Ceață deasă peste legea salariilor
Cap în cap 10 aprilie 2017 Niciun comentariu la Ceață deasă peste legea salariilor 16O privire asupra declarațiilor de avere sau pe site-urile instituțiilor care mai publică salariile arată de ce este nevoie în România de o lege a salarizării unitare: un profesor debutant de liceu cîștigă la jumătate față de un ofițer debutant de poliție, iar un șofer sau o secretară dintr-o instituție așa-numită „auto-finanțată” îi poate depăși pe amîndoi.
Disparitățile s-au acumulat din cauza „insularizării” instituționale. În general, în România toți bugetarii vor să fie „speciali”. Vor o lege „specială”, vor condiții „speciale”, vor salarizare „specială”. Și pînă la urmă chiar și reușesc. Există zeci de legi care prevăd funcționarea și salarizarea unor instituții de stat și instituții cvasi-de stat, cum sînt instituțiile autofinanțate.
Puțini știu că de fapt bugetul României nu mai este de mult exclusiv la mîna guvernului, care administrează doar bugetul de stat, adică a treia parte din bugetul general consolidat.
O altă treime sînt instituțiile așa-zis auto-finanțate, cum este, spre exemplu, Compania Națională de Drumuri – care încasează taxa de drum, rovinieta, Casa de sănătate sau Casa de Pensii -finanțate din contribuția de sănătate și pensii, iar încă o treime este bugetul administrațiilor locale.
Toate aceste structuri și suprastructuri au propriile legi de salarizare. Există o tendință naturală a birocrației de a-și inventa misiuni, obiective și a se „insulariza” față de restul administrației.
De aceea, cînd a fost nevoie de reduceri de cheltuieli cu salariile bugetarilor în 2010 pentru că nu mai ajungeau banii din cauza scăderii veniturilor, soluția președintelui de atunci, Traian Băsescu, a fost scăderea salariilor in corpore. Nimeni nu ar fi putut într-o lună-două să treacă la restructurări de oameni și ajustări de salarii care să aducă același rezultat de diminuare cu 25% a cheltuielilor bugetare cu salariile.
Deci o lege de salarizare unică este necesară. Și era necesară și în 2009, cînd premierul de atunci Emil Boc a vorbit prima oară despre ea. Problema este că nu se știe astăzi – și nu se știa nici atunci, pentru că nimeni nu vrea să se știe – de la ce pornim. Pur și simplu astăzi nu există o evidență centralizată a salariilor bugetarilor funcție cu funcție, persoană cu persoană, din sectorul public într-un sistem electronic cum este Revisal – Registrul Electronic al Salariaților.
Orice firmă este obligată să înscrie contractele de muncă în Revisal, însă nu orice instituție publică este obligată să facă același lucru. În plus, mulți angajați la stat nici măcar nu sînt angajați prin contracte de muncă, ci prin alte forme dispuse, nu-i așa, prin „lege”, așa încît secretomania este maximă.
Și iată a treia mare tendință a fiecărei birocrații. După ce își inventează mereu noi misiuni prin care să își asigure supraviețuirea și înmulțirea, după ce se insularizează astfel încît să nu fie afectată de problemele sistemului, încearcă să arunce cît mai multă ceață peste cea mai importantă activitate a sa: modul cum cheltuie banii.
România avea în februarie anul acesta 1.189.873 de bugetari, pentru care a cheltuit anul trecut 57 miliarde de lei (12,7 mld. euro), adică un sfert din toată cheltuiala bugetului general consolidat de circa 230 mld. lei.
Nu există vreun studiu, vreun raport anual special cu privire la salariile bugetarilor. Singurele date valabile sînt cele publicate de Ministerul de Finanțe, responsabil pentru buget. Tot pe site-ul Finanțelor este și numărul de bugetari pe diferite categorii. Dar după cum sînt prezentate aceste date nu poți să îți dai seama: care este numărul de medici și asistente, care este numărul de profesori, care este numărul de polițiști, care este numărul de funcționari din ministere, care este numărul de secretare sau de șoferi din administrație. Și apoi, care este salariul mediu pe fiecare din aceste categorii și limitele maxime și minime. Abia pe urmă, după ce cunoști situația de fapt, poți să spui unde vrei să mergi.
La un calcul empiric, pornind de la cheltuiala totală și numărul de salariați bugetari, rezultă un salariu mediu net de 2.281 de lei la nivelul anului 2016, apropiat de salariul mediu net pe economie.
Acum, noul guvern vine și propune creșteri substanțiale, dar a văzut cineva vreun impact în cheltuieli? Pe primele două luni din 2017, cheltuiala cu salariile bugetarilor a fost de 10,6 miliarde de lei, cu 14% mai mare decît pe primele două luni de anul trecut, în condițiile în care veniturile la buget au scăzut cu 1% în aceeași perioadă. Este sustenabil?
Proiecțiile de salarii prezentate pentru perioada 2017-2020 nu au fost însoțite de o estimare a evoluției cheltuielilor. Așa că deocamdată este mult fum.
Plus, crești salariile, dar de calitatea serviciilor publice nu vorbește nimeni. A crescut cu 14% în ultimul an? Sute de mii de români dublează impozitele și contribuțiile plătite cu cheltuieli individuale pentru servicii private de sănătate și educație. Calitatea serviciilor publice va trebui să crească pe măsura creșterii salariilor din sectorul public, dar nicăieri nu s-au pus pe masă obiective de îmbunătățire a rezultatelor. Profesorii și doctorii – cele mai defavorizate categorii în ultimii 20 de ani – să fie plătiți ca în privat, dar să livreze ca în privat.
Cine aruncă astăzi cu cifre știe că vine pe un teren pregătit, că oamenii așteaptă un sistem corect de salarii în instituțiile publice. Însă toate discuțiile vor fi în van dacă nu știm de unde plecăm, pe ce bani ne bazăm și cum contribuie aceste creșteri la servicii publice mai bune.
Text de Sorin Pîslaru, redactor-șef „Ziarul Financiar”
Sursă foto: radioiasi.ro
Adaugă un comentariu