Învățămîntul superior, la mila schimbărilor de regim
Honoris fără Causa 13 iunie 2012 Niciun comentariu la Învățămîntul superior, la mila schimbărilor de regim 3Anul universitar 2011-2012 a fost unul dintre cei mai dificili pentru învățămîntul superior din România. În lupta de a aplica o lege care mai trebuia șlefuită înainte să fie aruncată prin asumarea răspunderii Guvernului, evenimentele din amfiteatre, sărbătorile și alegerile nu au mai avut aceeași semnificație pe care ar fi avut-o într-un alt context. Unul în care ierarhizarea domeniilor de studii ar fi fost făcută de către aceleași autorități internaționale care au realizat și clasificarea universităților. Iar paradoxul acestui zbucium universitar este faptul că, după atîta strădanie, cînd lucrurile păreau să se așeze și documentul să se termine de șlefuit, a picat Guvernul, iar noul ministru începe să cioplească din nou în legea din care, în curînd, n-o să mai rămînă nici trunchiul.
Anul universitar care a trecut a fost unul electoral, instituțiile de învățămînt superior organizînd alegeri la toate nivelurile, de la șefi de departamente, pînă la rectori. Astfel, Universitatea de Arte „George Enescu” (UAGE) și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) și-au ales un nou rector, prof. univ. dr. Atena Elena Simionescu la UAGE și la USAMV prof. univ. dr. Vasile Vîntu. În același timp, prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae a rămas rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” (UMF), prof. univ. dr. Vasile Ișan al Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), iar prof. univ. dr. ing. Ion Giurma va mai fi pentru încă patru ani conducătorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” (UTI).
Au existat însă schimbări la nivelul distribuției puterii decizionale în instituțiile de învățămînt superior. În primul rînd, s-a desființat Biroul Senat, locul acestuia fiind luat de o structură asemănătoare, Consiliul de Administrație. Senatul a primit mult mai multă putere, făcînd din președintele acestei instituții o persoană care poate contesta, cu sprijinul senatorilor, deciziile rectorilor.
Toate aceste schimbări au fost aduse însă de demersurile de aplicare a Legea Educației Naționale (LEN), care, într-un final, le-au acaparat atenția tuturor unversităților pe parcursul celor opt luni ale anului universitar.
Încă 12 luni de criză
În 2010 – 2011, UAIC a sărbătorit împlinirea a 150 de ani prin organizarea unui eveniment cultural și academic, care s-a întins pe durata a trei zile. Dacă la acesta au fost prezente personalități importante din spațiul politic și intelectual al țării, anul acesta evenimentele de acest gen nu au mai căpătat aceeași amploare. „Să spunem un eveniment sau o activitate comparabilă, similară, cu jubileul din 2010 nu a avut loc. Acestea sînt momente semnificative, cînd, în general, o instituție academică realizează, fie oficial, fie informal, un bilanț a ceea ce s-a petrecut în existența ei de pînă atunci”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan. Acesta a precizat că în anul universitar care a trecut s-a resimțit, la nivelul întregii țări, o încercare de a îmbunătăți educația din universități, atît la nivelul calității actului didactic cît și ca performanțe în cercetare. „Asta, să spunem, cred că a fost una dintre țintele legii educației, în rest a fost un an destul de dificil din punct de vedere al mijloacelor puse la dispoziție universităților. Îmi este greu să îl definesc pentru că el intră de-a valma într-o perioadă de criză care a început acum trei ani și care a marcat universitățile deopotrivă: de la resursele financiare și materiale pînă la lucrările de investiție în infrastructura școlară și în facilitățile pentru studenți”, a adăugat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Iar această criză financiară a fost resimțită și mai puternic fiindcă a fost alimentată și de una de personal. Legea educației a interzis profesorilor care depășesc vîrsta de 65 de ani să mai profeseze și să mai preia conducere de doctorat. Astfel, deși majoritatea instituțiilor de învățămînt superior ieșene au fost clasificate în prima grupă valorică în toamnă, cea a universităților de cercetare avansată și educație, și au primit mai multe locuri bugetate la doctorat, nu au existat suficienți coordonatori ca să acopere numărul mare de studenți pretendenți. În plus, aceeași clasificare a fost publicată cu întîrziere în toamna anului trecut, împingînd pînă la jumătatea lunii septembrie înscrierile la masterat și dincolo de începutul anului universitar cele la doctorat. „Problema cea mai mare a fost cu reformele care decurg din această lege și care sînt în curs de aplicare. În privința organizării școlilor doctorale, a finanțării, a evaluării continue și clasificării programelor de studii. Iar acum se resimte o tatonare și o așezare, în sensul că reformele începute într-un ritm destul de alert acum primesc anumite clarificări, și din cauza faptului că acestea au fost puse în practică foarte greu, cu întîrziere. De pildă stabilirea numărului de locuri, de granturi, repartiția lor către universități, evaluarea domeniilor de masterat sau chiar și a școlilor doctorale. Nefiind documente legislative pentru a putea fi aplicate, acestea au rămas în așteptare”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul USAMV.
Dezbateri peste dezbateri
Problemele cu înțelegerea legii educației nu au apărut însă abia la începutul anului universitar care se va încheia în această vară. Cele mai mari dificultăți le-au avut instituțiile de învățămînt superior în luna iunie 2011, cînd trebuiau să introducă pe platforma ridicată de către cei de la minister toate datele necesare pentru evaluarea în vederea clasificării universităților. În același timp, cu același personal, trebuiau să pună bazele și unei Carte instituționale care să urmeze principiile legii. „Cele mai importante momente din anul trecut au fost legate de adoptatea Cartei universității și a regulamentelor prin care se puneau în concordanță reglementarea internă, cu legea educației. Asta s-a datorat faptului că legea, fiind aprobată prin asumarea răspunderii, fără să fie periată, avea foarte multe inconsecvențe și a fost foarte greu să adaptezi regulamentele astfel încît să nu îi încalci prevederile. Dar aceste momente grele au fost și cele mai pline de satisfacție”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul UMF.
Însă după un an de discuții cu ministerul, începea să se ajungă la o formă care era agreată atît de mediul academic cît și de legiuitori. Problema a apărut însă în momentul în care a căzut Guvernul Ungureanu, iar Cătălin Baba, care urmase pașii inițiatorului proiectului de lege, Daniel Funeriu, a fost înlocuit, pe rînd, cu Corina Dumitrescu, Ioan Mang, și acum, Liviu Pop. Acesta din urmă a rămas ca ministru interimar după ce primele două nume înaintate pentru șefia Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului au fost înlăturați din cauza problemelor deontologice și de compatibilitate. „Iar mai departe, este posibil să se producă o întoarcere la situația de dinainte de aplicarea legii. Și primul semn nu e adoptarea ordonanței de urgență, ci și creșterea din nou a numărului de locuri subvenționate de la buget, la toate cele trei cicluri de studii, dintre care dublarea locurilor la doctorat mi se pare de-a dreptul surprinzătoare. Toate acestea constituie un fel de revenire la vechiul colectivism educațional. Avem resurse financiare puține și folosim și mai puține umane. Resurse de mai bună calitate, așa cum ar avea nevoie instituțiile academice, care și așa există într-un număr excesiv de mare. Acesta este cea mai dramatică revenire. O diminuare a numărului de locuri ar fi dus implicit la o mai mare selectivitate și la o ofertă mai bună pentru absolvenții liceului”, a completat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Pe de altă parte, rectorul UMF susține că trebuie să existe o stare de echilibru între direcția de dezvoltare a instituțiilor de învățămînt superior și influența pe care o pot avea măsurile legislative. „Important pentru universitate este să-și stabilească unde vrea să ajungă. Acum, că merge pe o cărare mai îngustă sau pe autostradă depinde de fiecare în parte. Legea nu poate să schimbe obiectivele pe care și le fixează o universitate. Chiar dacă se vor îndulci anumite criterii de performanță, instituțiile pot să își stabilească un standard deasupra acelor criterii minime încît să poată reuși să crească”, a conchis prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae.
***
Anul universitar care se va încheia la sfîrșitul celei de-a doua săptămîni de sesiune lasă mediul academic într-o stare de incertitudine. Pe de o parte, există riscul ca micile clarificări și completări pe care conducerile unversităților s-au străduit să le obțină în corpul legii să se risipească printr-o serie de Ordonanțe de Urgență bine direcționate. Pe de altă parte, există posibilitatea pe care o pronunțase și Ioan Mang, ca pînă în toamnă, să se asume un nou proiect de lege a educației „care să rezolve nemulțumirile partenerilor sociali” și care să arunce din nou mediul academic într-o prăpastie din care de-abia s-a chinuit să iasă.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu