Marius Bațu vine cu Ulysse la Iași
Șoc-șoc-groază! 25 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Marius Bațu vine cu Ulysse la Iași 7A fost prezent pe scena folk românească încă din 1977, de la nașterea grupului Poesis, alături de Eugen Baboi. Începînd cu anii ’80, a cîntat în Cenaclul Flacăra, apoi a colaborat cu Holograf, Ducu Bertzi, Mircea Vintilă, Ovidiu Lipan Țăndărică și Dinu Olărașu, iar din 2001 a fost cooptat de către Pasărea Colibri, reînființînd în 2007 formația Poesis. Acum, cu vechea sa chitară, a venit la Iași, joi, 20 ianuarie, să cînte melodiile folk de-odinioară care au făcut acest gen muzical să fie îndrăgit de atîta lume.
„O să încerc să improvizez o seară deosebită”, spune folkistul și concertul începe cu melodii marca Poesis. „Florile și-au ridicat fustele înguste și-au rămas cu genunchii goi în zăduf”, iar publicul e deja în atmosfera muzicii. Oamenii stau liniștiți la masă, discută, sorb din beri sau din cănile fierbinți de vin fiert.
În miros și crănțănit de popcorn, vechile piese aduc aminte de sfîrșitul anilor’70, cînd muzica era simplă, fără reclame și fără videoclipuri, fără concursuri prin SMS și premii. Și tinerii din bar încep să fredoneze cînd aud cunoscutul refren „Ploaia plînge în fereastră, luna rîde dincolo de nori, e bine omule c-ai venit în viață să trăiești un vis printre muritori”. Urmează „Nu am mai fost acasă de mult”, altă veche melodie a grupului Poesis. Iar cu „Bătălia s-a sfîrșit, soldatul”, Marius Bațu aduce în sală povestea luptătorului care, fericit că lupta s-a terminat, ridică fruntea pentru a se bucura, dar e răpus de un glonț „rătăcit”.
Interludiu
Dacă începusem să intru cît de cît în starea de bine a cîntării, cheful îmi trece odată cu pauza dintre melodii, cînd din boxele Clubului Presei aud piesa „It must have been love” și alte două sau trei șlagăre mai vechi. Dar într-un sfert de oră, Bațu e înapoi pe scenă, cu alte piese Poesis și Pasărea Colibri. „Unii-mi spun, cu cît ești mai orb, cu atît lumea o vezi mai bine”, ne mărturisește folkistul, în versurile „Elegiei” pe care o cînta pe vremuri alături de Eugen Baboi.
Omul cu chitara și studenta cu ochelarii
Ajungem la perioada de după 2000 a carierei cîntărețului, cu Ulysse, de la Pasărea Colibri, care poate să tragă cu arcul în soare, să răpună sălbatice fiare și să iubească zeițe fecioare. O tînără din public încearcă și ea să fredoneze versurile cîntate de Bațu, dar cînd vede că nu le nimerește se rezumă doar la a da din cap pe ritmul melodiilor. Cînd îl aude pe folkist cîntînd că-i trebuie o femeie cu ochelari, o alta din public îi face sugestiv semn colegei de masă, ca și cum s-ar fi referit la ea.
„Nu-i nimic, ăsta-i cîntec șoptit”
„«Degeaba», mi-a spus, «degeaba mai plîngi, ce-ai omorît, omorît rămîne»”, ne aduce aminte Marius Bațu de una dintre cele mai cunoscute piese ale folkului românesc. Urmează alte melodii de la Pasărea Colibri, iar publicul aplaudă ascultător după ce se termină fiecare interpretare.
Cîntărețul lasă ce-i mai bun pentru final, piesa „2000 de ani”, apoi mai interpretează o melodie și se retrage de pe scenă. În aplauzele tinerilor din public, Marius Bațu se așază la masă, stă cîteva clipe pe gînduri, apoi se întoarce pe scaunul de pe scena mică și spune „Ok, mai cîntăm o dată 2000 de ani, dar de data asta chiar cîntăm împreună, nu vă mai uitați pe sub mese sau în scrumiere”. Tinerii se conformează, cîntă și-aplaudă ceva mai tare decît mai devreme, iar, după ce concertul e gata, urcă ei, băieții, pe scenă, pentru a continua cîntarea în stil studențesc, după cum se cuvine.
Adaugă un comentariu