Valeriu Cotea: Orice ai spune, pe Ceaușescu nu îl poate nimeni condamna că a fost prost sau că n-a fost patriot
Microfonul de serviciu 5 aprilie 2011 Niciun comentariu la Valeriu Cotea: Orice ai spune, pe Ceaușescu nu îl poate nimeni condamna că a fost prost sau că n-a fost patriot 358Ca mulți dintre români, academicianul Valeriu Cotea și-a dedicat viața vinului. Spre deosebire însă de restul, el nu a golit butoaie, ci a învățat că un vin bun alunecă atît de bine încît nu te zgîrîie la măsele. Cu încăpățînarea vrîncenilor care au venit de la Viena pe jos, încălțați doar cu opinci, profesorul a făcut cunoscută oenologia românească, de la curtea regelui Spaniei pînă la laboratoarele Universității Agronomice din Iași, dormind adesea prin „aerogări”. Pe buzele lui s-au plimbat aproape toate vinurile românești și multe dintre cele premiate internațional, însă susține că prețul ambroziei nu reflectă adevăratul său gust. Iar de îmbătat, nu s-a îmbătat niciodată. Nici cu vin, nici cu vorbele celor din jur. Și așa, în Vrancea se bea mai multă țuică.
Vinul este singurul produs care are un zeu
OPINIA VECHE: Ați reușit să faceți din Busuioaca de Bohotin cel mai bun vin din țară?
VALERIU COTEA: Este adevărat numai în parte. Vinul bun îl fac condițiile de complexitate unde este amplasată via, plantația ca atare, soiul. Dar vinul bun este cel pe care îl desăvîrșește omul. Așa cum în culturile agricole omul, soiul și gunoiul fac ca producția să fie mare, la noi, ca să faci un vin bun, se cere într-adevăr o tehnicitate deosebită și nu numai, dacă s-ar putea, cîtă tehnică atît și artă. Pentru că, spre deosebire de toate produsele agroalimentare, vinul este unicul care, atunci cînd este bine realizat, reprezintă cel mai fidel condițiile în care s-a format. Adică un degustător inițiat, unul care cunoaște ceva în domeniu, cînd gustă un vin care este bine făcut, poate să spună: ăsta este un Odobești, ăsta este un Cotnari, ăsta este un vin de Busuioacă de Bohotin. Au ceva care cu greu poate fi redat în cuvinte, dar acel ceva îl particularizează. Despre un măr niciodată nu poți să spui că ăsta e de la Fălticeni și ăsta e de la Iași. Probabil că și asta a influențat, pentru că dintre toate produsele agroalimentare, este singurul care are și o disciplină, oenologia.
O. V.: Deci este într-un fel legat de glie.
V. C.: Într-adevăr. Și nu este o observație doar a mea, ci una a generațiilor, în succesiunea lor. Este singurul produs care are un zeu: Dionysos la greci, Sabazios la traci și Bachus la romani. Nici grîul nu are un zeu, dar are un muritor, este adevărat, de care era îndrăgostit zeița Demetra: Ceres. Dar Busuioaca este un soi aborigen, local. Îi spune de Bohotin pentru că, probabil, acolo a apărut. Așa cum feteasca regală a apărut în comuna Daneș, un hibrid natural dintre fetească și grasă. Îi spunea regală pînă cînd a venit „homo sovieticus” și nu s-a mai putut pronunța nici rege, nici nimic. Și atunci i-au spus dănățan, pentru că în comuna aceea a fost găsită. La rîndul său, Bohotinul este un sat între Iași și Huși și vinul de acolo este un soi care seamană perfect cu tămîioasa românească, mai bine zis, cu Busuioaca de Moldova. Iar la noi au fost discuții mari după unire, legate de petrol și de vinuri, care au fost puse și în versuri: „să respectăm hotarul/ păstrați-vă subsolul, lăsați-ne Cotnariul”.
O. V.: Și totuși ce a făcut busuioaca atît de specială?
V. C.: A avut șansa că a fost aproape de Huși, unde era un învățămînt viticol mult mai bun decît la Iași și oameni care au îmbunătățit acest soi. Eu nu l-am îmbunătățit, ca să faci asta cu un soi îți trebuie 16-17, chiar 20 de ani. Am lucrat puțin la tehnologie și, într-adevăr am reușit. Am avut niște doctoranzi și le-am zis, în afară de știință, nu vă dau doctoratul pînă cînd tu nu faci 20 de hectare de vie și tu 30. Cu ei am făcut un vin pe care l-am prezentat la diferite concursuri, un vin de culoarea porfirului, nu e nici roșu, nici roz. Eu am facut tehnologia… Nu. Nu-mi place eu-l ăsta, cînd îi aud pe alții cum vorbesc de ei la persoana asta îmi vine să-i omor. Noi, laboratorul, am făcut un vin care într-adevăr e foarte bun. Și am reușit să îl înscriem în catalogul marilor vinuri. Și e bun. Eu cînd îl iau nu-mi vine să-i dau drumul din gură. Are o aromă atît de frumoasă, are o aciditate placută, care îți pătrunde ușor, nu te zgîrie pe la măsele. Are o dulceață încît, de multe ori, nu vrei nici să îl înghiți, dar lunecă, are un caracter de alunecare formidabil. E bun. Îl așez lîngă o grasă așa. Dar au distrus ăștia viile.
O. V.: S-a pierdut mult?
V. C.: Fantastic. Dar nu numai aici. Tare aș vrea ca tineretul să priceapă. România noastră nu se poate redresa, nici economic, nici politic, nici cultural, nici moral, în afara agriculturii. Eu vin dintr-o zonă în care nu știam altceva decît români, pentru că nu exista decît o singură etnie. La marginea satului trăia cîte-o pereche de țigani din ăștia care cîntau din vioară. Cînd am venit la Iași aveam o iluzie extraordinară și deziluzia a fost poate și mai mare pentru că eu nu știam ce-i ura de rasă și nici ura de clasă. Și aici am aflat. Era ca după război. Am venit în ’46, încă mai era mirosul de praf de pușcă și armata sovietică peste tot. Omul „sovieticus” a inventat chiaburii atunci și am rămas deziluzionat chiar prin asta; prin piață îți era rușine și frică să spui că ești român.
Adevărul nu rezistă atît de mult cît legendele, pentru că au și oleacă de minciună
O. V.: Spuneați că cel mai mult vă place „vinul prieteniei”. Cum îl simțiți acum, dulce, sau sec?
V. C.: Depinde foarte mult de ce fel de vin ai băut în copilărie. Mai este și o altă expresie care îmi e dragă. „Care vin ți-a plăcut cel mai mult” și anume „vin americanii. Și nu mi-a mai plăcut cînd au venit prea tîrziu sau nu au mai venit deloc”. Dar revenind. Eu de fel sînt dintr-o zonă de munte, din munții Vrancei, nu avem vii nobile, ci numai vii hibride. Ne plăcea mai mult țuica, dar tatăl meu, fiind numai băieți și avînd teamă că luăm calea băuturii, ne sfătuia mereu „mai degrabă în viața voastră să beți o vie decît un prun”. Și așa este, nu vinul îmbată sau băutura în general, ci omul se îmbată.
O. V.: Și dumneavoastră cînd v-ați îmbătat prima oară?
V. C.: În viața mea nu am băut. Curios. De cînd mi-a dat tata sfatul, nu știu dacă am băut cinci litri de vin pe an. Mie îmi place să stau de vorbă la un pahar de vin. De ce? Pentru că dezvoltă imaginația, dezvoltă gîndirea și îți dezleagă limba atît cît trebuie cînd bei moderat. Ți-o dezleagă prea mult cînd exagerezi și ajungi în stadiul în care vorbești mult, dar nu prea știi ce spui, spui, dar nu știi ce gîndești. Dar dacă ești om cu cap, gîndești întîi și după aceea spui, indiferent cît ai băut. Dintotdeauna nu mi-a plăcut vinul și nici să beau în general. Trebuie să fim puțin realiști. În jurul meu s-a format și-o atmosfera de legendă așa, s-au făcut și multe exagerări. Discut foarte serios despre asta. Chiar mă jenam la un moment dat, spun drept, că au apărut vreo cinci cărți despre mine. Dar ce-s eu, buricul pămîntului? Una scoasă de Academia de la Iași, una scoasă de Universitatea din București, una de la Cluj, una scoasă de profesori, printre care și Petru Ioan, un tip foarte deștept. Îi și spuneam, cu mintea, la tupeul meu, cîte nu făceam.
Mai mult, la Focșani, unui colegiu i s-a dat numele meu. E un aspect stingher zic eu, în timpul vieții, să-i tu faci monument cuiva. Nu merge. Am discutat, a fost și doamna ministru Andronescu acolo, că abia începuse vremea ei. M-am dus lîngă ea și i-am spus: „vă pun și eu cîteva înterbări dumnevoastră. La Focșani au Colegiul «Unirea», care este un simbol incontestabil, Colegiul «Alexandru Ioan Cuza» – no comment –, Colegiul «Mihail Kogălniceanu» și, hodoronc tronc, ai al paturlea, Colegiul «Valeriu V. Cotea». Ce caută?” Dom’le, de la sublim la caraghios nu-i decît un fir foarte foarte subțire, trebuie să știi să te oprești.
O. V.: Nu puteți controla ce apare.
V. C.: Poate. Dar adevărul nu rezistă atît de mult cît legendele, pentru că au și oleacă de minciună.
O. V.: Cînd erați mic, ați zdrobit vreodată strugurii cu picioarele în teasc?
V. C.: Da, desigur, era o plăcere. Noi îi puneam în saci, sacul îl puneam în teasc și îl călcam în picioare. Tatăl meu era un om gospodar, provenea dintr-o familie vrednică. Tatăl său are în Vrancea un monument împreună cu trei inși. În primul război mondial ajutau ofițerii și ostașii care au rămas prizonieri în Muntenia și care voiau să treacă în Moldova, să vină pe căi ascunse peste munți. Au ajuns să intre și în comandamentul german, au furat hărți, toate pînă i-au prins, i-au condamnat la moarte și i-au împușcat. Dar ce vreau să spun este că tatăl meu, foarte bun gospodar, a luat o femeie dintr-o familie în care toți frații erau licențiați. Acum 100 de ani, era ceva, și îi placea mamei și să citească. Și printre cărți și acum îmi amintesc, am văzut oameni cu pantalonii suflecați cum zdrobeau strugurii în ciubăr. Și astăzi, cel mai bun vin se face tot cu picioarele.
O. V.: De ce?
V. C.: Nu s-a găsit încă în tehnologie o soluție prin care să zdrobești boaba fără să strivești ceva și din sămînță. Pentru că moliciunea asta a piciorului și cu puțină căldură dă frumusețea. Marile vinuri pînă și astăzi se mai fac cu picioarele. E vorba de Sauterne, e vorba de Tokara, care se culeg bob cu bob. Cotnarii acum încearcă să reintroducă tehnologia teascului. Sigur că, asta e și pentru americani în principiu. Cînd te duci la Sauterne și îi vezi pe ăia că se spală dimineața cu săpun, cum se făcea la Cotnari, suflecă pantalonii, picioarele sus și toacă, toacă, toacă, dar asta cam 10% din producție. 90% se făcea în spate, dar într-adevăr, ies vinuri foarte bune.
O. V.: Și cîtă putere de convingere au avut cărțile copilăriei?
V. C.: Nu foarte mare. Părinții mei nu prea știau care sînt profesiile. Știau de învățător, preot, profesor, medic veterinar, inginer silvic și eu am căzut pe inginer agronom. Avem și un model în sat, îmi plăcea un inginer, era mai frumușel și elegant. Un tip foarte distinct. Mi-aș fi dorit sa fiu agronom. Mai era și o altă chestiune, atît în lumea științifică, cît și în cea universitară, atît ca adult cît și în faza de copil, nu știu dacă am fost apreciat, însă lumea m-a simpatizat. La un bal odată, am zăbovit cam mult cu privirea asupra unei fete. I-am trimis o telegramă vizuală la început, am sondat și m-am uitat în ochii ei; mi se păreau că erau niște oglinzi de curățenie sufletească și eu mă vedeam în aceste oglinzi. Și am invitat-o la un dans. Înainte, simpatiile și atracțiile dintre oameni aveau o notă de gingășie cu totul deosebită. Rareori o atingeam și doar la încheietură și atît.
O. V.: Vă plăcea dansul sau mergeați doar de gura părinților?
V. C.: Îmi plăcea foarte mult. Noi jucam la horă în sat și era o plăcere că te uitai și jucai cu fetele alea de înnebuneai. Mai ales dacă la o sucitură din aia aveai șansa să îi atingi și sînii era, pentru un tînăr, atunci, extraordinar. Și dansînd cu fata aceea am aflat că era dintr-o condiție socială cu mult mai mare decît a mea. Ne-am mai întîlnit de multe ori și mi-a spus la un moment dat „mama m-ar da dacă te-ai face agronom”. Și mi-am zis că dacă vin rușii într-un colectiv, să pun ceva pe masă, dar dacă vin americanii, o iau pe asta.
Singura podgorie care nu a căzut e Cotnari
O. V.: Vinul neconsumat moare, sau se face mai bun?
V. C.: Foarte mulți vorbesc de Păstorel Teodoreanu pentru că, dintre scriitori, a fost cel mai mare oenolog iar, dintre oenologi, cel mai mare scriitor. Și el spunea că vinul este un organism viu, care se naște, se formează, trăiește, se maturizează, se învechește, îmbătrînește și, în cele din urmă moare. Și este adevărat. Pentru vinurile acestea de consum curent, pot să meargă pînă la patru, cinci sau chiar șase ani fără să se degradeze. Dacă sînt îmbuteliate, durează și mai mult. Dar sînt vinuri care pot să trăiască zeci sau chiar sute de ani. Acestea au mai mult alcool dar țin și de foame și de sete, conțin multe zaharuri.
O. V.: Și în România cine mai cumpără vin?
V. C.: La restaurante se beau numai vinuri foarte bune. Am avut o perioadă mai puțin favorabilă. Făceam export de vin în țări consumatoare dar cu preferințe mai scăzute. Cea mai mare cantitate de vin o livram în Uniunea Sovietică și ei solicitau vinul dulce și tare. Nu făceam noi tehnologii. Dar vinurile de rafinament, fine, sînt mai scumpe, și abia acuma lumea iar începe să-și refacă gustul. Acum se fac din pichet, adică vinul doi, îndoite cu apă, cu diferiți acizi, după tehnologii. Și ăsta se amestecă cu puțin din ăla bun și nici nu îți mai dai seama. O cale prin care aduceam mult bănet în țară era cu vinul. Pînă și pe timpul lui Ceaușescu făceam vinul îndoit. Majoritatea celui care se vindea în consum era de felul acesta. Pe cel bun luam bani frumoși. Iar chestia cu Ștefănescu, care era și vicepreședinte al Organizației Internaționale a Viei și Vinurilor (OMV), se aplică pentru toți. Orice ai spune, pe Ceaușescu nu îl poate nimeni condamna că a fost prost sau că n-a fost patriot. Și atunci, cînd OMV-ul a sesizat că noi, pe piață, livram vinul îndoit. Ceaușescu a zis: „dați-mi voie să cercetez”, și l-a găsit pe Ștefănescu. Dar toți făceau cu știrea lui, inclusiv el.
O. V.: Era licoarea mai bună atunci?
V. C.: Aveam și vinuri bune, însă abia acum începem să revenim la vinurile noastre. Noi aveam băuturi extraordinare, pentru că sortimentul pentru fiecare podgorie s-a făcut în timp. Cînd beai vin de Drăgășani, știai că e braghină, crîmpoșie și berbecel. Cînd beai Odobești, era galbenă plăpîie și putina poamă pîrci. Și Ivești-ul a avut vinurile de nisip foarte bune. Cînd Rosseti a venit la Ivești s-a oprit la Irimia Grigorescu și a recitat: „Minunat vin de podgorii, hidromeca din povești/ Tu ne-ascunzi din față norii, în pahar, cînd te ivești”. Ce inteligență.
O. V.: Comercianții acuză faptul că producțiile care se vînd la noi în țară sînt la același preț cu cele importante, dar nu la fel de bune.
V. C.: Poate că noi nu avem încă o tehnologie bine pusă la punct, dar potențial sînt la fel sau chiar mai bune. Acum vreo 12 ani, la un concurs internațional de vinuri, un olandez ne-a pus în față 15 sau 17 sticle. Și a zis, „am următoarea rugăminte, să ni le puneți în ordinea calității, cum credeți. Și fiecare le-am aranjat, erau în saci negrii, bineînțeles, nu știam ce erau. Numai două vinuri care ocupau prima poziție au rămas așa, indecise. Și țin minte că, ani după, olandezul i-a povestit băiatului meu „domnule Cotea, este o diferență pe care numai matale o știi dacă ți-o spun. Domnule, unul dintre vinuri este un Cabernet Sauvignon de California și costă 30 de dolari sticla și celălalt e un Cabernet de Recas și costă un dolar sticla”. Deci vedeți, depinde de publicitate, promovare, cunoștiințe, sînt foarte multe lucruri. La noi, singura podgorie care nu a căzut nici înainte, nici acum, e Cotnari. Și-a păstrat sortimentul, cel pe care l-a avut de cînd lumea și pămîntul. Pe cînd toate podgoriile noastre și l-au schimbat.
O. V.: Dar dacă avem oenologie, mai avem nevoie de pasiune?
V. C.: Neapărat, aici depinde de individ. Cartea îți lărgește paleta de cunoștiințe, dar nu îți dă, ceea ce spuneam mai devreme, artă. De exemplu, eu nu am fost om pe care să-l dea inteligența afară. N-am fost nici un om de talent. În viața mea numai am muncit, cum nu-ți poți imagina. Am fost un tip bășcălios. În realitate, făceam bășcalie, dar trăgeam la șaibă cum nimeni nu s-a gîndit vreodată. Pentru că am observat că, pe lîngă talentul înnăscut, cel al muncii te formează foarte mult. Și, pe lîngă ușoarele urme de talent, cu munca am ajuns pînă aici. Și pasiunea m-a purtat. Noi avem mîndria, Iașul, că am dat cei mai buni oenologi din țară. Serios vorbesc. Au plecat toți de la noi. Valentin Moraru de la Cotnari, Gheorghe Anghel de la Bucium, Stanca de la Murfatlar, Dumbravă Stănica la Cotești sau Pavel Iano la Jidvei. Toate marile vinuri ale țării noastre, și-n perioada pro sovietică și în cea post sovietică, pot să spun că, în majoritatea lor, au fost create de absolvenții noștri. Am avut o școală foarte bună.
O. V.: Și mai vine cineva în urma lor?
V. C.: Sînt tineri foarte buni și eu am mare încredere în ei. Dacă ai veni să vezi ce e aici la noi, o forfecare extraordinară. Băiatul (n.r.: Valeriu Cotea, prorector cu activitatea științifică la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad”) are vreo zece laboranzi foarte buni, pe cuvîntul meu de onoare. Azi mi-a cerut unul dintre ei o caracterizare și după ce a ascultat ce am zis despre ce făcea, a venit la mine și i-au dat lacrimile: „domn’ profesor, dar așa vorbiți de mine?”. I-am zis că nu vorbesc de el, „eu vorbesc cum trebuie să fie”.
Nu există prieteni și dușmani ai vinului, există doar buna sau reaua lui utilizare
O. V.: Ce i-ați spus regelui Spaniei cînd v-ați întîlnit cu el?
V. C.: Cu regele Spaniei nu m-am întîlnit propriu-zis. Eu am mers în străinătate în niște condiții foarte proaste. Nu aveam bani, de multe ori dormeam în aerogări, dar s-a întîmplat să conduc lucrările Congresului, nu nepărat să le conduc, dar chiar eu să le deschid. Și cînd am fost în Spania, am dat mîna prima dată cu el, dar e rege domnule, nu te bagi ca dobitocul acolo. Apoi, cînd am deschis lucrările OMV-ului, s-a ridicat un profesor din Belgia, foarte bine pus la punct. A zis că noi dăm o importanță prea mare vinului, este totuși o băutură alcoolică, care în afară de cancer și cutare, face ravagii. El a venit cu niște argumente științifice încît, dacă unul bea prea mult rămîne fără inimă, fără ficat, fără rinichi, adică se alege praful. Toată lumea a rămas așa, să vedem ce răspunde românul. I-am zis din start, „domnule profesor, aveți dreptate. Dar dați-mi voie”. Și i-am spus că face o confuzie între alcool și vin. „Puneți semnul egalității, dar nu-i același lucru. Vinul conține alcool, dar alcoolul nu conține vin”. Pentru că vinul este o băutură fermentată care păstrează toate componentele care vin din struguri. Am spus că sînt mii de componente, nici astăzi nu le știm pe toate și îmi zice atunci de alcool. Dar nici acesta nu e rău, e vorba de moderație aici, nu există prieteni și dușmani ai vinului, există doar buna sau reaua lui utilizare. Dar i-am mai spus, „aveți dreptate, dar nu în totalitate”. Am zis că sînt din Vrancea și am unul din sat de la mine, care a băut toată viața și n-are absolut nimic. La care el, „c’est impossible” (n.r.: „e imposibil”). Atunci l-am văzut pe rege cum se uita la mine, cu simpatie, dar avea și o privire de „mă da’ ce spune ăsta”. Eu am continuat „omul n-are absolut nimic, credeți-mă și pe mine, am o vîrstă la care nu-mi pot permite să spun orice. N-are nimic: nici casă, nici nevastă. Iar atunci, regele a avut o discuție cu niște oameni, era cu cineva, că i-ar face plăcere să stau cu el și am plecat împreună. Dar nu m-a luat că sînt deștept sau că i-am făcut vreun beneficiu, ci dintr-o simpatie așa.
O. V.: Dar coniacul din Cognac și șampania din Champagne sînt mai bune decît ale noastre?
V. C.: Sînt băuturi diferite. Șampania este o băutură efervescentă, are calitatea intrinsecă, îl atrage pe consumator și prin bulele alea care scot toate aromele, fructuozitatea și prospețimea pe care o ții în gura. Dar mari diferențe nu sînt. Aia are istorie dar noi nu avem. Prima șampanie în țară a fost făcută de Ion Ionescu de la Brad, la Socola, la Bucium. Și coniacul românesc are frumusețea lui, la o cafea, după o masă copioasă, la niste discuții. Dacă vrei să îi dai o căldură fizica plăcută stomacului, ia cîteva înghițituri de cogniac. La un desert, e chiar bun. Am fost și la Cognac, încă schimb scrisori cu primarul, cu directorii de acolo și la Champagne.
Eu între bancă si catedră nu am fixat niciodată o distanță
O. V.: Mai avem nevoie de profesori bătrîni în universități?
V. C.: Eu v-am mai spus, sînt din Vrancea, unde există o singură etnie românească, în Vrancea unde n-am avut moșier și unde femeile au fost la aceeași înălțime la vrednicie și atașament ca orice bărbat. Acolo am apucat sfatul bătrînilor. Nici o incidență, nici un conflict, nici un furt, nici o problemă legată de obște nu mergea mai departe la miliție, la judecătorie, pînă nu trecea prin sfatul acela. Și-mi amintesc că odată erau sub un nuc și stăteau. Și murise cineva, iar în locul lui trebuiau să aleagă pe altul. Ziceau, ăla nu, ăla nu, al n-are experiență și s-a pus problema să aibă peste 60-65 de ani. Au găsit unul de vîrsta asta, dar era cam bețiv, pe altul au zis că îl conduce femeia. Și eu îi ascultam, copil fiind, jucîndu-mă în preajmă. Atunci s-au decis să aducă unul din satul de alături. Ați auzit de zicala „cînd n-ai bătrîni, să-i cumperi”. Eu de aici o văd. Însă acum este altă discuție: dacă ai bătrîni, e bine să scapi de ei și ca să scapi de ei îi trimiți după medicamente compensate; îi lichidezi.
Eu nu știu ce are nevoie învățămîntul, eu la 70 de ani am ieșit la pensie. Și pînă atunci am avut o producție cum au toți colegii mei. De cînd am ieșit la pensie însă și pînă acum, în 15 ani, nu am scris atît de mult în 50 de ani de profesie. De ce? Pentru că mi-am continuat cercetarea la Centrul de Oenologie al Academiei, unde n-am fost scos la pensie. Producția mea științifică în cei aproape 50 de ani nu o egalează pe asta de după, pentru că la noi nu poți să dai o producție științifică, dacă nu ai acumulări.
O. V.: Și cînd predați, cum ați găsit studenții?
V. C.: Am avut oameni buni. Am avut odată un student, o plăcere. Tineretul nostru e deștept și Florea ăsta, taică-su mi-a fost coleg, a venit la examen tufă. Cînta foarte bine la acordeon, băiat citit, dar, smecheraș, nu învățase nimic. Așa de nervos am fost încît am scris pe caiet, în loc de notă, idiot. Au mai intrat vreo doi-trei și după ei a intrat și el. „Domn’ profesor, nu vă supărați”. Ceilalți studenți erau de față. „Ce e mă cu tine?”. „Să vă spun drept? Dumneavoastră v-ați iscălit aici, dar n-ați pus nota”. E ceva fabulos domnule, dar trebuie să știi să stai cu ei. Eu între bancă si catedră nu am fixat niciodată o distanță. Eram odată cu altcineva și l-am întrebat cîți ani are, ca să aflu că are 23. „Băi da’ la vîrsta ta, Alexandru Macedon ajunsese la Asia măi băiete. Ce zici?”. „Domnule profesor, aveți dreptate, dar el l-a avut profesor pe Aristotel”. Poți să urăști un asemenea băiat? Avem studenți buni, tineri buni, trebuie să știm să-i prețuim și să-i valorificăm. E o inteligență românească peste care nu se poate trece.
Adaugă un comentariu