Bubico, cui îi place zăhărelul?
De pe scena Iașului 6 iunie 2017 Niciun comentariu la Bubico, cui îi place zăhărelul? 29Distinsul pedagog, domnul Marius Chicoș Rostogan, şi-a început cariera, și-n schița lui Caragiale, și pe scena Teatrului „Luceafărul”, printr-o memorabilă conferință didactică. Așa se face că de 1 iunie, începînd cu ora 18.30, copiii au venit să-și sărbătorească ziua la premiera spectacolului „Un pedagog de școală nouă”, în regia lui Constantin Brehnescu. Ținîndu-și emoționați părinții de mînă și-mbrăcați în cele mai frumoase haine pe care le-au găsit prin dulăpioarele de-acasă, fetițe și băieței de toate înălțimile au trecut cu vederea că-s în vacanță și-au venit, cum altfel, la școală. Și s-au hurducat de rîs nu doar ei, ci și părinții.
E-ntuneric beznă în sală și-un clopoțel purtat pe sus de-un elev care aleargă, în grabă și parcă puțin speriat, de la un capăt la altul, printre rîndurile de scaune, anunță începerea orelor. De aici, lumina se instalează treptat, dezvăluind silueta unui bărbat înalt și subțirel, care-și trage în dreptul său un pupitru pătrățos și auriu, și-apoi începe să vorbească „onoratului aughitoriu” – elevii săi. Copiii urmăresc cu neînchipuită atenție discursul profesorului despre care, înainte de orice încruntat de sprîncene, ar trebui să le fie reamintit că nu-i chiar cel mai obișnuit și că-i, de fapt, un pic cam bizar. Domnul pedagog va pronunța (înainte de „e” și „i”), așa cum a făcut-o și pînă acum, pe „n” ca „gn” franţuzesc, „t” ca pe „k”, „d” ca „gh”, „g” ca pe „j” și pe „c” ca pe „ş”.
Dacă Caragiale ar fi fost în viață și-n 2017 și-ar fi stat și el la spectacolul de pe scena Teatrului „Luceafărul”, cu siguranță și-ar fi răsucit ușor mustățile mai întîi și-ar fi venit să-i șoptească fiecărui copil și părinte din sală un mare-mare secret – „Cui nu a asistat la conferenţa aceasta trebuie să-i spunem că pedagogul pune întrebările şi presupune şi răspunsurile.”
Substantive văzute și nevăzute
Pedagogul, care se trădează cu ușurință că-i ardelean, prin accent, se plimbă ca înfipt printre elevii săi și le aruncă la fileu întrebări ca și cum i-ar lua la rost. Chestionatul polițienesc al acestuia, care pare să captiveze treptat micii spectatori, aduce în centrul atenției, încă de la început, o întrebare esențială pentru „școler” – „No! ce-i grămakica?”. La auzul ei, și-al următoarelor întrebări, elevii, deopotrivă speriați, rămași năuci sau, pur și simplu, neștiutori, sar ca arși de pe scaune și bîlbîie cîte-un răspuns, în speranța c-or să fie poftiți să se așeze cît mai repede la loc.
Cu un decor simplu și fără să aibă prea multe personaje, jocul actoricesc cucerește prin forța ironiilor îndesate în replicile elevilor și, mai ales, prin discursul profesorului, care-i peticit cu pronunții bizare și cuvinte de care-i prea puțin probabil să mai fi auzit.
Acțiunea, care se desfășoară în mai multe spații și într-un timp scurt, se concentrează în jurul triadei elev-școală-profesor. Ghemuiți în bănci și aplecîndu-se din cînd în cînd după lucrușoare căzute pe jos, cei mici nu se sfiesc să răspundă prin definiții pseudo-intelectualizate, în timp ce se scarpină în cap sau se trag de bretelele verzi sau maronii ale pantalonilor. „Grămakica iaşte o ştiinţă ghespre cum lucră limba şi lejile”, îi răspunde elevul căruia îi adresase întrebarea profesorul.
Insectarul cu schițe
Regizorul Constantin Brehnescu leagă pe o ață bucăți din textele lui Caragiale, întinzînd-o spectatorilor și lăsînd-o în grija lor. Tema spectacolului – sistemul de învățămînt – se decupează din realitatea imediată. Din compilația de schițe n-ar fi putut lipsi mamițica din „O vizită”, a cărei iubire maternă e împinsă pînă la actul idolatrizării și care se oprește, în cele din urmă la a-și răsfăța copilul. Decorul se schimbă odată cu fiecare personaj împrumutat din alte schițe, iar orele de școală se întrepătrund firesc cu alintăturile damei din „Bubico”, care-și iubește neînchipuit de mult cățelul sau cu vizitele pe care le primește pedagogul. Despuiat de poziția sa de profesor, Marius Chicoș Rostoganu e, de fapt, un laș și-un tiran cu elevii săi, ilustrînd portretul pedagogului așa cum n-ar trebui să fie, de fapt.
Pînă la finalul spectacolului, cînd toate personajele se vor fi întors în schițele de care aparțin, izbucnirile violente de rîs și răspunsurile plecate dintre cei mai mici spectatori, în întîmpinarea întrebărilor puse de pedagog, vor dizolva liniștea pătrunsă în teatru, făcînd loc aplauzelor. „Datoria ni-i să luminăm jenăraţiunile june; că-z fără instrucţiune şi educăţiune, un popor doară e învins astăzi în lupta pentru existenţă, şi cine-i învins, apoi acela dă-l dracului!”, lămurește distinsul pedagog.
Adaugă un comentariu