Ștefan Marian Cojocaru: Nu văd un cercetător dedicat ca fiind un slab profesor
Eveniment 30 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Ștefan Marian Cojocaru: Nu văd un cercetător dedicat ca fiind un slab profesor 26Un rector-manager conduce o universitate, o întreprindere sau o afacere?
Rectorul reprezintă, într-adevăr, un manager, dar unul care trebuie să fie cît mai deschis pentru a duce universitatea cît mai aproape de comunitate. Universitățile, mai ales cele din România, au tendința de a fi izolate de realitatea care ne înconjoară. De aceea pregătim absolvenți care nu sînt gata pentru piața muncii, fiindcă nu există un contact suficient de funcțional cu realitatea. Din acest motiv mă gîndesc, ca rector, să mă concentrez ca nu taxele studenților să fie o principală resursă, ci ca aceasta să fie reprezentată de idei care să aducă bani universității și comunității. Din păcate sîntem refractari la parteneriate cu alte tipuri de entități, în afara mediului academic. De exemplu, aș contacta toate firmele din Moldova, pe diferite domenii, să aplicăm împreună la proiecte pentru a obține finanțare. Și atunci universitatea, în cadrul unei extensii, ar folosi banii din proiectele respective pentru cercetare iar firmele ar aplica cercetările, rezultatele acestora în practică. Deci partea de implementare propriu-zisă a activității, care să aducă un plus comunității, ar fi făcută de firme. Eu așa îmi imaginez o universitate. Una care să reprezinte un filon dinamic pentru întreaga comunitate din Moldova. Cunoștiințele noastre să meargă în comunitate, să luăm din social informații și să le ducem înapoi, un proces din acesta continuu de îmbogățire a vieții în care trăim.
Se va mai resimți prezența managerului în spatele catedrei?
Asta depinde de fiecare om în parte. Poate fi o experiență în care preferi să continui activitatea de profesorat pentru că numărul de ore îți permite acest lucru. Din punctul meu de vedere cred că este ok astfel, pentru că nu se pierde contactul cu studenții și asta este foarte important. Pentru că rectorul nu devine pur și simplu un manager, ci rămîne și preia de la firul ierbii tot felul de informații din viața studenților. În situația mea, eu prefer să continui cu activitățile cu studenții care mă îmbogățesc și întotdeauna m-au motivat.
Faptul că Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” este cea mai veche instituție de învățămînt superior din țară exercită o presiune suplimentară asupra conducerii?
Poate exercita o presiune mult mai mare pentru a obține contracte! De ce? Pentru că are prestigiu și poate să facă lucrul acesta. Dar noi nu reușim să ieșim din carapace și să demonstrăm în afară cît de buni sînt oamenii de la Universitatea „Cuza”. Și să nu uităm că noi avem abolvenți foarte buni și poți lucra în sistem de colaborare cu orice absolvent care are o idee de afacere și vrea să o pună în aplicare. Patrimoniul reprezintă o garanție extraordinară în ceea ce privește atragerea de resurse prin proiecte de cercetare, de intervenție, de dezvoltare și așa mai departe și este suficient să spui că este ai un proiect din partea universității ca să garantezi că acel proiect va fi manageriat cum trebuie.
Nu vreau să spun mai mult de Top500 pentru că sînt realist
Care sînt șansele reale ca UAIC să intre în topul celor mai bune 500 de universități din lume în mandatul viitorului rector?
Este un lucru foarte simplu. S-au făcut multe cheltuieli în universitate, cînd se putea face altceva cu banii. În universitate sînt aproape 900 de cadre didactice. Gîndiți-vă ce ar însemna să obții resurse financiare și să aloci 1000 de euro pe an pentru o deplasare la o conferință în străinătate penru toate cadrele didactice care vor și au posibilitatea. Asta ar însemna în termin maxmium, la extrem, că ar fi 900 de deplasări la conferințe internaționale într-un an de zile. Știți ce înseamnă asta? Top500 dacă după aceste prezentări urmează și articole. Nu vreau să zic mai mult de Top500 pentru că sînt realist, pentru că trebuie să îndeplinim și alte criterii. Dar noi nu vom putea intra în top atîta timp cît nu atragem resurse financiare care să susțină performanța în unversitate. Pentru că degeaba am invitație să mă duc la un congres dacă eu trebuie să plătesc din salariul meu o grămadă de bani pe care nu mi-i permit. Și s-a întîmplat lucrul acesta. Am avut invitații, am fost acceptat și nu am reușit să ajung acolo. Pe de altă parte, au fost și situații în care am cheltuit foarte mulți bani ca să ajung de unul singur. Am făcut o solicitare universității la un moment dat de a plăti măcar transportul, măcar cazarea sau taxa de participare. N-a plătit nimic. Și o săptămînă să stai la Congresul Mondial de Sociologie, la toate expunerile, unul la care au participat peste 13.000 de specialiști din lume înseamnă ceva. Putem intra, este o așteptare extrem de realistă în ceea ce privește Top500.
Dar în condițiile în care există un accent atît de mare pus pe cercetare, componenta didactică nu cade în plan secund?
Nu. Absolut nu. Pentru că în momentul în care faci cercetare, expertiza profesorului, în calitate de profesor pe activitatea didactică, crește extraordinar de mult. Eu, prin faptul că am activat în domeniul serviciilor sociale, cunosc serviciile și am participat la dezvoltarea acestora, pot să prezint studenților realitatea. Nu vorbesc cu ei doar din cărți. Atunci e un cîștig pentru student faptul că profesorul este implicat în cercetare, pentru că el vine cu lucrurile cele mai noi care sînt cunoscute și cercetate în afară și în orice domeniu. Un om implicat în cercetare nu-l văd un slab profesor ci, dimpotrivă, unul dintre cei mai capabili să aducă informații noi, utile, studenților. Trăim într-o societate a incertitudinii în care sînt distruse culturile locale dar universitatea poate constitui un pilon în construire a unor valori locale care să fie consistente pentru individ.
Cum arată învățămîntul superior în România după ce au absolvit primele generații de studenți Bologna?
Sînt niște generații care au învățat în fugă. Un dezavantaj pe care îl văd în rîndul studenților este lipsa practicii. Pentru că s-au redus anumite discipline, cantitatea de informații, dar dacă acest lucru ar fi compensat cu activitatea practică și adaptarea la un loc de muncă cred că n-ar fi fost o pierdere. Poate fi un cîștig, mai ales în situația în care s-ar fi construit aceste locuri de muncă despre care vorbesc. Eu nici nu văd facultatea trei ani, văd ciclul de cinci ani în care ai făcut componentele de bază în primii trei și după care, dacă vrei să te specializezi, să ocupi și o poziție mai importantă pe piața muncii, trebuie să faci și masteratul. E o realitate. Dar nu văd astăzi studenții mai slabi decît acum zece, 20 sau 30 de ani. Fiecare etapă, perioadă, își are proprii studenți.
Ar trebui să rafinăm rolul universității în viața studentului
Dacă accentul se pune pe cercetare, care mai este rolul studenților în dezvoltarea instituțională a universităților?
O universitate din Top500 cu care am colaborat avea la masterat grupe de opt-nouă studenți care lucrau, aveau activități practice și aveau maximum patru ore în medie pe săptămînă de cursuri. În rest, desfășurau doar activități practice și de cercetare. Studentul cîștigă și mai mult într-o universitate în care se face cercetare. Rămînem ancorați într-un model în care universitate este o școală și transmite informații, dezvoltă caractere și așa mai departe. Cred că ar trebui să rafinăm rolul universității în viața studentului, în viața comunității, în viața cadrelor didactice, adică trebuie să flexibilizăm atît de mult structura universității, încît studentul să devină automat centrul preocupărilor. Pentru că în momentul în care profesorul face cercetare, îl ancorează pe student în cercetare și el învață foarte mult. Dar în momentul în care ne fixăm pe latura didactică nu rămînem decît la o simplă transmitere de informații dintr-o direcție în alta cu eventuale feedback-uri și atît.
Și este corect acest procent de reprezentare de 25% în structurile de conducere ale universității?
Mie mi se pare un procentaj excelent. Pentru că dacă calculezi numărul studenților și cîte vieți afectează universitatea cred că este un procent foarte bun. Dacă universitatea trebuie să devină din ce în ce mai deschisă stilului participativ de management, trebuie să consulte cîț mai mulți studenți, aceștia să ia parte la decizii pentru că, în cazul lor, studenția este o perioadă foarte scurtă. Este normal că se face o degrevare a acestor responsabilități de pe umerii personalului administrativ dacă implici studenții. Gîndiți-vă la secretariatul unei facultăți în momentul în care vin sute de tineri să ceară o adeverință. Trebuie să devenim mult mai interactivi. Să facem lucrurile cu plăcere, cu bune intenții, pentru că dacă ai în fața ta persoana și o respecți ca persoană fără a fi gomos, e un lucru important, pentru că obții sau dezvolți în cealaltă persoană un sentiment fantastic.
Universitatea trebuie să fie ancorată, să dea tonul schimbării
Cît de activă trebuie să fie universitatea în societate?
Din punctul meu de vedere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași trebuie să fie cea mai activă instituție din Moldova. Mai activă decît orice primărie, decît orice firmă, pentru că reprezintă un semn al culturii, inovației, dezoltării, pe care îl poate potența în parteneriat cu orice actor social. Este esențial ca universitatea să devină motorul dezvoltării sociale. O văd foarte dinamică și foarte activă. Închipuiți-vă ce exemplu ar înseamnă acum ca universitatea să facă o invitație tuturor organizațiilor nonguvernamentale din Moldova, să lucreze în parteneriat cu ele. Ar însemna ca universitatea să aibă într-un an de zile peste 200 de proiecte ori la nivelul Moldovei sînt mult mai mult de 200 de proiecte. Așa văd universitatea, ancorată, ea trebuie să dea tonul schimbării. Să nu așteptăm societatea să ne oblige să ne schimbăm, ci noi să venim cu propuneri pentru schimbare.
Noua lege a educației permite ca universitățile să înființeze societăți comerciale. Cum vedeți aplicată această prevedere în cazul UAIC?
Foarte simplu. Asta depinde de voința Senatului pentru că poate fi făcută o firmă în care să lucreze profesori, cercetători din facultăți diferite, din toate domeniile. Și Literele au posibilitatea, Economia nici nu mai spun, absolut în toate domeniile poți să faci firme de genul acesta. Gîndiți-vă Dreptul, care poate să ofere consultanță juridică.
Anul trecut a fost publicată o listă a lucrărilor ISI ale rectorilor din România și mulți dintre aceștia aveau un număr redus de asemenea articole. Cît de important este acest criteriu de „cercetător productiv” pentru un rector?
Este foarte important, pentru că rectorul reprezintă imaginea universității și atunci, în momentul în care eu ca manager trebuie să susțin cercetarea, să sprijin, să cer oamenilor ceva, trebuie să fac și eu lucrul acela. Adică nu văd deocamdată separat total funcția de manager de activitățile de cercetare. Atunci ar trebui să luăm un manager din afara universității. De ce nu facem lucrul acesta? Dacă nu mergem pe criterii științifice, putem să luăm un manager de oriunde; „vino și condu universitatea”. Eu am experiența asta, am publicat ISI și non ISI foarte mult dar cînd am publicat ISI am luat contact cu comunitatea științifică internațională și asta e un avantaj extraordinar pentru că îți confrunți ideile la nivel mondial.
Un profesor care nu are rezultate notabile în cercetare poate conduce eficient o universitate?
Nu. De ce? Pentru că nu o să respecte niciodată competența cîștigată de oamenii care au făcut cercetare. Pentru a respecta realizarea cuiva trebuie să înțelegi foarte bine care este efortul acelei persoane de a ajunge la acele rezultate. Eu pot să recunosc declarativ ca „da e un cercetător foarte bun” și nu știu ce. Toate aprecierile acestea generale nu au nici o valoare dacă nu sînt detaliate. Eu trebuie să înțeleg foarte bine efortul pe care îl face o persoană care cercetează, e vorba de un savant care nu are liniște noaptea, stă treaz și se gîndește. Este o emulație creativă pe care trebuie să o ai și atunci cînd ești manager. Nu cred că o persoană care nu se concentrează pe cercetare poate fi atît de deschisă și creativă încît să fie și un foarte bun manager.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu