Iustin Pîrvu, duhovnicul care n-are leac pentru toate popoarele
Povești fără timbru 7 martie 2011 Niciun comentariu la Iustin Pîrvu, duhovnicul care n-are leac pentru toate popoarele 111În serile oricărui anotimp, își lasă ușa albă întredeschisă și frunți strînse de griji își fac loc în crăpătură, de-și caută alinarea. De prin împrejurimi, zvonurile rostite în șoaptă îi potrivesc povestea. „Călugărul cu doftorii pentru suflet”, cu un trecut care a pierit din memoria sătenilor. În Petru Vodă, satul în care s-a născut arhimandritul Iustin Pârvu, pîraiele curg alene, iar poveștile sînt zămislite cu frică de Dumnezeu. „Părintele nu poate fi legionar”, se șușotește pe sub garduri. Le-a construit mănăstirea din Poiana Hașca și i-a învățat să iubească. Din păcate, evreii nu sînt „aproapele tău”.
De la o casă la alta, gardurile de lemn împletesc o hartă pe care își fac loc nu doar bordeiele din Petru Vodă, ci și credința legată la ochi a oamenilor. Femei cu broboade înnodate sub barbă și bărbați cu brațe vînjoase se adună, duminică de duminică, și se urnesc spre Poiana Hașca, locul în care acum 20 de ani, un călugăr născut între munți, închis pentru convingerile sale legionare, a ridicat o mănăstire. De atunci, părintele Iustin Pârvu a slujit și i-a învățat pe oameni să-și ostoiască pornirile pămîntești și să ridice fruntea la cer atunci cînd păcatele îi sufocă. Pe cei năpăstuiți, i-a ajutat și le-a ridicat cîte o casă, să aibă ogradă în care să-și strunească copiii. La schitul de maici de la Paltin, acolo unde mai slujește în crucea nopții și își apleacă urechea spre sufletele gîrbovite, a coborît mai tîrziu, după ce le-a găsit călugărilor de la Petru Vodă un alt stareț. Aici, măicuțele îl îngrijesc și îi păzesc tainele. În liniștea deplină a munților, trecutul părintelui rămîne învăluit în mister. Sătenii și monahii îl urmează orbește și-i ascultă cuvîntul gîrboviți a pioșenie. Trecutul i s-a șters ca un păcat spovedit.
Păstorul Iosif din Poiana Hașca
Vremurile acelea îndepărtate își pierd urma din amintirile oamenilor. Pe părintele Iustin Pârvu îl cunoaște tot satul, de la Gura Mogorojii pînă la Țarina Țiganului, la poalele căreia, într-un bordei cu cai în bătătură, acum 92 de ani, a răsărit un copilandru pe nume Iosif. Ăsta e numele de mirean al duhovnicului.
Într-o altă casă, din zilele noastre, cu două andrele între degetele-i lungi și uscate, bătrîna Gherghina închide ochii și își gonește gîndurile spre trecut, atunci cînd aveau la gospodărie și cai de înhămat, și vacă pentru lapte, și găini, și copii. Firele de lînă îi alunecă iute printre mîini, în timp ce nea Vasile intră și iese pe ușa de lemn crăpat, aruncîndu-ne ocheade drăcești. „Era un băiat chipeș, de se topeau toate mîndrele din sat după părinte”. Iosif, cel care păzea vaci și oi, avea loc în inimă doar pentru Dumnezeu. A știut de pe la 14 ani că vrea să ia calea mănăstirii și a îngenuncherii. Îi spunea prietenului său, unul strigat Niculae Ștefănescu, că drept în locul acela, în Poiana Hașca, de unde munții par a se culca pentru a face loc colibelor țărănești, ar ridica, peste ani, o mănăstire în care să se aciueze bărbați cu sufletul și mintea curate. În vreme ce mîna oile la stînă pentru a fi mulse, băiatul se minuna de frumusețile din jurul lui și își punea în gînd să-și păstreze inima neprihănită.
Gherghina îl cunoaște de la maică-sa, Bascu Ioana, o femeie care a mers la școală și și-a împărțit banca cu tînărul Iosif. S-a stins într-o primăvară timpurie. Mîinile de coajă ale Gherghinei păstrează din truda cu care a adunat prundiș și a cărat lut pentru construcția mănăstirii. „Toată lumea din sat, de la Ghiță Atănasei pînă la Mitică Andronic, a lucrat cu zel. Era iarnă și un crivăț de îți înghețau oasele sub piele, dar parcă Dumnezeu nu îți dă putere să urci roaba un deal?” Pe atunci, părintele Iustin ținea slujbele într-un vagon. După ceremonia religioasă, chema oamenii la un borș fierbinte, „bun ca la biserică”, să li se încălzească stomacurile. „Amu-i tare frumoasă mănăstirea, au și vite, și gatere, și un spital, și o școală pentru copii”.
Batjocura fără nume
Nea Vasile pășește iarăși pragul și ne aruncă priviri veninoase. „Lua-l-ar boala de om, că nu mă lasă nici o clipă. Moare de curiozitate, trebuie să știe tot ca să mă batjocorească la noapte”. Bărbatul doarme între alte oghealuri că femeia lui, dacă nu o pricopsea în tinerețe cu un copil, se prăbușea acum în metanii și rugăciuni, în vreo chilie. „Dacă m-o îngemănat, n-am mai avut unde să plec. Tata a murit cînd aveam doi ani, casa îmi era plină de frați și surori, unde să mă întorc? M-o luat, iaca, și mă batjocorește în fiecare seară. Tare urîcios și scîrbos a mai fost omul ăsta”, de parcă nu cu el i-ar fi făcut pe cei trei feciori ce stau semeți într-o fotografie albită pe la colțuri.
Nea Vasile trebăluiește de zor, înfășurat într-un palton de lînă și cu picioarele înfundate în galoși. Pe seară, cînd întunericul va păși pe ulițele satului, își va potrivi căciula și se va urni spre crîșmă. Cînd se va întoarce, va căuta să-și certe femeia, „că dacă nu fac nimic, că nu mă mai țin puterile, mă batjocorește, iar cînd făceam, tot mă ocăra”. Nu-i loc de vorbă drăgăstoasă între cei doi. Gherghina spune că a avut o viață amară pentru că nu s-a călugărit așa cum îi promitea maică-si pe cînd zburda pe dealuri. A avut o mătușă și două verișoare care s-au aciuat în mănăstiri, numai că odată cu izgonirea, cele mai tinere și-au găsit miri și numai femeia s-a stins în haină neagră, cu scufie pe cap.
Cei doi căței gălăgioși n-au nume. La fel și caprele care ciupesc din căpița de fîn. De fapt, în Petru Vodă, animalele nu prea sînt botezate. Numai străinii amărîți, povățuiți de părinte să prindă rost la gura pîrîului Hașca, în casele cumpărate de mănăstire, strigă jivinele după nume. E una, Niculina, de care îngrijesc maicile la azilul de pe lîngă schit, care și-a lăsat casa unei familii cu cinci copii. Doi oameni, scurtuți, grași, cu mașină albastră și cîteva găini. O altă femeie, venită de prin alte părți, a primit casă de la arhimandrit pe pîrîul Dîrțului. „S-a lăsat de bărbat sau el de ea și are trei copii mărunței și drăgălași”.
Din spusele lui Ghiță Tănase
Tot acolo, mai sus de gura Dîrțului, într-o cocioabă cocoțată pe munte, Ghiță Tănase poartă cei mai mulți ani de viață din sat, 94, mai precis, în cocoașă. Stă aplecat la soba de teracotă cafenie, așteptînd să fiarbă cinci ouă de găină. În ațipirea-i molatecă, apa a început să clocotească și a sărit pe sobă. Noră-sa Maria îl ține într-o pisolăgeală, chiar dacă știe că vorbele sar ca mingile pe lîngă urechea bătrînului. „Doamne, măi moșule, ouăle astea au rămas fără apă, ești culmea mata!” Numai că bătrînul se uită la ea cu ochii albiți și nu pricepe. De vreo doi-trei ani, timpul curge pe lîngă el, pentru că repetă obsesiv că are peste 100 de ani. „Îs născut în 1916, fă și matale socoteală, îs 100 de ani de atunci. Stau și eu pînă o veni Iisus să mă ia pe drumul cel lung, să mă văd cu baba mea care m-a lăsat de vreo 24 de ani”.
Pe băbuța lui, Ioana, o vede în puținele nopți în care genele i se împreunează pentru că, de cele mai multe ori, hodorogește cele cîteva rugăciuni pe care le știe: „Tatăl Nostru”, „Crezul”, „Doamne miluiește-mă”, „Împărate ceresc”. După ce „lelea Măriuca” o luat-o pe bătrîna Ioana, moșului nu i-a mai trebuit femeie. A lui a fost gospodină, cuminte și-l aștepta mereu acasă cu borșul aburind.
Acu’ vreo 80 de ani, Ghiță păștea vitele bunicului său, Grigore Crăciun, pe Țarina Țigăncii, în Poiana Hașca, împreună cu părintele Iustin. După ce le adăpau în pîrîu, începeau să se fugărească, își făceau jucării din cocleji sau, în vremurile bune, alergau după o minge. Iosif i-ar fi spus atunci, după o bătaie copilărească, că el își dorește să ajungă șofer, să cutreiere țara în lung și în lat. Apoi, ceva s-a schimbat, Iosif nu i-a mai zis că se va călugări. Și el îl crede: „om mare, greu, priceput. A fost necăjit mult cu pușcărie, dar l-a ajutat Dumnezeu și l-a scos din toate necazurile. Dacă te rogi, te scoate din prăpastie, dacă nu, te lasă să mori acolo, în groapă”. Așa a făcut cînd i-au căzut niște butuci pe genunchii pe care îi încălzește la focul din sobă și parcă îi mai trece durerea.
Dumnezeu a dat căldură
Cînd a ales-o de mireasă pe Antonia, nepoata părintelui Iustin, Mitică Andronic s-a mutat în casa fetei, aproape de gura pîrîului Hașca. Pe el îl cunoaște tot omu’ din sat pentru că pleca spre poiană în cîntec de cocoș și se întorcea acasă cînd se lăsa bezna. Sus, cioplea lemne, căra pietriș, vopsea și îndruma ceilalți lucrători care ridicau mănăstirea. Și azi îl cunosc toate maicile pentru că le repară tîrnăcoapele și face guri de topor din oțel turtit cu nicovala și două ciocane, unul de două kilograme și altul de patru.
Înainte de nuntă, fetele din sat s-au adunat în casa miresei și au cusut prosoape și cămăși. După aceea, au apărut cei trei copii: o fată care e profesoară la Roman, una – „măritată în sat și un băiat care lucrează la SMURD, la Tîrgu Neamț”. I-a crescut pentru că a fost „de toate”, și fochist, și mecanic, și sudor și instalator sanitar. Antonia renunță la rufele din cada ruginită și se apropie să ne spună că s-au cunoscut pe ulițele satului, într-o iarnă cu crivăț, cînd se dădeau cu sania.
Femeia îi gătește în fiecare părintelui Iustin, într-un ritual nescris. Are ochii albaștri și chicoteală de fetișcană. Masonii nu sînt buni, pe asta o știe de la duhovnicul –„doctor pentru suflet”, care a dormit într-o gheretă de scîndură toată vara pentru a-i culca pe muncitori în vagonul în care slujea. Îmi spune minunea: „mi-a povestit cum îi pedepsea pe ei, cînd era pe la Brăila, îi ducea la cules stuf. Era iarnă, frig, și i-au obligat să meargă în apă să aducă nu știu cîte brațe de stuf. Era prin ianuarie-februarie. Cînd s-au întors, erau uzi, s-au dezbrăcat, au stat la soare și cică nu s-a îmbolnăvit nici unul de nimic. De nimic! A dat Dumnezeu căldură”. Își suflecă mînecile și se întoarce la trebăluit. Mă povățuiește, cu spatele la mine, să nu mă iau niciodată după vise, că ele pot fi trimise de vrăjmași.
Maica Timoteea veghează nebunia
Maicile de la mănăstirea Paltin curăță cartofi, cară scînduri, îngrijesc de bolnavii de la azilul de bătrîni și le citesc din ceaslovuri copiilor oropsiți. Fac această muncă de ani de zile, printre icoane și psaltiri, cu frunțile acoperite de scufii și pornirile pămîntești îngropate în rugăciuni și metanii. În hainele negre și lungi, grupate cîte două sau trei, călugărițele par niște puncte negre ce plutesc, nu pășesc, pe zăpadă. În poiana lăcașului e un soi de vînzoleală molcomă, numai de monahe pricepută.
Așezată pe un baston lîngă o troiță, maica Timoteea, pe numele de botez Rada, așteaptă autobuzul de la Piatra Neamț care i-ar aduce un pachet de la rudele unei alte monahe. La cei 79 de ani ai săi, s-a călugărit la 14, e mică și îmbujorată și nu are o căpriță, precum îi povestea bunica că au maicile cînd era copilandră. Dar de atunci a trăit numai prin păduri și a muncit „la slujbe și vite și bolnavi și în bucătărie”. Grădinile frumoase se țin cu sacrificiu, „dar dacă ne ținem de canon și de pravila noastră, timpul trece tare ușor”.
A ajuns la mănăstirea Paltin în 2000 și de atunci îngrijește de o femeie botezată Fănica, schizofrenică și tare cuminte. În ziua aceea de primăvară timpurie, cînd s-a dus cu bunică-sa la o mănăstire din Vrancea și a rămas acolo pentru toate diminețile vieții sale, habar n-avea că liniștea dintre maici se păstrează cu multă tihnă interioară. „Eu îs necăjită cu fetișoara asta bolnavă tare amărîtă îmi pare uneori viața, dar cînd deschid un ceaslov, parcă intră lumina în odaia mea”. Tatăl Fănicăi s-a stins „de supărare”, la o lună după ce mintea fetei sale o luat-o pe coclauri. Maica Timoteea o hrănește și adesea îi veghează, în timpul nopții, somnul agitat.
De aceea, nu are timp de sporovăială cu alte călugărițe. A auzit ceva vag de nișe cîntări interzise și au venit și oamenii și au mai întrebat pe la mănăstire de ce a ajuns părintele la televizor, dar n-a priceput prea multe. Ea știe că părintele Iustin a făcut multe milostenii și va ajuta la construcția unei alte biserici în locul celei care a luat foc în Poiana Teiului în urmă cu o săptămînă. „S-a dus și catapeteasma și sfîntul altar. Cică de la sobă, a luat funinginea foc”. Ultima dată a mers la el acum o lună și a intrat să-i lase pomelnicul după ce au plecat toți pelerinii.
Iubirea nu e pentru „tot aproapele tău”
La schitul de maici, la doi kilometri de șoseaua care desparte satul în două, serile se aștern leneș peste chilii, biserică și spitalul unde stă părintele Iustin. Șoaptele oamenilor cu sufletul năuc, ce caută să-și aline zburdălnicia cu povața duhovnicului, străbat coridoarele. Pentru a ajunge la el, își lasă numele pe o listă și apoi se înghesuie pe bănci, cu pungile între picioare și pumnii strînși în poale. Unii dintre ei așteaptă și cîte șase ore, vin de prin orașe îndepărtate și cred cu tărie că își vor purifica sufletul.
Cînd se face intrarea, după ce o maică semeață ca o împărăteasă deschide ușa de la camera părintelui, credincioșii se ridică brusc și atacă scările, pentru a ajunge cît mai rapid la etajul doi al spitalului. „Se spune că părintele Iustin are o putere atît de mare, încît a tratat-o pe o tînără bolnavă de cancer. Sau, dacă facerea de copii e un chin, vii și primești dezlegare de la el și după aceea rămîi însărcinată”. Femeia care îmi spune aceste lucruri mă privește adînc în ochi, de parcă ar vrea să îmi șteargă neîncrederea. După căutătură și cocoașă, pare că-și poartă mîhnirea pe umeri. Vine de prin Vrancea și a auzit despre duhovnic că ar avea „o putere nemaipomenită, mai ceva ca monahii de pe muntele Athos”. Nu o interesează trecutul părintelui, anii de închisoare, disprețul pentru evrei.
Vine la părinte pentru a doua oară. De la ea aflu de liste, cozi, răbdarea de mucenică și somnul în paturile pentru pelerini. Maicile pășesc atent pe holuri. Cînd intru, după cinci ore, la arhimandritul Iustin Pârvu, îi găsesc chipul încadrat în părul albit și trupul adunat într-un fotoliu, cu daruri la picioare și cărți bisericești împrăștiate pe noptieră și pe pat. O pereche de ochelari i se odihnește pe nas. E firav de ți-e frică să vorbești prea tare și pare atît de inocent, încît te întrebi de ce nu are loc în inimă pentru toate popoarele din lume. Corpul îi este înfășurat într-o haină neagră. Sub ea, părintele e închis. „Măi, cum pot eu să îți spun dacă sînt legionar sau nu? Asta rămîne în inima mea și în casa mea. Maicile pot să îmi cînte tot ce vor ele, că dacă îmi cîntau «Internaționala» mai veneai la mine să mă vezi?”.
A știut că va ajunge monah de la șase luni, pe cînd era înfășurat în pelinci la pieptul mamei. „Credința nu e rațiune, e în inima. Mama, săraca, ea e ctitorul ortodoxiei noastre. Ea e sfîntă, măi, dacă am avea acuma vreo 50.000 de mame, apoi s-ar face țara asta într-o mănăstire toată, cu cîntări îngerești”. Și nu trebuie să îl cauți pe Dumnezeu în filme sau fotografii. Eu ar trebui să îl găsesc în încăpățînarea copilului care sapă o groapă în nisipul de pe malul oceanului. Pilda sună așa: „Săpa el liniștit și cară cu pumnul apă în gropița lui, cînd apare un creștin și îl întreabă: «ce faci, măi băiete?» «Vreau să mut apa asta din ocean, să o pun în groapa asta». Acolo îl găsești pe Dumnezeu”.
Numai în privirea maicii care cazează pelerinii, Dumnezeu este mai mic. Cînd o întreb de evrei, îmi zice să îi las în pace, „că ei n-au iubit niciodată ortodoxia și nici ortodoxia pe evrei”. Mă caută cîș cu ochii și mă îndeamnă să plec, să las aceste locuri dacă „n-am venit cu gînd curat”. Mai tîrziu, nepoata părintelui îmi va arunca printre dinți: „Evreii l-au răstignit pe Iisus. Păi, nu? De ce ar trebui să îi iubim?”.
Părăsesc satul Petru-Vodă cînd soarele părelnic stă în coasta munților. În urma mea rămîn oameni legați la ochi care coc legendele ca pe niște vrăji la lumînare și maici ce slujesc în muțenie. Țarinele vor veghea mereu taina duhovnicului Iustin Pârvu.
***
Legionarii s-au pitit în cuibul de la Petru Vodă
Liniștea schitului monahal a fost ruptă acum două săptămîni, cînd Youtube-ul a găzduit niște filmulețe despre care la mănăstirea Paltin se vorbește pe la colțuri. Se face că la aniversările de 90 și de 92 de ani ai părintelui arhimandrit Iustin Pârvu, un grup de maici îi cîntă „Sfîntă tinerețe legionară”, iar duhovnicul le spune că a fost emoționat „pînă la lacrimi”. Melodia este considerată simbol la Mișcării Legionare, avîndu-l în frunte pe Corneliu Zelea Codreanu și se pare că deși, pe moment, părintele a fost sensibilizat de gestul măicuțelor, imaginile au stîrnit reacții controversate.
Muzeul Holocaustului din Washington a trimis o sesizare pe adresa Parchetului General al României și a SRI. De asemenea, Centrul pentru Monitorizarea și Combaterea Antisemitismului a protestat împotriva incidentelor din lăcașul de cult, menționînd într-un comunicat de presă că Mișcarea Legionară este responsabilă de moartea evreilor nevinovați.
Conform legii 107 din 2006, sînt interzise organizațiile și simbolurile fasciste, rasiste sau xenofobe și „promovarea cultului persoanelor vinovate de săvîrșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii”, iar pedeapsa constă într-o perioadă de la trei luni pînă la trei ani de închisoare.
De aceea, la schitul de maici Paltin, discuțiile despre evrei se poartă cu jumătate de voce, iar cei care pun întrebări sînt priviți cu suspiciune. Ginerele Mitică știe de la părinte că sînt masoni, iar soția acestuia, că l-au răstignit pe Iisus, iar el i-a învins, înviind după trei zile. Ortodoxia și poporul Israelului nu încap în aceeași oală.
Patriarhia Română a publicat pe site-ul agenției de știri a Bisericii Ortodoxe Române un comunicat de presă în care se precizează că susținerea și promovarea acțiunilor antisemite contrazice principiile evanghelice legate de „iubirea față de toți oamenii”.
Arhiepiscopia Iașilor a condamnat, cu două zile mai tîrziu, atitudinea maicilor, fără a preciza însă dacă va derula cercetări în aceste cazuri. În schimb, a „îndemnat stăruitor” preoții să nu provoace dezbinări sau dezbateri „străine de duhul Evangheliei”. „Arhiepiscopia Iașilor, e consecventă în a dezaproba orice atitudine de vrăjmăție îndreptată împotriva celor care sunt de altă etnie ori au alte convingeri religioase”. În munții Neamțului, ele există.
Lina VDOVÎI
Adaugă un comentariu