Covorul roșu al Galei Premiilor Operelor Naționale s-a întins la Iași
De pe scena Iașului 10 iunie 2013 Niciun comentariu la Covorul roșu al Galei Premiilor Operelor Naționale s-a întins la Iași 12Sîmbătă seara, Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a respirat într-un ritm cu emoțiile primilor nominalizați la cea de-a întîia Gală de premii înmînate celor ce și-au tocit pașii și vocea de scenele operei din România, în stagiunea 2012-2013. Cu discursuri care au împletit mulțumiri cu vocea tremurîndă și aplauze zgomotoase, fiecare statuetă și-a găsit refugiu în palmele artiștilor. Iar Iașul nu a încetat să murmure pe buzele celor prezenți. Seara s-a încheiat pufnind într-o explozie de stele din confetti.
Afară, clădirea Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași a pufăit în aburi împrăștiați de mașinării și a jucat în luminile proiectoarelor colorate. Înăuntru, pe rînd, ne-au întîmpinat domni la costum și doamne în rochii lungi, ce ne șopteau pe unde să intrăm ca să fim mai aproape de locul nostru.
Pe scena Sălii Mari a Teatrului, după o secvență jucată din spectacolul Carmen, au pășit Beatrice Rancea și Cosmin Marcovici. Ea era învăluită de eleganța mătăsurilor și a satinului negru, pe care erau suflate ușor strasuri ce înviau în lumina reflectoarelor. Părul la fel de negru îi era prins într-un coc în loc de coroană și mîinile erau acoperite cu o dantelă împroșcată cu flori mari, care curgea pînă la glezne. El purta o combinație clasică de costum și papion negru la cămașă albă, păru-i lung era prins la ceafă, iar vocea-i vibra elegant.
Statueta cu emoții
De ambele părți ale scenei, au stat de veghe două statuete mari, miniaturile cărora au ajuns pe rînd în mîinile cîștigătorilor fiecărei categorii. Primii au fost premiați debutanții, cel mai bun dintre aceștia fiind recunoscut Bogdan Zaharia de la Opera din Timișoara. Premiul special al Galei i-a fost acordat lui Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena, care, pentru că nu a putut să se prezinte la Iași, a transmis, de pe un ecran, mulțumiri colegilor săi, încurajînd orașul pentru continuitatea acestei decernări. Și majoritatea artiștilor clujeni nu a ajuns să urmărească seara festivă cufundată în catifeaua roșie a scaunelor Sălii Mari, aceștia avînd drept scuză pregătirea unei premiere. Solista Iulia Merca și solistul Cristian Mogoșan au lăsat cîte un mesaj video în schimbul statuetelor și plachetelor, iar regizorul Celui mai bun spectacol pentru copii a urcat pe scenă mulțumindu-i familiei care l-a ajutat să meargă în pași pitici alături de micii artiști care „au rezistat să muncească și cîte zece ore fără să se plîngă”, a recunoscut László Béres.
Iașul a rupt din pomul statuetelor cîte una pentru Cel mai bun coregraf, Ion Tugearu, Cea mai bună solistă de balet, Roua Răuț, distincții acordate pentru spectacol românesc „D’ale Carnavalului”. Recunoscut de juriu drept Cel mai bun regizor, Andrei Șerban, a mai fost premiat și pentru Cel mai bun spectacol cu piesa „Indiile Galante”. Regizorul, care acum se află la New York, a lăsat un mesaj amical pentru scenograful de la Iași, Doina Levintza, felicitînd-o pentru Premiul de excelență pe care l-a primit creatoarea din mîna căreia au prins viață mii de costume și ținute.
Am tras aer în piept odată cu solista Elena Moșuc, care a spart văzduhul greoi din sală cu vibrațiile vocii, într-o rochie de culoarea liliacului spălat de mănunchiuri de zăpadă. Discret, i s-a apropiat Cosmin Marcovici ce părea că ar fi intrat într-o dispută cu femeia a cărei voce se lungea la unison cu flautul, făcîndu-l pe tenor să cedeze și să se retragă de pe scenă.
Cîte o petală de decor
După această suită de emoții care s-au ciocnit încruntîndu-ne frunțile, iar mai apoi oprindu-ne respirația, s-au decernat premiile de excelență și cele pentru întreaga activitate artiștilor aleși din fiecare oraș pe scena cărora trăiește opera. Constanța, Cluj-Napoca, Timișoara și Iași și-au premiat artiștii, precizîndu-le meritele fastuos. Premiile speciale ale juriului le-au primit soprana Maria Slătinaru Nistor, care și-a plecat fruntea în fața publicului, baritonul Nicolae Herlea și dirijorul corului Operei Naționale din București, Stelian Olaru. Deoarece urma să se intre în pauză de publicitate, acesta din urmă a strigat entuziasmat un „vă mulțumesc iubiților ieșeni, să fiți sănătoși și să trăiți la mulți ani!”, iar cortina s-a lăsat grea și a căzut ascuzînd ecranul.
Ne-am încîlcit privirile urmărind picioarele lebedelor mici ce au lovit podeaua în pașii renumitului balet a lui Piotr Ceaikovski ținîndu-și mîinile încrucișate. Apoi, ne-am reîmprospătat răbdarea cînd, alături de un sfert de ou gigantic, Cristina Grigoraș, debutanta Operei Naționale din Iași, creștea flori, hrănindu-le cu vocea ei drăgăstoasă. Iar din loje a nins cu petale de trandafiri peste creștetele celor din sală, lăsîndu-ne cu un sărut suflat în aer să gustăm din feeria spectacolului. Ne-am căscat ochii a mirare cînd unul din cei mai în vîrstă premianți, basul operei clujene, Titus Pauliuc, a ieșit în fața noastră cu o mapă gălbuie. Acolo avea strînse 17 invitații de la operele străine pe care le-a refuzat simțindu-se datornic țării sale. A ridicat-o deasupra capului, demonstrativ, bucurîndu-se „că există oameni care se mai interesează de artă în fața acestui popor.”
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu