Ce-a creat omul, nici Dumnezeu nu poate distruge
Povești fără timbru 13 noiembrie 2017 Niciun comentariu la Ce-a creat omul, nici Dumnezeu nu poate distruge 383La o răscruce de străzi, undeva în inima Păcurariului, o casă mică, ca o ciupercă cu căciulă de metal, a luat chip de sfînt. Geamurile îi sînt pictate cu chipuri divine și în inima lor, ca în urma unui calcul precis, este așezată o cruce sculptată în lemn. Aici slujește preotul Bistriceanu de un deceniu și jumătate, cînd, după ce-a plecat din Biserica „Sfîntul Mina”, a ridicat „prima biserică privată” din Iași.
Coana Nicuța e așezată în locul preotului, la pupitru. În mîinile strînse la un loc ține o cărțulie albă din care citește apăsat, făcînd pauze scurte:
Lanțurile fermecătoare ale diavolului cu care înfășoară sufletele cele slabe spre a le trage la el.
Preotul îi stă alături, poticnit pe un scaun, pentru că nu pînă demult a avut piciorul rupt și încă nu poate rezista prea mult în picioare. Părintele Gheorghe Bistriceanu sau „popa Gigi”, după cum îl știu majoritatea credincioșilor, are 80 de ani. Acum aproape 20 de ani era preot-paroh la Biserica „Sfîntul Mina”, undeva în Păcurari, dar pentru că la biserică a mai fost numit și un al doilea preot, acesta a refuzat să țină slujbele împreună. De atunci, din 1998, părintele Bistriceanu și-a adunat într-o bocceluță credințele toate și le-a dus cîteva străzi mai sus, pe „Toma Cozma”, tot în Păcurari, unde a construit, în 2001, „prima biserică privată” din Iași. Aflată la răscruce de drum, casa pictată cu chip de sfinți poate fi remarcată din prima. Cu cît te apropii mai mult poți începe să le conturezi sfinților straiele colorate și să-ți dai seama că în mijlocul geamurilor pictate, ca sub acoperămînt, odihnește o troiță din lemn.
E liniște în Casa Domnului
În fiecare duminică și-n orice zi de sărbătoare, preotul Bistriceanu își ține slujbele ca pînă în ‘98, într-o cămăruță de patru pe patru, în care a îngrămădit altarul, naosul, pronaosul și cele patru clopote, care par însă să nu fi fost utilizate de multă vreme. Pentru că atunci cînd i s-a propus să slujească alături de altcineva a susținut că „în parohia în care slujesc doi preoți, dracul este adevăratul paroh”, a fost pensionat forțat, acesta a reușit totuși să obțină autorizație de la Administrația Financiară Iași pentru a sluji în nume propriu. „Eu sînt privit de Biserica Ortodoxă ca oaia neagră. M-a alungat Daniel de la biserica mea, m-am îmbolnăvit, am făcut pareză și acuma de curînd mi-am rupt și piciorul”, spune preotul Bistriceanu, în timp ce se forțează să zîmbească și să nu se supere prea tare. Deși n-a vrut să vorbească despre ceea ce s-a întîmplat atunci, în timp ce-și făcea treabă printre lucrurile din biserică mai scăpa cîte-o sudalmă la adresa fostului Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, actualul Patriarh Daniel. Aceeași încheiere a avut-o și slujba de sîmbătă, făcută în cinstea Sfîntului Mina, cînd preotul și-a încheiat cuvîntarea cu o împărțire a clericilor, cu mențiunea că „unii fac slujba doar ca să fie făcută”.
cum s-ar putea sfărâma de nu am avea cugetul lucrător spre mântuire;
Pe laterala casei care ține loc de biserică, o ușă de fier cotește la dreapta și dacă ai curaj s-o deschizi există șanse să ajungi chiar în mijlocul sălii de slujbă. „În casa Domnului vorbim cu Dumnezeu, nu între noi”, te lovește mesajul scris mare, negru pe alb, care-i agățat de grinda care desparte două bucăți de cameră. Într-o parte a sălii stă preotul, așezat în scaun, care se uită atent, fără să clipească aproape, la coana Nicuța care citește cu intonație din Acatistul „Sfîntului Mina”. Femeia rotunjește cuvintele, rar și cu pauze scurte de respirație, ca textul să fie cît mai clar. De la numai un metru distanță, pe scaunele așezate în rînd, stau credincioșii, vreo 20 la număr care îl urmăresc cu atenție pe preot, fără să sufle.
Undeva lîngă ușă, în dreptul preotului, peste cele patru clopote de fier, de culoare aurie, s-a așezat praful, iar sunetul scos de toacă nu pare să fi răsunat de mult în încăpere. Pereții sînt plini de icoane, agățate puternic în cuie, sau sînt acoperite de picturi încît e aproape imposibil să mai poți zări vreun spațiu alb.
Chiar dacă părintele zice că în biserica lui e vorba despre om, nu despre ban, imediat cum intri pe ușă, o femeie mititică, cu basma neagră pe cap, te încurajează să iei o lumînare, la care să „pui măcar 1 leu și să i-o dai părintelui ca să te cunoască”. Pășești încet, ca nu cumva să întrerupi acatistul, dar cînd părintele se întoarce se așterne liniștea și tu te afli acolo, în mijlocul mulțimii, chiar în fața lui, c-o lumînare firavă, care stă să se stingă. „Eu aș vrea un preot aici, dar care să nu vrea bani. La mine în biserică dictez eu, nu Teofan”, zice părintele apăsat și te strînge de braț, a prietenie, ca să fie sigur că l-ai înțeles.
Ce ar trebui să creadă mortul
Acesta dar, întărîndu-se de către puterea sfinților mucenici aleși de Dumnezeu,
Nu-s de ordinul sutelor oamenii care vin la părintele Bistricenu, dar sînt unii care ajung aici tocmai din Valea Lupului şi părintele îi ştie pe fiecare după numele lui. Pe cîţiva dintre ei, pe cei mai credincioși, îi pomenește la cuvîntare.„O mai știți pe Ileana? Venea pe aici – femeie credincioasă tare. I-am zis într-o zi «omule, pe unde calci se sfințește locul»”, zice părintele și din spate, gurile mai curajoase, uită de mesajul de la intrare și încep să șușotească. „Fata aia mărunțică, sigur o știi și tu”, îi spune o femeie subțire, cu pălăriuță, celei de lîngă ea, dar își retează repede vorba ca să asculte vorbele preotului.
Părintele îi învață pe credincioși să se lepede de credința iertăciunii după moarte și la final adaugă – „s-o creadă mortul că se duce în Rai dacă n-a știut de biserică”. O tînără cu părul blond, împletit în cosițe se așază pe băncuța de la ieșire și întreabă contrariată, doar pentru sine „oare pe spatele acatistului ăstuia pot să fac și pomelnicul?”. După ce se decide că nu poate fi nimic greșit în asta și termină de înșirat numele morților săi, o zbughește pe ușa bisericii, ca să ceară părintelui ceva din pomană, „de poftă”. E a treia oară cînd vine aici și crede că de fiecare dată o îndreaptă pașii cînd „e la ananghie”.
risipește negura înșelăciunii și dezleagă legăturile vicleanului prin pocăință, cântând lui Dumnezeu: Aliluia!
„Tu mergi la preotul Toma, nu? Mînca-te-ar raiul!”, o întreabă preotul zîmbind pe una dintre bătrînele, cînd îi vine rîndul la luat anafură. „Ce să fac, părinte, dacă-i sub nasul meu acolo”, îi răspunde repede și schimbă subiectul.
Rămas singur între cei patru pereți, preotul Bistriceanu aranjează icoanele din biserică și strînge, mergînd tărăgănat, cărțile de rugăciuni de pe masă. Afară-i încă toamnă și între cele două bucăți de casă, via încă nescuturată îi ține loc de acoperiș, părînd parcă anume pusă ca să vină în contrast culorilor de pe geamurile pictate.
Adaugă un comentariu