Cercetători de la Universitatea Tehnică au creat un dispozitiv pentru nevăzători
Academia de gardă 29 mai 2017 Niciun comentariu la Cercetători de la Universitatea Tehnică au creat un dispozitiv pentru nevăzători 21Un proiect coordonat de Universitatea din Islanda, la care s-a alăturat și o echipă de zece cercetători de la Facultatea Automatică și Calculatoare (AC) de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI), a facilitat crearea unui dispozitiv care îi ajută pe nevăzători să primească informații sonore și haptice (n. red. referitor la simțul tactil) despre mediul înconjur rător. Echipa „Sound of vision” a inventat o vestă pe care nevăzătorul o poate purta atît în interior, cît și în exterior, prin intermediul căreia primește detalii despre obstacolele din jurul său. Dispozitivul ar putea să-i transmită purtătorului senzația unor impulsuri tactile pe spate prin care să-i explice un anumit traseu sau să-i modeleze cîteva litere, transmițîndu-i, în final, un mesaj complex. Totodată, nevăzătorul ar putea purta și opereche de căști special concepute care să-i ofere informații sonore despre unde se localizează anumite obiecte.
„Pînă acum nu am popularizat proiectul, fiind că trebuia mai întîi să vedem ce iese. Fie care universitate parteneră are cîte un prototip a ceea ce dorim noi să producem”, a declarat prof. univ. dr. ing. Vasile Ion Manta, decanul AC. Proiectul coordonat de Universitatea din Islanda a început în urmă cu trei ani, iar acum se află în ultima etapă, cînd cercetătorii organizează ateliere de lucru în care le explică oamenilor cum funcționează dispozitivul și pregătesc documentele pentru a obține toate autorizațiile de care au nevoie. La realizarea proiectului au contribuit și oameni de știință de la alte opt universități din Ungaria, Italia și Polonia și de la Fundația Institutului pentru Dezvoltare Regională din Polonia.
În luna decembrie a acestui an, proiectul se va încheia, moment în care, cercetătorii vor pune la dispoziția pacienților atît prototipul creat, cît și un protocol de învățare.
Adaugă un comentariu