Bouriscout și hrăpăreții de reclame

Șoc-șoc-groază! Niciun comentariu la Bouriscout și hrăpăreții de reclame 6

Vrei să arăți cît de bun este cașcavalul Cheddar? Nu filma o dom­­nișoară blondă care taie languros din brîn­­zet în timp ce-ți face din ochi. Pune un șoa­rece în­tr-o capcană, coloana sono­ră de la filmul Rocky și vei ve­dea ce prinde la public. Iar dacă vrei s-ajungi în Rai, cum­pără neapărat o mașină expresso de la Nes­presso. Doar George Clooney a reușit să-l mi­tuiască și pe Sfîntul Petru. Sîmbătă, 24 oc­tom­­brie, în sala de ci­ne­­ma Re­publica, ne-am hol­­bat ochii la pes­te 600 de spo­turi fără să mai așteptăm să în­cea­pă și filmul. Pentru a 30-a oa­ră, Jean Marie Bour­sicot ne-a chemat la cea mai lungă reclamă, „Noaptea de­voratorilor de publicitate”.

Primele păreri se purtau la țigară, chiar înainte să înceapă proiecția. Pentru tînărul de la intrare, cu fularul violet, cea mai mare nedumerire a lui era că „deși schimb canalul cînd în­ce­pe vreo reclamă, uite că dau atîția bani ca să stau o noapte întreagă să mă uit nu­mai la reclame”. Răspunsul i-l o­fe­ră, pe loc, prietena lui iritată: „Da, fra­ie­re, pen­­tru că nu ai să vezi reclame la pa­teu și bere Ciucaș aici”.

Pe ecran apărea, vreme de o clipă, cîte o imagine „indecentă”.

Cu pungile de hîrtie foșnind și cu mi­rosul de floricele ajungînd la nări­­le fiecăruia din sală, începutul nopți l-a dat o reclamă din Norvegia. Un grup de copii ce lucrează la niște șine, se dau din calea unui tren cînd îi aud sem­nalul de alarmă ca apoi locomotiva să facă un loop de vreo 40 de metri în aer. Și chiar dacă ar fi fost un mesaj la adresa pericolului de a te juca lîngă niș­te căi ferate, pe ecran scria „Sînt mulți tineri ingineri. Abia așteptăm să-i vedem cum cresc”.

Printre spoturile care au stîrnit mai multe rîsete, au fost cele cu tentă se­­xuală, iar Durex, ca în fiecare an, s-a dovedit a fi campionul. După ce s-a a­­mu­zat copios pe seama acelor ani­mă­luțe făcute din prezervative, o dom­ni­șoară i-a mărturisit prietenului de lîngă ea că nu va mai pune niciodată mîna pe animăluțele confecționate din ba­lo­na­șe. Iar în timp ce rulau re­cla­mele ba de la o pizzerie, ba de la un restaurant, pe ecran apăreau, vreme de o clipă, cîte o imagine „indecentă”. A­bia la fi­nal aveai explicația : „bărbații se gîn­des­c la sex la fiecare șapte secunde”.

O altfel de crimă din plăcere

Cu ochii lărgiți ca și cînd s-ar fi uitat la o scenă dintr-un film erotic, în ci­nema se vedeau numai zîmbete șu­gu­bățe. Pînă cînd li s-a arătat chipul par­tenerei din reclamă. Era Adolf Hi­tler, iar mesajul de la final, „SIDA e un criminal de masă”. Asta pentru ca ti­nerii să nu se entuziasmeze prea tare. Bour­sicot a șarjat pe această idee, iar postul MTV a arătat că sexul neprotejat înseamnă, la o adică, moartea. Nici nu puteau fi mai subtili, după ce au ară­tat un tînăr care trage cearșaful pes­te fața unei domnișoare, după ce au fă­cut dragoste.

AUDI, dar nu „vedii”

Însă creativitatea publicitarilor s-a văzut cel mai bine în reclamele făcute pentru organizații nonprofit. O grupare din Franța a încercat să parodieze filmul „Titanic” arătînd că, din cau­­za schimbărilor climatice, singurul iceberg care ar mai putea să lovească va­porul acum nu ar fi decît un cub de ghea­­­ță. Greenpeace a preferat să vorbească despre pericolul defrișărilor pre­zetîndu-l pe Tarzan singur, fără Jane, iar World Wildlife Foundation a continuat saga animalelor pe cale de dis­pariție.

Cum poți să faci reclamă la noua tehnologie LED promovată de cei de la Samsung? Compari ecranul subți­re cu o felie de pîine sau cu silueta u­nei domnișoare? Cel mai bine este să adu­ni cîțiva oieri din Scoția, să le dai niște beculețe, iar cu puțină logistică să transformi oile in artificii ca să se miște ca într-un joc de pinball.

Din păcate, nu toate reclamele au fost digerate.

Dar reclamele au mai fost opri­te, culmea, de altă publicitate. După 70 de minute, a urmat cîte o pauză, în ca­re au cîntat total unplu­gged si doar în lu­mina u­nor leduri si brichete, băieții de la Sensor (aviz campaniei Sam­sung). Bo­nus, cu oca­zia celor 30 de ani de nopți albe, s-a oferit și De­vo­ra­tos­car, premiul pentru cel mai bun clip făcut cu ocazia aniversării postului AXN.

După vreo două ore de vizionări, hrăpăreții din sală începeau să-și dea cu părerea la fiecare reclamă. Numai au­zeai cîte o voce răgușită cum striga „bineee” sau vreo domnișoară care în­ce­pea să aplaude la cîte o reclamă la pre­zervative.

Din păcate, nu toate reclamele au fost digerate și, trecînd peste ce­­­le vechi de 40 de ani, nu prea au fost gus­­­tate spoturile în care se propo­vă­du­ia re­nunțatul la fumat și la cafea pentru o via­ță mai bună sau cele fă­cute pe ritm de Bo­lly­wood. Pe­­s­em­­ne că și Bour­si­cot a fă­cut o mică indigestie.

George GURESCU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top