Artistul care și-a pictat demonii
De pe scena Iașului 25 noiembrie 2013 Niciun comentariu la Artistul care și-a pictat demonii 7Săptămîna trecută, strigătul pictorului norvegian Edvard Munch s-a auzit pînă la Iași. La Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, cei 150 de ani de la nașterea artistului au fost sărbătoriți timp de două zile prin proiecții de filme despre viața lui Munch, prelegeri și printr-o expoziție.
Miercuri, în prima zi a evenimentului, Sala Senatului de la „Cuza” s-a umplut de tineri care urmează cursurile de limba norvegiană de la universitate, dar și de studenți norvegieni, veniți la Iași prin programul Erasmus. „Edvard Munch aparține lumii, în aceeași măsură în care aparține și Norvegiei”, a spus scriitorul britanic Robert Ferguson, care de 30 de ani locuiește în Oslo. Alături de Jan Erik Holst, editor la Institutul Norvegian de Film din Oslo și de tinerii din sală, a urmărit documentarul „Munch’s Mothers”.
Cele două mame ale lui Munch
Viața lui Munch ne-a trecut prin fața ochilor într-o liniște ca de doliu. Am răsuflat cu toții adierea morții care l-a înconjurat pe artist de cînd era copil, pînă ce a pierdut-o și pe cea de-a doua mamă a sa, mătușa Karen. De la cele două femei a moștenit talentul, însă pensonul i-a fost îndrumat de întîmplările din viața sa. „Nu pictez ce văd, ci ceea ce am văzut”, spunea Munch. De aceea, pe pînzele sale a desenat în culori reci, cu mișcări grăbite și nervoase, alei înzăpezite, copii pe drum de munte sau oameni cu capurile plecate. Palma grea a morții parcă i-a încălzit mereu umărul. Prin tablourile sale, Munch își striga disperarea, în timp ce criticii îi apreciau arta. S-a internat și într-un ospiciu, pentru a-și vindeca eul doborît. Doar mătușa Karen, cu care a făcut schimb de scrisori mereu, fie că picta dintr-un atelier din Paris ori Berlin, îi ghicea mereu tușele negre din mintea sa. La fel și Munch știa dacă mătușa sa are vreun necaz, după scrisul de mînă. Caligrafia elegantă a femeii, cu majuscule rotunjite, contrasta cu literele mărunte, ascuțite și inegale ieșite din condeiul artistului.
Unele dintre tablourile pe care le-am văzut în documentar au fost reproduse pe 15 afișe expuse în holul Corpului I al universității. „Strigătul” înfățișează cel mai bine disperarea lui Munch, pe care a pictat-o în linii albastre și roșii. „Oamenii își vor ridica pălăriile în fața tablourilor mele ca în biserică.” Așa au făcut, apoi au trecut nepăsători mai departe, la fel ca cele două umbre din pictură pentru care nu există altceva în afara propriilor gînduri.
Adaugă un comentariu