Bouriscout și hrăpăreții de reclame
Șoc-șoc-groază! 26 octombrie 2010 Niciun comentariu la Bouriscout și hrăpăreții de reclame 6Vrei să arăți cît de bun este cașcavalul Cheddar? Nu filma o domnișoară blondă care taie languros din brînzet în timp ce-ți face din ochi. Pune un șoarece într-o capcană, coloana sonoră de la filmul Rocky și vei vedea ce prinde la public. Iar dacă vrei s-ajungi în Rai, cumpără neapărat o mașină expresso de la Nespresso. Doar George Clooney a reușit să-l mituiască și pe Sfîntul Petru. Sîmbătă, 24 octombrie, în sala de cinema Republica, ne-am holbat ochii la peste 600 de spoturi fără să mai așteptăm să înceapă și filmul. Pentru a 30-a oară, Jean Marie Boursicot ne-a chemat la cea mai lungă reclamă, „Noaptea devoratorilor de publicitate”.
Primele păreri se purtau la țigară, chiar înainte să înceapă proiecția. Pentru tînărul de la intrare, cu fularul violet, cea mai mare nedumerire a lui era că „deși schimb canalul cînd începe vreo reclamă, uite că dau atîția bani ca să stau o noapte întreagă să mă uit numai la reclame”. Răspunsul i-l oferă, pe loc, prietena lui iritată: „Da, fraiere, pentru că nu ai să vezi reclame la pateu și bere Ciucaș aici”.
Pe ecran apărea, vreme de o clipă, cîte o imagine „indecentă”.
Cu pungile de hîrtie foșnind și cu mirosul de floricele ajungînd la nările fiecăruia din sală, începutul nopți l-a dat o reclamă din Norvegia. Un grup de copii ce lucrează la niște șine, se dau din calea unui tren cînd îi aud semnalul de alarmă ca apoi locomotiva să facă un loop de vreo 40 de metri în aer. Și chiar dacă ar fi fost un mesaj la adresa pericolului de a te juca lîngă niște căi ferate, pe ecran scria „Sînt mulți tineri ingineri. Abia așteptăm să-i vedem cum cresc”.
Printre spoturile care au stîrnit mai multe rîsete, au fost cele cu tentă sexuală, iar Durex, ca în fiecare an, s-a dovedit a fi campionul. După ce s-a amuzat copios pe seama acelor animăluțe făcute din prezervative, o domnișoară i-a mărturisit prietenului de lîngă ea că nu va mai pune niciodată mîna pe animăluțele confecționate din balonașe. Iar în timp ce rulau reclamele ba de la o pizzerie, ba de la un restaurant, pe ecran apăreau, vreme de o clipă, cîte o imagine „indecentă”. Abia la final aveai explicația : „bărbații se gîndesc la sex la fiecare șapte secunde”.
O altfel de crimă din plăcere
Cu ochii lărgiți ca și cînd s-ar fi uitat la o scenă dintr-un film erotic, în cinema se vedeau numai zîmbete șugubățe. Pînă cînd li s-a arătat chipul partenerei din reclamă. Era Adolf Hitler, iar mesajul de la final, „SIDA e un criminal de masă”. Asta pentru ca tinerii să nu se entuziasmeze prea tare. Boursicot a șarjat pe această idee, iar postul MTV a arătat că sexul neprotejat înseamnă, la o adică, moartea. Nici nu puteau fi mai subtili, după ce au arătat un tînăr care trage cearșaful peste fața unei domnișoare, după ce au făcut dragoste.
AUDI, dar nu „vedii”
Însă creativitatea publicitarilor s-a văzut cel mai bine în reclamele făcute pentru organizații nonprofit. O grupare din Franța a încercat să parodieze filmul „Titanic” arătînd că, din cauza schimbărilor climatice, singurul iceberg care ar mai putea să lovească vaporul acum nu ar fi decît un cub de gheață. Greenpeace a preferat să vorbească despre pericolul defrișărilor prezetîndu-l pe Tarzan singur, fără Jane, iar World Wildlife Foundation a continuat saga animalelor pe cale de dispariție.
Cum poți să faci reclamă la noua tehnologie LED promovată de cei de la Samsung? Compari ecranul subțire cu o felie de pîine sau cu silueta unei domnișoare? Cel mai bine este să aduni cîțiva oieri din Scoția, să le dai niște beculețe, iar cu puțină logistică să transformi oile in artificii ca să se miște ca într-un joc de pinball.
Din păcate, nu toate reclamele au fost digerate.
Dar reclamele au mai fost oprite, culmea, de altă publicitate. După 70 de minute, a urmat cîte o pauză, în care au cîntat total unplugged si doar în lumina unor leduri si brichete, băieții de la Sensor (aviz campaniei Samsung). Bonus, cu ocazia celor 30 de ani de nopți albe, s-a oferit și Devoratoscar, premiul pentru cel mai bun clip făcut cu ocazia aniversării postului AXN.
După vreo două ore de vizionări, hrăpăreții din sală începeau să-și dea cu părerea la fiecare reclamă. Numai auzeai cîte o voce răgușită cum striga „bineee” sau vreo domnișoară care începea să aplaude la cîte o reclamă la prezervative.
Din păcate, nu toate reclamele au fost digerate și, trecînd peste cele vechi de 40 de ani, nu prea au fost gustate spoturile în care se propovăduia renunțatul la fumat și la cafea pentru o viață mai bună sau cele făcute pe ritm de Bollywood. Pesemne că și Boursicot a făcut o mică indigestie.
George GURESCU
Adaugă un comentariu