Necrologul mașinii de spălat ajunge în registrul căminului
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 22 aprilie 2019 Niciun comentariu la Necrologul mașinii de spălat ajunge în registrul căminului 128Plitele electrice, mașinile de spălat și obiectele sanitare precum bateriile de la chiuvete sau capetele de duș sînt obiectele care se strică cel mai des în căminele studențești ieșene. Pentru a semnala și rezolva în timp util defecțiunile din camere, bucătării sau băi, tinerii le notează într-un registru al căminului. Pentru a eficientiza acest proces, conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) va implementa o aplicație online care să înlocuiască registrul. La Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi (USAMV), pentru a evita defectarea mașinilor de spălat, administratorii au decis ca studenții să se ocupe de spălătorii.
La UAIC, obiectele care se deteriorează cel mai des sînt broaștele de la uși, plitele de la aragaze, ușile de la intrarea în cămine și bateriile de la chiuvete. Reprezentanții Universității afirmă că studenții sînt informați de clauza din contractul de închiriere, în care este menționat că, dacă o persoană strică un bun ce aparține căminului, va fi nevoită să îl plătească sau să îl înlocuiască cu un obiect nou, de aceeași valoare. De asemenea, la preluarea spațiului de cazare, locatarul trebuie să semneze un proces verbal în care să enumere toate obiectele pe care le-a găsit în cameră, cît și nivelul acestora de uzură. La finalul anului universitar, atunci cînd studenții părăsesc căminul, aceștia trebuie să prezinte procesul-verbal semnat anterior și să demonstreze că ceea ce au găsit la începutul anului în cameră nu a fost deteriorat.
În fiecare cămin există un registru unde pot fi semnalate defecțiunile, studenții trebuind să îl completeze cu numărul camerei în care locuiesc și tipul problemei întîmpinate. „De obicei, orice defecțiune produsă de student este sesizată de administratorul de cămin în cel mai scurt timp. În caz contrar, la momentul semnării fișei de lichidare, studentul este obligat să achite daunele produse. Reprezentantul Direcției Tehnice ia act de sesizarea făcută și în maximum 24 de ore trebuie să remedieze defecțiunea”, a declarat ing. Costel Palade, directorul general administrativ al UAIC.
Pentru ca reparațiile să fie făcute într-un timp mai scurt, la UAIC se dorește implementarea unei aplicații online de semnalare a defecțiunilor. Aceasta ar trebui să fie valabilă de la începutul anului universitar următor, în prezent fiind în faza de testare. În 2018, cheltuielile totale pentru reparațiile din cele 15 cămine deținute de UAIC au depășit 600.000 de lei, sumă în care au fost incluse și lucrările din timpul verii, precum văruirea camerelor.
În cămine, plitele electrice se strică cel mai des
La fel ca la UAIC, la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi (UMF) cele mai frecvente probleme sînt legate de plitele electrice și obiectele sanitare precum dușurile sau robinetele. „Studenții semnalează defecțiunile din grupurile sanitare, iar administratorii constată defecțiunile din bucătării. Plitele se strică, cel mai adesea, din cauza utilizării necorespunzătoare, adică sînt lăsate în priză permanent, chiar și atunci cînd nu sînt folosite, iar mîncarea este uneori uitată pe foc”, a declarat Ivona Burduja, purtătorul de cuvînt al UMF.
Procedurile de semnalare a pagubelor din căminele studențești ieșene sînt asemănătoare, astfel încît, în majoritatea cazurilor, tinerilor le este pus la dispoziție un registru de defecțiuni în care pot scrie oricînd ce obiecte s-au mai stricat. Aceste semnalări ar trebui rezolvate în cel mai scurt timp posibil, însă unii dintre studenții cazați în căminele UMF susțin că pentru repararea anumitor obiecte de uz comun, așa cum sînt cuptoarele sau mașinile de spălat, timpul de așteptare este mai îndelungat, ajungînd la aproximativ o lună.
La singurul cămin al Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iaşi (UNAGE), situat în cartierul Bularga, în care sînt cazaţi 240 de studenţi, deși sînt rare, există cazuri în care studenții nu semnalează daunele produse de ei. Conform conducerii, aceștia așteaptă pînă la finalul anului, atunci cînd trebuie să se decazeze, pentru a nu fi trași la răspundere. În contract este menționat faptul că cei care strică obiectele ce aparțin căminului trebuie să suporte personal costurile de reparare.
Și la UNAGE este valabil sistemul de semnalare al defecțiunilor printr-un registru, însă studenții afirmă că, indiferent de cît de repede se fac aceste sesisări, reparațiile pot dura și cîteva luni. „Reparațiile la obiectele sanitare, electrice sînt efectuate de angajați, iar repararea electrocasnicelor sau zugrăvelile se fac prin societați specializate. Timpul în care este efectuată o lucrare de reparații diferă atît în funcție de existența materialelor în momentul semnalării defecțiunii, cît și de semnalarea cît mai rapidă defecțiunilor”, a declarat prof. univ. dr Florin Grigoraș, prorector responsabil cu relaţiile internaţionale, imaginea universităţii şi problemele studenţeşti.
Prima afacere a studenților agronomi este la spălătorie
În urmă cu un an, la USAMV gestionarea maşinilor de spălat a devenit responsabilitatea studenţilor. Pentru fiecare dintre cele patru spălătorii au fost numiţi responsabili din Liga Studenţilor Agronomi şi Veterinari, care taxează utilizarea maşinilor cu suma de trei lei pentru fiecare spălare. Banii obţinuţi sînt folosiţi pentru a cumpăra alte maşini de spălat sau pentru a le repara pe cele pe care deja le dețin. În prezent, căminele USAMV sînt dotate cu opt mașini de spălat care pot fi utilizate zilnic, între orele 14.00 și 22.00 „Atunci cînd această responsabilitate a căzut în mîinile studenţilor s-a constatat o îmbunătăţire a comportamentului de grup. Nu numai că nu au mai existat probleme în ceea ce priveşte defecţiunea maşinilor, ci am observat şi determinarea lor de a le păstra intacte şi dorinţa de a cumpăra cît mai multe pentru a le face traiul mai simplu. În trecut, la USAMV se cumpărau şi cîte 30 de maşini de spălat şi toate ajungeau să fie distruse”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Stoleru, prorector responsabil cu activităţile sociale, studenţeşti şi relaţiile cu alumni la USAMV. În ceea ce priveşte celelalte bunuri ale căminului, conducerea universităţii a implementat un regulament în legătură cu vandalismul, iar studenţii care strică în mod voit obiectele, nu trebuie doar să plătească ceea ce au distrus, ci pot fi sancționați chiar cu evacuarea din căminele universității.
Conform ing. Bogdan Budeanu, directorul Direcției Servicii Studențești (DSS) de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), în anul universitar 2017-2018, în căminele din Campusul Studențesc „Tudor Vladimirescu” a existat o problemă majoră legată de dușuri, capurile de duș fiind adesea scoase. O altă problemă a fost legată de bucătăriile comune, fiind sesizate cazuri în care studenții lasă pe foc oale cu mîncare, uitînd de ele. „Un băiat a uitat o tigaie timp de două ore pe aragaz. Întreaga bucătărie a fost distrusă, motiv pentru care studentul a fost nevoit să plătească renovarea, iar conducerea căminului a decis ca vinovatul să părăsească căminul din motive de siguranţă pentru ceilalţi”, a declarat ing. Bogdan Budeanu.
Deși unele defecțiuni sînt mai frecvent întîlnite în căminele studențești ieșene, administratorii susțin că astfel de probleme nu sînt grave, motiv pentru care nu există un buget fix alocat acestor reparații. Pentru a evita aceste costuri, la începutul fiecărui an universitar, studenții de la toate căminele trebuie să semneze un contract prin care sînt obligați, în cazul în care strică un bun, să îl plătească sau să îl înlocuiască.
de Ioana DOLEANU
Sursa foto: zejoo.wordpress.com
Adaugă un comentariu