Bon voyage cu iz românesc

Informare Niciun comentariu la Bon voyage cu iz românesc 1

Dincolo de a fi plină de gropi, țara noastră e plină de drumuri bu­ne. Sau cel puțin în mapa de pro­iec­ta­re. Mai bine de 500 de kilometri de autostradă trebuiau să fie gata pî­nă în anul 2011, însă o mare partea din­tre aceștia și-au mutat termenul li­mită pînă dincolo de 2013. Și dacă pe vremea ministrului Berceanu fir­mele străine care turnau asfaltul se împiedicau de situri arheologice la fiecare borna kilometrică, acum sînt acuzați de Anca Boagiu, actua­lul ministru de resort, că „dorm ca mo­luștele”.

Așa că statul, care s-a plictisit să fa­că presiuni și să dea ultimatumuri, apa­rent degeaba, a scos chitanțierul și s-a apucat să-și mai recupereze din investiție. A ajuns, astfel, să a­men­deze o mînă de firme cu mai bine de 40 de milioane de euro. „Co­mpania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a solicitat constructori­lor de drumuri penalități de 40,094 mi­lioane euro, în perioada septembrie 2010 – martie 2011, pentru că au întîrziat lucrările față de data pre­văzută în contracte, potrivit da­te­lor CNADNR.” (Evenimentul Zi­­lei, 15 aprilie).

Actorul principal al acestui nou scandal este firma franceză Colas.  Aceasta trebuia să se ocupe de tron­so­­nul de autostradă Cernavodă – Med­­gidia, de pe bine-cunoscuta Au­tostradă a Soarelui, dar „CNADNR susține că firma franceză a invocat «di­verse motive pentru a justifica întîrzierile»” (hotnews.ro, 15 apri­lie). Disputa cu francezii arde însă moc­nit de ceva timp. Aceștia au pri­mit la sfîrșitul lui martie un termen li­mită pentru reluarea lucrărilor, în­să ei au pretins că statul nu le acordă au­torizațiile pe care le-au cerut. De par­tea cealaltă, statul a dedus că ei nu au reluat lucrările prin faptul că nu au cerut autorizațiile de rigoare.

Iar în tot acest cerc vicios, au și fran­cezii tunurile lor. Co­ti­dia­nul.ro citează Le Monde din 15 apri­lie, ca­­re acuză statul român de lua­rea unor decizii cel puțin păr­ti­ni­toa­re. „De cînd Parisul a cerut Co­mi­siei Eu­ropene amînarea aderării Ro­mâ­niei la spațiul Schengen, mai mul­te companii franceze din Ro­mâ­nia s-au trezit cu contracte încheiate sau reziliate.” Și prevăzînd re­zi­lie­rea contractului, francezii de la fir­ma de construcții au dat un comunicat de presă la începutul săptămînii, în care s-au spălat pe mîini cu drumurile noastre: „datorită renumelui nostru, nu riscăm înțelegeri du­bioa­se cu nimeni” (Jurnalul Național, 12 aprilie).

Deci explicația este simplă: ai­do­ma personajelor negative din fil­mele cu samurai, Boc s-a strecurat noaptea în șantiere și le-a pus bețe-ntre șe­ni­le­le excavatoarelor. Pentru că altfel ar trebui să credem că pînă și fir­me­le cu renume din lume vin în Ro­mâ­nia să-și umple buzunarele stînd de­geaba. Și asta ne-ar durea.

Cătălin HOPULELE

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Etichete:

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top