Nici nu știi cînd te poți transforma în monstru
De pe scena Iașului 17 aprilie 2016 Niciun comentariu la Nici nu știi cînd te poți transforma în monstru 25Cu toate că locurile din sala Studio Teatru de la Facultatea de Teatru a Universității de Arte „George Enescu” din Iași nu au fost ocupate nici pe jumătate, spectacolul firii umane a mers mai departe. Piesa „Hotelul dintre lumi” a fost scrisă de Eric-Emmanuel Schmitt pentru a contura imaginea omului care trăiește prin ceea ce face și care, deși știe că a făcut rău, nu regretă nimic. Aceste lucruri s-au pus în scenă sîmbătă, 16 aprilie, de la ora 19.00, într-un spectacol de licență care a conturat și mai bine imaginea omului fără conștiință.
„Voi de ce ați venit la teatru?”, îi întreabă actorul pe spectatori cu seriozitate și cu atitudinea unui om care vrea să te certe pentru un lucru făcut prost. Nu primește niciun răspuns și nimeni nu pare că vrea ca măcar să încerce să formuleze unul, dar după scurt timp dă el soluția problemei: „să vedeți un monstru!”. Rostind aceste cuvinte, se ridică în picioare și privește de sus publicul. Pe cît de aranjată îi este ținuta și de elegante sînt hainele pe care le poartă, pe atît de dezordonat este în alegerea subiectelor de conversație cu publicul. Imaginea unui profesor de literatură pasionat, consevator și care nu se simte respectat de studenții săi este conturată într-o lumină slabă, pe o scenă al cărui decor minimalist nu spune nimic. „Fiecare zi a vieții mele de profesor începe cu «studenții sînt ca animalele!», nu inteligența îi conduce, ci instinctul”. Vocea hotărîtă a actorului explică de ce cei pe care îi găsește în sălile de clasă sau în amfiteatre au comportamentul unui animal. Printre motive se numără vestimentația lor din care nu lipsesc blugii, decolteurile adînci, bluzele largi și un ceva la care nu renunță nimeni, guma de mestecat. Descrierea corespunde doar studenților din anul I care au de spus mai multe decît oricine, chiar și decît el, profesorul de literatură.
Dulce răzbunare
Publicul trăiește cu intensitate povestea profesorului care cu fiecare cuvînt dezvăluie motivul pentru care a ajuns să fie închis într-o cameră a unui spital de psihiatrie. Chicotește la autoironiile profesorului și nu îndrăznește să scoată alte sunete. Tensiunea crește de la o povestire la cealaltă, ajutată de melodiile clasice în care se găsesc atît căldură, cît și liniște, stări pe care actorul încearcă să le mimeze. Asta se întîmplă mai ales cînd, meticulos, scoate din buzunarul stîng al sacoului o linguriță și un ou fiert pe care îl desface în două și apoi îl mănîncă. Stările personajului sînt accentuate pe lîngă muzică și de intensitatea luminii care variază în funcție de emoțiile transmise.
Ziua de 17 februarie a fost cea în care profesorul nu a mai suportat modul în care îl tratează studenții și s-a gîndit să se răzbune. În ziua aceea „trebuia să se ducă totul de rîpă”, asta a simțit cînd s-a trezit dimineață și la fel ca elevii săi, pe care îi numește des animale, s-a lăsat purtat de instinct. „Am scos o pușcă mitralieră și am tras. Am tras în plin, am tras la grămadă. Din cei 26 de elevi ai mei, doar doi au scăpat”, spune actorul cu mîndrie și cu zîmbetul pe buze. „Eu zic că nu e rău pentru un neprofesionist”, spune acesta cu o voce care pare a fi înlocuită de sadism, iar publicul începe din nou să chicotească. Tot din reconstituirea acestuia aflăm că imediat după ce a terminat de tras supraveghetorul de serviciu a început să strige la el: „Ce-ai făcut, ce-ai făcut? I-ai omorît pe toți!”. Răspunsul „nu știu dacă erau toți că n-am făcut prezență” i-a surprins pe cei din public, iar chicotele s-au transformat în hohote de rîs. Sala care era complet liniștită a devenit parcă scena unui spectacol de comedie, nu sălașul unei drame.
Un singur regret
Mica pînză albă care era așezată în spatele scaunului și pe care stă protagonistul piesei cade, iar liniștea și suspansul sînt sparte de zgomotul puternic. Aceasta lasă să se vadă camera și totodată temnița profesorului care și-a ucis elevii. Așezat pe salteaua decolorată, își înghite pe rînd pastilele și dezvăluie publicului singurul său regret. Fata sa vrea să devină „prof” de literatură, nu profesor, pentru că ei îi place termenul pe care tatăl ei îl urăște foarte mult. Ea îi spune părintelui ei că vrea să devină dascăl doar pentru că „avem nevoie de profesori” care să-și facă treaba cu pasiune și care să nu-și împuște studenții.
Singurătatea și disprețul copilului său par să fie cele mai crunte pedepse pe care le-a primit personajul. Iar nonșalanța cu care își recunoaște faptele nu poate fi acoperită nici de lumina intensă a unui reflector.
Adaugă un comentariu