Politehniștii ieșeni încing motoarele Formulei 1
Povești fără timbru 25 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Politehniștii ieșeni încing motoarele Formulei 1 9Nu au boxe, nici standuri, aparatul lor de sudură e marca Snagov și presiunea din pneuri e puțin mai mare decît cea din plămîni. Cînd s-au strîns pentru prima dată în preajma profesorilor Ciprian Ciofu și Gabriel Ursescu, băieții aveau o singură dorință. „Am vrut să construim o mașină, un kart, un autovehicul ceva”, și toți din jurul mesei zîmbesc, adîncind craterele unde odată erau doar niște cearcăne șterse, marcă a multor nopți nedormite. N-ai zice că cei patru sînt mîna de studenți care a pus bazele primei echipe de Formula 1 din Iași.
Nici decorul, de altfel, nu prea îi ajută să pară adevărați mecanici ai marilor circuite închise din lume. S-au adunat, ajutați și de universitate, într-un laborator al Facultății de Construcții de Mașini, plin cu „toate strungurile, toate mașinile de frezat, aparatul de sudură Snagov, un utilaj destul de scump de utilizat, tot ce am avea nevoie la construcție este aici, perfect funcțional”. El este Andrei Dubarcă, team-liderul politehniștilor care și-au propus să ardă cauciucul pe traseele de Formula 1. Tot el a fost unul din cei care și-a pus pe butuci licența și, alături de profesorii Ciofu și Ursescu, au făcut selecția echipei în iulie 2010. Împreună și-au propus să construiască de la zero o mașină cu care să participe la Formula 1 Student (SAE).
De dragul regulilor
De la prima lor întîlnire a trecut aproape un an. Acum, pe podeaua atelierului de pe Splai Bahlui stau cinci țevi masive de oțel, viitorul șasiu al monopostului, trei mese unite cap la cap, locul unde se desfășoară ședințele, și un maldăr de foi răsfirate pe ele.
„Nu aveau cum să aducă un CNC pentru noi aici”, își începe Andrei miniprezentarea laboratorului de creație. Și probabil că avea dreptate. Eu însă zîmbeam complice, luînd notițe în minte ca la momentul potrivit, să întreb la rîndul meu, totuși, ce e acela un CNC. „Am fost îndrumați către domnii profesori Ursescu și Ciofu pentru că ei sînt specialiștii în motoare de la facultate la noi. Ei ne-au spus cîte ceva despre Formula Student, noi citisem ceva despre cei de la Brașov care au mai participat. Și am venit, așa, cu o idee de comun acord: ce-ar fi să participăm și noi. Sincer, eu nu prea eram sigur că o să participăm anul ăsta”. Rezervat în mișcări, tînărul își plimbă cu gesturi calculate mîinile prin aer, arătînd către ceilalți colegi, cei doi profesori care erau în alt capăt celălalt al sălii și către teancul de cîteva sute de foi de la marginea celor trei mese: regulamentul.
Cînd ajunge la capitolul regulament, celelalte trei fețe obosite din jurul mesei se întind într-un zîmbet, iar profesorul Ciofu îl lasă pe Ursescu deoparte și se apropie și el de masă, aprinzîndu-și tacticos o țigară și aruncînd privirea peste fiecare dintre băieți în parte. „Am fost 32 prima dată, la primele înfățișări, după care a început lucrul propriu-zis: proiectarea. Cu cît începi să proiectezi mai mult, cu atît dai de mai multe obstacole referitoare la regulament”, și Andrei se uită spre foile îndosariate de la capătul mesei. „E foarte amplu și detaliat legat de mașină: trebuie să respecți toate cerințele stipulate, pînă la fiecare șurub component se pun condiții”, îl completează profesorul, înseninîndu-se la față. Dintre toți de la masă, el pare a fi cel mai odihnit.
A zecea oară-i cu noroc
Regulamentul care zăcea la capătul mesei nu era însă degeaba privit cu frică de către băieți. Ca să te poți înscrie la oricare dintre competițiile SAE, fie că sînt ele în Germania, Spania, Alaska sau Bulgaria, trebuie să susții un test teoretic, pe baza regulamentului general și regulamentul țării respective. „Proiectul ăsta nu cuprinde doar să construiești mașina, mergi la ei, te învîrți de două ori pe circuit, ai cîștigat și gata. Concursul începe din prima zi de înscriere, 17 ianua-rie și noi am dat test pentru Germania, Italia și Spania, care are și un circuit nou, de doi ani de zile”, își amintește Andrei. La test însă, au avut parte și de puțin ghinion. Din cauză că Germania și-a construit propriul regulament stufos, băieții au confundat o întrebare din stuful german cu cea din cerințele generale, și în loc să termine pe 10, s-au înscris pe la mijlocul clasamentului. În final, au plătit taxa de înscriere pentru Spania, unde au fost clasați pe locul 6, „care oricum, zic eu, e o poziție de bună”, se trezește Ionuț din amorțeală.
El este reponsabilul principal pentru proiectare, care, alături de cîțiva băieți, a refăcut proiectul șasiului monopostului de la zero, cu trei zile înaintea termenului limită pe care și l-au impus studenții „Noi am venit cu trei propuneri de șasiu, bineînțeles că domnii profesori ne-au cam luat în balon. Acum e la revizia zece, refacut de la zero de fiecare dată. Ne-am pus deadline pe 20 decembrie să fie gata inițial. Pe 17 decembrie a venit domnul Ursescu și ne-a spus «Voi chiar credeți că e bun ce ați făcut voi aici?». Apoi uită tot, fă tot, ia totul de la început și pînă la urmă a fost gata”. Andrei îi suflă colegului său cuvintele de pe vîrful limbii, rîzînd cu poftă cînd profesorul Ursescu s-a apropiat de mese, atent și el la discuții. „Nu-i așa dom’ profesor?”, întreabă băieții în grup. „Dacă ziceți voi”, le răspunde acesta, întorcîndu-se către calculatorul pe care îl împărțea cu celălalt cadru didactic, din colțul atelierului.
Ionuț pare să devină tăios, dar îi zîmbește cald colegului său. Nu prea au timp de respiro în atelier, prinși între proiectare, hîrțogăraie și temele de la facultate, care stau și ele într-un colț, pe prima masă. Pe aceeași masă a lucrat la proiectare. „Să spunem că șasiul este aproape gata, poate adăugăm ceva mai interesant. Caroseria la fel, e proiectată, brațele la fel, mai trebuie să facem ansamblul ca să vedem dacă apar probleme pe foaie. Apoi facem multe teste simulate pentru că nu vrem să ajungem cu o roată în urmă la linia de pornire”.
Socoteala de acasă
Pentru că aceste probleme chiar există. Sînt mașini care, după o muncă de un an de zile, s-au dezmembrat la startul cursei pentru că acele calcule care arătau perfect pe hîrtie, nu s-au potrivit la asamblarea pieselor. Cel puțin așa vede Tudor situația. „Oricît de perfect este teoretic proiectată mașina, pînă nu o să o punem la teste fizice, nu putem să ne dăm seama de performanțele ei. Din proiectare o mașină poate arăta perfect, dar cînd o pui în aplicare ..” și ideea lui Tudor o înțeleg cu toții.
Cînd s-au apucat de proiect, fiecare dintre ei „știa”. Toți erau pricepuți și fiecare, cînd „ne-am apucat de desenat și cînd ne-am aplecat asupra schițelor, am văzut cît de pricepuți eram. Un coleg avea de făcut diferențialul, altul șasiul și unul direcția. Cînd am pus desenele cap la cap, diferențialul invers față de șasiu și mașina mergea invers”, povestește Andrei. Cu greu au ajuns la punctul în care toate piesele din interiorul echipei lor se încheagă și merg aproape ca unse.
Presiunea aflată asupra lor ține și de faptul că este vorba de prima participare a unei echipe din Iași la o competiție de acest gen și sînt, pe lîngă Brașov, singurii reprezentanți ai ingineriei românești din domeniul construcției de mașini. Banii îi primesc doar din sponsorizări, iar acestea sînt din ce în ce mai greu de obținut. „Noi am estimat că 15.000 de euro va fi bugetul echipei. Mașina va fi gata cu mai puțin, pentru că nu cred că vom face rost de atîția bani, sinceri să fim. Bugetul total va fi cam 10.000 de euro cu tot cu construcția mașinii și deplasarea vom vedea mai încolo dacă va fi din fonduri proprii sau pe sponsorizări”, amintește Andrei, consultîndu-i dintr-o privire pe ceilalți colegi.
Unul dintre cei mai activi sponsori a fost profesorul Ciofu, cel care le-a donat băieților motorul de Honda CBR 600 care stă ca un trofeu, aninat deasupra unei mese din mijlocul atelierului. Motor care, dacă ar fi fost să îl cumpere ei, i-ar fi ajuns mai mult de 2000 de euro.
Fără frînă de mînă
Competiția însă nu a fost gîndită ca să favorizeze echipele cu mulți bani. Toate componentele sînt alese dintr-o listă trimisă și aprobată de către SAE, astfel încît performanța pe circuit să fie aceeași. „Îți dai seama ce ar însemna ca o echipă din Germania să aibă libertate. Îi are ca sponsori pe Volkswagen, Airbus, Audi, și și-au permis să investească 30.000 de euro numai în jante. Astea sînt mofturi, pentru că nu ai limitare la jante. Dar la motoare ai. Nu poți să zici că noi ne permitem pentru că sîntem Germania și băgăm 20.000 de euro în motor și zburăm pe acolo”. Din spate, profesorul Ursescu a scăpat un rîset scurt pe sub mustață cînd l-a auzit pe Andrei.
Printre zecile de teste prin care trebuie să treacă mașina înainte de a putea fi acceptată pentru o tură de circuit, se regăsesc și cîteva care măsoară siguranța. La unul dintre ele, o echipă din India a avut cea mai originală prezentare. „Trebuie să testăm impactul mașinii cu un zid la 40 de km/h. Și nu pe calculator că na, uite așa se bușește. Am văzut un test făcut de indieni, care, în loc să simuleze testul, s-au izbit cu mașina direct într-un zid, cu șofer cu tot”, povestește aprins Ionuț. „Au întors o cupă de escavator, au mers pe o motocicletă pe lîngă mașină, probabil nu avea vitezometru, iar cînd a ajuns la 40 la oră s-a izbit direct. E cel mai realistic test”, adaugă acesta, și toți din micul atelier izbucnesc în rîs.
***
Spre finalul întîlnirii, Andrei îmi descrie pe larg probele prin care trebuie să treacă mașina înainte să atingă bitumul de pe circuit. Înainte să înțeleg exact care e rostul probei tilt (n.r.: înclinare), cînd mașina e așezată la un unghi de 60 de grade, Ionuț îl întrerupe și spune rar, dar apăsat, cu vocea sa groasă: „pînă la urma urmei, competiția stă în partea inginerească. Nu vrem să scoatem 300 de kilometri la oră, ci să dovedim că am gîndit, că am adus ceva nou prin modelul mașinii și că aducem soluții constructive.”
Dintre viitorii ingineri din sală, cel mai retras a fost Cătălin. Din colțul mesei, a ridicat rar ochii căzuți în poale unde își arunca degetele unele peste celelalte, fără o ordine anume. Singurul moment în care a tresărit a fost atunci cînd s-a discutat despre culoarea mașinii: galbenă cu dungi negre. A oftat ușurat și s-a așezat înapoi pe scaun. Le-a plăcut ideea.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu