Parc-aș fi fost un Ginghis Han și-aș fi mongolizat poezia ieșeană
Eveniment 24 ianuarie 2010 Niciun comentariu la Parc-aș fi fost un Ginghis Han și-aș fi mongolizat poezia ieșeană 47Din balconul unei case părăsite se întinde și mușcă direct din fructul care-atîrnă la rîndul său de creanga unui copac. Simte gusul de lămîie neculeasă cu mîna. I-ar fi plăcut să se nască aici, în Portugalia. Dar și mai mult, i-ar fi plăcut să fie actor, să joace roluri dramatice, tragice. îmi spune că de cîte ori se simțea, ori se vedea izgonit, își lipea de chip zîmbetul rece „eminescian”. „Doar n-aș fi putut să-l iau pe-al Giocondei, nu?” și poetul își schimbă privirea cu mișcarea bruscă a omului care-și este sieși dresor de patimi. L-aș întreba necioplit: „Cum e, domnule Horia Zilieru? Nici așa nici altminteri, nu?”, dar mi-a spus deja că vrea să uite de tuburări pre sau post-decembriste. De cînd a fost uns cetățean de onoare al Iașului își mai spune și „cetățean de ianuarie”. Într-unul din ani, în luna asta, și-a propus să urce 77 de trepte ca să ceară iertare lui Eminescu pentru „ce am făcut din limba asta”.
OPINIA VECHE: Sînteți insomniac?
HORIA ZILIERU: Nu. Doar că de la o anumită vîrstă trebuie să ai un program strict. Fiindcă nu mai ai timp și trebuie să termini. Mă apuc de lucru la ora nouă seara. Citesc. Scriu. Otilia Cazimir, de care am fost foarte apropiat, avea un regim draconic. În fiecare zi se trezea și se așeza la masa de scris. Își impunea să scrie patru mii de cuvinte pe zi.
O.V.: Aveți și dumneavoastră de împlinit pe zi o normă „cuvîntătoare” ?
H.Z.: Nu. Nu se poate. Nu poate fi vorba despre o poezie pe zi. Asta înseamnă libertatea și povara poetului. Să scrie într-o seară un poem, să înnegrească pagini în șir, vulcanic. În celelalte zile, însă, e dator să rămînă și să îngrijijească de starea de-a fi în poezie. Trebuie să citească, să meargă la teatru, să asculte muzică, să-și întîlnească și să le scrie prietenilor.
Cînd ajung într-un oraș nou, cimitirele sînt primele locuri în care merg
O.V.: Într-o scrisoare adresată lui Leonard Gavriliu vă semnați „orficul Horia Zilieru”. Vă lipsește infernul?
H.Z.: Cînd mă semnam așa, eram tînăr și de bună seamă că mă alintam. Eu nu am un infern, sau dacă am, e unul particular, luminos. Mă aflu în permanență în preajma marilor spirite pe care le simt în climatul meu și mă aflu într-o corespondență spirituală cu ele. De cîte ori termin un poem, prima oară cînd mi-l citesc, mă uit la portretul lui Tudor Arghezi și-l rog să mă asculte. În poezie dai ochi în ochi cu durerea, angoasa, frica de mîine, frica de moarte pe care ți-o asumi. Moartea pe care o îmblînzești îți devine ca o amantă și permanent o îndrăgești și-i spui totul, îi declari toate sentimentele. Numai ca să nu te ia.
O.V.: Cum pătrundeți într-un cimitir?
H.Z.: M-au obsedat întotdeauna cimitirele. Și-n poezia mea apare devreme „cimitirul”. E o apărare. Așa cum invoc moartea, ca să o amîn, așa, invocînd cimitirul, cu trosnetul oaselor prinse sub pămînt, îmi aduc închipuirea unui nou trup. E vorba de frica de acel loc, de țărîna care va apăsa, de crucea care va putrezi sau va prinde mușchi. Cînd ajung într-un oraș nou, sînt primele locuri în care merg. Caut cruci și epitafuri. Oameni care s-au sinucis, nunți care nu s-au mai întîmplat, familii care s-au reunit sub pămînt. Ar putea fi scrisă o carte doar cu rîndurile acestea, cu epitafurile. Nu-mi notez niciodată nimic. Nu iau nimic cu mine. Chiar manuscrisele mele sînt toate scrise rapid, foarte nervos. Abia pot să le descîlcesc eu. Poate am să mă așez odată la măsuța mea de scris să le ordonez într-un jurnal. Doar că urăsc jurnalele. Nu pot să citesc decît jurnalele marilor scriitori. Pentru că am ce să învaț asupra vieții, asupra creației, asupra climatului cu lumea, asupra corespondenței dintre mine și preajmă. Restul nu mă interesează, mărturisiri de la scriitori de mîna a doua.
O.V.: Ați început un jurnal propriu?
H.Z.: Nu! Mi-ar cere timp și imaginația în jurnal… Am spus. Trebuie să citesc jurnalele idolilor mei fiindcă sînt niște laboratoare fantastice. Un jurnal, așa, al unor scriitori, să zic, de rangul meu, dacă pot să zic „de rang”, n-are ce să aducă. Ne dăm mari, aducem fișe ce-am citit, ne comparăm cu personaje, vieții noastre începem să-i dăm lustru, să-i aducem o aură care nu-i este proprie. Întîlnirile mele cu mine se produc atunci cînd scriu poezie. Iar cînd se încheagă, nu țip „vai, ce bine am scris!”. Mă duc și citesc un poem al vreunui mare poet și îmi dau seama că sîntem fără istov, ucenicind la curtea clasicilor, învățînd. Și nu știu dacă atunci cînd va veni clipa aceea superbă cînd doamna în negru va fi ghidul nostru nemaipomenit, nu vom fi rămas niște ucenici care au învățat mult și-au spus prea puțin.
Îmi scriu versurile cîntîndu-mi-le
O.V.: Cînd v-ați schimbat numele, v-ați schimbat și destinul?
H.Z.: Mi-am schimbat numele dintr-un moft de copil care se juca. Știam că Tudor Arghezi nu era numele adevărat. Mulți scriitori își inventau alte nume. Dar acest „Zileru” era o poreclă a părinților. Nu avea „i”-ul pe care l-am pus eu, așa, eminescian, ca să-l îndulcesc. „Iancu” s-a transformat în „Zilieru”. Cît despre „Gheorghe”, care a devenit „Horia”, este o poveste care are puțin tragism și cîndva o să mă apropii de ea.
O.V.: Spuneți, așadar, că v-ați ales și mitul, și numele dintr-un moft?
H.Z.: Da, m-am alintat. Dar Ioan Holban, unul dintre criticii mei, spune că la mine există într-adevăr acest scenariu suprarealist, al mitului orfic și mai spune că am acea muzică. Eu am văzut că toți poeții iubesc o Euridice. Și coboară în infern după ea. Dar este, vă rog să mă credeți, un infern imaginar. Pentru că și aici există o convenție. De ce să n-o privească? Fiindcă după aceea ajunge la suprafață, acele semizeițe îl bat bine, îi taie și capul și-l aruncă pe fundul mării. Dar întoarcerea privirii înseamnă că poetul și-a călcat cezura, atitudinea, vectorii destinului propriu. Tînăr fiind, mă jucam și scriam despre „Orfeu cel îndrăgostit”. Dar mitul îl cunosc bine și acum a ajuns să mă obsedeze. El făcea să vorbească plantele.
O.V.: Cînd v-ați descoperit „descendența” orfică
H.Z.: Tîrziu. Eu am crescut într-un sătuc pe-o vale, unde se ridica o pădure în preajmă și în zare se vedeau munții. Eram îndrăgostit de cîntece, în special de cele de jale, de cele despre moarte, auzite la sfatul bătrînilor. Ei au o înțelepciune care vine din alte lumi. Aș spune acum că sînt niște „cerești”. Eram un iscoditor nelipsit de la adunările lor. Eram împins printre ei de părinți. închipuiți-vă că mama mea, țărancă cu două clase secundare, cita din clasici. Acolo, în casa aceea, auzeam vorbindu-se despre Șt. O. Iosif, Bolintineanu, Sadoveanu, Goga. În satul acela nenorocit cum era pe atunci, mama mi-a pus în mînă „Trecea o moară pe Siret”, de Sadoveanu. Ea, o munteancă, dintr-un cătun uitat, a făcut rost și a cumpărat cartea aceea. Și satul ăsta, cu nunți, înmormîntări, cu obiceiuri specifice, dă niște repere care nu influențează un copil, ci îl „creează”. Îi dă altă viața. Îmi plăcea să citesc, să fiu singur și să vorbesc ființelor care nu există, ființe imaginare. Dar și acum, la anii mei, îmi recit și scriu versurile cîntîndu-mi-le. De altfel, eu îmi rețin poemele luni întregi, degeaba le arunc, fiindcă tot nu pot scăpa de ele. Oi fi și eu o za încă neuzată în lanțul orfic?!
O.V.: Numele a ajuns să vă obsedeze, la fel ca mitul cu care v-ați însemnat?
H.Z.: A început ca un moft și a devenit o marcă. Cînd scriu ceva, sună a „Horia Zilieru”. Luîndu-l, el mi-a devenit pașaport. Dacă a fost întîmplare sau nu, a fost cu siguranță un dicteu pe care mi l-am asumat și pe care nu vreau să-l trădez niciodată. Numele de „Horia”, mi-a permis să exist. Atunci cînd un copil este bolnav, i se schimbă numele. E dus la cimitir, trecut pe sub subțioară și i se dă noul nume auzit. Nu știu dacă am trecut prin tot ritualul, dar Horia a apărut, fiindcă tatăl meu, aflat lîngă mormînt, a auzit un muncitor, care așeza pietrele în cimitir, pronunțîndu-l. De altfel, e rar numele acesta în satul meu. Nu e din partea locului. Tatăl meu l-a luat și mi l-a dat. Dar experiența asta mă tulbură și am închis-o într-un chivot. Vorbesc despre o soră care nu a mai venit pe lume. Obsesia asta mi-a rămas: ce-ar fi fost dacă nu eram singur la părinți, dacă aș fi avut o soră?!
Pîinea pe care o cumpăr ajunge să-mi fie anafură
O.V.: Vă feriți de întîmplare?
H.Z.: Aș vrea să vă spun că sînt puțin paranormal. Sînt în stare să știu exact ce mi se întîmplă în ziua respectivă. Am eu bătăile pleoapelor, am acea stare sufletească de întristare, de neajutorare, aș spune, că pot să ghicesc ce mi se întîmplă. Pot să ghicesc, o să rîdeți, și ce scor va fi dacă mă uit la fotbal. Nu-mi fac autoprofeții, dar am bucuria și întristarea de la început să știu dinainte ce mi se întîmplă. Asta ce înseamnă? Există o sensibilitate puțin ieșită din comun și un infern de întrebări care îți umple această cranie, dar la care nu poți să răspunzi. Te simți așa, ca un naufragiat al propriei tale gîndiri, al propriei tale spaime. și ca să ieși la liman, începi cu sufletul, să știi. Uite, acum voi cădea. Uite, acum, poemul acela nu apare. Nu pot preîntîmpina nimic. Dar e farmecul de după ce mi s-a arătat. Sîntem arătare, epifanie.
O.V.: Pe Orfeu îl vedeați cu „duhul răpit”. Vi s-a răpit vreodată sufletul?
H.Z.: Cînd vorbim despre „duh”, ne gîndim la duhul spiritual. Cînd vorbim despre noi, zicem numai „suflet”. E o translare care ne depășește. Duhul e dumnezeiesc, iar Orfeu, pentru mine e un zeu. Sigur că am avut sufletul răpit. Atunci ai senzația că plutești, că sufletul a plecat cu tine mai departe. Nu te mai interesează ce-a rămas aici, pe mal. Aici, sînt doar niște veșminte. Alunecarea îți dă senzația mersului Domnului pe ape. Plutirea aceasta e a poetului
O.V.: Plutiți mult?
H.Z.: Pînă la osteneală. Fac destăinuiri pe care aș vrea să le ascund. Nu am încă vîrsta memoriilor, a plîngerilor unui om care, „letal” de-acum, își vede de toate. Dar priviți orice poet. Chiar cînd cumpară o pîine, cînd duce la braț o fată, cînd au privit către teiul lui Eminescu. Există o plutire în noi. Există un înot. Noi nu stăm ca semințele în boaba de strugure. Noi înotăm. Mîinile noastre devin uneori aripi-vîsle.
O.V.: Ce anume vă dezleagă zborul?
H.Z.: Scoaterea din anonimat. Tot ceea ce dorește poetul, e să fie scos din anonimat. Prin poezia lui, ființa sa să fie scoasă din anonimat. Nu există nici un scriitor fără să-și caute cititorii. Primul e chiar el însuși. Poetul caută certitudinea neidenticului ființei. Așa cum vîrfurile de munți sînt niște accidente, iar noi învățăm ce înălțimi au accidentele, așa, poezia, sperăm să descopere în noi accidentele ființei. Ăsta e felul poetului de-a fi: să existe prin el însuși și numai prin el însuși.
O.V.: Cum cumpărați o pîine?
H.Z.: Nu știu alții cum cumpără o pîine, dar eu, cînd o iau în mînă, știu cum o privesc. Îi văd rotundurile. Mă gîndesc – și spun cu toată sinceritatea – și văd grîul. Pentru mine, pîinea aceea, ajunge să-mi fie anafură. Eram mic. Una dintre primele poezii pe care am învățat-o de la mama mea copilul e bolnav și cere pîine. „Așteaptă, puiul mamei, pînă mîine,/ că mîine iese tata în ogor”. Și trece o zi: „Așteaptă, puiul mamei, pînă mîine,/ că mîine ducem grîul la morar”. Și tot trec zilele. „Dar cînd crescu mirosul pîinii coapte, /odorul mamei, galben ca un spic, își închinase fruntea peste noapte și de atunci, n-a mai cerut nimic”. L-am întrebat pe profesorul meu, cînd am ajuns elev, să-mi spună cine-i autorul. N-a știut. Am venit la facultate. Am luat traducerile lui Șt. O. Iosif și l-am găsit. Era Petöfi Sándor.
„Ticălosule!”, îmi strig, și încep să mă judec vorbindu-mi în stihuri
O.V.: Cînd v-ați făcut primul jurămînt?
H.Z.: La prima mea carte, care apărea prin 1961, deci aveam o vîrstă… Nu că se publica greu pe atunci, dar erau niște condiții impuse unei cărți de debut. În colecția aceea, „Luceafărul”, au apărut nume importante – Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Cezar Baltag, Ana Blandiana, Constanța Buzea sau Ileana Mălăncioiu. și atunci mi-am spus să părăsesc acea poezie reportericească, să o duc spre ce îmi spune sufletul meu și am înmagazinat în mine, ca lector avizat de poezie, nevoia de cercuri, și să merg la mijloacele ei moderne. Poezia nu mai era joc folcloric, nu mai însemnă nici cîntec din flașnetă, nici șotron, nici ridicare de ziduri către cititor.
O.V.: Jurămîntul acesta l-ați respectat
H.Z.: Am respectat jurămîntul făcut mie însumi asupra poeziei mele. Jurămîntul moral l-am respectat. Am păstrat legătura cu satul, părinții și valorile lui. Tata, cînd mergea pe cîmp, dacă vedea un vrej care se întinsese de la vecini și ajunsese, dovleacul, pe pămîntul nostru, îl lua în brațe și îl ducea pe locul unde-și avea rădăcinile. Dacă o vacă intra în grădina noastră și făcea stricăciuni, mama o ademenea afară cu frunze și n-o lovea. Starea de moralitate, de la părinții mei am învățat-o. Am rămas loial cultului prieteniei. Sufăr cînd nu sînt luat în seamă, cînd nu sînt băgat în seamă de prieteni. Poate și fiindcă am fost singurul copil la părinți, iar ceilalți copii de joacă, mie nu îmi spuneau nimic. Trebuia să inventez eu jocuri și mai ales cuvinte neauzite.
O.V.: Ce joc ați inventat?
H.Z.: De pildă, aveam un corcoduș. Iar eu am plantat, un mărăcine. Care marăcine, a crescut dincolo de poartă. Și-n fiecare an, cînd se coceau corcodușele, îl împodobeam. Dar nu puneam numai fructe de la al nostru. Luam și de la vecini. Unele fructe erau albe, altele violete, sau galbene. Era un măracine foarte frumos. și, bineînțeles, că venea un copil și mi-l tot ciomăgea. Bineînțeles că a urmat și lupta. Vedeți, acel joc, în care eu îmi împodobeeam mărăcinele, a înflorit apoi și în poezia mea. Pun atîta metaforă, că în frunzișul acela nu se mai vede fructul. Mă mai joc și zic că-s „metahorice” poemele mele, nu metaforice. Jurămîntul capital e să-ți urmezi linia ta.
O.V.: Ați simțit vreodată că vă trădați?
H.Z.: Absolut că am simțit. Nu-i vorba de o trădare anume. E nemulțumirea de tine însuți. Știți ce înseamnă să rupi un manuscris? Nenorocul meu este că îl știu pe dinafară. Am crezut că mă socolizez. Am pornit o antologie a poeziei de dragoste de la origini, pînă în anul 2000, la noi. Și ajunsesem pînă în 1918. Citeam poeziile, căutam în critică, pasaje, de identificare, căutam citate și mărturisiri ale autorilor. Jumătate de an am muncit enorm. Și într-o superbă noapte, în loc să duc ciornele la pubelă, am luat manuscrisul, l-am pus în pungă și l-am aruncat. S-a pierdut. N-am putut să mai reiau proiectul. Nu mai am poftă. Vedeți, lumea spune că sînt un individ organizat, foarte atent. Nu. Deloc. Vraiște, pur și simplu. Sînt un împrăștiat. Eu sînt un ins, care mă autoflagelez, mă port, uneori, cu mine, foarte dur. Ba chiar îmi strig și cuvinte urîte, jignitoare. Mi le strig singur în camera mea și cu onoare mi le asum. „Ticălosule!” îmi strig, și încep să mă judec în felul acesta, vorbindu-mi în stihuri.
Eu am fost dat afară și înainte, și după. Sînt un fel de șină de tramvai
O.V.: Înafara camerei dumneavoastră ați fost oricum judecat, pe rînd, de unii critici, de comuniști și de postdecembriști.
H.Z.: Eu am venit dintr-o familie foarte săracă. Am primit educația mamei mele: să-mi ajut aproapele, aproape în sens biblic. Am vrut să am o dragoste frumoasă. Nenorocirea a făcut să fiu dat afară de la ziarul local. Soția mea era fiică de chiaburi. Imaginați-vă, cum seara, am spus: „ne cununăm la biserică”. După o săptămînă, am primit înștiințare: „ești numit profesor suplinitor de română” într-un sat îndepărtat. Trebuia să plec de aici. Și-am refuzat. Mi s-a retras dreptul de a mai semna în vreun ziar sau în vreo revistă. Am aflat din Istoria Literaturii lui Marian Popa că Alexandru Jebeleanu, de redactorul-șef al revistei „Scrisul Bănățean”, a cerut date despre mine la Asociația Scriitorilor, dacă pot sau nu să fiu publicat. Și pînă la urmă, după vreo doi ani, am avut noroc să fiu primit la revista „Iașul Literar”.
O.V.: După revoluție s-au iscat o mulțime de zvonuri despre integritatea dumneavoastră.
H.Z.: Da. și nu vreau să ameliorez nimic. Exact de ziua poetului nostru, Mihai Eminescu, am fost dat afară de la revista „Convorbiri Literare”. Revistă căreia i-am adus și eu numele pe care îl poartă. De parcă, prin mine era dărîmat întreg sistemul. De parcă aș fi fost un Ginghis Han și aș fi mongolizat poezia ieșeană, iar acum, ei o purificau, din nou.
O.V.: Cum ați ajuns să fiți identificat cu sistemul comunist?
H.Z.: Fiindcă sînt un om de stînga. Atît. Altceva, nu înțeleg. Nu le-am făcut nimic. Pe Malraux citîndu-l, istoria a fost dintotdeauna de stînga. Puteam să fiu deputat. Să devin senator. Se spune că vorbesc bine. Se spune că mă pricep la orice. Așa cum spun eu, un scriitor este un pian. Apeși pe o clapă și iese un sunet, nu un zgomot. Am fost la „Iașul Literar-Convorbiri Literare” 30 de ani. După aceea am lucrat la „Flacăra Iașului”. și cînd m-am întors dintr-o călătorie la Paris, nu mai eram. Dar nu consider că mi-au făcut așa mare rău.
O.V.: Într-un articol publicat în revista „Timpul”, Dan Petrescu menționează numele dumneavoastră ca fiind trecut într-un dosar cotat la SRI cu nr. 10962, printre „recruții” Serviciului Independent Dezinformăreț.
H.Z.: Nu m-am dus să-mi caut dosarul ca să nu ajung să dau peste numele unor oameni pe care să-i privesc cu alți ochi. Ca-n Arghezi. „Tare sînt singur, Doamne, și pieziș”. Nu am nici o legătură. Odată, după căsătorie, soția mea a fost chemată de Securitate. Am ajuns acasă. Nu aveam serviciu, bineînțeles. Am întrebat proprietara unde este. Nu știa nimeni. Am sunat la Miliție. Nu vă spun ce strigăte am auzit.
Acolo, ea a fost anchetată fiindcă o prietenă de-a ei ar fi fugit din Panciu, în Occident, într-un vagon cu struguri. Au ținut-o ore întregi. Și au țipat la ea atît de tare încît, vă dați seama… Ea, care n-a putut să fie primită în vreo universitate din cauza părinților ei, puși la zid ca fiind chiaburi. Le-a spus: „soțului meu îi este foame, iar eu nu sînt acasă să-i dau să mănînce”. Era în ‘57, ‘58. „Cine-i soțul? El e-aici, la noi!”, i-au strigat. „I-aici, dedesubt. Aici, unde dau eu cu piciorul, el e-acolo!”, „îl cheamă Horia Zilieru”, le-a zis. În momentul acela s-a făcut liniște. După cîțiva ani, acel om, scria și poezie, la o șezătoare literară, i-a căzut în genunchi și i-a sărutat încălțările, să-l ierte.
O.V.: Luca Pițu notează într-un articol că ați „ouat” un raport lung și pozitiv despre profesorul Val Panaitescu.
H.Z.: Da. Scrisesem pe undeva cît de mult îl iubesc pe domnul profesor Val Panaitescu. A venit un tip, m-a luat cu mașina și m-a dus Sus. Am dat o așa declarație, că a doua oară nu m-au mai chemat. Altădată, îmi amintesc, în redacție mi s-a cerut o „apreciere” despre Al. Dobrescu, critic important. Negru îl chema pe omul care mi l-a cerut. și i-am zis: „Lăsați, domnule, omul în pace! Mai bine dați-i casă, că i-a născut soția acum o fetiță!”.
Declarația i-a făcut să nu aibă în mine un tovarăș de nădejde. Un alt fenomen a fost că eu nu am primit viză să merg în Iugoslavia, în Macedonia, la Struga, unde e marele festival internațional de poezie. Îmi dădeau premiul „Cununa de Aur”, distincție pe care a primit-o și Nichita Stănescu. Iar Securitatea nu m-a lăsat să merg. Am telegrafiat că poetul Horia Zilieru nu va participa, iar premiul a fost acordat altui poet, maghiar, în cărucior cu rotile, de care nu auzisem pînă atunci și nici de atunci încolo.
O.V.: Ce v-a atras cele mai multe înjurături?
H.Z.: În 22 decembrie eu eram la „Convorbiri Literare”. Pe 15 ianuarie, nu mai eram secretar general, ajunsesem în sectorul tehnic. Eu am fost dat afară și înainte, și după. Sînt un fel de șină de tramvai. Maiorul Negru a venit și mi-a spus cinic: „de mîine nu mai aveți serviciu. Veți fi dat afară”. Dacă eram deștept, cum mă cred în viața poeziilor mele, aș fi întins mîinile și-aș fi spus: „arestați-mă!” în acel moment, unul dintre cele mai frumoase ale vieții mele, a dat un telefon. Speriat de ce i-au spus de la Secu, a dispărut. Nu-l înjurasem. Dar probabil i-am cerut să dispară. știam că voi fi dat afară.
A zbughit-o ca un om invizibil, iar eu, automat, am deschis televizorul și l-am văzut pe Ion Iliescu. Cel mai mult am fost injuriat fiindcă eu îl apreciam pe omul acesta și nu mă dezic. Nimeni nu poate să-mi juguleze respectul în nici o direcție. Am semnătura pe decretul prezidențial cînd mi s-a conferit Ordinul „Meritul Cultural” în grad de comandor, pentru Literatură. După un timp, chiar maiorul Negru mă sună să-mi spună că el nu mi-a vrut răul, că el mă stimează. „Închide”, am spus. Apoi, împreună cu Emilian Marcu am fost invitați să venim la un ziar. Cînd am ajuns și am vizitat sediul, megastarul biroului unde se afla echipamentul tehnic era chiar Negru. Am spus că eu acolo nu rămîn.
O.V.: Ați primit vreo lecție de morală?
H.Z.: Eram elev, în clasa I. Făceam ore cu profesorul de istorie Constantin Dumitrescu. Era un boier. Ascultîndu-mă la lecție, i-am spus 20 de nume de zei greci și egipteni. M-a întrebat de unde îi știu. „Din dicționar”, am spus eu și am primit nota maximă. La cîteva săptămîni, profesorul a dispărut. Veniseră să-l ridice. George Șovu mi-a povestit apoi. S-a ascuns atunci, în ’45, în fundul curții sale, sub o căpiță de fîn. Sora lui îi ducea mîncarea acolo. Credeți că Securitatea nu știa? A trăit acolo, sub pămînt pînă în ’62, cînd s-au făcut grațierile. Șovu mi-a spus că arăta că bătrînul din „Strigoii” lui Eminescu. N-a trăit mult după ce s-a văzut liber din nou. Cum aș putea să torn pe cineva cînd mi s-a dat o asemenea lecție?
Oana OLARIU
***
Îmi va fi dor prea mult de viață în acel cimitir
O.V.: Ați spus că viața dumneavoastră încă nu este epică.
H.Z.: Viața poetului nu este o desfășurare consumată într-un pasibil sfîrșit. Sînt sătul de dramatisme. Nu mă mai interesează povestirile îndurerate. Mai bine mă duc să citesc Upanișadele. Sînt sătul de șuete, nu mă interesează taifasurile. Nu îmi plac întîlnirile bahice, ieșirile la iarbă albastră.
O.V.: Cultul prieteniei nu impune astfel de întîlniri?
H.Z.: Ba da. și am nevoie de ele. De asta le și cer unor prieteni consensul să îi vizitez. Pînă la urmă, nu mă duc. Trec pe lîngă casa lor. Am un prieten care stă în Bîrnova. Mai merg la biserica de acolo și mă mai opresc în casa lui. Zic așa: cîți ani mai am de trăit? Cînd mai am timp să citesc? să învăț din înțelepciunea marilor scriitori? să ascult muzică? Nu mai ai timp, Horia. și atunci devii propria ta scoică și începi să-ți ivești perla. Spuneam că mai e cineva înaintea mea. Dar ajungi la un moment dat să ajungi tu în fața morții, mai ales după ce s-au dus părinții. Am scris un poem, „Maica florilor de măr”, la două luni după moartea mamei mele.
Vorbeam acolo despre un orfeu orfan. Moartea, pînă la ei. Mi-ar fi frică să spun că intrăm în alcovul morții. Îmi este frică de momentul acela. Și încerc să o îmblînzesc pomenind-o mereu. Am poeme nepublicate. în unul îi sînt și mire, tot ea mă și cunună. Dar n-am seninătatea asta în fața ei. Nu m-am împăcat cu ea. Eu îmi iubesc viața. Cu abaterile mele, cu înșelările ei, cu nemulțumirile și neîmplinirile, îmi este dragă. Îmi va fi dor prea mult de viață în acel cimitir. Ce se va întîmpla cu poezia? Prea dor îmi va fi de poezie.
O.V.: Ați fost vreodată aproape să muriți?
H.Z.: Odată, era iarnă. Și ce mi-a venit într-o dimineață? M-am sculat, am pus un paltonaș pe mine. Vecinul își construise atunci casă și lăsase o groapă mare de stins var. Era plină de apă și înghețase puțin, iar eu am vrut să văd cum sună ghiața lovită. Am luat bucățele de cărămizi și mă uitam cum alunecau colțurile alea. Urmăream sunetul și dîra lăsată. La un moment dat, n-am mai avut ce arunca și a trebuit să mă duc să le adun. și bineînțeles că s-a spart gheața sub mine. în momentul acela, m-am agățat cu mînuțele de niște bulgări, de niște glonți înghețați și am rămas așa, încercuit, în apă pînă la brîu.
Și deodată, apare mama. Mă smulge de acolo și se prăbușește de fericire, că m-a salvat. A fost a prima mea apropiere de moarte. Altă dată, în 1945, elev la școala Normală, într-o excursie la București, am mers cu profesorii mei la o piesă de teatru. Juca Radu Beligan. Cînd am intrat, omul cineva m-a împins. Era o draperie trasă iar după ea, gol, haos. Am alunecat. Atunci am strigat: „Dă-mi mîna!” și, la fel, m-am prins de dușumea. Profesorii m-au scos, m-au dus în Cișmigiu, mi-au cumpărat gogoși, am mers cu barca și au vîslit pentru mine. Iar mama îmi trimite o scrisoare: „te-am visat. Și strigai: dă-mi mîna!” știți, există un poem, scris de William Carol Williams. Poemul acesta se numește parcă „13 feluri de-a privi o mierlă”. Cred că am trecut de 13 morți ale celui care vorbește acum.
Adaugă un comentariu