Mizantropi cu cap de pîslă
De pe scena Iașului 15 martie 2011 Niciun comentariu la Mizantropi cu cap de pîslă 8E muzică. E lumină. Apar actorii. Se vede spectator cu spectator. Actorii vorbesc. Și spectatorii vorbesc deopotrivă. Se întreabă dacă așa a vrut Claudiu Goga să regizeze „Rinocerii” lui Ionesco, fără perdea de umbră între public și scenă. E sîmbătă și e din nou premieră la Teatrul Cub. Muzica franțuzească se-aude la fel de tare ca atunci cînd nu era încă nimeni pe scenă. Și lumina e la fel de puternică. Viitori rinoceri își joacă povestea nestingheriți. Doar spectatorul e-o specie încăpățînată. Nu tace decît atunci cînd se face în sfîrșit întuneric în sală. Numai atunci începe să asculte și să privească. Într-un sfîrșit.
Rinocerii nu sînt mizantropi. E forța logicii în asta. „Pisica are patru picioare. Cîinele are patru picioare. Deci cîinele e pisică”, conchide Logicianul.
A trecut un rinocer. „Pisicile sînt muritoare. Socrate este muritor. Deci Socrate e pisică.” A trecut și al doilea rinocer. „O pisică trebuie să prindă întotdeauna șoareci, chiar dacă n-are picioare, fiindcă e în firea pisicii să prindă șoareci”. Jean e un om măsurat. Berenger e cam beat. „În firea omului e să-și facă datoria”, strigă Jean. „Care datorie?”, se miră absent Berenger. „Fiecare cu ce datorie are. Cea de funcționar, de pildă”, se încruntă Jean ideologic.
Lui Berenger nu-i prea pasă de rinoceri. El nu se simte acasă printre oameni. De asta bea. Și e mirat, și uimit, și laș, și fricos, și absent ca orice om naiv care s-a îmbătat. Al doilea rinocer a strivit un pisoi. Al Gospodinei. Gospodina plînge ca o păpușă mecanică: „țîu! țîu!”. Stă jos cu mîinile și picioarele țeapăn întinse înainte. Se mișcă precum jucăriile cu motor, dăruite copiilor în locul unor animale de casă vii. Oamenii se încred în rațiunea lor. Vor să știe de-au fost doi rinoceri diferiți sau numai unul care-a trecut printre ei de două ori. „Nu se poate ști dacă au fost doi rinoceri diferiți decît dacă prima dată a trecut unul cu un corn și apoi unul cu două coarne, fiindcă n-ar fi fost suficient timp să-i crească încă un corn aceluiași rinocer”.
Logicianul își ia cocktail-ul cu două degete. „Cum rezolvă asta problema?”, întreabă oamenii. „Nu rezolvă nimic, dar așa problema este corect formulată”.
Hainele rinocerilor
Oamenii nu sînt pe măsura logicii lor. Degeaba își frămîntă mintea. „Da. Socrate e pisică. Am avut un motan pe care-l chema Socrate”, spune Domnul Bătrîn. Dar cu rinocerii n-au același noroc. Puterea logicii e prea departe de cea a bunului simț.
Oamenii se află-n apartamentele lor. Pe două rînduri, etaj și parter, se întind opt cutii de locuit. Cei de la etaj stau absenți și liniștiți ca jucăriile în sertare. La parter însă, Jean se transformă în rinocer. Berenger a trecut pe la el, dar Jean e țîfnos. Așa începe rinocerita. Ca un fel de răceală țîfnoasă și-o neînțelegere. „Jean, ți se înverzește pielea! Să chem un doctor”, se sperie Berenger. „De ce te iei de pielea mea? Ce, eu mă iau de a ta?”. Nu mai suportă hainele.
Apoi îi cresc coarne. Pînă la urmă, un cap de pîslă, fără ochi sau urechi înlocuiește chipul lui Jean. „Trebuie să mă hrănesc”, bîiguie el. I-e scîrbă de oameni. „Ba nu. De fapt, îmi sînt indiferenți. Numai că dacă-mi stau în cale, îi strivesc”. Cu toții prind capete de pîslă. Fiecare din rațiunile lui.
Ultimul cuplu
Unii vor să înțeleagă rinocerita din interior, devenind „lucizi rinoceri”. Alții din spirit liberal, fiindcă „și rinocerii sînt ființe. Au aceleași drepturi ca și noi”. Berenger stă și el fară de chip, cu capul înfășurat în bandaje, să nu cumva să-i crească un corn. I-e frică și bea. Jean nu bea. Deci rinocerii nu beau. El o să bea ca să se păzească de rinocerită. Daisy, femeia pe care-o iubește se afla la el. Sînt ultimii oameni. „Noi n-o să devenim rinoceri fiindcă sîntem mai buni decît ceilalți oameni”, îl liniștește ea. Dar Berenger e prostuț și fricos. Nu-i mai bun decît alții. I se face frică și ei. „Trebuie să înțelegem rinocerii”, spune ea. Dar Berenger nu pricepe. „Rag în continuu”, spune el. „Ba nu. Cîntă. Trebuie să comunicăm cu ei”. „Nu se poate. Ei rag”.
Berenger e încăpățînat. „De unde știi tu că nu comunică? Ce? Ești poliglot?” și femeia fuge printre rinocerii răspîndiți peste tot. El o caută. Nu-i curajos, dar s-a trezit în el o neputință și-o poftă de-a fi om. Daisy primește ca pe o investire capul de pîslă. De-acum e și ea rinocer, iar Berenger e singur. „Eh, să încerc să fiu pachiderm?”. Se screme. Nu-i iese.
N-a fost nici mai bun, nici mai curajos și nici mai inteligent decît ceilalți. Așa e el. Ultimul om.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu