Ce înseamnă pentru profesori sfertul academic
Honoris fără Causa 12 octombrie 2010 Niciun comentariu la Ce înseamnă pentru profesori sfertul academic 936Chiar dacă salariile au fost reduse cu 25% încă din timpul verii, odată cu începerea anului universitar, profesorii au văzut că tăierile bugetare au ajuns chiar și la 40% din remunerațiile lunare. Mai mult, începînd cu 2011 s-ar putea elimina chiar și sporul „de doctorat”, care ajungea la 15% din salariu. Cei mai afectați ce aceste reduceri sînt asistenții, preparatorii și lectorii care au ajuns să primească în jur de 800 de lei. La rîndul lor, profesorii se confruntă cu faptul că nu există suficient personal academic pentru numărul de studenți. Statul nu a deblocat încă posturile, iar tinerii renunță din ce în ce mai mult la perspectiva unei cariere în mediul universitar.
Decizia de a reduce salariile bugetare a venit ca o măsură economică pentru a echilibra bugetul statului. Una din cele mai importante măsuri luate în acest sens a fost Legea 118 din 2010, care a intrat în vigoare de pe 1 iulie a acestui an. Adoptată prin asumarea răspunderii Guvernului, cea mai importantă prevedere a actului legislativ constă în reducerea cu 25% a tuturor veniturilor din mediul bugetar.
Pe lîngă aceste procente tăiate din salariul de bază, profesorilor le-au fost eliminate majoritatea sporurilor pe care le primeau, precum: salariul de merit, sporul de „instalare” oferit preparatorilor sau asistenților și gradația de merit. De asemenea, alte sporuri care au fost tăiate sînt cele pentru persoanele aflate în funcțiile de conducere din învățămîntul superior de stat, indemnizații care se ridicau la 10-15% din salariul de bază pentru un șef de catedră, 15-20% pentru directorul de departament sau 20-30% pentru decan (conform art. 91 din Legea 128 din 1997).
Mai mult, conform articolului 2, alineatul e (din cadrul legii pe 2010), profesorilor le-au fost reduse și subvențiile pe care le primeau în cazul deplasărilor științifice sau ajutorul pentru plata chiriei.
„Două la prefectură, două la primărie”
Eliminarea sporurilor, reducerea salariilor și a celorlalte venituri conexe au adus o micșorare a remunerației cu mult de 25%, după cum vorbeau autoritățile la vremea respectivă. „Am pierdut sporuri care erau cuantificate pe la 20%, acestea erau trecute în contractele colective de muncă, am pierdut apoi 15% prin eliminarea «salariului de merit»”, a declarat prof. univ. ing. Anton Hadăr, președintele Federației Naționale Sindicale „Alma Mater”.
Aceeași precizare ține să o facă și conf. univ. dr. Tiberiu Șoitu Conțiu, cancelarul Facultății de Filosofie și Științe Social-Politice, astfel că cele 25 de procente aplicate, teoretic, însumează chiar și 45% din salariul pe care l-ar fi luat, în mod normal, un cadru didactic. „Dacă este să calculăm acum cronologic, acest 25% s-a aplicat la toate drepturile salariale, dar, anterior, au fost operate celelalte reduceri de sporuri. Cu siguranță că suma este mult mai mare decît 25%. În ultimul an și jumătate am învățat că nu mai sînt modificări la salariu în sus, ci numai în jos”, a continuat profesorul.
De asemenea, prodecanul Facultății de Electrotehnică, prof. univ. dr. ing. Gheorghe Băluță spune că numeroase cadre didactice s-au trezit în situația în care nu își mai pot plăti creditele pe care le-au făcut la bănci. „Cine nu simte domnule? Să vă spun că am luat o casă cu credit în bancă și am contat pe banii aceștia. Banca mi-a acordat creditul pe salariul inițial, iar 25% cumulate cu 25% ale soției mele s-au dus într-un salariu al unei familiii, vă dați seama ce dramă este? Numai la noi se poate întîmpla asta, în România”.
Un preparator universitar, la concurență cu lăcătușii
Un motiv pentru care sistemul educațional este cel mai afectat de aceste măsuri de austeritate ar fi și faptul că salariul finit pe care profesorii îl primeau era format, într-o proporție de pînă la 30% din sporurile primite. Acum, printre cei mai afectați de aceste măsuri sînt „debutanții” din sistemul universitar, începînd cu preparatorii, asistenții sau lectorii.
Liderul „Alma Mater” Anton Hadăr spune că în momentul de față salariul unui preparator ajunge la 800 de lei, iar „dacă este un asistent cu o mai mare vechime, salariul ajunge la 800-900 de lei, depinde și de universitate, pentru că unii din rectori, ca să îi țină, le-au mai dat niște adaosuri, dar de acum acestea nu mai pot fi date, după noua lege”, a mai adăugat acesta.
Conf. univ. dr. Corneliu Munteanu de la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor accentuează aceeași idee și spune că, dacă pentru profesorii cu o vechime mai mare, aceste reduceri sînt cît de cît amortizate, în ceea ce îi privește pe tineri, situația este mai dificilă. „Eu sînt și într-un segment de vîrstă în care mi-am rezolvat niște lucruri materiale, nu mai am de făcut investiții majore, dar sînt ăia micii care au de cumpărat un apartament, au cheltuieli mai mari”.
Reducerile bugetere sînt resimțite în primul rînd de acești debutanți, recunoaște și prof. univ. dr. Codrin-Liviu Cuțitaru, de la Facultatea de Litere (UAIC): „Salariile asistenților și preparatorilor erau ridicol de mici chiar înainte de aplicarea măsurilor de reducere, dar după, fără îndoială că ei sînt primii care resimt acest lucru. La salariile puțin mai mari – bineînțeles să nu credem că sînt enorme – scăderea este puțin amortizată, dar sumele sînt mai mari. Gradele mici sînt primele pe listă afectate”.
În ceea ce îi privește pe tineri, aceste măsuri de austeritate îi vor face să se orienteze către un domeniu mult mai profitabil, mai ales în condițiile în care, declară și Anton Hadăr, sporul pe doctorat se va elimina începînd cu anul viitor. „Acesta s-ar scoate din 2011, pentru că pe anul în curs, el a fost dat sub formă de indemnizație compensatorie și nu s-a simțit foarte mult; De la anul vom avea pierderi semnificative, 15% dintr-un salariu. Acum un lector are 1100 de lei, calculați dumneavoastră și veți vedea că aveți un salariu de 850 de lei. Un conferențiar care are acum 1700 de lei va ajnge la 1400 de lei, nici măcar un lăcătuș de la RATP nu are atît”, a mai adăugat liderul sindical.
În momentul de față se poate vorbi și de un dublu paradox, pe deoparte, ministerul de resort și universitățile se plîng de lipsa unui personal academic calificat, iar, pe de altă parte, posturile sînt blocate de mai bine de doi ani. „Sîntem oarecum într-o situație de voită ipocrizie. Acest lucru se întîmplă pentru că una dintre principalele acuze sau puncte slabe aduse universității este că nu sînt acoperite posturile la un raport optim, calculat în funcție cu numărul de studenți. Pe de altă parte, creșterea numărului este blocată și este imposibil să fie susținută de universități din punct de vedere financiar”, a precizat conf. univ. dr Tiberiu Conțiu Șoitu.
Avem niște doctoranzi, cum procedăm?
Posibilitatea ca sporul pe doctorat să nu se mai dea ar fi un alt factor care ar duce la plecarea asistenților sau preparatorilor. În primul rînd, doctoranzii beneficiau necondiționat ,vreme de trei ani, de bursele în valoare de 1800 de lei, bani veniți prin diferite fonduri europene. Simultan, ei puteau să mai cîștige din urma activităților de cercetare sau academice pe care le susțineau în universitate. Astfel, un doctorand ar fi putut cîștiga și 2500 de lei, însă în momentul în care termină doctoratul și rămîne în sistem, salariul lui scade la 800 de lei.
„Vă dați seama că este o cădere, iar mulți nu o suportă și pleacă afară. Dovedim încă o dată cît de ineficienți sîntem. Investim în tineri, pentru ca mai apoi să plece în afară. De la 2500 de lei să treci la salariu de 800 de lei, nu mai rămîne nici unul, indiferent ce o fi. Eu zic că 75% din tineri pleacă în momentul în care își pierd bursa doctorală, investim ani pentru a benefica de pregătirea tinerilor noștri dar poate în alte țări”, a adăugat Hadăr.
De asemenea, în ultimul an, acordarea burselor doctorale a cunoscut numeroase întîrzieri, iar în acest sens, conf. univ. dr. Olimpia Iacob de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” vorbește și despre lipsa interesului venit din partea tinerilor. „În acest context se devalorizează procesul Bologna. Îndepărtîndu-se acest spor doctoratul nu mai devine atractiv din punct de vedere economic. Ilegalitatea este evidentă și va duce la un dezinteres pentru pregătirea stagiului de doctorat”.
Voluntariat, pe timp de criză
Un caz special îl constituie și rolul profesorilor pensionari, dar, care, printr-un contract cu universitatea, continuă să predea anumite cursuri. La Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, prof. univ. dr. Ostin Mungiu este îndrumătorul a peste zece doctoranzi. Dacă înainte de măsurile de austeritate pentru activitatea sa era remunerat, în momentul de față este, după cum spune chiar el, voluntar: „îndrum doctoranzi, fac cercetare, dar o fac fără bani”. Din lipsa personalului, profesorii universitari nu mai pot apela la asistenți pentru a le completa activitatea didactică, aceștia văzîndu-se în situația în care trebuie să-și susțină atît cursurile, seminariile și laboratoarele, cît și îndrumarea doctoranzilor.
În momentul de față, partidele din arcul guvernamental vorbesc, pe seama proiectului Legii Salarizării Unice, deja de posibile măriri ale salăriilor. În schimb, profesorii văd cu scepticism acest lucru, spunînd că sînt foarte mici șansele ca salariile să revină la nivelul inițial în următorii doi ani. De asemenea, ei se tem acum că punctele de calcul ale viitoarelor remunerații să nu se aplice pe actualele salarii, făcute în baza Legii 118.
„Sîntem aproape sigur că în cazul zonei învățămîntului superior aceste mă-suri nu vor dura mai puțin decît în restul zonelor educației, dar, pe de altă parte, salariile din universitate sînt totuși mai mari decît în preuniversitar și se va merge pe o recuperare gradată, eșalonată. Se va reajunge ceva mai tîrziu la nivelul anterior scăderilor”, a adăugat conf. univ. dr. Conțiu Șoitu Tiberiu. Cu toate că discuțiile purtate pe seama Legii Salarizării Unice promit măriri bugetare pentru cei cu salariile mici.
***
Reducerile bugetare afectează, într-un final, mai mult decît fluturașul de salariu, iar calitatea învățămîntului va avea de suferit. În condițiile în care nici nu există suficient personal, nu sînt nici măcar pentru aceștia bani, iar absolvenții ajung să lucreze într-un alt domeniu decît în cel în care și-au luat diploma, aceste decizii luate cu rol temporar, vor afecta viitoarele generațiii.
Conform raportului „Barometrul calității” pentru 2009, emis în ianuarie 2010, de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior, România se află printre țările cu cele mai mici rate de participare în programe de de dezvoltare continuă și profesională. „Doar 29% dintre studenți consideră, în mare și foarte mare măsură, că pentru a reuși în viață, trebuie să termini o facultate”.
George GURESCU
Adaugă un comentariu