Cum se scutură Carpații
1001 de chipuri 18 mai 2010 Niciun comentariu la Cum se scutură Carpații 1Și-a pus picior peste picior, iar scrumul de țigară tocmai ce i-a căzut peste botul alb al tenisului. Doi pași mai încolo stă o altă pereche de teniși, de data asta albaștri și mult mai curați, iar mai departe de atît se vede o pereche de ciubote negre, lucioase. Ba nu, se văd mai multe, vreo zece perechi. Ridic privirea și mă uit: colanți albi, și fuste înflorate. Iar deodată se aud mici acorduri de muzică populară din boxe. E marți seară, iar în fața Casei de Cultură a Studenților vine pe scenă Doina Carpaților.
Primele vuiete pornesc în forță, după un „ca la gară, măăi!”, rostit de un bătrîn din față, tinerii intră pe scenă și își mișcă picioarele din ce în ce mai repede. După imnul neoficial al ansamblului, fetele se iau de mînă cu băieții și încep să bată, parcă în ciudă, pe scenă. Își zîmbesc șăgalnic unul altuia, iar apoi se învîrt cu viteză, știind pe de rost pașii de dans. 180 de grade, ba nu, 360 de grade, învîrtelile dansatorilor se petrec cu prea mare rapiditate ca să încerci să le mai ții pasul, chiar și cu privirea.
Înc-o foaie verde
„Nu e sîrbă mai frumoasă, cum e sîrba noastră”, cîntă la microfon Constantin Bahrin, unul din interpreții „formației”, de pare că nimeni n-are voie să-l contrazică. Între taxiurile galbene și gardurile Jandarmeriei, se văd hore mai mici sau mai mari colorate și de peste tot auzi cîte un chiuit. Trei femei de la Salubris încep să ronțăie cu poftă la semințele din palmă, iar la „Trandafir de la Moldova”, una din ele se ia la dans cu colegu’ de mătură. În același spirit, tînăra cu dreduri își ridică prietenul de pe scările Casei de Cultură și-l duce în mijlocul horei.
Inevitabil, totul se rezumă la foi verzi – de data aceasta a fost „foaie verde de mohor – cîntată de Claudia Martinică. S-a suit pe scenă cu pantofii ei albi și a continuat horele începute, aducîndu-și aminte de patimi, suferințe și dorul mare față de cel plecat de acasă. Nu curg lacrimi, însă oamenii dansează în continuare cu energie.
Sunetul viorii acoperă zgomotul mașinilor din Fundație, iar Marinică Botea începe Rapsodia Română a lui George Enescu. Treptat, i se alătură și restul instrumentiștilor, iar la final toți se iau mînă de mînă și, ghiciți, fac o altă horă.
„Iubitule, la nuntă vreau muzică populară, să știi asta de la mine”, îi spune o domnișoară prietenului ei. Din parte ei se vede zîmbetul malefic, din partea lui, se vede un fel de resemnare, și-și întoarce privirea spre două fete mai tinere. Pentru el a început să cînte Bahrim: „pe sub deal pe sub pădure, trec fetițele la mure”.
George GURESCU
Adaugă un comentariu