Vișniec a privit la sexul femeii prin ochii ieșenilor
De pe scena Iașului 13 decembrie 2009 Niciun comentariu la Vișniec a privit la sexul femeii prin ochii ieșenilor 5De Zilele lor, actorii Teatrului Ludic au amenajat Sala Studio a Casei de Cultură a Studenților ca un „cîmp de luptă”, pentru a-l face pe Matei Vișniec să privească războiul din Bosnia prin sexul femeii, așa cum și l-a închipuit dramaturgul într-una dintre piesele sale de teatru. Două scaune, o masă, o saltea, un steag al Statelor Unite, o tobă și două personaje au fost de ajuns pentru ca miercuri, 9 decembrie ieșenii să vadă cum „naționalismul libidinal” zguduie destinele a două femei violate, una mintal, alta fizic, de atrocitățile manifeste ale conflictelor interetnice.
„Autopsia ororii” a durat o oră, timp în care dramaturgul doar a asistat. „Nevroza fobică a etniilor care trăiesc pe același teritoriu” s-a jucat cu ușile închise, în liniște perfectă, pentru un cerc de mai puțin de cincizeci de spectatori.
Fișa de observație numărul unu: violul
„Te urăsc. Te urăsc. Te urăsc. Te urăsc. Te urăsc. Te urăsc.”
Picioarele Dorrei se desfac mecanic, ca robotizate de aceeași forță care îi schimonosește chipul. Doar o cămașă albă cu mînecile largi, vaporoase îmbracă trupul Dorrei care izbucnește la răstimpuri în spasme. Își smulge sistematic părul din cap în timp ce rostește cu ochii ieșind din orbite o anti-rugăciune: „Nu, Tatăl nostru, tu nu ne poți apăra de cel rău”. Acum știe că Dumnezeu există fiindcă atrocitatea există. Așa că bîntuie asemenea unui liliac alb, cu mișcări scurte, cît să nu cadă în brațele publicului.
Cade, se ridică, din nou cade, din nou se ridică. Nu, nici apa aruncată cu furie pe chip nu poate spăla disperarea, nu poate purifica păcatul. „Mă simt murdară cu acest fetus în mine. Simt cum crește și nu vreau. Vreau să mă descotorosiți de asta”, strigă Dorra, bătînd în toba ținută în dreptul pîntecului „Pur și simplu nu pot muri din cauza urii”, se chircește femeia în ea însăși.
Între pereții imaginari ai unui centru medical al NATO din Germania, în care a fost adusă Dorra, psihologul Kate înregistrează de pe scaunul ei totul, notînd într-un carnețel: „subiectul suferă de o alterare a eului. Orice încercare de a comunica este percepută de către subiect ca o agresiune. Pentru subiect, violul continuă”. „Doriți să vă povestesc cu amănunte cum m-au violat?!”, se răstește Dorra, într-o izbucnire. Erau cinci, dar nu știu dacă erau musulmani, croați sau sîrbi. Știți, în Bosnia toți vorbim sîrbo-croata”.
Fișa de observație numărul doi: războiul
„Noul războinic din Balcani violează femeia inamicului său etnic pentru a-i da astfel lovitura de grație inamicului său etnic. Sexul femeii inamicului său etnic devine astfel un veritabil cîmp de luptă. Un cîmp de luptă unde noul războinic nu se expune nici gloanțelor, nici obuzelor, nici tancurilor. El nu se expune decît țipetelor femeilor.”
Kate a înțeles că violul este o strategie militară. Că el este expresia frustrării celor care nu au avut niciodată o țară, fără nici un adversar precis, deci nici un cîmp de bătaie precis definit. Ea știe prin ce trece Dorra, știe și cum se leagă „conceptele psihanalizei” de „nevroza obsesională a etniei minoritare”.
Ea are noțiuni care țin de universul impulsurilor: „Oare etniile care nu au avut niciodată un stat național reacționează întrucîtva precum ființele care nu au atins stadiul suprimării libidoului?”, se întreabă retoric. Cum să-i explice asta și Dorrei?
Dar Dorra știe deja tot ce ar trebui despre război. Copilul care îi mănîcă din carne, care cere de mîncare e dovada. Care continuă violul. Și mai știe că își urăște țara că ea va rămîne bîntuită „de ură, de țipătul victimelor și de rușine”.
Fișa de observație numărul trei: nașterea
“Cum să-ți spun, Dorra, că legile naturii n-au nimic de-a face cu impulsurile barbariei umane?! Ca întotdeauna, după un război, se nasc mai mulți băieți decît fete. Natura își continuă opera, în ciuda ticăloșilor. Și opera ei rămîne, ca întotdeauna, misterioasă și plină de frumusețe”.
Și Kate a fost violată, în felul ei. A fost dezgropător de gropi comune. A fost psihologul care trebuia să-i asiste pe cei care făceau această operațiune practică de cercetare: să scormonească printre cadavre. A cedat nervos după al șaptesprezecelea. Degeaba titlul ei Doctor Honoris Causa și degeaba lucrarea ei de 770 de pagini despre Freud la Universitatea din Boston. Degeaba cunoștințele despre abordarea evenimentelor traumatice și nevroza obsesională. Adevărul l-a aflat dezgropînd cadavre.
„Cînd mă gîndesc la pîntecele tău văd o groapă comună plină de cadavre. Și în groapa asta comună, iată că mișcă cineva. Și trebuie salvat, scos de acolo. E simplu ca bună ziua. Trebuie scos din groapa comună”.
Războiul a luat sfîrșit. Steagurile au căzut. De pe cîmpul de luptă se aude un plînset. E sfîrșitul ororii și al piesei. Este nașterea fără țară.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu