Din basme pînă la vise pe o clapă de pian
Șoc-șoc-groază! 2 iunie 2014 Niciun comentariu la Din basme pînă la vise pe o clapă de pian 29Marțea trecută, muzica și dansul au demonstrat încă o dată cum o cauză nobilă nu poate da greș niciodată. Organizat de către Echipa CromArt, formată din masteranzi de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” de la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor, spectacolul „Sunete de Bucurie” a dat chemare la ajutorarea Asociației Salvații Copiii din Iași. Iar la apel, au răspuns elevi talentați ai Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă”, dar și compozitorul Bogdan Ota, care le-a urat celor prezenți la spectacolul de la Casa de Cultură a Studenților să „nu uitați. Copiii sînt cea mai mare comoară a noastră”.
Un pic mai înalt decît scena, un fulg de nea de clasa a șaptea pășește cu încredere pînă ajunge în mijlocul podelei din lemn de la CCS. Se uită pe furiș prin public pînă-și fixează privirea către cineva, zîmbește scurt a reușită și în pași de balet ne povestește „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski. Nici n-ai timp să te întrebi dacă are emoții sau nu, căci din culise îi ia locul un alt puști din aceeași poveste. „Pasărea albastră” însă nu are rochie și nici nu se învîrte pe vîrfuri, ci sare de colo-colo și dansează precum un patinator pe gheață. Iar din aceeași carte, dar de la un alt capitol apare și Alina, „Zîna păpușilor”, care se mișcă zglobiu precum o albină care nu dă semne să fi rămas fără combustibil.
Cei trei fac loc mai apoi colegilor mai mari de la liceu. O fată îmbrăcată într-o rochie de un roșu la fel de strălucitor ca bujorul pe care îl are prins în păr, și un matador fioros, dar atent la detalii au venit hotărîți să ne arate cum se dansează în Spania. Și descoperim că de departe cea mai vie caracteristică a ibericilor o reprezintă pasiunea prezentă de la cele mai grele mișcări de dans pînă la cele mai simple priviri dintre cei doi dansatori.
Însă vraja cu care ne-am lăsat prinși în siestă ne transportă peste Mediterană, căci deodată pe scenă apar opt fete de gimnaziu care mișcă frenetic niște tamburine. Niște păpuși prinse în arcuri care ne-au întîmpinat cu tarantela, un dans popular italian. Unele povești ale acestui dans datează încă din 1100 înainte de Hristos, cînd dacă voiai să ajungi un astfel de dansator sau cîntăreț, trebuia să te lași mușcat de o tarantulă, ca un soi de exorcizare. N-or fi existînd astfel de păianjeni la noi, dar fetele par cu fiecare bătaie din picioare că ne provoacă și pe noi, cei din scaune, să ne alăturăm lor.
Păpușarii clapelor
Dacă ar fi să ne luăm după lista moderatorului și am sta să menționăm toate premiile pe care pianista în vîrstă de 8 ani, Sofia Sălăjan, le-a obținut atît la competițiile naționale cît și internaționale, probabil că am ajunge la finalul spectacolului. Așa că, el îi face loc fetei pînă la pianul care pînă acum a fost doar pentru decor. Analizînd atent clapele, asemeni unei table de șah, Sofia așteaptă ca lumina din sală să-și schimbe atitudinea. Apoi își încleștează degetele, privirea i se subțiază și începe să cînte. Mai întîi ceva jovial, în tonul dansatorilor de mai devreme, transformîndu-se mai apoi, treptat, într-o melancolie a stelelor căzătoare.
După ce o chemăm de două ori pentru aplauze pe tînără, următorul care ia locul la pian este un alt elev, aproape la fel de premiat precum Sofia. Îmbrăcat asemeni tuturor marilor pianiști, Ștefan Alexandru Plăcintă pare nerăbdător. Își suflecă mai întîi cu grijă mînecile de la cămașă, după care își freacă palmele de genunchi. Nu zăbovește prea mult și începe să negocieze cu bestia plină de clape. Iar din cînd în cînd, băiatul își apleacă vizibil capul către aceasta, vrînd parcă să o audă și să-i înțeleagă lumea mai bine. O lume guvernată nu de un cod binar, ci de un cod infinit, format din 12 sunete muzicale, pe care încearcă să ni-l traducă și nouă.
Aceeași misiune și-a propus-o mai apoi și pianistul și compozitorul Bogdan Ota, care a venit împreună cu doi membri ai Nordic Sonata Orchestra – Emerich Ghercasi la vioară, respectiv Radu Cotoman la violoncel. Lăudînd inițiativa și curajul organizatorilor, artistul ne-a povestit despre momentele fericite din viață ce trebuie prețuite, făcînd referire la prima piesă pe care o va cînta, „Glimpse of Happiness”. Deodată ce instrumentele muzicale prevestesc furtuna, de undeva din stînga scenii se revarsă un abur dens precum o ceață la sfîrșit de toamnă, care-i învăluie aproape pînă la brîu pe interpreți. Iar din public, pe ici pe colo se observă cîte un dreptunghi luminos care prinde contur în întuneric, fie pentru a poza, fie pentru a filma misterul de pe scenă.
La „Story of My Life”, piesă despre care Bogdan Ota a spus că-i „povestea mea, a tuturor”, fiecare dintre instumente are cîte un mic moment de glorie, de la cel mai mărunțel la cel mai mare, încheind cu pianul, de la care repornește mai apoi din nou lupta. Doar că de data asta terenul se schimbă și se mută în visele noastre odată cu „A Dream Within a Dream”, melodie inspirată de poeziile lui Alan Poe. Și chiar dacă pînă acum artistului i-a fost ușor să se joace cu aceste granițe, acum el decide să exploreze și coșmarul, în „Horror’s Dream”. Aceasta din urmă i-a fost inspirată de către Mihai Eminescu în poezia „Strigoi”, și este singura compoziție la care nu are nevoie de ajutorul celorlalți doi instrumentiști. Iar aici, Bogdan Ota demonstrează că este asemeni unui alchimist. Nu unul care transformă metalele în aur, ci unul care transformă muzica în bucurie.
Adaugă un comentariu