Alumni cazează absolvenții înapoi în cămin

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Alumni cazează absolvenții înapoi în cămin 1

Organizațiile Alumni de la universitățile ieșene își desfășoară activitatea în vederea păstrării relațiilor cu absolvenții și îmbună­tă­țirea serviciilor pe care le oferă instituțiile pentru actualii studenți. Unele acțiuni au rămas la stadiul de proiect, chiar din momentul înființării asociațiilor de absolvenți și pînă în prezent. Deși acestea au fost menite să aibă un rol cheie în activitatea instituțiilor, dificultăți întîmpinate la nivel de promovare și imagine le-au împiedicat pînă acum să facă acest lucru.

Fundațiile și asociațiile pentru ab­solvenți de la universitățile din Iași, aflate în­că în fașă, își propun să construiască o punte de legătură în­tre absolvenți și instituțiile de în­vă­ță­mînt superior de la care aceștia au plecat, dar pro­iec­tele acestora nu au fost foarte me­di­atizate și o mare par­te dintre studenți nici nu au auzit des­pre asemenea structuri.

Fundația Alumni de la Uni­ver­si­tatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași a fost înființată în luna octombrie a anului 2006. De atunci și pînă astăzi ea nu a reușit să strîngă un capital de imagine foarte mare și nici nu are multe proiecte majore. „La nivel de universitate, cînd s-a creat Alumni, mi s-a părut că obiectivul principal este acela de a aduna românii de pretutindeni de acum și de cînd există amintirea ce­lor prezenți despre cei ce-au fost. Nu este o operațiune ușoară, dimpo­tri­vă, destul de anevoioasă. Apoi, voiam să fie foarte simțită, ea să pre­ia de la pro­moțiile de absolvenți din mo­men­tul înființării toate datele in­clu­se într-o bază de date și ei, în fe­lul acesta, să aibă o legătură cu instituția ce le-a asigurat o parte din e­du­cație. Și, dacă este posibil, să-i țină legați, implicați ca și cum ar fi o păr­ti­cică din trupul instituției”, a de­cla­rat di­rec­torul fondator al fundației, prof. univ. dr. Dumitru Oprea. Cu Fun­da­ția Alumni de la UAIC colaborează în acest moment angajați ai departamen­te­lor instituției, persoa­ne care lu­crează în diverse universități cu ca­re poate co­la­bora fundația ca a­gen­ții pen­tru protecția mediului sau al­te or­ganizații nonguvernamentale, în­să și cadre didactice de la universitate.

Atît la Universitatea de Me­di­cină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) din Iași cît și la UAIC se lu­crează la strîngerea datelor de contact a tuturor absolvenților în două moduri. Acestea sînt adunate de la secretariatele facultăților și, la în­tîl­nirile promoțiilor care au absolvit îi contactează direct pe cei prezenți.

La UMF, după ce reprezentanții universităților iau legătura cu membrii asociației, colaborarea are loc în mediul academic prin organizarea unor evenimente științifice. De e­x­em­plu, pe parcursul anului universitar 2009-2010 la UMF au avut loc mai multe conferințe susținute de ab­solvenți care sînt, în prezent, cadre didactice la universități din stră­i­nă­ta­te sau lucrează la companii medi­ca­le sau farmaceutice de prestigiu din afară. Printre aceștia se numără prof. univ. dr. Cristian Apetrei, cadru di­dac­tic la Universitatea din Penns­yl­vania, prof. univ. dr. Ovidiu Bălțat, de la compania elvețiană de medicamen­te Speedel și prof. univ. dr. Tu­dor Toma, medic specialist la Spi­ta­lul Universitar Lewisham, din Londra.

Rectorul UMF, prof. univ. dr. Va­­si­le As­tă­răs­toae ve­de a­ces­te ac­ti­vi­tăți ca fiind be­­ne­fi­ce pentru ac­tu­alii studen­ți, dar și pentru in­sti­tu­ția în sine și cre­de că fac par­te din e­for­tul tacit dus de ab­sol­venți pentru crearea unei imagini pozitive a Universității de Medicină. „Con­tea­ză și pentru imaginea universității la nivel internațional pentru că foar­te mulți dintre absolvenții noștri s-au realizat profesional în străinătate și atunci nu numai pentru mediul academic românesc, ci și pentru mediul academic internațional”, a spus a­ces­ta.

În ceea ce privește promovarea pe online, situația site-ului de la U­ni­­ver­si­ta­tea Tehnică „Gheorghe A­sachi” (UTI) din Iași, nu prezintă nici o informație despre Alumni, iar site-ul www.alumni­cuza.org al UAIC nu a mai fost up­da­tat din 2008. Doar pe blogul mem­brilor de la universi­tă­ții din Copou sînt făcute ceva mai des postări ale foștilor studenți des­pre ce au însemnat pentru ei stu­di­ile de licență. Nici Fundația Alu­mni din universitate nu se bucură de o vizi­bi­litate foarte mare. „La nivel de i­ma­gine ei (n.r. Alumni) trebuie să fie un pic mai agresivi, mai ales în spațiul virtual. Nu sînt atît de im­pli­cați, atît de mult pe cît credeam eu că se pot implica. Credeți că zeci de pro­moții știu că există Alumni? Nu toată lumea navighează pe Internet și a­co­lo se duc pe site-ul universității și văd acolo un buton Alumni. Aces­ta este un defect. Nu ar trebui să exis­te promoție de nici un fel care să nu știe că tu exiști. Alumni are o problemă la nivel de imagine”, a adăugat prof. univ. dr. Dumitru Oprea.

Absolvent, criteriu de notare

La capitolul mo­nitorizare a foș­ti­lor studenți și în ceea ce privește în­ca­drarea lor pe piața muncii, UAIC este singura universitate care a dezvoltat un pro­iect în acest sens. La studiul realizat online au participat 640 de participanți. Astfel, conform statisticilor, aproximativ 91 % dintre studenți intră pe piața mun­cii în termen de doi ani de la absolvire și un procent de peste 70% din totalul de respondenți lucrează în domeniul în care au studiat.

Potrivit rapoartelor de monitori­zare ale Agenției de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS) din mai-iunie 2009, UTI nu ține o evidență clară a evoluției studenților după ab­sol­vire decît dacă se înscriu în in­tern­ship-uri organizate de Centrul de Orientare Pro­fe­sio­na­lă de la universitate. Or, în același timp, sondajele realizate de evaluatorii ARACIS indică faptul că cea mai mare parte a studenților nu știu de existența acestui departament.

În situația în care cele mai multe dintre universitățile ieșene au primit din partea agenției certificate pentru grad ridicat de încredere și indicato­rii de performanță de care ține cont ARACIS în procesul de evalua­re al unei instituții de învățămînt su­pe­rior prevăd și capacitatea absolven­tului de a se integra pe piața muncii da­te­le despre acest parcurs nu sînt publicate. Astfel, aceștia trebuie să se an­ga­jeze în procent de peste 70% în ter­men de doi ani, cel puțin 50% din­tre licențiați sînt admiși la studii de ma­ster, minimum 75% dintre aceștia trebuie să aibă un nivel ridicat de satisfacție în raport cu dezvoltarea personală asigurată de universitate. În Iași, singura universitate care fa­ce publice cifrele indicatorilor de per­formanță este UAIC, acestea fiind re­zul­tate ale studiului făcut de Fun­da­ția Alumni. Nici UMF-ul sau U­ni­versitatea Agronomică nu au statistici pu­blice cu privire la parcursul ce­lor care își în­che­ie studiile. De cea­laltă parte, Universitatea de Arte „George Enescu” (UAGE) are un punct slab la capitolul relațiilor studen­ți­lor cu mediul în care vor lucra după li­cen­ți­ere, conform rapoartelor ARACIS din octombrie 2009.

După model european

Structura și fun­c­țio­narea organizațiilor de absolvenți diferă de la o universitate la alta și la nivel financiar. Da­că încă de la înființare conducerea fundației de la UAIC intenționa să perceapă o taxă de la membri, în ce­le­lalte asociații nu există nici un astfel de plan. „Noi avem posibilitatea de a sus­ți­ne asociația și nu membrii tre­bu­­ie să cotizeze. Facem asta pentru că sîntem mai interesați ca ei să particpe la activitățile noastre și în condițiile astea nu percepem cotizații”, a punctat rectorul UMF.

Directorul fondator al Fundației Alumni de la UAIC are o altă viziu­ne asupra parcursului organizației și vede atragerea cotizațiilor ca pe o motivație. „La Universitatea din O­ma­ha, statul Nebraska, s-a făcut un alt sediu al alumniștilor de acolo, de vreo 40 de milioane de dolari. Toate astea s-au făcut din donații, iar clă­di­rea principală purta numele celui care donase cea mai mare sumă. Fie­ca­re sală de acolo poartă numele u­nu­ia dintre cei care au donat o sumă de bani”, a declarat prof. univ. dr. Dumitru Oprea care mai crede că aceasta ar putea fi și o modalitate de promovare a membrilor Alumni, dar care nu se va pune în practică pen­tru că sistemul managerial nu este foarte eficient.

Un proiect de perspectivă

Printre altele, Diana Chihaia, unul dintre membrii activi al fun­da­ți­ei, se ocupă de clasificarea în func­ție de aportul științific și de imagine a membrilor de onoare Alumni. Lis­ta numără, în prezent, 450 de nume, dar mai sînt așteptate date de contact de la încă trei facultăți, iar la final, a­ceș­tia vor primi carduri de membru. Aceștia urmează mai apoi a fi contactați de către departamentul în ca­uză pentru participarea la di­ver­se evenimente cu teme științifice sau culturale.

Unul dintre proiectele Fun­da­ți­ei Alumni, despre care ne po­ves­teș­te Bog­dan Irimia, reprezentant al organizației de la UAIC, se află în stadiu de propunere înaintată spre dez­batere membrilor Bi­ro­u­lui Senat. A­ceasta prevede o moni­torizare a absolvenților prin im­pu­ne­rea organizării tuturor cursurilor festive în Au­la Magna „Mihai Emi­nescu”, cei prezenți fiind înscriși automat. „A­vem deja o mare parte dintre datele de contact, mai aș­tep­tăm de la secretariatele cîtorva facultăți și sperăm să putem pune în aplicare acest pro­iect”, a declarat acesta.

Nu doar universitățile s-au gîn­dit la absolvenți, ci și asociațiile și li­­gile studențești care activează în Iași, ce au alcătuit departamente cu aceiași structură precum Alumni, ca: BEST sau AIESEC. Nici din partea acestora nu vin însă soluții aplicabi le pentru a păstra o legătură coeren­tă între absolvenți și universitățile de la care au plecat.

Victor ILIE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top