Universitățile din Iași se pregătesc de campanii electorale
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 6 decembrie 2015 Niciun comentariu la Universitățile din Iași se pregătesc de campanii electorale 29Sfîrșitul anului 2015 reprezintă un moment al schimbării pentru toate instituțiile de învățămînt superior din țară, cînd se va alege un nou rector, dar și noi membri în Senat și Consiliile facultăților. La sfîrșitul lunii noiembrie a acestui an, în Senatele universităților ieșene s-a adoptat o metodologie pentru organizarea tuturor alegerilor, dar și calendarul după care acestea se vor organiza. Astfel, chiar dacă sînt mai mulți candidați care nu și-au anunțat încă intenția fermă de a se lansa în această cursă, la începutul lunii februarie vom ști cu certitudine care sînt echipele care vor conduce universitățile din Iași pentru următorii patru ani.
Pe ultima sută de metri, cu cel mult o lună pînă la demararea primului scrutin, majoritatea universităților au decis schimbarea metodologiei de alegeri. Această decizie a pornit de la interpretarea Ordinului de Ministru nr. 3751 din 29 aprilie 2015, care stipulează în articolul 1 că „instituţiile din sistemul naţional de învăţămînt superior elaborează şi aprobă, în condiţiile legii, metodologiile proprii necesare în procesul de stabilire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere”. Anexată acestui ordin de ministru este și metodologia-cadru referitoare la procesul de constituire şi de alegere a structurilor şi funcţiilor de conducere la nivelul instituţiilor din sistemul naţional de învăţămînt superior.
Aceasta a reglementat și referendumul cu privire la stabilirea metodologiei de alegere a rectorului – prin vot universal, direct și secret sau printr-un concurs public. Același ordin de ministru impune, în linii mari, cîteva modificări ale procesului electoral care e gata să înceapă.
Votul prin ierarhizare
La toate universitățile ieșene s-a decis la referendum ca desemnarea rectorului pentru următorul mandat să se facă pe bază de alegeri generale, prin vot universal, direct și secret. Situația se schimbă puțin la Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF), unde procesul electoral are la bază votul prin ierarhizarea candidaților. Această metodă utilizată încă din 2007, la propunerea fostului rector al UMF, prof. univ. dr. Cristian Dragomir, a fost modificată în ședința din data de 2 decembrie a Senatului Universității, fără a se schimba principiile de implementare, singura mențiune fiind cea că în loc de pix, ierarhizarea va fi făcută cu o ștampilă aprobată de Ministerul Educației și Cercetării Științifice.
La alegerile prin votul universal, se votează candidatul preferat aplicînd ștampila VOTAT în patrulaterul destinat. De asemenea, în cazul acestor alegeri, se pot desfășura două tururi de scrutin, dacă după primul nu s-a întrunit o majoritate de jumătate plus unu voturi din numărul membrilor prezenţi, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute.
Modul de funcționare al acestui tip de votare este unul simplu. Pe listele care ajung la votanți se află toți candidații pentru funcția de rector, spre exemplu, iar aceștia trebuie să îi ordoneze în funcție de preferințe. Fiecare poziție de pe lista de votare primește un număr de puncte (primul loc are un punct, al doilea două puncte, ș.a.m.d.). Candidatul care adună cele mai puține puncte, aflîndu-se de cele mai multe ori pe primele locuri în topul preferințelor, este desemnat cîștigător. Deși unii membri ai Senatului UMF au dorit simplificarea sistemului de votare, utilizîndu-se formula clasică (o ștampilă în dreptul candidatului ales), acesta va rămîne la fel ca pînă acum, fiind considerat, la momentul implementării, a fi unul revoluționar.
La alegerile prin votul universal, se votează candidatul preferat aplicînd ștampila VOTAT în patrulaterul destinat. De asemenea, în cazul acestor alegeri, se pot desfășura două tururi de scrutin, dacă după primul nu s-a întrunit o majoritate de jumătate plus unu voturi din numărul membrilor prezenţi, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute. Alegerile prin vot ierarhic se organizează într-un singur tur, diferenţierea între candidaţii cu acelaşi punctaj fiind făcută de cele mai multe locuri I obţinute pe buletinele de vot.
Metodologia se ajustează din mers
Cînd alegerile bat la ușă, în universitățile ieșene tocmai s-a votat în Senate metodologia pentru organizarea structurilor de conducere la nivel de universitate. Aceasta diferă de la o instituție la alta, dar reglementează prin numărul de membri ai Senatului, care depinde de numărul facultăților, departamentelor și al studenților, sau prin modul în care se desfășoară efectiv votarea.
În ceea ce privește metodologia pentru organizarea structurilor de conducere la nivel de universitate, la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) aceasta fost adoptată la sfîrșitul lunii noiembrie și aduce două elemente de noutate. „S-a mărit numărul membrilor Senatului de la 68 la 71, aceasta fiind prima schimbare față de vechiul Senat. A doua este că față de ordinul de ministru din 29 aprilie 2015, în care se prevedea că pot face parte din Senat prorectorii, decanii, prodecanii și șefii de departament, Senatul a hotărît să se mențină varianta din legea 1/2011 în sensul în care cele două entități să funcționeze conform legii, adică separat, cum e și normal să fie. Dacă se păstrează cît de cît legea aceasta, e normal ca pe de o parte să fie conducerea legislativă, iar pe de altă parte, să fie cea executivă. La UAIC, din Senat nu pot face parte rectorul, prorectorii, decanii, prodecanii, directorii de departament, ceea ce mi se pare o chestiune de normalitate, chiar dacă la alte universități, fie ele din consorțiu sau nu, lucrul acesta se întîmplă”, a declarat prof. univ. dr. Constantin Rusu, președintele Senatului UAIC.
În cazul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) nu s-au raportat modificări majore ale metodologiei de alegere, aceasta fiind similară cu cea folosită în 2012.
În cazul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI) nu s-au raportat modificări majore ale metodologiei de alegere, aceasta fiind similară cu cea folosită în 2012. „În mare, metodologia de acum se apropie mult de cea din urmă cu patru ani. Profesorii membri în consilii vor fi aleși de către toți profesorii din facultate, membrii în Senat vor fi aleși de către toți profesorii din universitate, iar alegerile pentru Senat și pentru rector vor avea loc în aceeași zi. Încă nu știm dacă s-a modificat numărul membrilor Senatului fiindcă există o anexă la metodologie care urmează să fie discutată într-un Senat extraordinar, aceasta fiind singura problemă rămasă în discuție. La fel ca acum patru ani, votează toți profesorii titulari din universitate, iar membrii Consiliului de Administrație nu pot face parte din Senat. Noi am respectat Legea Educației și metodologia pentru organizarea structurilor de conducere la nivel de universitate”, a declarat prof. univ. dr. Neculai Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică de la TUIAȘI.
Începutul cursei electorale
Fiecare universitate și-a stabilit propriul calendar al alegerilor, toate începînd în luna ianuarie 2016. Astfel la UAIC, alegerile vor avea loc în perioada 18 ianuarie – 26 februarie 2016. La 25 ianuarie 2016 se vor alege membrii Senatului, tot în această zi începînd să se depună și candidaturile pentru funcţia de rector. Noul rector va fi anunțat la data de 4 februarie 2016. La Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, startul alegerilor se va da pe 4 ianuarie, cînd rectorii și senatorii își vor putea depune candidaturile. La 28 ianuarie vor avea loc alegerile, iar a doua zi se vor afișa rezultatele. În cazul UMF, candidaturile se pot depune începînd de pe 4 ianuarie, alegerile pentru rectori și senatori urmînd a avea loc la data de 22 ianuarie. La Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) și TUIAȘI, calendarul alegerilor va începe în primele zile din ianuarie, terminîndu-se la începutul lunii februarie.
Înainte de începerea alegerilor, la nivelul fiecărei universități se constituie Biroul electoral central, dar şi Comisii electorale ale facultăţilor. Toți candidații pentru funcția de senator sau rector trebuie să își depună candidatura la Biroul electoral central, care verifică dacă aceștia întrunesc condițiile de eligibilitate, urmînd să facă publică lista persoanelor care vor apărea pe buletinul de vot. Pentru funcția de rector, candidații trebuie să depună și un program managerial. De asemenea, se organizează adunări generale în cadrul universității, în care se dezbat programele manageriale și la care participă și candidații la funcția de rector.
Membrii unui Senat universitar sînt aleşi dintre persoanele care își depun candidatura, prin votul întregului personal didactic şi de cercetare titular din universitate şi, respectiv, al tuturor studenţilor. Drept de vot la alegerile pentru funcția de rector au toate cadrele didactice şi de cercetare titulare din cadrul unei universităţi şi reprezentanţii studenţilor din Senatul universitar şi din consiliile facultăţilor.
Membrii unui Senat universitar sînt aleşi dintre persoanele care își depun candidatura, prin votul întregului personal didactic şi de cercetare titular din universitate şi, respectiv, al tuturor studenţilor. Drept de vot la alegerile pentru funcția de rector au toate cadrele didactice şi de cercetare titulare din cadrul unei universităţi şi reprezentanţii studenţilor din Senatul universitar şi din consiliile facultăţilor. Durata mandatului de rector sau de senator este de patru ani, iar mandatul poate fi înnoit cel mult o dată, în urma desfășurării unor noi alegeri.
Odată ales, noul rector trebuie confirmat prin ordin al ministrului Educației Naționale. După emiterea ordinului de confirmare, acesta poate semna acte oficiale, apoi își poate forma echipa, numind prorectorii şi directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic. Tot el organizează și concursul pentru selecţia decanilor. De asemenea, și noul Senat trebuie validat de către cel vechi, urmînd ca apoi acesta să-și aleagă noul președinte.
Pînă în luna ianuarie, jocurile de culise din universități se vor încheia, iar cei care doresc să facă parte din conducerea acestora vor trebui să își depună oficial candidaturile și să intre în cursă.
Adaugă un comentariu