Într-o miercuri cu Tarantino și Kubrick
Povești fără timbru 10 aprilie 2017 Niciun comentariu la Într-o miercuri cu Tarantino și Kubrick 65Dac-ai să treci prin studenție fără să știi că-n sala „Diotima” a Casei de Cultură „Mihai Ursachi” din Copou în fiecare luni seară poți să mergi gratuit la film, poți să te arunci singur într-un scenariu de-al lui Stanley Kubrik din care n-ai să ieși cu siguranță cu-aceleași idei cu care-ai intrat. Dacă totuși ai să urci treptele de-afară, cum impune regula, și-ai să deschizi ușa înainte de ora 6, ai să prinzi cîteva minute să-ți speli creierul în toate nuanțele de maro liniștitoare și-ai să fii pregătit să-ți dai cîteva ore pe mîinile unui regizor pe care „Clubul cinefililor” l-a ales pentru tine – și nu o dată, ci de cîteva sute de ori.
Rulează „Reservoir Dogs” a lui Quentin Tarantino. În sală sînt 20 și ceva de oameni. S-au adunat pe rînd; au urcat scara de urgență în formă de spirală de-afară și s-au pitit înăuntru. Ceilalți s-au întors pentru o secundă și s-au uitat urît la soarele mojic care-a dat buzna printre scaune și peste capetele nemișcate, întoarse spre ecran. Unii, neinițiați, intră pe ușa din dreapta și reușesc să bage-n sală mai multă lumină. Devin inamici publici, dar dispar repede din memoriile tuturor cînd „Stucked in the middle with you” răsună și personajul își unduiește corpul pe ritm. Cîntă, cară un butoi cu benzină și-amenință polițistul cu moartea. Cunoscătorii știu că Tarantino nu-i un regizoraș oarecare, așa că-și permit să chicotească, din dragoste pentru umorul negru.
I – „Poate după film vrei să mergi acasă să plîngi”
Cînd ești nou într-un grup de cinefili care se cunosc între ei și-și respectă dragostea pentru film tacit, deși nu-și vorbesc prea mult, nu știi prea bine cum să te comporți. „N-ai cum să-i atragi pe toți să rămînă după la discuții; poate, după film, tu vrei să mergi acasă să plîngi”, îmi zice Octavian. Pe vremea cînd el era în liceu, fotograful Dan Mititelu s-a gîndit c-ar fi fain să se apuce de văzut și altfel de filme – care nu rulau în cinematografe. Și nu singur, ci cu o sală de oameni pasionați de cinematografie. Așa c-a înființat la Casa de Cultură din Copou, în sala „Diotima”, „Clubul Cinefililor”.
De 12 ani de cînd se-ntîmplă, Octavian nu-și amintește să fi ratat multe proiecții. Pînă anul trecut, „Clubul Cinefililor” dădea întîlnire „nebunilor pasionați de film” miercurea, de la șase, iar pînă în 2008, erau chiar două proiecții pe seară. De anul trecut, însă, s-au mutat lunea. „La început, totul era pe bază de recomandări.” Intrai în club doar dacă știai pe cineva deja parte din el. După recomandare, „primeai pe e-mail, de la Dan, un soi de dosărel în care aveai invitația, afișul, o fișă tehnică a filmului și cîteva cronici pe care le găsea el pe Internet”.
Filmele nu rulau la întîmplare. „Încă de la primele întîlniri a fost ideea s-avem, în fiecare lună, un regizor – s-o dedicăm lui”, așa că toate filmele din fiecare seară de miercuri aparțineau aceluiași artist. „Și mai era ceva – Dan nu ne lăsa să vedem filmele la întîmplare. Le verifica; se uita la ele acasă, singur, cu o seară înainte.” În cei 12 ani de cinematografie în sala din Copou, dintre toți regizorii, s-a repetat unul singur o dată – „În aprilie, anul trecut, l-am dat iar pe Alfred Hitchcock; dar nu i-am repetat și filmele de atunci, deși trecuseră peste zece ani de prima dată, și-am fi putut.” Octavian își amintește precis fiecare detaliu din viața clubului și știe clar ce s-a întîmplat, cînd și cu cine-au avut parteneriate. Enumeră institutele din Iași sau din București care le-au mai dat filme să proiecteze și, cînd în discuție se-ajunge la numele unui film, automat îl urmează regizorul și-o bucată din poveste. A terminat Geografie și, deși lucrează și face cu totul altceva, nu lasă Clubul Cinefililor să-i ducă lipsa.
II – „Cel mai important lucru e să-l vezi odată cu publicul din sală”
„Care e scopul artei în viață? Să ne dea o satisfacție spirituală. Cred că asta e, de fapt, ce ne deosebește de toți ceilalți, de cîini, furnici și alte ființe de pe lume”, spune Octavian. El nu mai știe cînd, exact, s-a întîmplat să se îndrăgostească așa nebunește de film. „Eram mic de tot și-auzeam lumea că vorbește despre filme de artă, filme alb negru și eu, în naivitatea mea, le-asociam cu Charlie Chaplin. Dar erau altceva.” Și cînd a văzut despre ce-i vorba, de fapt, a început să meargă prin biblioteci și anticariate și să citească tot mai multe despre cinematografie. Cînd nu i-au mai ajuns cărțile de-acolo, s-a decis să le ia acasă, așa că a început să caute și să comande cît mai multe. „Așa am făcut și cu filmele, după ce le-am proiectat. Le-am colecționat pe DVD-uri separate pe fiecare; cred că așa, dintr-o dorință copilărească de-a le avea. Să mă uit la ele și să spun «îl am și pe ăsta și e al meu!».”
Sala în care Octavian și Bogdan, celălalt băiat care mai proiectează filmele și se ocupă de partea tehnică, și-au petrecut serile de miercuri vreme de 12 ani, spun ei, e „cea mai bună sală pentru cinematografie din tot Iașul”. E în mijlocul parcului și nu trece nicio mașină, n-auzi nicio altă voce și nu-i nimeni care să te deranjeze cît timp te uiți la film. Și avantajul suprem e că nu te uiți singur. „Cel mai important lucru atunci cînd vezi un film, e să-l vezi cu publicul din sală.” Înainte de club, Octavian vedea cîte două-trei filme pe zi, singur, acasă. De cînd și-a dat seama că filmul îl înțelegi și-l simți numai cînd îl vezi cu oameni alături, vede un film sau două pe săptămînă – cel de luni și altul, dacă mai apucă să meargă la vreo altă proiecție sau la vreun film care rulează la cinematograf.
La cinematograf nu merge la toate „prostiile comerciale”. Își alege bine filmele și citește mult înainte de ele. De-asta și, de cînd clubul are pagină de Facebook și în fiecare săptămînă programează un eveniment pentru filmul de lunea următoare, pune în descriere și o scurtă descriere a lui, trimiteri către cronici sau date despre regizorul căreia îi este dedicată luna. Octavian zîmbește, își proptește capul într-o mînă și-mi spune că, de-a lungul vremii, „cînd eram mai tineri, mai entuziasmați și-aveam mai mult timp să ne ocupăm de promovare”, au primit multe mesaje de susținere din partea cinefililor cunoscuți din țară. „Criticul Alex Leo Șerban ne-a scris mesaje de susținere din care se-nțelegea clar că știe de ce tot continuăm să facem asta.” Și lui Octavian i-ar fi plăcut să devină critic de film. Nu-i ferm convins cînd o spune, dar titlurile cărților de care tot pomenește și-ntregile colecții de albume de cinematografie așezate în teancuri mari pe podea și susținute cu bucăți de scînduri, să nu cadă, par să te convingă singure.
III – „Cinefili printre angajați”
După 700 de filme diferite care-au văzut sala îmbrăcată-n maro liniștitor în Casa de Cultură din parc, luni rulează „Pulp Fiction”, a lui Tarantino. Pînă să-ți faci curaj să mergi să-l vezi, intră pe Facebook, caută „Clubul Cinefililor”, vezi rolele de peliculă care stau pe aparatul de proiecție ca niște ochi larg deschiși, caută evenimentul și citește cîteva cronici bune. Dac-ai să dai și peste Octavian (și sigur ai să dai), să nu-ți înăbuși hohotele de rîs cînd ai să vezi cum patima și amorul cinematografiei i s-au amestecat cu treaba și l-au făcut, printre toate, să denumească un soi de plantă din Grădina Botanică după cum a simțit – a plantat-o și i-a zis „Sophia Loren” – pesemne așa e „cînd sînt cinefili printre angajați”.
Adaugă un comentariu