Covorul roșu al Galei Premiilor Operelor Naționale s-a întins la Iași

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Covorul roșu al Galei Premiilor Operelor Naționale s-a întins la Iași 12

Sîmbătă seara, Sala Mare a Teatrului Na­țional „Vasile Alec­san­dri” din Iași a respirat într-un ritm cu emoțiile primilor nominalizați la cea de-a întîia Gală de premii înmînate celor ce și-au tocit pașii și vocea de scenele operei din România, în stagiunea 2012-2013. Cu discursuri care au împletit mul­țumiri cu vocea tre­mu­rîn­dă și aplauze zgomo­toase, fiecare statuetă și-a găsit refugiu în palmele artiștilor. Iar Ia­șul nu a încetat să murmure pe buzele celor pre­zenți. Seara s-a în­cheiat pufnind într-o ex­plozie de stele din confetti.

Afară, clădirea Teatrului Na­țio­nal „Vasile Alecsandri” din Iași a pu­făit în aburi împrăștiați de mașinării și a jucat în luminile proiectoarelor colo­rate. Înăuntru, pe rînd, ne-au în­tîm­p­i­nat domni la costum și doamne în ro­chii lungi, ce ne șopteau pe unde să in­trăm ca să fim mai aproape de lo­cul nostru.

Pe scena Sălii Mari a Teatrului, după o secvență jucată din spectaco­lul Carmen, au pășit Beatrice Rancea și Cosmin Marcovici. Ea era în­vă­lu­ită de eleganța mătăsurilor și a satinului negru, pe care erau suflate ușor stra­suri ce înviau în lumina reflectoa­re­lor. Pă­rul la fel de negru îi era prins într-un coc în loc de coroană și mîinile erau acope­rite cu o dantelă împroșcată cu flori mari, care curgea pînă la glezne. El purta o combinație clasică de costum și papion negru la cămașă albă, păru-i lung era prins la ceafă, iar vocea-i vibra elegant.

Statueta cu emoții

De ambele părți ale scenei, au stat de veghe două statuete mari, mi­ni­aturile cărora au ajuns pe rînd în mîi­nile cîștigătorilor fiecărei catego­rii. Primii au fost premiați debutan­ții, cel mai bun dintre aceștia fiind recunoscut Bogdan Zaharia de la Opera din Timișoara. Premiul spe­cial al Galei i-a fost acordat lui Ioan Holender, cel mai longeviv director al Operei de Stat din Viena, care, pentru că nu a putut să se prezinte la Iași, a transmis, de pe un ecran, mul­țumiri colegilor săi, încurajînd orașul pentru continuitatea acestei decer­nări. Și majoritatea ar­tiș­tilor clujeni nu a ajuns să ur­mă­reas­că seara festivă cufundată în catifeaua roșie a scaunelor Sălii Mari, aceștia avînd drept scuză pregătirea unei pre­miere. Solista Iulia Merca și solistul Cris­tian Mogoșan au lăsat cîte un me­saj video în schimbul statuetelor și pla­chetelor, iar regizorul Celui mai bun spectacol pentru copii a urcat pe sce­nă mulțumindu-i familiei care l-a aju­tat să meargă în pași pitici alături de micii artiști care „au rezistat să mun­cească și cîte zece ore fără să se plîn­gă”, a recunoscut László Béres.

Iașul a rupt din pomul statue­te­lor cîte una pentru Cel mai bun coregraf, Ion Tugearu, Cea mai bună solistă de balet, Roua Răuț, distincții acordate pentru spectacol românesc „D’ale Carna­va­lu­lui”. Recunoscut de juriu drept Cel mai bun regizor, Andrei Șerban, a mai fost premiat și pentru Cel mai bun spectacol cu piesa „In­di­ile Galante”. Regizorul, care acum se află la New York, a lăsat un mesaj amical pentru scenograful de la Iași, Doina Levintza, felicitînd-o pentru Premiul de excelență pe care l-a pri­mit creatoarea din mîna căreia au prins viață mii de costume și ținute.

Am tras aer în piept odată cu so­lista Elena Moșuc, care a spart văz­duhul greoi din sală cu vibrațiile vo­cii, într-o rochie de culoarea liliacului spă­lat de mănunchiuri de zăpadă. Dis­cret, i s-a apropiat Cosmin Mar­co­vici ce părea că ar fi intrat într-o dispută cu femeia a cărei voce se lungea la unison cu flautul, făcîndu-l pe tenor să cedeze și să se retragă de pe scenă.

Cîte o petală de decor

După această suită de emoții care s-au ciocnit încruntîndu-ne frunțile, iar mai apoi oprindu-ne respirația, s-au decernat premiile de excelență și cele pentru întreaga activitate ar­ti­ști­lor aleși din fiecare oraș pe scena cărora trăiește opera. Constanța, Cluj-Na­po­ca, Timișoara și Iași și-au premiat artiștii, precizîndu-le meritele fastuos. Premiile speciale ale juriului le-au pri­mit soprana Maria Slătinaru Nis­tor, care și-a plecat fruntea în fața pu­blicului, baritonul Nicolae Herlea și dirijorul corului Operei Naționale din București, Stelian Olaru. Deoarece urma să se intre în pauză de publicitate, acesta din urmă a strigat entuziasmat un „vă mulțumesc iubiților ie­șeni, să fiți sănătoși și să trăiți la mulți ani!”, iar cortina s-a lăsat grea și a căzut as­cuzînd ecranul.

Ne-am încîlcit privirile urmărind picioarele lebedelor mici ce au lovit podeaua în pașii renumitului balet a lui Piotr Ceaikovski ținîndu-și mîi­ni­le încrucișate. Apoi, ne-am reîm­pros­pătat răbdarea cînd, alături de un sfert de ou gigantic, Cristina Gri­go­raș, de­butanta Operei Naționale din Iași, creș­tea flori, hrănindu-le cu vocea ei drăgăstoasă. Iar din loje a nins cu pe­tale de trandafiri peste creștetele ce­lor din sală, lăsîndu-ne cu un sărut suflat în aer să gustăm din feeria spectaco­lu­lui. Ne-am căscat ochii a mirare cînd unul din cei mai în vîrstă premianți, basul operei clujene, Titus Pauliuc, a ieșit în fața noastră cu o mapă găl­bu­ie. Acolo avea strînse 17 invitații de la operele străine pe care le-a refuzat simțindu-se datornic țării sale. A ri­di­cat-o deasupra capului, demonstra­tiv, bucurîndu-se „că există oameni care se mai interesează de artă în fa­ța acestui popor.”

Daniela VORTOLOMEI

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top