Din gura tîrgului, la gura sobei
Povești fără timbru 25 aprilie 2018 Niciun comentariu la Din gura tîrgului, la gura sobei 366Pe străzile și pe la tarabele din Darabani te întîlneşti cu expresii ca „îți schimbi ghihaiele (obiceiurile) ca Heimschakel caii” sau „ai făcut gheșeft (afaceri) azi” și multe alte combinații de cuvinte din limba română și idiș, pe care nu le mai auzi altundeva decît în acest colț de țară îndepărtat. Cu toate că ultimul evreu din Darabani a murit în 1984, acum 34 de ani, încă auzi vorbindu-se de caii lui Heimschakel, de cîntarul lui Aizic, de achizițiile lui Moise și de tunsorile moderne ale lui Isaac. În cel mai nordic oraș al României, comunitatea evreiască încă se mai păstrează vie în amintirea colectivă a localnicilor.
Caii lui Heimschakel
De la cimitirul unde sînt înmormîntați ultimii doi evrei, Moise și Aizic, pornește un drum drept peste deal, trece pe la sinagogă și cotește spre tarabele înghesuite și larma de behăieli, mugete și nechezături ce dau viață tîrgului din obor. Într-un loc se vînd brînzeturi, într-altul păsări și tot soiul de animale. Acum 60 de ani, în acel loc ți-ar fi atras atenția un bărbat între două vîrste, cu pălăria în mînă, care răcnea cu un puternic accent – „vino, mei, de ia calul! Cal ieftin, mei, cum nu mai găsește tu la altul!”. El era Heimschakel, cel mai iscusit geambaș de la Prut pînă la Dorohoi. Dugheana sa de pe ulița din spatele pieței părea o prelungire a grajdului uriaș de lîngă ea, care era golit după fiecare zi de tîrg. Dacă, totuși, se întîmpla să îl prindă tîrgul fără marfă, Heimschakel apela la o altă strategie – se așeza la drumul mare și cumpăra un cal. Bineînțeles, nu cu bani ci, pentru că așa erau vremurile, cu două-trei sticle de rachiu. „Azi am mai găsit un «șeim» (n.red. nătărău)”, era vorba lui de duh pentru bieții vînzători. Apoi, mergea liniștit și îl vindea cu mai mult, iar din banii cîștigați cumpăra încă un cal sau doi. Într-o zi a cumpărat și a vîndut nu mai puțin de opt cai, dar niciunul provenit din grajdul său și așa s-a născut și vorba „îți schimbi ghihaiele ca Heimschakel caii” sau „ai făcut gheșeft ca Heimschakel cu caii”, adică „ai făcut bani din nimic”.
Tot în obor se găsea și Aizic, cu pălăria sa cu boruri largi. Toată lumea îl știa de „cîntaragiul tîrgului” și tot ce se vindea se cîntărea pe mașinăria complexă, din lemn și metal, cu greutăți, care se chema „cîntarul lui Aizic”. Orice neînțelegere cu privire la „cinstea” comercianților se rezolva pe acest cîntar, sub privirea atentă a evreului. Dacă marfa era puțină, Aizic avea obiceiul să-și tachineze clienții – „Moș Bejenaru, ai aici ridichi de 1.000 lei!”. „Poate de 50-100”, răspundea, blajin, țăranul. „Dar ți-am zis ceva de rău? O să ai și atunci o să-i dai și lui Aizic de cît ai matale acuma!”, adăuga acesta. Bineînțeles, orice cîntărire avea un anumit tarif și orice tarif lăsa loc și de un mic bacșiș, un rest pe care țăranul nu îl mai revendica. Acest rest, dacă era de hîrtie, urma să aibă un traseu foarte bine delimitat pînă în buzunarul lui Aizic, deoarece, ca orice comerciant care se respectă, avea un ritual: trecea bacșișul printr-o baligă de cal ca semn de mulțumire și erau destule baligi în obor, așa că avea de unde alege. „Avea el o vrajă a lui cu baliga asta”, își amintește, zîmbind, moș Gheorghe.
Deși comerțul și negoțul ocupau cea mai mare parte din viața evreilor, aceștia își găseau timp să se ocupe și de creșterea copiilor. Bătrînii din oraș își amintesc și astăzi că cele mai frumoase jucării și cele mai bune haine le aveau copiii acestora, care învățau la școala sinagogii în idiș și, uneori, organizau piese de teatru. Se pregăteau costume, recuzită de cea mai bună calitate, scenă, lumini, iar public era destul, pentru că toată acțiunea se desfășura la marginea pieței, pentru doar 15 bani intrarea. Unii copii plăteau, intrau și „împrumutau” jucării măcar cît prețul biletului. Totuși, evreii nu se supărau. Doar Moise, care îi observa, clătina, trist, din cap.
Misterele Darabanilor
Peste drum de obor, dar tot în centru, se întindeau dughenele. Simple, mici și înghesuite, aceste clădiri din chirpici adăposteau adevărate comori și secrete care-i făceau pe copii să se viseze pirați și aventurieri plecați să exploreze beciurile de cărămidă roșie de dedesubt, unde evreii își depozitau toate bunurile. Unele beciuri s-au legat de-a lungul timpului între ele, formînd adevărate labirinturi subterane, dintre care cel mai mult au intrigat imaginația copiilor tunelurile secrete. Unul ajungea de sub dughene pînă la cinematograf, altul, mai lung, traversa strada principală, pînă în obor.
Într-una dintre cele mai sărăcăcioase dughene, sub firma „ACHIZIȚII”, trăia Moise Tălmaciu. Se ocupa, așa cum sugerează și firma, cu achiziționarea și valorificarea „fleacurilor”: sticle, piei de animale, haine, vechituri și tot ce putea căpăta un preț bun în capul negustorului. Fiind un om masiv, își petrecea zilele în fața dughenei, pe o bancă specială, și îmbia clienții. „Bade Gheorghe, am o foaie (n. red. fustă) presată din Izdrail pentru țața matale; dacă ai bani, vino și-o ie, că ți-o păstrez!”, ispitea el cu glas mieros trecătorii. Badea Gheorghe, de rușine, nici nu i-a spus nevestei, pentru că știa că n-are bani, dar peste două zile o vede cu fusta presată. „Ți-a dat Moișă pe mai puțin?”, întrebă neîncrezător țăranul. „Ei, mi-a dat! Am luat-o de la Ileana, că tu numai cu evreul tău știi să faci gheșeft!”.
Moise avea o „menajeră”, Marița, care îi mai făcea curățenie prin prăvălie. „Mariță, să vii mîine să îmi faci curat!”, o chemă el într-o zi. „Vin! Mîine îs la matale”, i-a răspuns ea, dar n-a venit a doua zi. Moise, îmbufnat, a așteptat toată ziua, pînă l-a văzut pe Vasile, bărbatul Mariței, și atunci n-a mai rezistat și i-a zis – „Vasile, să-i zici lui Marița că nu-i om di cuvînt!”. Deși purta doar 12 izmene pe an, comandate din timp de la croitorii din sat, tinerii de atunci cad de comun acord că învîrtea bani mari și era considerat „mafiotul” din Darabani. „Moișă mai făcea și de-alea mai pe după gard și îl mai lua miliția la întrebări, așa a și murit. Cumpărase niște piei furate fără să facă acte, că așa făcea el. Și, într-o noapte, a intrat miliția peste el și i-a strigat să scoată pieile, dar el era bătrîn și cu inima. A horcăit de trei ori și a murit. La înmormîntare la el a mers cine a vrut, că pînă atunci numai evrei aveau voie să meargă, dar el era ultimul și au venit cîți au putut. Nici femeile nu puteau veni, nici ale lor”, povestește Dumitru Haha, colecționar de obiecte istorice evreieşti.
Viața din fața dughenelor era plină de întîmplări și doar acolo puteai da peste licitații la care prețul nu creștea, ci scădea. Miriam și Ana, două prietene, sporovăiau, una pe bancă, iar cealaltă înăuntru, cînd au văzut o femeie cu o găină la braț – „Țață Leană, vino-ncoace! Cu cît dai găina aceea?”. „10 lei”, veni răspunsul mîndru al româncei care știa ce marfă bună are. „Îți dau opt și să-i sară ochii din cap ăluia care dă mai mult!”, sări ca arsă Miriam. „E prea puțin, nu dau, mă iei de șeim?”, îi replică indignată Leana. Ana, din dugheană, ar fi dat 9 lei, dar s-a temut de vorba lui Miriam, așa că a adăugat cu jumătate de gură – „Eu îți dau șapte lei, țață Leană!”. „Ei, atunci o dau la Miriam, că dă mai mult!”, încheie românca, fericită de afacere.
„Am mai tuns, m-am învățat!”
Dar țăranii nu călătoreau pînă la Darabani doar pentru afaceri, ci și pentru plăceri. Pe lîngă cîrciumile, jocurile și piesele de teatru din obor, se găsea și o frizerie. Tot în rînd cu dugheana lui Moise, doar că mai la vale, se afla frizeria unde lucra Isaac. La intrare, pragul înalt te obliga să te apleci și semi-întunericul de dinăuntru impunea o atmosferă plăcută, liniștită, o pauză de la hărmălaia de afară. Isaac Barbiru, înalt și uscățiv, era un om tăcut, care își vedea de meseria lui și care întotdeauna știa ce este mai bine pentru clientul său. Pe atunci un copil de cinci ani, Ruben intrase în frizerie și se juca pe băncile cu sertare albe pentru bagaje așteptînd tunsoarea. Omul dinaintea sa, pe la vreo 30 de ani, se certa cu Isaac. „Acum două luni m-ai tuns rău, rău de tot și am zis că nu mă mai tund la tine, dar acuma ai zis că ai mai tuns de acum două luni, că știi mai bine!”, își amintește Ruben discuția între cei doi. „Mei, dar ți-am zis minciuni? Am mai tuns, m-am învățat! Am tuns bine, am tuns prost, numai tu, mei, spui că-i rău”, se apără Isaac. În timp ce omul plecă bombănind, copilul, venit cu sora sa mai mare, cerea să fie tuns „mai scurt, dar cu ciuf”. Și exact așa l-a tuns Isaac – aproape chel, cu bretonel. De atunci a mai tuns, mai bine, mai rău, dar nimeni nu i-a mai zis nimic.
Isaac a fost, alături de Moise și de Aizic, unul dintre ultimii trei evrei din Darabani. Doar că el nu a murit acolo, ci a plecat, la fel ca mare parte a comunității iudaice, în Israel. Copiii acestei ultime generații de evrei dărăbăneni au ajuns ambasadori, ingineri, oameni de vază atît în Israel, cît și în alte țări, după cum își amintesc foștii lor colegi de joacă. Totuși, în cimitirul în care sînt îngropați unul lîngă altul Moise și Aizic, se găsește mormîntul unuia dintre ultimii rabini, proaspăt vopsit cu roz și îngrijit, cu o ușă de tablă, încît să atragă atenția oricărui vizitator. Lîngă intrare se află o placă pe care scrie: „băieții și fetele din Darabani care locuiesc în Israel au renovat mormîntul rabinului”.
Adaugă un comentariu