Stop-cadru din filmul Crăciunului
De pe scena Iașului 7 decembrie 2015 Niciun comentariu la Stop-cadru din filmul Crăciunului 4Cu douăzeci de minute înainte de-nceperea filmului, Casa de Oaspeți a Colegiului „Sfântul Nicolae” din Iaşi se umple şi scaunele vişinii ajung, dintr-o dată, mult prea puţine la număr. La intrarea în sală, voluntarii, îşi mişcă mîinile dirijînd circulaţia cinefililor amatori către locul din care murmurul de voci pare să nu mai înceteze. Aranjate în rînduri perfecte, scaunele dau impresia unei săli de cinema adevărate şi tot ce-o fac să difere sînt pungile de popcorn cu feţe zîmbitoare desenate, împărţite la intrare, nelipsite acum din mîna fiecăruia şi organizatorii care aleargă dintr-o parte-n alta, încercînd să găsească locuri pentru toată lumea.
Zilele Colegiului „Sfântul Nicolae”, ziua de 1 decembrie, sau poate chiar ambele, construind un motiv dublu de celebrare, au scos tinerii din casă şi i-au adus împreună în faţa liniei de start a unui Crăciun anticipat. Doi băieţi se sprijină de peretele stîng al sălii şi pe uşa din spate, grămezi micuţe de studenţi încă se îngrămădesc să apară. Filmul începe. După mai puţin de două minute se-opreşte şi-n faţa imaginii proiectate pe perete apare unul dintre organizatori. „Nu ne-am aşteptat să fiţi alături de noi în număr atît de mare. Pentru că ne-aţi surprins plăcut, avem pregătită acum şi o a doua sală în care filmul va fi proiectat, gata să-şi aştepte spectatorii”. La îndemnul unui spaţiu în care respiraţia nu mai pare a purta titulatura unui lux, tinerii se ridică de pe scaune în grupuri şi sala începe să se transforme, devenind brusc mai primitoare.
„O prinţesă pentru Crăciun”, comedia americană regizată în 2011 de Michael Damian, începe să umple peretele camerei şi vocile amestecate ale celor prezenţi se aud, neaşteptat, din ce în ce mai tare. Cînd Julie (Katie McGrath), împreună cu cei doi copii ai surorii ei, se mută la castelul bunicului lor, fiecare respiraţie din sală deja pare să-şi fi găsit ritmul potrivit şi tăcerea să se fi făcut comodă printre oaspeţi.
Moartea părinţilor celor doi copii, a fetiţei care reuşeşte să obţină cîte-un „Dumnezeule, nu i-aş rezista niciunei rugăminţi!” şi a băieţelului, care prin atitudinea sa lasă loc tuturor de reacţii exclamative, întristează sala de cinematograf improvizată şi spiritul Crăciunului pare să fie invocat prin fiecare clipire, ca o salvare definitivă a tuturor nefericirilor.
Cînd Julie îl cunoaşte pe Ashton (Sam Heughan), unchiul copiilor, povestea pare deja să-şi fi scris singură finalul. Încă de la prima întîlnire a celor doi, un băiat îmbrăcat în albastru, cu o atitudine de profet, pare să fi citit scenariul filmului în întregime şi-acum, povestirea pe care-o face fetelor care stau pe scaunele din jurul lui, seamănă cu o reconstituire fidelă a istoriei familiei regale, şi nu cu o anticipare a ceea ce urmează.
Finalul fericit, cenuşăreasa modernă de care prinţul se îndrăgosteşte, nu uimeşte pe nimeni. Povestea, previzibilă pînă-n ultimul cuvînt, nu pare, totuşi, să fi deranjat pe nimeni. Toată lumea zîmbeşte, rememorează cu voce tare cîte-un fragment din film şi îngrămădeala către paharele cu ceai care aşteaptă pe hol sună, dacă o asculţi, dintr-un grup de oameni într-altul, ca un colaj scurt de colinde rupt din fundalul muzical al proiecţiei.
Adaugă un comentariu