Bon voyage cu iz românesc
Informare 22 aprilie 2011 Niciun comentariu la Bon voyage cu iz românesc 1Dincolo de a fi plină de gropi, țara noastră e plină de drumuri bune. Sau cel puțin în mapa de proiectare. Mai bine de 500 de kilometri de autostradă trebuiau să fie gata pînă în anul 2011, însă o mare partea dintre aceștia și-au mutat termenul limită pînă dincolo de 2013. Și dacă pe vremea ministrului Berceanu firmele străine care turnau asfaltul se împiedicau de situri arheologice la fiecare borna kilometrică, acum sînt acuzați de Anca Boagiu, actualul ministru de resort, că „dorm ca moluștele”.
Așa că statul, care s-a plictisit să facă presiuni și să dea ultimatumuri, aparent degeaba, a scos chitanțierul și s-a apucat să-și mai recupereze din investiție. A ajuns, astfel, să amendeze o mînă de firme cu mai bine de 40 de milioane de euro. „Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a solicitat constructorilor de drumuri penalități de 40,094 milioane euro, în perioada septembrie 2010 – martie 2011, pentru că au întîrziat lucrările față de data prevăzută în contracte, potrivit datelor CNADNR.” (Evenimentul Zilei, 15 aprilie).
Actorul principal al acestui nou scandal este firma franceză Colas. Aceasta trebuia să se ocupe de tronsonul de autostradă Cernavodă – Medgidia, de pe bine-cunoscuta Autostradă a Soarelui, dar „CNADNR susține că firma franceză a invocat «diverse motive pentru a justifica întîrzierile»” (hotnews.ro, 15 aprilie). Disputa cu francezii arde însă mocnit de ceva timp. Aceștia au primit la sfîrșitul lui martie un termen limită pentru reluarea lucrărilor, însă ei au pretins că statul nu le acordă autorizațiile pe care le-au cerut. De partea cealaltă, statul a dedus că ei nu au reluat lucrările prin faptul că nu au cerut autorizațiile de rigoare.
Iar în tot acest cerc vicios, au și francezii tunurile lor. Cotidianul.ro citează Le Monde din 15 aprilie, care acuză statul român de luarea unor decizii cel puțin părtinitoare. „De cînd Parisul a cerut Comisiei Europene amînarea aderării României la spațiul Schengen, mai multe companii franceze din România s-au trezit cu contracte încheiate sau reziliate.” Și prevăzînd rezilierea contractului, francezii de la firma de construcții au dat un comunicat de presă la începutul săptămînii, în care s-au spălat pe mîini cu drumurile noastre: „datorită renumelui nostru, nu riscăm înțelegeri dubioase cu nimeni” (Jurnalul Național, 12 aprilie).
Deci explicația este simplă: aidoma personajelor negative din filmele cu samurai, Boc s-a strecurat noaptea în șantiere și le-a pus bețe-ntre șenilele excavatoarelor. Pentru că altfel ar trebui să credem că pînă și firmele cu renume din lume vin în România să-și umple buzunarele stînd degeaba. Și asta ne-ar durea.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu