ARACIS trimite universitățile la colț
Honoris fără Causa 17 ianuarie 2010 , de Opinia Studențească Niciun comentariu la ARACIS trimite universitățile la colț 9Învățămîntul românesc nu este credibil, nu încurajează competiția și tolerează plagiatul. Mai mult, nu investește banii publici nici în cercetare și, în aceste condiții, nu are nici o șansă să poată ajunge măcar la a fi comparat cu cel european. Toate aceste critici au fost incluse în „Barometrul Calității” realizat de Agenția Română a Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS) și făcut public săptămîna trecută. De la Iași, aprecierile ARACIS au fost considerate nejustificate de către conducerile instituțiilor de învățămînt superior. Rectorul Universității „Al. I. Cuza” a considerat raportul ARACIS un „Barometru al Precarității”, în timp ce rectorii de la Politehnică și Medicină sînt convinși că observațiile nu au nici o legătură cu instituțiile aflate în subordinea lor.
„Universități tot mai puțin performante, diplome tot mai multe, competențe individuale de tip profesional tot mai puține și, în final, o lipsă cronică de competitivitate europeană” – așa este descrisă situația educației superioare din România în ,,Barometrul Calității” – 2009, realizat de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS) și dezbătut joi, 14 ianuarie 2010, la Conferința Națională „Asigurarea Calității în Învățămîntul Superior din România”. Prin urmare, conducerea ARACIS și-a propus ca pînă în 2011 să evalueze toate universitățile românești, să le determine pe acestea să se diferențieze după misiune, bazată pe educație sau pe cercetare și să definitiveze o nouă metodologie privind evaluarea calității din universități, care să se axeze pe rezultatele obținute de acestea.
Instituțiile de învățămînt nu sînt credibile, dar nici „Barometrul calității”
Conform ARACIS, noile direcții trasate urmăresc să îmbunătățească modul în care instituțiile și-au stabilit obiectivele, spre a veni în sprijinul studenților, în promovarea unui învățămînt centrat pe student, iar universitățile ar trebui să se alinieze noilor cerințe. ,,Cunoaștem aceste măsuri și vom ajuta la crearea indicatorilor și standardelor de evaluare a calității învățămîntului medical”, a declarat rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași (UMF), prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae. Conducerea Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (UTI), la rîndul ei, nu este deranjată de schimbările ce vor avea loc. „Orice criterii noi în privința calității vor apărea, Universitatea Tehnică tot sus va fi, deoarece este a doua din țară după universitatea Politehnică din București, ca performanță”, a declarat rectorul UTI, prof. univ. dr. ing. Ion Giurmă.
Rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), prof. univ. dr. Vasile Ișan contestă însă credibilitatea barometrului ,,Eu am îndoieli că un proces de clasificare și de ierarhizare a universităților, realizat exclusiv din oameni cu expertiză și formare românească, are credibilitate. Prima problemă a învățămîntului românesc este existența ARACIS. ARACIS este politizată și constituită din grupuri de interese. În cel mai bun caz reforma poate să întrevadă clasificarea universităților, însă acum este o mare problemă și nu cred că va fi o reformă. Aș numi Barometrul Precarității și nu al calității, pentru că vom vedea cu toții cum universități dezvoltate din IAS-uri vor fi mai bine plasate decît Universitatea Cuza.”
Reforma în învățămînt este demarată de ARACIS și susținută de ministrul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Daniel Funeriu, care a precizat în cadrul Conferinței Naționale cele patru măsuri ce vor fi implementate în mandatul său precum: diferențierea universităților în funcție de misiunea lor specifică, reforma politicilor de resurse umane a ceea ce înseamnă identificarea și promovarea cadrelor didactice în funcții, modernizarea managementului universităților și finanțarea diferențiată a universităților în funcție de calitate.
,,Învățămîntul superior românesc suferă de lipsă de credibilitate. Cum poate un sistem educațional să fie credibil atunci cînd valorizează în universitate o lucrare luată de pe net de către studenți, ca lucrare de licență? Cum poate un sistem să fie credibil atunci cînd o prea mare parte dintre profesorii universitari au trecut de vîrsta pensionării, cum poate un sistem de învățămînt superior să fie credibil cînd unii profesori universitari au trei sau patru norme?”, a semnalat ministrul Daniel Funeriu.
Nu aceeași opinie o are și rectorul UMF: „Domnul ministru nu a lucrat în sistem până acum, ci este cercetător. Mai întîi trebuie să se lămurească dînsul ce înseamnă sistemul de învățământ. Învățămîntul medical românesc e credibil și ca dovadă instituțiile din Europa aleargă după medicii români.”
Cît despre cadrele didactice care au trecut de vîrsta pensionării și nu au părăsit catedra, la UTI nu există astfel de cazuri, după spusele rectorului Ion Giurmă: ,,Noi ne dorim să prindem tineri în sistem, numai să avem voie. Avem 150 de doctoranzi cu frecvență în anul al II-lea și 135 în anul I, avem tineri de performanță pe care să îi includem în sistem și imediat îi înlocuim pe cei ce ies la pensie.”
Performanța n-are loc în sistem
Conform „Barometrului calității” – 2009 starea actuală a educației nu poate fi descrisă ca fiind una bună, deoarece încă mai există aspecte insuficient dezvoltate. În studiu s-au identificat numeroase decalaje și divergențe între cadrele didactice și studenți, între mediul academic și cel de afaceri în privința calității educației. Percepțiile membrilor comunității academice sînt diverse și chiar uneori se contrazic în ceea ce înseamnă curricula, modul de predare sau importanța diplomei. ,,Pe ansamblu situația poate fi dezamăgitoare, iar în ce privește performanțe precare am putea reitera formula «sînt insule de excelență într-un ocean de merdiocritate», dar nu s-a făcut niciodată o analiză coerentă a stării învățămîntului din România”, a menționat rectorul UAIC, prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Studiul prezentat mai arată că, deși universitarii urmăresc pregătirea absolvenților pentru inserarea lor pe piața muncii, sistemele de consiliere și orientare în carieră sînt slab dezvoltate, iar la nivel mai înalt încă se întîrzie în ceea ce privește implemetarea cadrului național al calificărilor în educația superioară.
Procesul Bologna se implementează greu și merge prost
ARACIS a analizat și celelalte forme de învățămînt și a sesizat o expansiune a învățămîntului organizat în alte forme decât cea de zi, îndeosebi cel la distanță se bucură de o creștere accelerată. ,,Învățămîntul la distanță are cea mai proastă calitate. Nu știm ce se ascunde în spatele acestor diplome”, a declarat prof. univ. dr. Lazăr Vlăsceanu, membru în Consiliul ARACIS.
Și la nivelul implementării Procesului Bologna mai sînt carențe. Universitățile încă au dificultăți în privința mobilităților studențești și în asigurarea calității interne, după modelul european, deși toate au în componența lor un organism care să se preocupe de calitate. La UAIC există Serviciul de Asigurare a Calității, care sprijină Comisia pentru Evaluarea și Asigurarea Calității, la UTI și la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași funcționează chiar un Departament pentru Evaluarea și Asigurarea Calității și la UMF, respectiv Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași sînt comisii ce se ocupă cu managementul calității. „Noi nu am avut nici măcar cele trei cicluri de studiu complete și abia în 2012 vom putea să extragem cîteva idei despre implementarea Procesului Bologna, pînă atunci sînt doar presupuneri”, a mai precizat rectorul UAIC.
Din 85 de universități, doar șase au folosit banii pentru cercetare
Un alt aspect de care universitățile ar trebui să se preocupe mai mult este cercetarea. Statisticile arată că acestea au o slabă activitate de cercetare, deși invocă faptul că învățarea se bazează pe performanțe ale cercetării. Doar șase universități acreditate din 85 au atras peste jumătate din banii publici alocați pentru cercetare.
Pornind de la acest lucru este pus în discuție și modul în care instituțiile de învățămînt gestionează bugetul primit de la stat, care s-a dovedit a fi mult prea mic în comparație cu nevoile acestora. Potrivit barometrului, sistemul este unul subfinanțat, iar universitățile au încercat să acopere acest deficit din venituri proprii, ceea ce a contribuit la introducerea taxelor de studiu, care sînt în momentul de față în continuă modificare.
Însă conducerea UTI susține că instituția nu este afectată, deoarece a găsit metode alternative de suplinire a fondurilor. ,,Primim bani în funcție de numărul de studenți și e bine pus la punct sistemul. În plus, mai avem și venituri proprii și foarte multe proiecte finanțate prin programe structurale, ne descurcăm destul de bine”, a declarat rectorul UTI.
Agenția propune, învățămîntul nu poate răspunde
Soluția propusă de către ARACIS pentru ca educația românească să nu rămînă codașă în clasamentele europene este ca studenții, cadrele didactice, universitățile, angajatorii, ministerul și ceilalți parteneri la educație să acționeze la unison în vederea promovării calității și transparenței învățămîntului bazat pe competențe. Însă în spațiul academic ieșean părerile sînt destul de împărțite.
Anul acesta, pentru a putea realiza reforma în educație, membrii comunității academice trebuie să se descurce cu un buget de austeritate de 6% din PIB, pe care îl împart cu domeniul tineretului și sportului.
Diana IABRAȘU
Autor:
Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.
Adaugă un comentariu