Fuga în oglinzile mincinoase
De pe scena Iașului 30 martie 2014 Niciun comentariu la Fuga în oglinzile mincinoase 52De Ziua Internațională a Teatrului, pe 27 martie, începînd cu ora 19.00, cei de la Teatru’ Fix au pregătit un ghem bine strîns de emoții, pe care l-au aruncat apoi de toți pereții unei camere mici de motel din sudul Americii. „Featuring Loretta” face parte din proiectul „Autor Dramatic. Autor viu” și ne spune povestea unei simple chelnerițe care încearcă să-și lase trecutul în urmă. Însă, pe măsură ce o cunoaștem mai bine, evadarea devine din ce în ce mai imposibilă, în ecuație întrînd un soț mîncat de urs, o sarcină nedorită, un agent de vînzări bîlbîit și un „impresar” care vrea să-i vîndă corpul, singura prietenă fiindu-i o cameristă paranoică al cărei tată este un fost șef KGB.
Înainte să părăsim Iașul și să pășim pe ușa micului orășel american, unul dintre organizatori ne împărtășește un mesaj internațional care este auzit astăzi în aproape toate teatrele din lume, din partea lui unui regizor sud-african, Brett Bailey: „..în această lume a puterii inegale, în care diverse ordine hegemonice încearcă să ne convingă că o națiune, o rasă, un sex, o preferință sexuală, o religie, o ideologie, un anume cadru cultural, sînt superioare tuturor celorlalte, mai putem oare susține că arta ar trebui să fie separată de constrîngerile agendelor sociale?”
Lorrie este personajul principal, care așteaptă un apel de la un impresar, în urma căruia i se va schimba viața. Speră să ajungă în Tokyo, unde i s-a promis o carieră în modeling. Și niște dansuri exotice.
Ei bine, parcă la această întrebare încearcă să răspundă piesa, care ne introduce o tînără supărată din cauza unei convorbiri telefonice. Aflăm doar că o cheamă Lorrie și că așteaptă un apel de la un impresar, care-i va schimba viața. Speră să ajungă în Tokyo, unde i s-a promis o carieră în modeling. Și niște dansuri exotice. Însă chiar și așa, ignorînd sfaturile mamei care-i repetă obsesiv că-i vorba doar de trafic cu carne vie, fata este hotărîtă să meargă pînă la capăt, doar să cîștige niște bani care să-i desfacă cătușele invizibile. Doar că, la un moment dat apare Dave, pseudo-prietenul ei, care răspunde la telefon și strică toată afacerea.
Dave, un simplu vînzător de șuruburi, este cel mai amuzant personaj, fiind instabil atît emoțional cît și psihic.
De la rîs și plîns, bărbatul bîlbîit ajunge să răpească pe cineva și să-l țină ostatic într-un portbagaj sub amenințarea unui deget. Acesta este totodată stereotipul prietenului gelos și naiv, care este dispus să meargă oricît de departe este nevoie pentru a-și apăra relația, chiar dacă aceasta este mai mult una imaginară. Iar cînd vine vorba despre prieteni, singurul pe care Dave și-l face, mai mult involuntar, este chiar cel care încearcă să i-o fure pe Lorrie, Micheal.
Filme și agenți KGB
Micheal, impresarul care i-a promis fetei „cariera” în modeling, apare la un moment dat la ușa fetei să vadă ce s-a întîmplat cu apelul anterior. Actorul a reușit să-l transforme pe bărbat exact în genul de personaj pe care ți-e imposibil să nu-l urăști de fiecare dată cînd își mișcă buzele și începe să vorbească. Reprezentînd „șmecherul de cartier”, Micheal pare un libidinos care ar putea să te convingă să plătești pentru aerul pe care-l respiri. După ce-i explică despre puterea specială pe care o are și prin care toți bărbații „se îndrăgostesc instant” de ea, îi propune să facă niște filme porno, „nu porno iubita, erotice” căci ar fi păcat să exporte „un asemenea talent”.
Ultimul personaj, fata unui fost șef la KGB și cameristă în motel este la fel de bine conturată ca și restul. Foarte paranoică, terorizată de faptul că tatăl ei țipa la ea cu fiecare ocazie, își pierde mințile de fiecare dată cînd în jurul ei se întîmplă lucruri anormale, totul pînă ce ajunge într-un final să cedeze și să evolueze într-un alt personaj.
În „Featuring Loretta”, unul dintre cele mai colorate elemente îl reprezintă probabil limbajul, ce nu se ascunde după metafore și expresii cu dublu înțeles, ci este transmis direct, vulgar și fără inhibiții.
Poate de aceea, piesa nu este pentru toată lumea, iar cîteodată unele dintre înjurături par forțate. Însă toate acesta reușesc să construiască o tensiune specială care ne plimbă precum un șoc termic de la o stare la alta. Fiecare dintre cele patru personaje au parte de o strălucire proprie și ajung rînd pe rînd într-un punct fără de întoarcere, un punct în care sînt gata să facă orice compromis doar să-și îndeplinească obiectivul. Fie că vor să fugă de trecutul care pare mai blînd în coșmaruri decît e el în realitate, fie că încearcă să-și găsească rostul.
Adaugă un comentariu