale, astfel că la finalul anilor școlari elevii pot da examenele naționale și pot opta apoi pentru orice altă instituție de învățămînt preuniversitar sau universitar.
Adaugă un comentariu