A fi sau a nu fi zmeu
De pe scena Iașului 15 noiembrie 2011 Niciun comentariu la A fi sau a nu fi zmeu 35Într-o atmosferă prietenească și jovială, cafeneaua Maideyi a găzduit săptămîna trecută marea familie de zmei din Zmeiada spațială care a fost conturată și stilizată de regizorul Cristian Pascariu și jucată de trei actrițe din Cluj. „Textul a fost luat în proporție de 90% din Enciclopedia Zmeilor, scrisă de Mircea Cărtărescu”, îmi șoptește Raluca, una dintre actrițe, căreia prietenii îi spun Lulu. Piesa s-a jucat și miercuri și joi, pentru că publicul a cerut acest lucru, așa că Diana Buluga, Raluca Lupan și Ingrid Robu au pășit pe scena improvizată în două seri consecutive.
Joi, la ora 19.50, cînd am deschis ușa cafenelei, am intrat într-o altă lume a teatrului, în care actorii se plimbă printre spectatori ca printre prieteni, iar sala mare și rece este înlocuită de un local micuț și cochet. Aici fumul se joacă în aer în spirale, iar paharele se ciocnesc fericite între ele. De la bar încă se aud cuburile de gheață care trosnesc, semn că cele două chelnerițe îmbrăcate frumos, în alb-albastru urmează să mișune din nou prin sală.
După aproape treizeci de minute, pe cele trei scaune goale din fața tuturor apar actrițele, înșiruind aproape toate numele care ne-au amăgit copilăria: Făt-Frumos, Ileana Cosînzeana, zîne și vrăjitoare. „Dar zmeul?”. Această întrebare plasează spectatorii în povestea zmeilor. Ei pot fi de mai multe tipuri: Zmeul sur de văgăună, Muma Zmeilor, Zmeul mioritic, Animicștiutorul și Zmeul asiatic, numit de asemenea și Zombalăul.
La auzul acestor nume, unii zîmbesc pe sub mustăți, iar alții rîd cu o poftă deocheată. Se pare că Zmeul sur de văgăună este „cel mai viclean, cel mai vorace. Are dimensiunile unui copil de 10 ani. Poartă permanent pe umeri două tarantule negre. Zmeul vede exclusiv prin cei cinci ochi, ai fiecărui păianjen, pe care îl ghidează spre pradă, în speranța că se vor hrăni cu sîngele ei proaspăt”.
Genealogia basmelor
Nici Cosînzenele nu mai au descrierea mieroasă din basmele populare, pentru că o voce modelată pentru a stîrni amuzamentul anunță că astăzi s-a produs o transformare, Ilenele devenind „Cosînziene cu două coade blonde, snoabe și greu de întreținut”. După ce rîsetele răbufnesc iarăși în sală, spectatorii, sorbind acum piesa, nu băuturile carbogazoase sau din hamei, actrițele dezvăluie că Făt-Frumos a apărut undeva pe la 1500, iar numele lui era inițial Fetus Frumosus. Acesta e momentul în care zmeii au descoperit că există un personaj imbatabil.
Singurele persoane din sală care nu se amuză sunt Diana, Raluca și Ingrid, urmînd scenariul cu sfințenie. Vocile urcă și coboară, uneori alternînd ritmurile și trecînd de la un glas domol spre unul grăbit. Deși zmeii pot avea simțuri precum cel prințeso-receptor sau voinico-receptor, cel beraro-alimentar pare a capta atenția publicului, pentru că el împiedică zmeul să lupte.
Ziua este preocupat doar de drama proprie, iar noaptea iese, aflîndu-se într-o permanentă stare de huzur. În timp ce în sală luminile de la proiector pun în umbră țigările aprinse la mese, de pe scenă se descoperă că în lumea zmeilor, femelele pot rămîine însărcinate doar prin reflexul îndrăgostirii.
La naștere se păstrează doar masculii, prințesele fiind făcute dispărute, deși „principala și cea mai veche instituție a zmeilor este familia. Literați din tată-n mugure, cîinii de zmeu se grupează după familii cu spirite. Această entitate cuprinde membrii unui salon sau cenaclu, împreună cu porcii de cîine adiacenți, numiți aici Kara Kooda, adică Cel care nu înțeleg nimic”.
Minereuri zmeiești
În economia zmeiască lucrurile stau cam așa: „un zmeu scurmă în pămînt. Dacă el găsește o pietricică, o ascunde cu gelozie de ceilalți. De asemenea, se pare că în urmă cu două milenii, sub Peninsula Balcanică au existat zăcăminte de sarmale. Nu vă străduiți să le mai căutați. Zmeii le-au descoperit și mîncat deja”. Deși unora li se face brusc foame după acest moment, imaginîndu-și cu glas tare cum ar fi fost să fi găsit zăcămintele, se trece totuși la transportul zmeiesc. Acesta nu este foarte dezvoltat încă, motiv pentru care s-a găsit o metodă inovativă prin care ceva să poată ajungă la destinație: un zmeu aruncă spre un altul un pachet. Atunci cînd se aude „Zmeul mă-tii”, nu e clar doar că celălalt zmeu l-a primit, ci și că rîsetele izbucnesc încă o dată în rîndul spectatorilor.
În Maideyi, cortina nu se trage, pentru că nu există, dar la finalul piesei aplauzele se îmbină cu mulțumirile de pe scenă. Luminile din local se reaprind, scoțînd la lumină paharele aproape goale de pe mese și coatele date între spectatori, în semn de „Ce tare a fost!”. Animicștiitorul și Zmeii mioritici s-au jucat, joi, de-a copilăria alternativă, unde normalitatea adulților transfigurează basmele dînd naștere unor caractere slăbite nu de apa moartă, ci de bere.
Lidia Mariana RUSU
Adaugă un comentariu