Patriotism de sesiune
Editorial 25 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Patriotism de sesiune 6Sîntem mai uniți ca niciodată. Nu fiindcă se apropie 24 ianuarie și ni se deșteaptă reflexele naționaliste, ci pentru că sîntem tocmai la mijlocul sesiunii. Ce memorie socială, ce trecut istoric, cînd avem prezentul concret plin de proiecte cu deadline-ul „ieri” și examene de care aflăm de-abia cu o zi înainte? Acum este vremea cînd ne strîngem toți laolaltă prin camere de cămin s-o scoatem la capăt fără prea multe restanțe. E ceasul singurelor momente din an cînd sîntem uniți în aceleași rațiuni și simțiri.
Ne împrietenim cu cei mai antipatici colegi și cu cei mai notorii tocilari, doar ca să trecem puntea măcar cu un cinci, ori să scăpăm de „cuiul” facultății. Reluăm legătura cu prietenii de care ne-am distanțat în scopuri pur utilitare, mizînd pe faptul că mai păstrează pentru noi măcar o rămășiță de drag, în virtutea căreia să ne dea lucrările lor ca să ne inspirăm din ele. Apoi le traficăm fără rușine prin toate mijloace disponibile, dintr-un considerent caritabil, ca să fim siguri că ajung la toți cei aflați în nevoie.
Negociem care dintre noi să fie acela care să se dea bine pe lîngă profesori și, eventual, să-i mai dea like la vreo poză sau la vreo postare pe Facebook, ori să ceară amînarea termenelor limită. Facem rost de adrese de Messenger și de numere de telefon neștiute, într-un timp record. Construim povești lăcrimoase și frumos închegate, mai ceva ca reporterii experimentați. Ne căciulim fără rușine, ne prostituăm academic, ne prefacem cei mai inocenți din lume, doar doar să închegăm un grup care să poată protesta eficient în fața pretențiilor exagerate ale profesorilor.
Exploatăm cu nerușinare șeful de grupă, storcîndu-l de toate informațiile pe care nu le-am aflat fiindcă în timpul anului nu ne-am găsit vreme să trecem pe la școală. În chip de recunoștință, îi reproșăm că nu este un lider bun, pentru că nu ne-a programat examenele în săli în care să se poată copia. Totuși, încercăm să găsim soluții în acest sens și, în loc să ne punem mintea să învățăm, gîndim, asemenea unor hackeri de meserie, o rețea prin care „informația” – adică fițuicile – să circule eficient și să ajungă la toată lumea. Îi vezi pe toți cum se grăbesc să scrie mai repede de pe telefon ca să-l mai poată „poști” și cu altul, care abia dimineață a aflat că are examen și nu a apucat să-și pregătească nici măcar o copiuță.
Le facem pe toate astea aproape în fiecare sesiune, trăind intens sentimente ca solidaritatea, resimțim autentic empatia și înțelegerea, percepem unitatea și conștientizăm nevoia de apartenență la o aceeași unitate și într-un același spirit de grup. Nu ne dăm seama însă, că el este, în dinamica și haosul lui, unul pur românesc.
Laura PĂULEȚ
Adaugă un comentariu