Angajații companiilor IT, profesori fără diplomă pentru studenții de la Informatică
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 24 ianuarie 2017 Niciun comentariu la Angajații companiilor IT, profesori fără diplomă pentru studenții de la Informatică 148Facultatea de Informatică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași se confruntă cu un deficit de personal didactic. În prezent, sînt angajați doar jumătate din numărul de profesori necesar suplinirii tuturor cursurilor. Pentru a nu se ajunge la reducerea numărului de studenți, facultatea a apelat la ajutorul companiilor de profil, care își trimit angajații să susțină cursuri, seminarii sau laboratoare. Reprezentanții facultății spun că deși aceștia sînt specialiști în domeniul informaticii, ei nu au însă și pregătire psihopedagogică.
Lipsa de personal didactic a Facultății de Informatică (FII) de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) există de mai mulți ani, dar ea s-a acutizat în ultima perioadă din cauza creșterii numărului de studenți. Dacă în urmă cu cinci ani erau doar în jur de 1.000 de studenți, la toate cele trei cicluri de studiu, în prezent numărul acestora a ajuns la aproximativ 1.500. „Cererea a fost din ce în ce mai mare. Mulți liceeni au vrut să urmeze cursurile facultății. Am avut din ce în ce mai mulți candidați și, în final, din ce în ce mai mulți studenți”, a declarat conf. univ. dr. Adrian Iftene, decan al FII.
Curs ținut doar de angajați Amazon
Facultatea scoate de două ori pe an posturi la concurs. Astfel, în ultimii cinci au fost scoase la începutul fiecărui semestru cîte cinci-șase posturi de asistent universitar și două-trei posturi de lector universitar. În acest interval s-au făcut doar zece angajări. Cu toate că cei care s-au angajat, de regulă, nu mai părăsesc sistemul, ei nu pot acoperi necesarul de cursuri. „Sînt foarte multe companii de IT în Iași. Acestea au salarii foarte competitive și foarte bune. Cumva, nu a mai devenit atractiv să fii profesor. Salariile oferite de companii sînt de două-trei, chiar patru ori mai mari ”, a adăugat conf. univ. dr. Adrian Iftene.
În prezent, facultatea are 82 de norme și doar 42 de cadre didactice angajate. Unii dintre aceștia au și ore suplimentare, dar, conform legislației în vigoare, nu pot avea mai mult de o normă și jumătate, iar o parte dintre ei își ocupă acea jumătate de normă disponibilă cu proiecte de cercetare. Astfel, cei 42 de profesori țin cursuri cît pentru 60 de profesori. Restul de 20 de norme sînt ocupate de personal din afara facultății. În acest moment, cursurile de la FII sînt ținute și de profesori de la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației, de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, și de specialiști de la Academia Română și de la Institutul Național de Cercetare.
Cea mai mare parte a cursurilor rămase fără cadre didactice universitare sînt preluate de companiile de profil din Iași, care își pun proprii angajați să susțină orele. Acest lucru se întîmplă în condițiile în care, în prezent, pentru a ajunge asistent universitar, primul grad în ierarhia posturilor pentru a deveni profesor universitar, este nevoie ca un absolvent de licență să termine și ciclurile de master și doctorat. De asemenea, aceștia trebuie să studieze modulele psihopedagogice I și II, care se urmează de regulă în timpul ciclurilor de licență și master, dar care pot fi studiate și ulterior. Astfel, angajații cu studii superioare ai companiilor, dar fără master sau doctorat și fără să fi urmat un profil psihopedagogic, predau cursuri, seminarii și laboratoare, fără a fi plătiți de UAIC, costurile fiind acoperite de către firme. „Sînt companii care încurajează angajații să facă acest lucru și noi colaborăm foarte bine cu acestea”, a mai precizat decanul facultății. Compania Amazon ține un astfel de curs, despre tehnologia de tip cloud (n.r. spațiu de stocare a datelor, pentru a putea fi accesate de pe orice dispozitiv) pentru ciclurile de master. Astfel, studenții care sînt înscriși la specializarea Ingineria Sistemelor Software îl au în programă, fiind unul din cele șase cursuri obligatorii. Pot alege să-l studieze și studenții de la Optimizare Computațională, însă pentru aceștia este opțional.
Cursurile, seminariile și laboratoarele despre tehnologia de tip cloud sînt susținute în totalitate de angajați ai companiei. „Noi nu sîntem implicați în plata lor. Noi doar le oferim săli pentru a susține cursurile”, a precizat decanul FII. Deși persoanele care predau cursul sînt specialiști în domeniu și au documente care le atestă cunoștințele, ei nu au o pregătire psihopedagogică necesară pentru a fi profesori. „În companie există noțiunea de training. Deci au experiență în a prezenta anumite informații, în a îmbunătăți nivelul pe anumite direcții în care ei lucreaz. Sînt persoane care lucrează 10-12 ore pe tehnologie de tip cloud. O astfel de persoană are o experiență practică imensă în spate”, a precizat decanul facultății.
Masteranzii sînt și studenți și profesori
Bitdefender este cea de-a doua companie care încearcă să suplinească deficitul de personal didactic de la FII. O parte dintre angajații companiei predau în cadrul facultăți, costurile fiind asigurate de Bitdefender. Acest lucru se întîmplă de aproximativ patru ani, majoritatea cursurilor fiind la ciclul de licență, anul I, și cîteva opționale. „Compania noastră își dorește să existe și peste 50 de ani, iar noi privim problema pe termen lung. Astăzi sînt profesori, dar aceștia vor ieși la un moment dat din sistem și ai nevoie de generații noi care să formeze viitorii programatori”, a declarat lect. univ. dr. Dragoș Gavriluț, profesor al FII și manager colaborator al Bitdefender Iași.
În unele cazuri însă, angajații companiei se întîmplă să fie studenți ai FII la ciclul de master. Astfel, ei devin profesori pentru colegii lor de la licență. Aceștia nu au contract de muncă cu facultatea. „Există persoane care sînt și masteranzi de-ai noștri, dar și angajați Bitdefender și reușesc să țină și ore. Aceasta este formula cîștigătoare pe care am găsit-o”, a precizat conf. univ. dr. Adrian Iftene.
Compania nu își plătește angajații în plus dacă aceștia aleg să devină profesori, dar timpul petrecut la facultate le este scăzut din numărul de ore pe care ei trebuie să-l petreacă la locul de muncă. Astfel, o persoană care trebuie să lucreze opt ore pe zi, dar în aceeași zi are de ținut și două cursuri, seminarii sau laboratoare, va mai merge la serviciu doar patru ore.
Prin urmare, FII încearcă să rezolve temporar deficitul de personal didactic prin colaborarea cu specialiști din domeniul IT, chiar dacă aceștia nu au o pregătire psihopedagogică. Cum numărul studenților este în creștere, soluția de compromis adoptată de către facultate va trebui să fie înlocuită cu una care să aducă în viitor cît mai mulți dascăli spre catedră. În prezent, companiile își încurajează angajații să se înscrie și la cursurile de master și la cele de doctorat, pentru a putea candida pe posturile rămase libere.
Adaugă un comentariu