Ministerul Educației obligă viitorii profesori să facă masterul în domeniul licenței
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 3 aprilie 2018 Niciun comentariu la Ministerul Educației obligă viitorii profesori să facă masterul în domeniul licenței 2130În condițiile în care învățămîntul preuniversitar se confruntă cu o lipsă acută a personalului didactic, fostul ministru al Educației, Liviu Pop, a semnat un ordin de ministru prin care interzice studierea nivelului al II-lea al modului psihopedagogic, dacă domeniul masterului nu coincide cu cel al licenței. Adoptat pe 2 mai 2017, acesta a intrat în vigoare pentru anul universitar în curs, iar după ce au finalizat nivelul I al modulului, zece studenți și absolvenți de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au fost anunțați că nu-și mai pot continua studiile. Problema nu a apărut doar la această instituție de învățămînt superior, ci este răspîndită la nivel național, reprezentanții departamentelor de pregătire a personalului didactic argumentînd că ordinul nu poate fi interpretat și se aplică „în litera legii”, dar împotriva „spiritului” acesteia.
Studenții și absolvenții ciclului de master nu mai pot urma nivelul al II-lea al modului psihopedagogic, care permite predarea în învățămîntul preuniversitar și universitar, dacă masteratul absolvit sau la care sînt înscriși nu corespunde domeniului în care și-au dat licența. Acest lucru a fost reglementat începînd cu anul universitar 2017 – 2018, prin Ordinul de Ministru nr. 3.550 din 2 mai 2017. Anterior, în legislația în vigoare exista această precizare, însă permitea o interpretare în cazul domeniilor interdisciplinare. „Noul ordin specifică de cel puțin trei ori următoarea condiționare pentru a urma nivelul al II-lea: «absolvirea unui program de master în domeniul diplomei de studii universitare de licență». Mi se pare că aici «spiritul» legii se suprapune peste «litera» ei”, a declarat prof. univ. dr. Constantin Cucoș, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). Acesta a mai precizat că situația se regăsește și la celelalte universități din Consorțiul Universitaria cu ai căror directori de departament a discutat deja problema. Din consorțiu fac parte cinci dintre cele mai mari universități din țară: UAIC, Universitatea din București, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de Vest din Timișoara și Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.
O problemă națională
La începutul anului universitar 2017 – 2018, aproximativ 130 de persoane au fost admise să urmeze nivelul I al modulului psihopedagogic în cadrul DPPD al UAIC, în regim post-universitar. Dintre acestea, zece nu au mai putut continua studierea nivelului al II-lea, din cauză că domeniul în care au absolvit masteratul nu corespundea cu cel al licenței. Oana Olariu este licențiată în Științe ale Comunicării, iar unul dintre cele două mastere pe care le-a absolvit este Relații Umane și Comunicare, care este organizat de Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației de la UAIC. Pe site-ul facultății, în descrierea oficială, scrie că scopul este „formarea specialiștilor în domeniul relațiilor umane și al comunicării”. Pe diploma de absolvire a masteratului scrie însă „program masteral: Relații Umane și Comunicare, domeniul Psihologie”. „Situația mea e probabil mai pitorească și mai ușor de înțeles pentru public pentru că faci un master numit Relații Umane și Comunicare, dar care, surpriză, nu e-n domeniul Comunicării”, a menționat Oana Olariu.
Cu această problemă s-au confruntat și alți absolvenți ai facultăților de la UAIC. Unii dintre ei au absolvit Facultatea de Drept și apoi au optat pentru un master de Studii Europene. Aceștia au aflat după primul semestru, în care au finalizat modulul psihopedagogic de nivel I la UAIC, că nu-și pot continua studiile din cauza acestei noi reglementări. „Problema cu acest ordin afectează tot ce înseamnă interdisciplinaritate asigurată și încurajată prin procesul Bologna și, cu precădere, absolvenții de la facultățile umaniste, unde domeniile se încrucișează cu ușurință fără să presupună o schimbare a orientării profesionale, ci o completare a formării într-un domeniu”, a mai menționat Oana Olariu. Aceasta a înaintat o cerere Rectoratului UAIC în vederea aprobării înscrierii la nivelul al II-lea al modului psihopedagogic, întrucît există cîteva precedente în acest sens, respectiv cadre didactice de la catedra de Jurnalism care au absolvit același ciclu de licență, același masterat și au putut urma ambele niveluri ale acestui modul. Reprezentanții instituției de învățămînt superior spun însă că trebuie să respecte legislația în vigoare și că Ministerul Educației Naționale este cel responsabil pentru situația creată.
Prof. univ. dr. Constantin Cucoș este de părere că legislația care reglementează pregătirea în perspectiva unei cariere didactice trebuie să fie mai strictă, pentru a se asigura o continuitate pe linia aprofundării unui domeniu. Studenții care urmează specializări de formare non-didactice (în domeniul economic, juridic, mediatic), de exemplu, nu sînt limitați, fiecare student avînd posibilitatea de a opta între diferite domenii de licență și de master. Avînd în vedere ordinul de ministru care a blocat acum situația, sistemul Bologna se confruntă cu anumite limite doar în cazul pregătirii cadrelor didactice. „Nu poți preda matematică la liceu dacă masterul urmat nu este tot în matematică. Să nu uităm faptul că învățămîntul românesc este gîndit disciplinar și nu interdisciplinar (nu discutăm acum dacă e bine, dacă e rău), așa încît și filosofia pregătirii profesorale se face tot în acest spirit. În alte țări, unde structura curriculară este altfel așezată, existînd discipline de graniță, inter sau trans-disciplinar, și pregătirea profesorilor este mai flexibilă, permițînd mai multe formule de concretizare, validare, certificare”, a mai adăugat prof. univ. dr. Constantin Cucoș.
Demersuri pentru modificare
Problema este cunoscută atît de studenți, respectiv absolvenți, cît și de cadrele didactice, însă pînă acum nimeni nu a făcut demersurile necesare pentru a fi modificat acest ordin de ministru. Oana Olariu crede că una dintre soluții este adoptarea unor amendamente la legislația în vigoare, în care să fie precizat că excepție de la această normă fac cei care au ales să studieze licența și masterul în domenii interdisciplinare, întrucît acestea nu intră în conflict, ci se completează. Aceasta a adăugat că la sintagma din Ordin „absolvirea unui program de master în domeniul diplomei de studii universitare de licență” ar trebui completată cu „sau domenii conexe din același trunchi de cunoaștere”.
Pînă la modificarea sau completarea legislației în vigoare, reprezentanții DPPD de la UAIC intenționează să introducă în fișa de înscriere la modulul psihopedagogic de nivel I, în care sînt înșiruite disciplinele modulului pe ani de studiu, o precizare explicită privind continuitatea necesară dintre domeniul de licență și domeniul de masterat. „E bine ca studentul să dispună, din start, de o «foaie de parcurs». Și cum se anunță o nouă lege a educației, vom fi foarte atenți la secțiunea dedicată pregătirii pentru cariera profesorală la nivelul dezbaterilor publice – dacă acestea vor fi iar legea nu va fi adoptată tacit la nivel de guvern, cum s-a mai întîmplat”, a menționat prof. univ. dr. Constantin Cucoș. Acesta a mai adăugat că universitățile din consorțiu se vor reuni în luna mai și intenționează să atenționeze Ministerul printr-o rezoluție în legătură cu această problemă, mai ales că situația este contestată la nivel național. Pînă atunci însă absolvenții și studenții care au optat pentru studierea licenței și a masterului care fac parte din domenii interdisciplinare nu-și pot continua perfecționarea pentru a putea deveni cadre didactice, fiind nevoiți fie să abandoneze momentan această opțiune, fie să se înscrie la un al doilea masterat în domeniul licenței.
de Andreea ANTON
de Florentina TITULEAC
Adaugă un comentariu