Alumni cazează absolvenții înapoi în cămin
Honoris fără Causa 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Alumni cazează absolvenții înapoi în cămin 1Organizațiile Alumni de la universitățile ieșene își desfășoară activitatea în vederea păstrării relațiilor cu absolvenții și îmbunătățirea serviciilor pe care le oferă instituțiile pentru actualii studenți. Unele acțiuni au rămas la stadiul de proiect, chiar din momentul înființării asociațiilor de absolvenți și pînă în prezent. Deși acestea au fost menite să aibă un rol cheie în activitatea instituțiilor, dificultăți întîmpinate la nivel de promovare și imagine le-au împiedicat pînă acum să facă acest lucru.
Fundațiile și asociațiile pentru absolvenți de la universitățile din Iași, aflate încă în fașă, își propun să construiască o punte de legătură între absolvenți și instituțiile de învățămînt superior de la care aceștia au plecat, dar proiectele acestora nu au fost foarte mediatizate și o mare parte dintre studenți nici nu au auzit despre asemenea structuri.
Fundația Alumni de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a fost înființată în luna octombrie a anului 2006. De atunci și pînă astăzi ea nu a reușit să strîngă un capital de imagine foarte mare și nici nu are multe proiecte majore. „La nivel de universitate, cînd s-a creat Alumni, mi s-a părut că obiectivul principal este acela de a aduna românii de pretutindeni de acum și de cînd există amintirea celor prezenți despre cei ce-au fost. Nu este o operațiune ușoară, dimpotrivă, destul de anevoioasă. Apoi, voiam să fie foarte simțită, ea să preia de la promoțiile de absolvenți din momentul înființării toate datele incluse într-o bază de date și ei, în felul acesta, să aibă o legătură cu instituția ce le-a asigurat o parte din educație. Și, dacă este posibil, să-i țină legați, implicați ca și cum ar fi o părticică din trupul instituției”, a declarat directorul fondator al fundației, prof. univ. dr. Dumitru Oprea. Cu Fundația Alumni de la UAIC colaborează în acest moment angajați ai departamentelor instituției, persoane care lucrează în diverse universități cu care poate colabora fundația ca agenții pentru protecția mediului sau alte organizații nonguvernamentale, însă și cadre didactice de la universitate.
Atît la Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) din Iași cît și la UAIC se lucrează la strîngerea datelor de contact a tuturor absolvenților în două moduri. Acestea sînt adunate de la secretariatele facultăților și, la întîlnirile promoțiilor care au absolvit îi contactează direct pe cei prezenți.
La UMF, după ce reprezentanții universităților iau legătura cu membrii asociației, colaborarea are loc în mediul academic prin organizarea unor evenimente științifice. De exemplu, pe parcursul anului universitar 2009-2010 la UMF au avut loc mai multe conferințe susținute de absolvenți care sînt, în prezent, cadre didactice la universități din străinătate sau lucrează la companii medicale sau farmaceutice de prestigiu din afară. Printre aceștia se numără prof. univ. dr. Cristian Apetrei, cadru didactic la Universitatea din Pennsylvania, prof. univ. dr. Ovidiu Bălțat, de la compania elvețiană de medicamente Speedel și prof. univ. dr. Tudor Toma, medic specialist la Spitalul Universitar Lewisham, din Londra.
Rectorul UMF, prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae vede aceste activități ca fiind benefice pentru actualii studenți, dar și pentru instituția în sine și crede că fac parte din efortul tacit dus de absolvenți pentru crearea unei imagini pozitive a Universității de Medicină. „Contează și pentru imaginea universității la nivel internațional pentru că foarte mulți dintre absolvenții noștri s-au realizat profesional în străinătate și atunci nu numai pentru mediul academic românesc, ci și pentru mediul academic internațional”, a spus acesta.
În ceea ce privește promovarea pe online, situația site-ului de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” (UTI) din Iași, nu prezintă nici o informație despre Alumni, iar site-ul www.alumnicuza.org al UAIC nu a mai fost updatat din 2008. Doar pe blogul membrilor de la universității din Copou sînt făcute ceva mai des postări ale foștilor studenți despre ce au însemnat pentru ei studiile de licență. Nici Fundația Alumni din universitate nu se bucură de o vizibilitate foarte mare. „La nivel de imagine ei (n.r. Alumni) trebuie să fie un pic mai agresivi, mai ales în spațiul virtual. Nu sînt atît de implicați, atît de mult pe cît credeam eu că se pot implica. Credeți că zeci de promoții știu că există Alumni? Nu toată lumea navighează pe Internet și acolo se duc pe site-ul universității și văd acolo un buton Alumni. Acesta este un defect. Nu ar trebui să existe promoție de nici un fel care să nu știe că tu exiști. Alumni are o problemă la nivel de imagine”, a adăugat prof. univ. dr. Dumitru Oprea.
Absolvent, criteriu de notare
La capitolul monitorizare a foștilor studenți și în ceea ce privește încadrarea lor pe piața muncii, UAIC este singura universitate care a dezvoltat un proiect în acest sens. La studiul realizat online au participat 640 de participanți. Astfel, conform statisticilor, aproximativ 91 % dintre studenți intră pe piața muncii în termen de doi ani de la absolvire și un procent de peste 70% din totalul de respondenți lucrează în domeniul în care au studiat.
Potrivit rapoartelor de monitorizare ale Agenției de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS) din mai-iunie 2009, UTI nu ține o evidență clară a evoluției studenților după absolvire decît dacă se înscriu în internship-uri organizate de Centrul de Orientare Profesională de la universitate. Or, în același timp, sondajele realizate de evaluatorii ARACIS indică faptul că cea mai mare parte a studenților nu știu de existența acestui departament.
În situația în care cele mai multe dintre universitățile ieșene au primit din partea agenției certificate pentru grad ridicat de încredere și indicatorii de performanță de care ține cont ARACIS în procesul de evaluare al unei instituții de învățămînt superior prevăd și capacitatea absolventului de a se integra pe piața muncii datele despre acest parcurs nu sînt publicate. Astfel, aceștia trebuie să se angajeze în procent de peste 70% în termen de doi ani, cel puțin 50% dintre licențiați sînt admiși la studii de master, minimum 75% dintre aceștia trebuie să aibă un nivel ridicat de satisfacție în raport cu dezvoltarea personală asigurată de universitate. În Iași, singura universitate care face publice cifrele indicatorilor de performanță este UAIC, acestea fiind rezultate ale studiului făcut de Fundația Alumni. Nici UMF-ul sau Universitatea Agronomică nu au statistici publice cu privire la parcursul celor care își încheie studiile. De cealaltă parte, Universitatea de Arte „George Enescu” (UAGE) are un punct slab la capitolul relațiilor studenților cu mediul în care vor lucra după licențiere, conform rapoartelor ARACIS din octombrie 2009.
După model european
Structura și funcționarea organizațiilor de absolvenți diferă de la o universitate la alta și la nivel financiar. Dacă încă de la înființare conducerea fundației de la UAIC intenționa să perceapă o taxă de la membri, în celelalte asociații nu există nici un astfel de plan. „Noi avem posibilitatea de a susține asociația și nu membrii trebuie să cotizeze. Facem asta pentru că sîntem mai interesați ca ei să particpe la activitățile noastre și în condițiile astea nu percepem cotizații”, a punctat rectorul UMF.
Directorul fondator al Fundației Alumni de la UAIC are o altă viziune asupra parcursului organizației și vede atragerea cotizațiilor ca pe o motivație. „La Universitatea din Omaha, statul Nebraska, s-a făcut un alt sediu al alumniștilor de acolo, de vreo 40 de milioane de dolari. Toate astea s-au făcut din donații, iar clădirea principală purta numele celui care donase cea mai mare sumă. Fiecare sală de acolo poartă numele unuia dintre cei care au donat o sumă de bani”, a declarat prof. univ. dr. Dumitru Oprea care mai crede că aceasta ar putea fi și o modalitate de promovare a membrilor Alumni, dar care nu se va pune în practică pentru că sistemul managerial nu este foarte eficient.
Un proiect de perspectivă
Printre altele, Diana Chihaia, unul dintre membrii activi al fundației, se ocupă de clasificarea în funcție de aportul științific și de imagine a membrilor de onoare Alumni. Lista numără, în prezent, 450 de nume, dar mai sînt așteptate date de contact de la încă trei facultăți, iar la final, aceștia vor primi carduri de membru. Aceștia urmează mai apoi a fi contactați de către departamentul în cauză pentru participarea la diverse evenimente cu teme științifice sau culturale.
Unul dintre proiectele Fundației Alumni, despre care ne povestește Bogdan Irimia, reprezentant al organizației de la UAIC, se află în stadiu de propunere înaintată spre dezbatere membrilor Biroului Senat. Aceasta prevede o monitorizare a absolvenților prin impunerea organizării tuturor cursurilor festive în Aula Magna „Mihai Eminescu”, cei prezenți fiind înscriși automat. „Avem deja o mare parte dintre datele de contact, mai așteptăm de la secretariatele cîtorva facultăți și sperăm să putem pune în aplicare acest proiect”, a declarat acesta.
Nu doar universitățile s-au gîndit la absolvenți, ci și asociațiile și ligile studențești care activează în Iași, ce au alcătuit departamente cu aceiași structură precum Alumni, ca: BEST sau AIESEC. Nici din partea acestora nu vin însă soluții aplicabi le pentru a păstra o legătură coerentă între absolvenți și universitățile de la care au plecat.
Victor ILIE
Adaugă un comentariu