Noaptea ascunde măști
Navighează pe-o pagină de carte 18 octombrie 2011 Niciun comentariu la Noaptea ascunde măști 3Peter Harris nu are o existență care să trezească invidia celor din jur, dar nici una care să îl transforme într-unul din personajele acelea ponosite, lipsite de viață și idealuri. Michael Cunningham l-a făcut în „Pînă la căderea nopții” vînzător de artă, de bun-gust, lucru la care se pricepe destul de bine. Asta însă nu îl ajută într-atît încît să se poate spune despre el că e fericit. „Mă înec în propria-mi vinovăție. Mi-e teamă c-aș putea muri din cauza ei”.
Viețile soților Harris sînt ca o bulă de apă minerală într-un pahar cu vodcă. La fel de incolore ca ale celorlalți, dar totuși diferite. Existența lor se măsoare în cele cîteva ore pe care le petrec în fiecare seară vorbind despre fleacuri, ducînd o viață normală, placidă. Noaptea îi face să pară un cuplu între două vîrste care a ajuns într-un punct din care e greu să apuci pe alt drum, așa că îl urmezi pe același pe care ai mers de două decenii. „E posibil ca monolitul ăsta căruia Peter i-a spus căsnicie să fie, să fi fost mereu, atît de fragil?”
Ridicarea din propria-i mizerie pare să fie țelul de neatins pe care personajul vrea să îl atingă. Se încurcă în banale situații morbide, cu rechini captivi în cutii transparente și dinți uriași, statui de bronz și tablouri pe care angajații le scapă dinadins pe jos. Totul în jur îi miroase a nematerialitate, a posibilități de moarte și poate că existența sa nu este atît de banală cînd își dă seama că nu își mai iubește soția, ci întruchiparea ei masculină, tînără. „Cum pot să iubesc un alt bărbat și să nu fiu homo?”
Dualitatea vieții este discret creionată, antiteza între zi și noapte nu este de o discrepanță atît de mare pentru că autorul nu și-a transformat personajele în supereroi care prind răufăcători noaptea. Nu le-a pus măști și nici nu i-a învățat să zboare. Pur și simplu le-a învățat să mintă. Ele sînt ca niște tablouri neterminate, nu reușesc să își contureze un profil și să își orienteze viețile către un sens bine definit. Încărcătura senzuală a poveștii le face să fie și mai nesigure în fața propriei existențe, neputincioase în ce privește ispita. „E pregătit, la cea mai mică încurajare, să-și distrugă viața și nimeni, nici unul dintre cei care-l cunoaște, nu-l va compătimi”.
Cristina BABII
Adaugă un comentariu