Mai puțin de 1% dintre studenții ieșeni urmează modulul psihopedagogic
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 16 octombrie 2017 Niciun comentariu la Mai puțin de 1% dintre studenții ieșeni urmează modulul psihopedagogic 3348Trei universități de stat ieșene organizează modulul psihopedagogic atît pentru actualii studenți, cît și în regim postuniversitar. Pentru cei care urmează cursurile bugetate ale unei instituții de învățămînt superior, acest modul este subvenționat de către stat. Cu toate acestea, mai puțin de 500 de studenți de la Universitatea „Gheorghe Asachi” din Iași și de la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași aleg să frecventeze acest modul și doar la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași numărul acesta este de aproximativ 1.500.
Pentru a putea preda în învățămîntul gimnazial și în cel liceal, un cadru didactic are nevoie, pe lîngă pregătirea științifică, și de pregătire pedagogică, care se face în cadrul modulului psihopedagogic. Aceste cursuri sînt organizat de instituțiile de învățămînt superior din țară pe două niveluri: primul poate fi studiat în cadrul ciclului de licență, iar cel de-al doilea la master. Pînă acum, doar nivelul I era gratuit, acesta fiind primul an în care și masteranzilor de la buget li se oferă această oportunitate, dacă își continuă studiile în domeniul în care și-au susținut lucrarea de licență, conform Ordinului de Ministru 3850/2017. Absolvenții de studii superioare care nu au urmat aceste cursuri în perioada studenției o pot face în regim postuniversitar, însă costurile nu vor mai fi suportate de către stat, acestea variind între 1.400 și 1.800 de lei. În Iași, trei dintre instituțiile de învățămînt superior organizează astfel de cursuri: Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI) și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USAMV).
Cursuri postuniversitare
Aproximativ 300 de studenți de la TUIASI s-au înscris anul acesta la modulul psihopedagogic. Numărul celor care aleg să urmeze aceste cursuri la Politehnică scade de la un an la altul. La începutul anului 2016, în ianuarie, aproximativ 700 de persoane urmau aceste cursuri la buget și 43 la taxă – la ambele niveluri, iar la începutul anului universitar 2016-2017, în octombrie, numărul acestora era de 624, respectiv 23. Taxa de înscriere la acest modul este de 15 lei pentru studenții de la buget, iar cei de la taxă trebuie să achite o sumă de 100 de lei pentru fiecare semestru. „Absolvenții modulului pot preda disciplinele pe care le-au studiat în cadrul programului de licență. E adevărat că în învățămîntul universitar legislația nu prevede obligativitatea acestuia, dar sînt universități care îl cer”, a declarat conf. univ. dr. Gabriel Asandului, directorulul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) al TUIASI. Universitatea Tehnică organizează cursuri pentru modulul psihopedagogic și în regim postuniversitar. Taxa de școlarizare este de 1.400 de lei pe an (atît pentru nivelul I, cît și pentru nivelul II), la care se adaugă o taxă de înscriere de 50 de lei. Anul acesta, 34 de persoane au optat să urmeze aceste cursuri.
În anul universitar 2017-2018, la UAIC s-au înscris la nivelul I al modului psihopedagogic aproximativ 1.500 de studenți de la toate cele 15 facultăți. „Cei care vor să urmeze modulul psihopedagogic trebuie să completeze o cerere, care este adusă la DPPD de către profesorul de Psihologie a Educației, pentru că este prima disciplină a modulului, aflînd cu această ocazie și toate disciplinele pe care le vor parcurge în cei trei ani de licență, conform planului de învățămînt. Pentru a absolvi modulul și pentru a primi acel certificat care te ajută să profesezi este necesară parcurgerea tuturor disciplinelor”, a declarat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul DPPD al UAIC. Fiind un curs facultativ, o parte dintre studenți renunță pe parcurs la studierea modulului psihopedagogic. Spre exemplu atît în anul al II-lea, cît și în al III-lea de licență sînt înscriși doar aproximativ 1.200 de studenți. Cei care ajung să studieze și nivelul al II-lea, la master, este însă și mai mic, în prezent modulul fiind urmat de aproximativ 241 de studenți din anul I, master, și 233 din anul al II-lea.
Mai puțin studenți la nivelul II
În cazul cursurilor postuniversitare, la UAIC sînt aproximativ 250 de cereri anual, iar vîrsta persoanelor variază de la 21-22 de ani, pînă la 50 de ani. Taxa totală a modulului este de 1.750 de lei, iar înscrierile se fac anul acesta pînă pe 20 octombrie. Cursurile se fac într-un singur semestru, la sfîrșit de săptămînă. Numărul de ore și numărul de discipline este același, dar acestea sînt cumulate în trei zile pe săptămînă, cîte zece ore pe zi. „Anul trecut am avut, de exemplu, și conferențiari de la Universitatea «Cuza», care doreau să treacă pe post de profesori și nu aveau modulul psihopedagogic făcut și atunci s-au înscris. Am avut și actori, cîntăreți de la operă, doctori, care la un moment dat vor să predea, iar dacă nu au modulul, nu pot să facă acest lucru”, a adăugat prof. univ. dr. Constantin Cucoș. Cursurile sînt susținute de profesori de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației a UAIC.
În același timp, la USAMV se înscriu anual la modulul psihopedagogic aproximativ 500 de studenți, iar mulți renunță chiar după primul semestru. „Pentru mulți există o perioadă de tatonare, în care vor să vadă dacă li se potrivește. Eu le zic din start că au patru ore în plus în orar față de colegii lor, care înseamnă mult pentru un orar deja încărcat”, a menționat prof. univ. dr. Mihai Stanciu, director al DPPD de la USAMV. În cazul cursurilor postuniversitare, durata acestora este de un an universitar pentru fiecare nivel. Taxa de școlarizare pentru nivelul I este de 1.800 de lei, iar pentru nivelul al II-lea este de 1.400 de lei, la fiecare adăugîndu-se o taxă de înscriere de 50 de lei. Anual se înscriu aproximativ 35 de persoane, majoritatea tineri absolvenți care nu au urmat cursurile în timpul ciclului de licență, ei optînd să studieze cele două niveluri ale modulului în paralel.
La Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași (UMF) a existat la un moment dat modulul psihopedagogic, însă acesta nu se mai organizează de 20 de ani. „A fost organizat în anii ’90, dar acum nu mai există. Cei care au avut nevoie de acesta l-au urmat la UAIC. S-a reluat problema de curînd pentru a fi reintrodus, dar momentan se face un studiu în vederea reimplementării lui”, a declarat Ivona Burduja, purtător de cuvînt la UMF.
Probleme în noul regulament
Studenții de la USAMV care aleg să devină cadre didactice pot preda biologie și educație tehnologică, dar certificatul pe care îl primesc după absolvirea modulului psihopedagogic îi ajută și în alte situații. „Eu am constat că pentru a fi formator pentru adulți într-un proiect trebuie să ai, pe lîngă certificat de pregătire pentru adulți, și pregătire psihopedagogică”, a adăugat prof. univ. dr. Mihai Stanciu. Acesta a semnalat și o problemă în noul ordin, respectiv faptul că gratuitatea pentru nivelul al II-lea este condiționată de un master în domeniul licenței. „Eu cred că la nivelul al II-lea noi urmărim formarea unor competențe transversale. Acolo este ca obiect Didactica specialității, nu Didactica predării agronomiei, de exemplu”, a mai precizat prof. univ. dr. Mihai Stanciu.
Odată cu introducerea noului ordin, studenții care nu au parcurs toate disciplinele teoretice ale modulului psihopedagogic nu se pot înscrie la cursul de Didactică, respectiv Practica pedagogică. „Este vorba despre art. 4 din ordin. Mi se pare firesc pentru că nu poți intra la clasă să susții ore dacă nu ai niște cunoștințe de psihologie și pedagogie”, a adăugat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, director DPPD al UAIC. La nivel de minister, s-a pus problema scoaterii modulului psihopedagogic și introducerea unui masterat didactic, care să asigure atît pregătirea științifică, cît și cea pedagogică a viitorilor profesori. Această modificare este cuprinsă în Legea Educației Naționale Nr.1/2011, însă ideea a rămas la stadiul de proiect.
Prof. univ. dr. Mihai Stanciu consideră că motivele pentru care se întîrzie această implementare este legată de fonduri, întrucît studenții care vor alege să studieze acest master ar trebui să beneficieze de o bursă din partea statului român. Pînă atunci, absolvenților modului psihopedagogic care își dau și doctoratul în același domeniu în care au studiat atît la ciclul de licență, cît și la master, li se recunoaște gradul didactic I, chiar dacă titlul de doctor îți atestă doar pregătirea științifică, nu și cea pedagogică.
Adaugă un comentariu