Ministerul Educației obligă viitorii profesori să facă masterul în domeniul licenței

Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii Niciun comentariu la Ministerul Educației obligă viitorii profesori să facă masterul în domeniul licenței 2130

În condițiile în care învățămîntul preuniversitar se confruntă cu o lipsă acută a personalului didactic, fostul ministru al Educației, Liviu Pop, a semnat un ordin de ministru prin care interzice studierea nivelului al II-lea al modului psihopedagogic, dacă domeniul masterului nu coincide cu cel al licenței. Adoptat pe 2 mai 2017, acesta a intrat în vigoare pentru anul universitar în curs, iar după ce au finalizat nivelul I al modulului, zece studenți și absolvenți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au fost anunțați că nu-și mai pot continua studiile. Problema nu a apărut doar la această instituție de învățămînt superior, ci este răspîndită la nivel național, reprezentanții departamentelor de pregătire a personalului didactic argumentînd că ordinul nu poate fi interpretat și se aplică „în litera legii”, dar împotriva „spiritului” acesteia.

Studenții și absolvenții ciclului de master nu mai pot urma nivelul al II-lea al modului psihopedagogic, care permite predarea în învăță­mîntul preuniversitar și universitar, dacă masteratul absolvit sau la care sînt înscriși nu corespunde do­meniului în care și-au dat licența. Acest lucru a fost reglementat în­ce­pînd cu anul universitar 2017 – 2018, prin Ordinul de Ministru nr. 3.550 din 2 mai 2017. Anterior, în legis­la­ția în vigoare exista această preci­zare, însă permitea o interpretare în cazul domeniilor interdisciplinare. „Noul ordin specifică de cel puțin trei ori următoarea condiționare pen­tru a urma nivelul al II-lea: «absol­vi­rea unui program de master în domeniul diplomei de studii universitare de licență». Mi se pare că aici «spiritul» legii se suprapune pes­te «litera» ei”, a declarat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul De­partamentului pentru Pregăti­rea Per­sonalului Didactic (DPPD) de la Universitatea „Alexandru Ioan Cu­za” din Iași (UAIC). Acesta a mai pre­cizat că situația se regăsește și la celelalte universități din Consor­țiul Universitaria cu ai căror directori de departament a discutat deja pro­blema. Din consorțiu fac parte cinci dintre cele mai mari universități din țară: UAIC, Universitatea din Bucu­rești, Academia de Studii Econo­mice din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea „Ba­beș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

O problemă națională

La începutul anului universitar 2017 – 2018, aproximativ 130 de per­soa­ne au fost admise să urmeze ni­velul I al modulului psihopedago­gic în cadrul DPPD al UAIC, în regim post-universitar. Dintre acestea, zece nu au mai putut continua studie­rea nivelului al II-lea, din cauză că domeniul în care au absolvit masteratul nu corespundea cu cel al li­cenței. Oana Olariu este licențiată în Științe ale Comunicării, iar unul dintre cele două mastere pe care le-a absolvit este Relații Umane și Co­municare, care este organizat de Fa­cultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la UAIC. Pe site-ul fa­cultății, în descrierea oficială, scrie că scopul este „formarea specialiș­ti­lor în domeniul relațiilor umane și al comunicării”. Pe diploma de absolvi­re a masteratului scrie însă „program masteral: Relații Umane și Comu­ni­care, domeniul Psihologie”. „Si­tua­ția mea e probabil mai pitorească și mai ușor de înțeles pentru public pentru că faci un master numit Rela­ții Umane și Comunicare, dar care, surpriză, nu e-n domeniul Comuni­cării”, a menționat Oana Olariu.

Cu această problemă s-au confruntat și alți absolvenți ai facul­tă­ților de la UAIC. Unii dintre ei au absolvit Facultatea de Drept și apoi au optat pentru un master de Stu­dii Europene. Aceștia au aflat după pri­mul semestru, în care au finalizat modulul psihopedagogic de nivel I la UAIC, că nu-și pot continua studiile din cauza acestei noi re­gle­mentări. „Problema cu acest ordin afectează tot ce înseamnă interdisciplinaritate asigurată și încurajată prin procesul Bologna și, cu pre­că­dere, absolvenții de la facultățile umaniste, unde domeniile se încru­cișează cu ușurință fără să presu­pu­nă o schimbare a orientării profesionale, ci o completare a for­mării într-un domeniu”, a mai mențio­nat Oana Olariu. Aceasta a înaintat o cerere Rectoratului UAIC în vede­rea aprobării înscrierii la nivelul al II-lea al modului psihopedagogic, întrucît există cîteva precedente în acest sens, respectiv cadre didactice de la catedra de Jurnalism care au absolvit același ciclu de licență, ace­lași masterat și au putut urma am­bele niveluri ale acestui modul. Re­prezentanții instituției de învăță­mînt superior spun însă că trebuie să respecte legislația în vigoare și că Ministerul Educației Naționale este cel responsabil pentru situația creată.

Prof. univ. dr. Constantin Cu­coș este de părere că legislația care re­gle­mentează pregătirea în perspec­tiva unei cariere didactice trebuie să fie mai strictă, pentru a se asigura o continuitate pe linia aprofun­dării unui domeniu. Studenții care urmea­ză specializări de formare non-di­dactice (în domeniul economic, juri­dic, mediatic), de exemplu, nu sînt limitați, fiecare student avînd posi­bilitatea de a opta între diferite do­menii de licență și de master. Avînd în vedere ordinul de ministru care a blocat acum situația, sistemul Bolo­gna se confruntă cu anumite limite doar în cazul pregătirii cadrelor di­dactice. „Nu poți preda matema­tică la liceu dacă masterul urmat nu este tot în matematică. Să nu uităm fap­tul că învățămîntul românesc este gîndit disciplinar și nu interdisciplinar (nu discutăm acum dacă e bine, dacă e rău), așa încît și filoso­fia pregătirii profesorale se face tot în acest spirit. În alte țări, unde struc­tura curriculară este altfel așezată, existînd discipline de graniță, inter sau trans-disciplinar, și pregătirea profesorilor este mai flexibilă, per­mițînd mai multe formule de concre­tizare, validare, certificare”, a mai adăugat prof. univ. dr. Constantin Cucoș.

Demersuri pentru modificare

Problema este cunoscută atît de studenți, respectiv absolvenți, cît și de cadrele didactice, însă pînă acum nimeni nu a făcut demersurile ne­ce­sare pentru a fi modificat acest ordin de ministru. Oana Olariu crede că una dintre soluții este adoptarea u­nor amendamente la legislația în vi­goare, în care să fie precizat că ex­cepție de la această normă fac cei care au ales să studieze licența și mas­terul în domenii interdisciplinare, întrucît acestea nu intră în con­flict, ci se completează. Aceasta a adăugat că la sintagma din Ordin „absolvirea unui program de master în domeniul diplomei de studii universitare de licență” ar trebui com­pletată cu „sau domenii conexe din același trunchi de cunoaștere”.

Pînă la modificarea sau comple­tarea legislației în vigoare, re­pre­zen­tanții DPPD de la UAIC inten­ționează să introducă în fișa de în­scriere la modulul psihopedagogic de nivel I, în care sînt înșiruite disciplinele modulului pe ani de stu­diu, o precizare explicită privind con­tinuitatea necesară dintre domeniul de licență și domeniul de masterat. „E bine ca studentul să dispună, din start, de o «foaie de parcurs». Și cum se anunță o nouă lege a educației, vom fi foarte atenți la secțiunea de­dicată pregătirii pentru cariera pro­fesorală la nivelul dezbaterilor pu­bli­ce – dacă acestea vor fi iar legea nu va fi adoptată tacit la nivel de guvern, cum s-a mai întîmplat”, a menționat prof. univ. dr. Cons­tan­tin Cucoș. Acesta a mai adăugat că universitățile din consorțiu se vor reuni în luna mai și intenționează să atenționeze Ministerul printr-o rezoluție în legătură cu această pro­blemă, mai ales că situația este con­testată la nivel național. Pînă atunci însă absolvenții și studenții care au optat pentru studierea licenței și a masterului care fac parte din do­menii interdisciplinare nu-și pot con­tinua perfecționarea pentru a putea deveni cadre didactice, fiind nevoiți fie să abandoneze momentan această opțiune, fie să se îns­crie la un al doilea masterat în domeniul licenței.

de Andreea ANTON
de Florentina TITULEAC

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top